search
menu

غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از غار رودافشان دماوند را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
بخش‌های مختلف غار رودافشان
چگونه به غار رود افشان دماوند برویم؟
چند نکته مهم درباره غار رودافشان
جاهای دیدنی نزدیک به غار رود افشان دماوند
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار رود افشان دماوند
غار رودافشان دماوند یکی از عجایب طبیعت و از جاذبه‌های طبیعت‌گردی تهران است که با دیدن آن شگفت زده می‌شوید. غاری با دهانه‌ی بیضی شکل و بزرگ که دالان‌های مختلف را درون خود جای داده است. برخی از آنها آنقدر مسطح و صاف هستند که می‌توانید حتی در آن ورزش کنید و به استراحت بپردازید.
این روزها گشت‌وگذار در دل طبیعت در قالب تور گردشگری یا فردی برای هرکسی مورد نیاز است تا بتواند انرژی منفی خود را در طبیعت آزاد کرده و سرشار از هیجان به سر کار خود برگردد. غار رود افشان دماوند یکی از غارهای هیجان‌انگیز و جذابی است که اکثر افراد دوست دارند بارها و بارها آن را ببینند. غاری که به‌راحتی توسط رد آب در طی سالیان سال ایجاد شده است و از قسمت‌های مختلف آن نیز رسوبات آهکی آویزان شده‌اند که شکل‌های زیبا و عجیب و غریبی دارند.
غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

قسمتی از غار تیره و تار است و ممکن است نتوانید به‌راحتی همه جای آن را ببینید؛ اما دیدن همان قسمت‌هایی که ورود عموم به آن آزاد است می‌تواند قسمت‌های جذاب این غار عجیب و غریب را نشانتان دهد. غار پر از اشکال مختلف که هنر سنگ و آب را در خود به نمایش گذاشته است. قسمتی از غار که می‌توانید آن را ببینید، حدود ۸۰۰ متر است. در برخی قسمت‌های این غار نردبان‌های فلزی تعبیه شده است تا عبور و مرور از آنها راحت‌تر باشد.
جالب است که بدانید غار رود افشان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و جزو غارهایی است که افراد زیادی را سالانه از سراسر کشور و کشورهای دیگر برای گردشگری به سمت خود می‌کشاند. معبد آناهیتا در مسیر اصلی دالان‌های غار قرار دارد که یک دخمه بزرگ است و یک حوض آب بزرگ در وسط آن دیده می‌شود. این حوض به دلیل اینکه پر از آب بود به نام الهه‌ی آبیاری و باروری یا آناهیتا نام‌گذاری شده است. غار رود افشان در روستای به همین نام واقع شده است و برای دیدن آن باید از دامنه رشته کوه‌های بزرگ البرز بالا بروید و در ارتفاع ۱۹۴۵ متر از سطح دریا به این غار برسید. در مسیر خود چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت بکر منطقه را نیز می‌بینید که خستگی سفر را بر شما هموار می‌کنند.

چرا بازدید از غار رودافشان دماوند را پیشنهاد می‌کنیم؟


دیدن جلوه‌های زیبایی از طبیعت غار رود افشان دماوند برای جذب گردشگر کافی است؛ اما برخی از ویژگی‌های این غار را در هر جایی نمی‌توانید ببینید و همین عوامل باعث شده است تا گردشگران بارها و بارها قصد دیدن دوباره غار را داشته باشند.
• دسترسی راحت به غار و یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران بودن
• وجود دالان‌های متعدد
• رسوبات آهکی در شکل های مختلف
• هموارسازی مسیرهای مختلف غار برای دیدن بیشترین قسمت از غار
• مسیری پر از زیبایی و مناطق گردشگری اطراف غار
غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


اگر عاشق گردشگری در طبیعت به خصوص غار هستید، دیدن غار رودافشان دماوند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید در یک روز تعطیل برنامه سفر بریزید و با خرید اینترنتی بلیط هواپیما خود را به تهران برسانید تا بتوانید یک روز پر از هیجان را به این منطقه گردشگری اختصاص دهید. در مسیر رسیدن به غار رود افشان ممکن است زیبایی‌های طبیعت شما را از مقصد باز دارد؛ اما مقصدتان آن را همان غار رود افشان دماوند قرار دهید و از مسیر زیبای پیش رویتان هم لذت ببرید. پس از اینکه کوهنوردی به سمت غار به اتمام رسید، غاری با دهانه بزرگ را پیش روی خود می‌بینید. قسمت ورودی را با کمی شیب تند باید به سمت پایین بروید تا وارد تالار اول شوید. این دهانه بزرگ هنگامی که از پایین دیده می‌شود، فقط آسمان را برایتان به نمایش می‌گذارد که خود زیبایی خاصی را به همراه دارد.
در تالار اول غار رودافشان دماوند، روشنایی خورشید وجود دارد و همین عامل سبب شده است تا در گذشته زندگی در آن جریان داشته باشد. این مسئله را از خرده سفال‌های موجود در دهانه غار می‌توانید ببینید. کمی که به سمت جلو بروید و وارد تالار دوم غار شوید، در تاریکی مطلق فرو می‌روید. البته تالار دوم هم به کمک نورپردازی روشن می‌شود.
تالار سوم کمی بزرگ‌تر است و می‌توان استالاکتیت و استالاگمیت‌های بزرگ و رسوبات آهکی گل کلمی، خوشه انگوری و نیزه‌ای شکل زیبایی را در آن مشاهده کرد. این تزئینات آهکی در کف و سقف غار دیده می‌شوند. معبد آناهیتا که به معنی الهیه آبیاری و باروری است با طولی حدود ۱۰ تا ۲۰ متر از زیبایی‌های دیگر این غار است. البته قسمت‌هایی از مسیر را ممکن است نتوانید از آن‌ها دیدن کنید و دیدن آن‌ها را فقط به غارنوردان حرفه‌ای توصیه می‌کنیم.
جذابیت دیدن خفاش‌هایی که به دیوار چسبیده‌اند، محیط درونی غار و اشکال تشکیل شده است رسوبات آهکی ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند؛ اما بهتر است بدانید که در اطراف این غار جاذبه‌های گردشگری دیگری هم هستند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. همچنین مواظب سرما خوردن خودتان هم باشید. هوای داخل غار واقعاً سرد است. حتی در فصل تابستان هم سرمای هوا را کاملاً حس می‌کنید.
غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

بخش‌های مختلف غار رودافشان


دهانه غار رود افشان
غار رود افشان در مقایسه با غارهای دیگر ایران دهانه بزرگ‌تری دارد. ارتفاع دهانه غار رود افشان به ۱۲ متر و عرض آن به ۴۰ متر می‌رسد. این دهانه در ارتفاع ۱۹۱۵ متری در دریا قرار گرفته است. دهانه غار در یک گودی بزرگ به قطر ۱۰۰ متر قرار دارد و شما زمانی می‌توانید این دهانه را مشاهده کنید که در لبه این گودی قرار بگیرید.
بعد از آنکه از دهانه اولیه غار عبور کردید، به یک سراشیبی می‌رسید. کمی شیب آن تند است. بعد از عبور از آن وارد تالار اول غار می‌شوید.

تالار اول غار رود افشان
یکی از بلندترین تالارهای غار رود افشان تالار اول آن است. این تالار ۲۵ متر ارتفاع دارد و عرض و طول آن به ترتیب ۸۰ و ۱۰۰ متر است. بعد از آنکه سفر ماجراجویانه خود را تا انتهای این تالار ادامه دادید، به تعدادی ایوان برمی‌خورید که چند سنگ‌چین و مقداری تکه سفال در آن‌ها وجود دارد. درست حدس زدید. وجود این اشیاء در انتهای تالار اول این غار به این معنی است که در گذشته افرادی در این مکان زندگی می‌کرده‌اند و به نوعی شما وارد خانه آن‌ها شده‌اید.
همین‌طور که قدم‌های آخرتان را برای رسیدن به انتهای تالار اول برمی‌دارید، تاریکی جای خود را به روشنایی نور خورشید می‌دهد و از این به بعد قرار است با هد لامپ در این غار به ماجراجویی بپردازید.

تالار دوم غار رود افشان
تالار دوم غار رود افشان طولی برابر ۸ متر و پهنایی برابر با یک ‌و نیم متر دارد. ارتفاع تالار دوم به ۲۰ متر می‌رسد و ۵ متر کوتاه‌تر از تالار اول است. به‌طورکلی ابعاد این تالار ۵۰ در ۶۰ متر است. مدخل این تالار به عرض ۲ متر است. در این تالار اثری از استالاکتیت یا استالاگمیت دیده نمی‌شود. استالاکتیت یا استالاگمیت ستونی از مواد معدنی هستند که شبیه به یک قندیل بر روی سقف یا زمین غارها ایجاد می‌شود.
نکته ۱: به استالاگمیت، چکیده سنگ نیز گفته می‌شود. این پدیده بر روی کف غارها ایجاد می‌شود.
نکته ۲: به استالاکتیت، چکنده سنگ نیز گفته می‌شود. این پدیده مانند قندیل از سقف غارها آویزان می‌شود.
نکته ۳: از به هم پیوستن استالاگمیت و استالاگتیت ستون‌های زیبایی ایجاد می‌شود.
در بخش ابتدایی این تالار ۱ تاقدیس (سقف گنبدی) کوچک با ارتفاع ۸ متر قرار دارد. بعد از عبور از این تاقدیس به تاقدیس بزرگ‌تری می‌رسید و بعد از آن وارد تالار سوم می‌شوید.
غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

تالار سوم غار رود افشان
ارتفاع تالار سوم غار رود افشان کوتاه‌تر از دو تالار قبلی هست. این تالار ابعادی در حدود ۴۰ در ۵۰ متر دارد و ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد. برخلاف تالار دوم در این بخش از غار رود افشان استالاگمیت و استالاکتیت‌های متعددی وجود دارد. در سقف و دیواره این تالار استالاکتیت‌های نخودی، گل کلمی و نیزه‌ای خودنمایی می‌کند. در کف غار نیز استالاگمیت‌های مخروطی و خوشه انگوری وجود دارد و کنار آن‌ها سنگ‌های بلورین قرار گرفته است.
بعد از عبور از این بخش از تالار به دهانه‌ی دیگری می‌رسید. با عبور از این دهانه وارد بخش انتهایی تالار سوم می‌شوید. این بخش راهرویی به عرض ۲ متر و ارتفاع ۶ متر است.
بعد از ۵۰ متر غارنوردی به استالاگمیت بزرگی می‌رسید که یکی از بزرگ‌ترین استالاگمیت‌های غار رود افشان است. ارتفاع آن به ۱۲ متر می‌رسد. همچنین ستون‌ها و آبشار سنگ‌های بسیار زیبایی در این تالار وجود دارد.

معبد آناهیتا
معبد آناهیتا از بخش‌های جذاب و تاریخی غار رود افشان نام دارد. زمانی که در مسیر اصلی غار جلو می‌روید به دهلیزی می‌رسید که می‌توانید با استفاده از یک پلکان آهنی وارد آن شوید. در انتهای این دهلیز دخمه‌ای بزرگ به ابعاد ۴ در ۶ متر و ارتفاع ۳ متر قرار دارد. در وسط این دخمه حوض آب و ۱ ستون قرار گرفته است. به این دخمه معبد آناهیتا گفته می‌شود. بعد از عبور از این معبد به یک تاقدیس به پهنای ۲۰ متر می‌رسید. سپس حدود ۱۰۶ متر را که طی کنید، به دالان نهایی غار خواهید رسید.

دالان انتهایی غار رود افشان
طول دالان انتهایی غار رود افشان به ۱۰ متر می‌رسد و این دالان حدود ۵۰ متر از دهانه اولیه غار پایین‌تر است. در واقع شما بعد از بیرون آمدن از غار رود افشان ۵۰ متر پایین‌تر از منطقه ورودتان به غار قرار می‌گیرید.
غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

چگونه به غار رود افشان دماوند برویم؟


حال که راغب شده‌اید تا برای دیدن غار رود افشان دماوند برنامه بریزید، می‌توانید در یک تعطیلات چند روزه با رزرو بلیط هواپیما تهران خودتان را به تهران برسانید. اگر هم در تهران ساکن هستید که برنامه خود را برای رسیدن به غار رودافشان بریزید.
برای رسیدن به این غار باید از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید. در جاده فیروزکوه، مسیر روستای رود افشان را که در سمت راست از جاده اصلی فیروزکوه منشعب می‌شود، ادامه می‌دهید. پس از رسیدن به روستا و عبور از آن، به پارکینگ مخصوص که برای بازدید از غار طراحی شده است می‌رسید و ماشین خود را پارک می‌کنید. حدود یک کیلومتر پیاده‌روی با شیب تند دارید تا به این غار زیبا و جذاب برسید. زیبایی‌های مسیر زیاد است و همین عامل باعث می‌شود تا احساس خستگی به شما دست ندهد.

چند نکته مهم درباره غار رودافشان


• طول مسیر اصلی غار از دهانه تا دالان انتهایی به ۸۰۰ متر می‌رسد. اما اگر بخواهیم تمام مسیرهای اصلی و فرعی غار رود افشان را باهم جمع کنیم، به عدد ۱۶۳۷ متر می‌رسیم.
• اگر تجهیزات کافی ندارید، نهایتاً می‌توانید تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر از مسیر اصلی غار را طی کنید.
• راه‌های فرعی غار همگی بن‌بست هستند؛ اما اگر تجهیزات کافی دارید، می‌توانید از این بخش از غار نیز دیدن کنید.
• به احتمال زیاد در هنگام غارنوردی در این غار متوجه ریزش قطرات آب از سقف به زمین می‌شوید. این قطرات در واقع عامل اصلی ایجاد استالاکتیت و استالاگمیت‌ها و همچنین ستون‌های غار رود افشان است.
• تنها موجود زنده‌ای که می‌توان در غار رود افشان مشاهده کرد، خفاش‌هایی هستند که بر روی سقف غار قرار دارند.
• اکثر مسیر غار رود افشان تاریک است و تنها بخش ابتدایی آن ‌که شامل تالار اول می‌شود، با نور خورشید روشن می‌شود.
• در طول مسیر نردبان‌های فلزی برای سهولت تردد بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
• در هنگام عبور از بخش‌های مختلف غار به این نکته نیز توجه کنید که کف غار به دلیل رطوبت معمولاً لیز و بسیار صاف است.
• غار رود افشان حدود ۵۰ سال پیش توسط مردم محلی و تعدادی از غارنوردان حرفه‌ای کشف شد. در سال ۱۳۸۴ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.
• غار رود افشان را می‌توان از زمره غارهای مرطوب با پوشش گیاهی خزه به حساب آورد.
غار رودافشان دماوند؛ غار مخفی تهران

جاهای دیدنی نزدیک به غار رود افشان دماوند


ممکن است بخواهید یک گردشگری همه‌جانبه داشته باشید و از طبیعت این محیط بیشتر استفاده کنید. از دیگر تفریحاتی که می‌توانید از انجام آن در تور تهران لذت ببرید، کمپ زدن در کنار رودخانه پرآب دلیچای است. این رودخانه زیبا در نزدیکی غار قرار دارد و می‌توانید در کنار آن ساعتی استراحت کنید و از صدای دلنشین آن لذت ببرید. همچنین امکان کوهنوردی، صخره‌نوردی و غارنوردی هم برایتان فراهم شده است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار رود افشان دماوند


حال که گردشگری خود را به پایان بردید و حسابی به گشت و گذار پرداختید، حالا نوبت یک استراحت کامل است تا بتوانید خود را برای گردش و گذران روز دیگری در این مناطق پرجاذبه آماده کنید. اگر نمی‌خواهید به تهران برگردید و می‌خواهید به مناطق زیبای اطرافتان دسترسی داشته باشید تا روز بعد از صبح زود از این مناظر دیدن کنید، می‌توانید خود را مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه کنید.
فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی روستای رود افشان ۲ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است