search
menu
اردبیل keyboard_arrow_down close

اردبیل

hotel
هتل های اردبیل ۱۸

درباره اردبیل

اردبیل در شمال غربی ایران قرار دارد و به دلیل برخورداری از اقلیم مناسب، به ییلاق ایران شهرت دارد.استان اردبیل ترکیبی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی را در خود جای داده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بقعه‌ی شیخ صفی الدین و قله سبلان اشاره کرد.

در نوشته‌های تاریخ‌شناسان گفته شده که اردبیل از «ارد» و «ویل» ساخته شده است. «ارد» به روز بیست و پنجم هر ماه گفت می‌شود و در عین حال نام یکی از فرشتگاه آیین زرتشتی و معنایش «قانونی» و «مقدس» است. «ویل» نیز از کلمه‌های کهن آریاییست و معنایش «شهر» است. به این ترتیب اردبیل« شهر مقدس» است.
اردبیل
اردبیل در طول تاریخ به دلیل شرایط طبیعی کم‌نظیر و موقعیت استراتژیکش مورد توجه بوده است. محوطه‌های باستانی مختلفی از دوران پیش از اسلام در اردبیل کشف شده‌اند و یادگارهای فراوانی نیز از حکومت‌های مختلف دوره‌‌های پس از اسلام دراردبیل به‌جامانده‌اند. منطقه‌ی باستانی یَری ملقب به شهر یَری که در نزدیکی مشگین‌شهر قرار دارد نشان از سابقه‌ی چندهزارساله‌ی سکونت انسان در اردبیل است.

اوج شکوه اردبیل در قرن‌های گذشته را می‌توان مربوط به دوران صفویه دانست که خاندان شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی بر مسند حکومت بودند.

به دلیل اینکه دو سوم مساحت استان اردبیل را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند، آب و هوای آن متاثر از این مناطق، سرد و خشک است و به عنوان یکی از سردترین استان‌های ایران شناخته می‌شود. آب و هوای اردبیل نیز به تبعیت از هوای استان، سرد و خشک است، به گونه‌ای که در شب‌های تابستان نیز گاهی سرمای هوا غلبه می‌کند. به طور کلی اقلیم استپی و نیمه خشک، زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک و معتدل از ویژگی‌های آب و هواییاردبیل است. اردبیل در زمستان‌ها اغلب پوشیده از برف است و بیشترین بارش‌های باران نیز در بهار صورت می‌گیرد. در کل فصل تابستان مناسب‌ترین فصل برای سفر به اردبیل است.
اردبیل
در خود شهر اردبیل دیگر کمتر کسی لباس محلی می‌پوشد و مردم طبق آداب شهر‌های دیگر، لباس‌های رایج شهری به تن می‌کنند. اما در نقاط روستایی و به خصوص ایلات و عشایر استان هنوز لباس‌های محلی در تن مردمان دیده‌ می‌شود. روسری‌های بزرگ و گلدار، دامن‌های شلیته‌ای چین‌دار که عموماً به رنگ‌های شاد و سرزنده دوخته می‌شوند و جلیقه‌هایی که روی آن‌ها تزئینات سکه قرار دارد از ویژگی‌های عمومی لباس‌ محلی اردبیل است. برای آشنایی بیشتر با لباس‌های محلی می‌توان به موزه مردم شناسی در شهر اردبیل سر زد.
اردبیل
به خاطر هوای سرد این منطقه، غذاهای محلی اردبیل را بیشتر آش‌ها تشکیل می‌دهند. از میان این آش‌ها می‌توان به آش دوغ، آش میوه، آش رشته، آش یارما، آش گیلدیک(گل نسترن) و آش اوماج اشاره کرد.

اما غذای محلی دیگری که بسیار پرطرفدار است و در اکثر رستوران‌های شهر اردبیل نیز سرو می‌شود پیچاق قیمه یا پیچاخ قیمه نام دارد. نام دیگر این غذا خورشت بادام است.
اردبیل

دیدنی های اردبیل