search
menu

مشگین شهر و جاهای دیدنی آن

[ پنهان کردن ]
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن
قلعه دیو
سنگ نگاره های شیخ مدی
کوه سبلان
قلعه بربر
روستای مزرعه خلف
دژ قهقه
بقعه شیخ حیدر
پل معلق مشگین شهر
کهنه قلعه
روستای باللوجه میرک
شهر باستانی یری
مجتمع آب درمانی شابیل‌‌‌‌
پارک جنگلی خیاوچایی
تالاب جیران گلی
چشمه آبگرم اوکوزداغ
چشمه آبگرم موییل
چشمه قوتورسویی
آبشار شابیل
آبشار گورگور خیاوچای
منطقه شکار ممنوع گندمین
منطقه کپز مشگین شهر

مشگین شهر و جاهای دیدنی آن


مشگین شهر یکی از شهرهای استان اردبیل است و از نظر جمعیت سومین شهر این استان به حساب می‌آید. تاریخ این شهر به زمان حکومت ساسانیان بر می‌گردد. این شهر تاریخی و زیبا با شهر تبریز ۲۹۵ کیلومتر فاصله دارد. کوه سبلان در ۲۵ کیلومتری آن قرار گرفته است. در این شهر زیبا و تاریخی قلعه های فراوانی وجود دارد. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، طبیعت زیبا و بکر و قرارگیری در کنار کوه سبلان، مشگین شهر را به یکی از مقصد‌های جذاب برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است.
اگر به جاذبه های تاریخی و قلعه گردی علاقه دارید و از دیدن طبیعت زیبا و منحصر به فرد لذت می‌برید باید به این شهر سفر کنید و از آثار تاریخی و طبیعت خاص مشگین شهر دیدن کنید. قبل از آن بهتر است که جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر را به خوبی بشناسید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا از زیبایی های این شهر برایتان بگوییم.
اگر دوست دارید به صورت هوایی به مشگین شهر سفر کنید باید بلیط هواپیما به مقصد شهر اردبیل خریداری کنید. از اردبیل حدود ۱۰۰ کیلومتر تا مشگین شهر راه است.
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن
قبل از آنکه درباره ی جاذبه های تاریخی و طبیعی مشگین شهر صحبت کنیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که لزوما تمام جاذبه هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در داخل مشگین شهر نیستند و برای دیدن آن ها لازم است وقت بگذارید و از شهر خارج شوید. پیشنهاد ما این است که هتل خود را در این شهر بگیرید و برای دیدن جاذبه های آن از ماشین شخصی،‌ تاکسی یا ون های گردشگری استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان داشتید، حتما از جاذبه های شهر اردبیل نیز بازدید کنید.

قلعه دیو


یکی از جاذبه های مشگین شهر قلعه دیو یا «دیو قالاسی» است. این قلعه تاریخی در شمال شرقی مشگین شهر ما بین دو روستا به نام های «کویج» و «قوزلو» قرار گرفته است. این قلعه در دامنه کوه سبلان قرار دارد. قلعه دیو طوری ساخته شده است که از درون آن می‌توانید به اطراف قلعه اشراف کامل داشت. باستان شناسان توانسته اند از درون این قلعه چندین سفال قدیمی پیدا کنند. با بررسی قدمت این سفال ها متوجه تاریخ ساخت این قلعه شدند. محققان قدمت این قلعه را به دوران پیش از اسلام نسبت می‌دهند.
معماری این قلعه تاریخی مشابه معماری قلعه های اورارتو است. در ساخت آن از سنگ های عظیم الجثه استفاده شده است. نکته جالبی که در معماری قلعه دیو وجود دارد این است که در ساخت آن از ملات استفاده نشده است.

سنگ نگاره های شیخ مدی


یکی از جاذبه های تاریخی مشگین شهر سنگ نگاره های شیخ مدی است که به آن «نقوش صخره ای شیخ مدی» نیز می‌گویند. این سنگ نگاره های در روستایی به نام روستای «کنجوبه» در نزدیکی مشگین شهر قرار گرفته است. قدمت این سنگ نگاره ها به دوران قبل از تاریخ باز می‌گردد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم، سنگ نگاره های شیخ مدی مربوط به عصر آهن سه است. یکی از نقوش جالب در این اثر طرحی مربوط به بز کوهی است که ۹۰ درصد از آن حکاکی شده است.
بخش دیگری از حکاکی های شیخ مدی مربوط به انسان هایی است که یا در حال اجرای حرکات موزون و مراسم های مذهبی خاص خودشان هستند یا در حال شکار حیوانات ترسیم شده اند. در این سنگ نگاره ها نشانه هایی از خطوط ایلامی به چشم می‌خورد.
اگر به تاریخ علاقه دارید و دوست دارید در سفر خود به مشگین شهر سنگ نگاره ای بسیار قدیمی مربوط به دوران قبل از تاریخ را از نزدیک ببینید حتما به روستای کنجوبه بروید.

کوه سبلان


یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی مشگین شهر کوه سبلان است. همانطور که گفتیم این کوه در فاصله ۲۵ کیلومتری از مشگین شهر واقع شده است. کوه سبلان سومین کوه مرتفع ایران است. کوهنوردان زیادی برای صعود به قله سبلان به شهر مشگین شهر سفر می‌کنند. کوه های این ناحیه سه قله معروف به نام های سلطان، هرم و کسری دارد. قله کسری همان کوه سبلان است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید حتما با یک تیم با تجربه به مشگین شهر سفر کنید و کوه سبلان را صعود کنید. در نزدیکی قله سبلان، دریاچه ای به همین نام وجود دارد که در فصل زمستان یخ می‌زند.
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن

قلعه بربر


یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر قلعه ای به نام «قلعه بربر» است. قدمت این قلعه تاریخی به دوران اسلام برمی گردد. از این قلعه به عنوان انبار برای ذخیره کردن آذوقه و مهمات جنگی در زمان جنگ با دشمنان استفاده می‌شده است. یکی از نکات جالب این قلعه معماری آن است. هنگامی که برای بازدید از این قلعه می‌روید به معماری آن توجه کنید. معماری قلعه بربر ترکیبی از معماری صخره ای و دست ساز است. مساحت آن ۴۰۰۰۰ مترمربع است. اگر بتوانید از سمت شمال برای تماشای قلعه بروید، ظاهر قلعه را شبیه به سر یک انسان می‌بینید. در بخش غربی آن،‌ اتاق های وجود دارد که زمانی برای نگهبانان قلعه بوده است. برای بازدید از این قلعه باید به روستای «اونار» بروید. این روستا در نزدیکی شهر مشگین شهر است. قلعه بربر در ۵۰۰ متری جنوب شرقی آن قرار دارد.

روستای مزرعه خلف


یکی از مکان های دیدنی اطراف مشگین شهر روستای مزرعه خلف است. بازدید از این روستا مناسب کسانی است که وقت کافی برای گشت و گذار در طبیعت اطراف مشگین شهر را دارند و عاشق طبیعت و روستا گردی اند. ساکنین مشگین شهر و حومه آن نیز می‌توانند اوقات فراغت خود را در طبیعت این روستا بگذرانند. طبیعت زیبای آن شما را جذب خود خواهد کرد.

دژ قهقه


یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی مشگین شهر «دژ قهقه» است. این دژ قدیمی مربوط به دوران صفویان است. در زمان های گذشته از این قلعه به عنوان زندان استفاده می‌شده است و در آن زندانیان سیاسی مثل شاهزادگان صفوی را نگه می‌داشتند. در هنگام جنگ میان ایرانیان و پادشاهان عثمانی از این دژ به عنوان محل نگهداری اموال و ثروت پادشاهان صفوی استفاده می‌شده است. نکته جالبی که درباره این قلعه وجود دارد محل قرار گیری آن است. دژ قهقه بر روی تپه ای ساخته شده است که ارتفاع آن از سطح زمین ۱ کیلومتر است. اطراف قلعه به وسیله حصارهای پوشیده شده تا راه نفوذ به آن به حداقل برسد.
محل قرار گیری زندان این قلعه شما را یاد فیلم های ماجراجویانه و فانتزی می‌اندازد. زندان های این دژ در محلی قرار دارند که از سه طرف به پرتگاهی به ارتفاع ۸۰ متر مشرف شده اند. در ادامه نام قسمت های دیگر دژ قهقه را می‌بینید:
• دیده بانی هشت ضلعی
• برج هشت ضلعی
• دروازه های مختلف
• حضارهای دور قلعه
• چند عدد برج
• ۵ استخر
دژ قهقه در میان دو روستای «گنچویه» و «قره آغاج کلان» قرار گرفته است.

بقعه شیخ حیدر


یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی مشگین شهر بقعه شیخ حیدر است. این جاذبه در مرکز شهر و درون یک باغ زیبا قرار گرفته است. قدمت این بقعه به قرن ۷ و ۸ هجری قمری باز میگردد. این بقعه متعلق به فردی به نام «شیخ حیدر»‌است که برخی او را پدر شاه اسماعیل اول صفوی می‌دانند. نمای خارجی این بنا شبیه به یک برج مدور است. بقعه شیخ حیدر از آجر ساخته شده است.
اگر وارد بنای این بقعه شوید نمای داخلی آن شما را متعجب خواهد کرد. چرا که علی رغم ظاهر مدوری که از بیرون دارد، داخل آن شبیه به یک ۱۲ ضلعی است. ارتفاع این بقعه ۱۸ متر است.
این جاذبه ی تاریخی دو طبقه است و برای تزئین آن از کاشی های فیروزه ای رنگ استفاده شده است. بر روی نمای بیرونی آن آیاتی از سوره های قرآن نوشته شده است. قبر شیخ حیدر در پایین ترین بخش بقعه (که سرداب نام دارد) قرار گرفته است. اگر بلیط هواپیما ارزان به مقصد اردبیل خریدید و قصد سفر به مشگین شهر را دارید و به جاذبه های تاریخی علاقه زیادی دارید، حتما از بقعه شیخ حیدر دیدن کنید.
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن

پل معلق مشگین شهر


یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی مشگین شهر پل معلق این شهر است. این پل در ارتفاعی معادل ۸۰ متر از سطح زمین قرار دارد. در زیر آن رودخانه «خیاو چایی» جاری است. این پل بر فراز پارک جنگلی مشگین شهر قرار دارد. پل معلق مشگین شهر با ۲۰ متر عرض و ۳۶۵ متر طول به عنوان طولانی ترین پل معلق خاورمیانه شناخته می‌شود.
تمامی مراحل طراحی و ساخت این پل توسط مهندسان ایرانی انجام شده است. منطقه ای هم که پل معلق مشگین شهر در آن قرار دارد توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است. این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری مشگین شهر انتخاب شده است. نام این منطقه «منطقه گردشگری خیاو تا گیردولی» است و مساحت آن حدودا ۱٫۳ کیلومتر مربع است.
اگر از ارتفاع لذت می‌برید و دوست دارید کمی هیجان را در سفر به مشگین شهر تجربه کنید حتما به پل معلق مشگین شهر سر بزنید و از نمای زیبایی بالای پل که مشرف به کوه سبلان و پارک جنگلی است لذت ببرید. در وسط این پل کفپوش های شیشه ای به کار گرفته شده تا در هنگام عبور از آن هیجان بیشتری را تجربه کنید. از دویدن و پریدن در روی پل خودداری کنید.
اگر هم دوست داشتید آدرنالین بیشتری را در بدن تان تجربه کنید حتما از زیپ لاین کنار پل استفاده کنید. علاوه بر زیپ لاین امکانات رفاهی دیگری در این منطقه وجود دارد که در ادامه نام آن ها را میبینیم:
• بازارچه صنایع دستی
• رستوران گردان
• سایت های بالن سواری
• هتل
• شهربازی
• سایت پاراگلایدر
• شهر بازی

کهنه قلعه


یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مشگین شهر قلعه ای قدیمی با نام «کهنه قلعه» است که قدمت آن به دوران ساسانسان بازمی‌گردد. مساحت این قلعه حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع است. این بنا تقریبا در نزدیکی شهر مشگین شهر قرار دارد و به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. کهنه قلعه در ورودی مشگین شهر بر روی یک تپه قرار گرفته است. ارتفاع این تپه حدود ۵۰ متر است. در این قلعه ۶ برجک وجود دارد. دیوارهای آن از خشت درست شده است و ضخامت قابل توجهی دارد.
در کنار این بنا (در فاصله ۱۵۰ متری از آن) سنگ نوشته ای را می‌بینید که بر روی آن به خط پهلوی ساسانی، نام «نرسه هرمزد» نوشته شده است. «نرسه هرمزد» اسم سازنده کهنه قلعه است.
باستان شناسان موفق شدند آثاری مثل سفال‌های دست ساز و فلز مفرغ را در این بنا پیدا کنند. اشیا کشف شده از کهنه قلعه را مربوط به دوره پیش از تاریخ (آهن سه) می‌دانند. این اشیا ‌متعلق به قوم «اورارتوها» است.

روستای باللوجه میرک


یکی از مکان های دیدنی شهر مشگین شهر روستایی به نام «باللوجه میرک» است. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری از مشگین شهر قرار دارد. مردمان این روستا برای گذران زندگی خود به شغل زنبورداری و دامپروری مشغول هستند. اکثر اهالی آن مذهبی اند. در روزهای خاصی از سال مراسم های مختلفی در این روستا برگزار می‌شود. این روستا کوهستانی است و اگر دوست داشتید با طبیعت اطراف مشگین شهر بیشتر آشنا شوید حتما از آن دیدن کنید.

شهر باستانی یری


یکی دیگر از جاذبه های تاریخی مشگین شهر شهر باستانی «یری» است. این شهر زیبا در ۳۵ کیلومتری مشگین شهر و در فاصله ۲ کیلومتری از روستای «پیرازمیان» در نزدیکی رودخانه ای به نام «قره سو» قرار گرفته است. شهر باستانی یری در منطقه ای به مساحت ۴ کیلومتر قرار دارد. این شهر باستانی از سه بخش زیر تشکیل می‌شود:
• معبد
• قوشا تپه
• دژ نظامی
باستان شناسان در سال ۱۹۷۸ میلادی این قلعه را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که قدمت آن متعلق به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح است. در نزدیکی این منطقه، قبرستانی با ۱۰۰ سنگ قبر وجود دارد. بر روی هر کدام از قبرهای این قبرستان تصویری یک شکل از صورت بدون دهان یک انسان حک شده است. ۴۵۰ گور در این ناحیه پیدا شده است. طبق گفته کارشناسان این احتمال وجود دارد که قدمت برخی از آن ها متعلق به هزار تا سه هزار سال پیش از میلاد باشد.
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن

مجتمع آب درمانی شابیل‌‌‌‌


یکی از جذاب ترین مکان های تفریحی مشگین شهر مجتمع آب درمانی شابیل است. این مجتمع در دوطبقه ساخته شده است. یک طبقه برای آقایان و طبقه دیگر مخصوص خانم ها است. در هر طبقه امکانات مختلفی نظیراستخر، سونا، جکوزی، سالن دوش، رستوران وجود دارد. این مجتمع در ۴۲ کیلومتری جنوب مشگین شهر قرار گرفته است. آب های معدنی مرکز آب درمانی شابیل دارای مواد معدنی است که درمان کننده بیماری های کلیوی، دردهای کمر و پا است. آب آن شفاف و بی رنگ است. اگر دوست دارید بخشی از زمان سفر خود را صرف سلامتی تان کنید، حتما به مجتمع آب درمانی شابیل مراجعه کنید.

پارک جنگلی خیاوچایی


یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی مشگین شهر پارک جنگلی خیاوچایی است. این پارک در دامنه کوه سبلان و در دره ای سرسبز قرار گرفته است. درختان میوه فراوانی در این پارک قرار دارد و همین موضوع گردشگران زیادی را متوجه این منطقه کرده است. پارک جنگلی خیاوچایی در جنوب شرقی مشگین شهر در خیابان نواب قرار گرفته است. جالب است بدانید که نام قدیمی مشگین شهر «خیاو» بوده است و احتمالا نام این پارک از اسم قدیمی مشگین شهر گرفته شده است. در انتهای این پارک کوه سبلان قرار دارد. در سفر خود به مشگین شهر حتما از این پارک سرسبز و زیبا دیدن کنید.

تالاب جیران گلی


یکی از خاص ترین جاهای دیدنی مشگین شهر تالاب جیران گلی است. این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر در نزدیکی شهر لاهرود قرار دارد. این تالاب زیستگاه پرندگان مختلفی است که هر سال در فصل سرما از قسمت های مختلف کره زمین مثل قفقاز، سیبری و آسیای میانه به ایران مهاجرت می‌کند. علاوه بر پرندگان مهاجر، ‌پرندگان بومی مختلفی نیز در این تالاب دیده می‌شود.
در خط بعدی نام پرندگان بومی و غیر بومی تالاب جیران گلی را با هم می‌بینیم:
• حواصیل خاکستری
• کشیم
• چنگر
• اردک ارده ای
• اردک سرسبز
در اطراف تالاب جیران گلی جانوران مختلفی نظیر خرس قهوه ای، میش ارمنی، قوچ، گرگ، روباه، خوک، کبک و قمری زندگی می‌کند. اگر دوست دارید با حیات وحش استان اردبیل آشنا شوید و ساعاتی از سفر خود را در دل طبیعت بگذرانید حتما به تالاب جیران گلی سر بزنید. اگر هم به پرنده نگری علاقه دارید می‌توانید دوربین خود را بردارید و سری به این تالاب بزنید و ازدیدن پرندگان آن نهایت لذت را ببرید.
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن

چشمه آبگرم اوکوزداغ


یکی از نقاط دیدنی استان اردبیل که با سفر به شهر مشگین شهر می‌توانید از آن دیدن کنید چشمه آبگرم اوکوزداغ است. این چشمه در جاده هریس مشگین شهر،‌ در ۷ کیلومتری هریس قرار گرفته است. آب این چشمه از دل کوه اوکوزداغی بیرون می‌آید. آب این چشمه برای درمان بیماری های کلیوی مفید است. در زبان آذری اوکوز به معنی گاو نر و داغ به معنی کوه است. بهترین زمان بازدید از این چشمه در فصل بهار و تابستان یا اوایل پاییز است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید و از دیدن کوههای سر به فلک کشیده و دره های زیبا لذت می‌برید حتما به این چشمه بروید. مدت زمان صعود برای رسیدن به آن حدود ۲ تا ۳ ساعت است.

چشمه آبگرم موییل


یکی از مکان های تفریحی مشگین شهر چشمه آبگرم موییل است. این چشمه در ۱۴ کیلومتری جنوب مشگین شهر قرار گرفته است. اگر دوست دارید مدتی از زمان سفر خود را در مرکز آبدرمانی بگذرانید تا اعصابتان آرام تر شود حتما به مجتمع بزرگ آبدرمانی موییل سر بزنید.

چشمه قوتورسویی


یکی از مفید ترین مکان های تفریحی در مشگین شهر چشمه قوتورسویی است. این چشمه در ۴۵ کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است. چشمه قوتورسویی در دامنه کوه سبلان قرار دارد. آب این چشمه حاوی مقادیر زیادی گوگرد است. همین امر باعث شده تا آب آن خواص درمانی خیلی خوبی برای پوست داشته باشد. اگر دلتان می‌خواهد مدتی را در آب های درمان کننده چشمه های استان اردبیل بگذرانید حتما به چشمه قوتورسویی سر بزنید.

آبشار شابیل


یکی از دیدنی ترین جاذبه های مشگین شهر آبشار شابیل است. این آبشار در شمال دامنه های کوه سبلان در ارتفاع ۲۸۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار حدود ۳۰ متر است. این آبشار زیبا ۷۰۰ متر با مجموعه آبگرم شابیل فاصله دارد. یکی از نکات مثبت این جاذبه امکانات رفاهی است که در نزدیکی آن تعبیه شده است. اگر به مشگین شهر سفر کردید و دوست داشتید مدتی را در آبگرم بگذرانید و سپس از آبشاری زیبا دیدن کنید حتما به این منطقه بروید. ابشار شابیل در ۴۲ کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است.

آبشار گورگور خیاوچای


یکی از جاهای دیدنی در مشگین شهر آبشاری زیبا به نام آبشار گورگور خیاوچای است. اگر به دیدن این آبشار بروید متوجه حوضچه ای در زیر آبشار می‌شوید. درون این حوضچه پر از ماهی قزل آلا است. در نزدیکی این ابشار مجموعه آبدرمانی به نام آبگرم ملک سوئی قرار دارد.
اگر در سفر خود به مشگین شهر خواستید با یک تیر دو نشان بزنید حتما به دیدن آبشار گورگور خیاوچای بروید. علاوه بر بازدید از این آبشار می‌توانید به آبگرم ملک سوئی بروید و لحظات فرح بخشی را در استخر آب گرم آن تجربه کنید. در اقامتگاه آن استراحت کنید و از رستوران سنتی آن غذای آذری سفارش دهید. اگر هم به اسب سواری و دوچرخه سواری علاقه دارید می‌توانید از امکانات تفریحی این مجموعه استفاده کنید. آبشار گورگور خیاوچای در ۲۰ کیلومتری جنوب مشگین شهر در دامنه شمالی کوه سبلان، در جنوب روستای موییل قرار گرفته است.
مشگین شهر و جاهای دیدنی آن

منطقه شکار ممنوع گندمین


یکی از دیدنی ترین مناطق طبیعی نزدیک به مشگین شهر منطقه شکار ممنوع گندمین است. طبیعت بکر و زیبا به همراه هوای مطبوع آن باعث جذابیت منطقه گندمین شده است. از جاذبه های منطقه شکار ممنوع گندمین می‌توان به تنوع جانوری، چشمه های دائمی و پوشش گیاهی آن اشاره کرد. در این منطقه حدود ۱۰۰ نوع گونه جانوری و گیاهی وجود دارد. کافی است یکبار به این ناحیه بروید تا محو طبیعت جذاب و خیره کننده آن شوید. علفزارهای زیبا و صخره های سر به فلک کشیده و پرتگاه‌های هراس انگیز آن هیجان بودن در طبیعت بکر را به شما القا می‌کند.
نام این منطقه از کوهی به همین نام گرفته شده است. این منطقه در ۳۵ کیلومتری شمال مشگین شهر است. این منطقه جز کوه سبلان به حساب می‌آید. در منطقه گندمین غارهای زیادی وجود دارد. در ادامه نام حیواناتی را می‌بینید که در این منطقه زندگی می‌کنند:
• خرگوش
• روباه
• راسو
• پلنگ
• کل و بز
• سمور
• خرس قهوه ای
• گراز
• عقاب جنگلی
• قوش
• کرکس
• طرلان
• کبوتر
• سارگپه پا بلند
• سارگپه جنگلی
• عقاب شاهی

منطقه کپز مشگین شهر


یکی از جذاب ترین مناطق طبیعی نزدیک به شهر مشگین شهر منطقه کپز است. بهترین زمان سفر به این منطقه را می‌توان فصل بهار دانست. منطقه کپز در فصل بهار آب هوای معتدل تری دارد و مه رقیق هوای آن را می‌پوشاند. صخره های عظیم و سربه فلک کشیده کپز مناظر جذابی را ایجاد کرده است. در این ناحیه درختان میوه ای مثل زالزالک و تمشک وجود دارد.
جانوران مختلفی مثل خرس قهوه ای، گرگ، روباه و انواعی از پرندگان مختلف در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر دوست داشتید به مشگین شهر سفر کنید و بلیط هواپیما خود را نیز تهیه کرده اید یا به طبیعت گردی علاقه دارید و دوست دارید با مناطق بکر و زیبای اطراف مشگین شهر آشنا شوید حتما از منطقه کپز دیدن کنید. این منطقه در ۲۰ کیلومتری مشگین شهر قرار دارد و برای دسترسی به آن باید وارد جاده مشگین شهر- اردبیل شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است