search
menu

گردنه حیران آستارا

[ پنهان کردن ]
درباره گردنه حیران
چرا بازدید از گردنه حیران پیشنهاد می شود؟
چشم انداز و طبیعت گردنه حیران
امکانات رفاهی موجود در گردنه حیران
چگونه به گردنه حیران برویم؟
بهترین زمان برای رفتن به گردنه حیران
زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از گردنه حیران

درباره گردنه حیران


گردنه حیران از زیباترین جاده‌های شمالی ایران است که به جرات می‌توان گفت در جمع زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد. حیران درلغت و در فارسی به معنای شگفت زده شده است و جاده حیران جاده‌ای شگفت انگیز و جاذبه گردشگری ممتازی در مسیر بین آستارا و اردبیل است. البته حیران در اصل ریشه تالشی دارد و به منطقه‌ای اشاره دارد که پوشیده از مه است. شاید فکر کنید که سفر فقط مقصد شما است اما با عبور از این جاده خواهید دید جاده مهمترین قسمت سفر است زیرا تمام طول مسیر با زیبایی‌های بسیاری رو به رو خواهید شد که شما را شگفت زده خواهند کرد، در واقع عبور از این جاده خودش سفری بی‌نظیر است. گردنه حیران در مسیر آستارا-اردبیل واقع شده است. این منطقه سرسبز و رویایی گردنه‌ای در دل کوه‌های سرسبز شمالی ایران است که به همراه روستاهای وانه بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظت شده استان گیلان محسوب می‌شود. وجود فرصت گردشگری در این منطقه سبب شده است تا مردمان روستاهای اطراف با راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و به خصوص پخت غذاهای محلی و یا فروش میوه‌‌های جنگلی از نظر اقتصادی پیشرفت کنند. گردشگرانی که با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به استان گیلان یا اردبیل سفر کرده‌اند می‌توانند از این جاده و گردنه بسیار سرسبز دیدن کنند و خاطراتی خوش برای خود و همراهانشان رقم بزنند. قرار گرفتن گردنه حیران در مسیر میان اردبیل و استان گیلان و شهر آستارا موجب شده، گردشگران بتوانند در گذر از این گذرگاه، هم از جاهای دیدنی اردبیل دیدن کنند و هم از زیبایی های گیلان بهره ببرند.
گردنه حیران آستارا

چرا بازدید از گردنه حیران پیشنهاد می شود؟


• گردنه حیران از جمله جذابترین جاده‌های شمالی ایران است که علاوه بر طبیعت منحصر بفرد، آب و هوای بسیار دلپذیری نیز دارد.
• گردنه حیران در مسیر اتصال شهرهای شمال غربی و شمالی ایران قرار دارد و در واقع به نوعی هم مسیری دیدنی است و هم از جاده‌های اصلی این منطقه به شمار می‌رود.
• گردنه حیران از نظر امکانات رفاهی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و در روستاهای موجود در این مسیر کلبه‌های زیادی برای اقامت گردشگران آماده شده است.
• در گردنه حیران همه چیز لذت بخش و آرامش آفرین است و برای کسانی که می‌خواهند به دور از شلوغی شهر و هیاهوی آن به استراحت بپردازند بهترین گزینه است.

چشم انداز و طبیعت گردنه حیران


اولین چیزی که هنگام عبور از این جاده چشمان شما را مجذوب خود می‌کند، پوشش جنگلی کوههای گردنه حیران است که همه جا را احاطه کرده است. آرام آرام که در جاده پیش می‌روید مراتع سرسبزی را پیدا خواهید کرد که زیبایی چشم نوازی به کلبه‌های منطقه می‌بخشد. در این میان دام‌های چرنده یا اسب‌هایی که در کنار جاده می‌روند، سبب می‌شوند تا تصویری ماندگار در ذهن شما ثبت شود و همه این زیبایی‌های طبیعی شما را مجذوب خود خواهند کرد. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود. همه این زیبایی ها در این گردنه در جاده مه آلود غرق می‌شوند تا بهشتی رویایی برای شما ایجاد کنند و این سوال ممکن است به ذهن شما خطور کند که این مه در این ارتفاع از کجا آمده است؟ در واقع مه از دریای خزر در داخل گردنه می‌پیچد، گویی در این ارتفاع در میان ابرها راه می‌روید. یک طرف این گردنه کوههای سرسبز است و در طرف دیگر و در قسمت دره‌ای این گردنه رود ارس قرار دارد که قسمت مرزی بین ایران و آذربایجان است. این گردنه علاوه بر تابستان و بهار در فصل زمستان که همه کوههای آن پوشیده از برف است جذابیت ویژه‌ای دارد. گردشگران با خرید اینترنتی بلیط هواپیما ارزان می‌توانند به گیلان یا اردبیل سفر کنند و با استفاده از تورهای یک روزه به این گردنه زیبا بروند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.
گردنه حیران آستارا

امکانات رفاهی موجود در گردنه حیران


در جای جای این گردنه بسیار زیبا شاهد مکان‌هایی هستیم که توسط افراد محلی تعبیه شده است و در آن نیازهای غذایی و خوراک به فروش می‌رسد. تجربه خوردن آش محلی و بلال در این گردنه بسیار پیشنهاد می‌گردد. همانطور که گفته شد روستاهای بسیاری در این گردنه وجود دارند که افراد محلی اتاق‌ها و یا طبقاتی از خانه‌های خود را به مسافران اجاره می‌دهند. از جمله امکانات تفریحی گردنه حیران نیز می‌توان به تله کابین آن اشاره کرد که یکی از بی‌نظیرترین تله کابین‌های کشورمان است زیرا طبیعتی منحصربفرد را از داخل کابین‌های آن خواهید دید.

چگونه به گردنه حیران برویم؟


در واقع گردنه حیران جاده اتصال بین اردبیل و آستارا است و دسترسی به آن بسیار آسان است فقط باید در نظر داشته باشید که فصل زمستان را با احتیاط در آن رانندگی کنید.

بهترین زمان برای رفتن به گردنه حیران


گردنه حیران از مسیرهایی است که در تمام فصول زیباست، ولی در زمستان به دلیل یخ زدن جاده آن باید با احتیاط رانندگی کرد. در پاییز نیز طبیعت این منطقه به دلیل رنگهای پاییزی درختان جذاب و منحصربفرد است.

زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از گردنه حیران


برای بازدید از گردنه حیران بسته به میزان توقفی که در جاده داشته باشید می‌توانید حدود ۴ ساعت را در این جاده رانندگی کنید و هم توقفی داشته باشید تا از بودن در آن لذت ببرید. برای ورود به گردنه حیران نیازی به پرداخت ورودیه نیست.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است