search
menu

ییلاقات خلخال

[ پنهان کردن ]
جاده رویایی اسالم به خلخال
جاذبه های گردشگری خلخال
چگونه به خلخال سفر کنیم؟
اقامتگاه‌های معروف خلخال
چرا بازدید از ییلاقات خلخال را پیشنهاد می کنیم؟
شهرستان خلخال با ۲۰۰۰ سال قدمت در جنوب استان اردبیل واقع شده است. شهرستان خلخال بعد از اردبیل بزرگترین شهر استان اردبیل است. خلخال جنوبی‌ترین شهرستان استان اردبیل است که از سمت شرق به استان گیلان و از سمت غرب به شهرستان میانه متصل می‌شود. همچنین از سمت شمال و جنوب نیز به شهرستان کوثر و شهرستان طارم استان زنجان محدود می‌شود. خلخال از لحاظ پوشش گیاهی مشابه استان گیلان و از لحاظ کوهستانی بودن مشابه استان اردبیل است و حایل میان این دو اقلیم است. همین عوامل باعث شده است که ییلاقات خلخال مانند مرواریدی در قسمت شمالی ایران بدرخشد.
ییلاقات خلخال

جاده رویایی اسالم به خلخال


کشور پهناور ایران دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و به جرات می‌توان گفت برخی از زیباترین جاده‌های کوهستانی و جنگلی جهان درایران واقع شده است که از این میان می‌توان به جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان در استان گیلان، جاده شاهرود به گلستان در امتداد جنگل‌های توسکستان و زیباترین آن‌ها یعنی جاده اسالم به خلخال اشاره کرد. اگر قصد سفر از اسالم به خلخال را داشته باشید می‌توانید برنامه سفر اسالم به خلخال را بخوانید تا با برنامه‌ریزی بهتری سفری خوش را تجربه کنید.
در مسیر جادة اسالم به خلخال می‌توان طبیعت بکر و دست‌نخورده انبوهی را تماشا کرد که به جرات می‌توان گفت که زیبایی این مسیر در نوع خود بی‌نظیر است. اکثر گردشگران داخلی و حتی خارجی آشنا به طبیعت ایران، این جاده را جز زیباترین جاده‌های جنگلی خاورمیانه می‌دانند و از مناظر و پوشش‌های گیاهی آن تعریف و تمجید زیادی می‌کنند.
آب‌وهوای این مسیر بسیار خنک است که دلیل اصلی آن افزایش ارتفاع در طول مسیر است و با وجود پوشش‌های گیاهی انبوه احساس می‌کنید قطعه‌ای از بهشت را نظاره می‌کنید. توصیه می‌کنم در طول مسیر دوربینی با خود داشته باشید تا این زیبایی‌ها را از دست ندهید و در آلبوم خاطرات خود به یادگار ثبت کنید.
ییلاقات خلخال

جاذبه های گردشگری خلخال


• فینارود
یکی از زیباترین مناطق گردشگری خلخال، منطقه فینارود در جنوب این شهرستان است که اکثر اوقات با مه غلیظی پوشیده شده است. آب‌وهوای این منطقه به دلیل مرتفع و کوهستانی بودن یکی از بهترین آب و هواهای این شهرستان است. این منطقه به دلیل داشتن جنگل‌های انبوه از پوشش گیاهان متنوع، آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد که هر عاشق طبیعتی را شیفته خود می‌کند.
وجود گیاهان دارویی غنی در ییلاقات خلخال باعث شده است که بسیاری از فعالین این حوزه این منطقه را به‌عنوان کشت و برداشت گیاهان دارویی انتخاب کنند. همچنین زنبورداران محلی بسیاری در این منطقه مشغول پرورش زنبورعسل هستند که به دلیل وجود همین گیاهان، عسل این منطقه از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است.
به‌طورکلی فینارود محل تلاقی جنگل، کوهستان و مرتع است. از سوی دیگر مردمان این منطقه از دیرباز خصلت مهمان‌دوستی داشته و به همین دلیل میزبانان خوبی برای گردشگران هستند. فینارود از سمت شمال به جنگل‌های خلخال متصل می‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم محل تلاقی جنگل و کوهستان است.

• دریاچه نئور
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان خلخال، دریاچه نئور است. نئور یک دریاچة طبیعی و آب شیرین است. یکی از دلایل پایداری این دریاچه بارندگی‌های زیاد و وجود چشمه‌های فراوان است. این دریاچه زیستگاه برخی از پرندگان مهاجر عبوری است.
نکته حائز اهمیت که گردشگران باید به آن توجه کنند ممنوعیت شکار پرندگان در این منطقه است زیرا این منطقه حفاظت شده و تحت‌نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست است. این دریاچه دارای ارزش‌های زیستگاهی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری است. پیشنهاد می‌کنم در حین سفر در ییلاقات خلخال از این دریاچه زیبا هم دیدن کنید.

• ییلاق دشته
و اما ییلاق دشته که از محبوب‌ترین ییلاقات خلخال است. ییلاق دشته در استان اردبیل واقع شده است اما به دلیل نزدیکی به شهر ماسال آن را جز استان گیلان می‌دانند. شما در بدو ورود به ییلاق دشته با مناظر بکر و بسیار زیبا، دام‌های اهلی و آب‌وهوای سرد روبه‌رو خواهید شد. به دلیل مرتفع بودن و فاصله چندهزارمتری از سطح دریا پیشنهاد می‌کنم برای سفر به این منطقه حتماً از کرم‌های محافظ پوست استفاده کنید تا دچار سوختگی‌های مقطعی نشوید.

• آبشار نره‌گر
دوستداران طبیعت‌گردی همیشه به دنبال یافتن آبشارهای زیبا در دل طبیعت هستند. آبشار نره گر در روستای اسبو در جنوب شرقی شهرستان خلخال واقع شده است که مطمئناً بهترین مکان برای عشاق طبیعت است. این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. منبع آب این آبشار از بارش‌های برف زمستانی تأمین می‌شود. درختان و پوشش‌های گیاهی زیاد اطراف این آبشار منظره دلنوازی را ایجاد کرده است.

• تفرجگاه اندبیل
تفرجگاه اندبیل خلخال به منطقه گردشگری بیلدیر بولاغی معروف است که از مکان‌های بسیار زیبای خلخال محسوب می‌شود. این تفرجگاه در ۵ کیلومتری اندبیل واقع شده است. در این منطقه اکثر اوقات مه تشکیل می‌شود و به منطقه، زیبایی خاصی می‌بخشد.
این تفرجگاه قدمت تاریخی دارد و به دوران حکومت سلجوقیان و ساسانیان برمی‌گردد. اندبیل بین منطقه گیلان و خلخال قرار دارد و حاوی جنگل‌های متراکم و انبوه زیادی است به همین دلیل از دیرباز موردتوجه گردشگران بوده است. اگر به دنبال مکانی با جنگل‌های انبوه و گیاهان متنوع با حرکت آهسته مه هستید این مکان زیبا را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. توصیه می‌کنم در مسیر رسیدن به ییلاقات خلخال از تمامی جاذبه‌های گردشگری که در طول مسیر وجود دارد دیدن کنید.
ییلاقات خلخال

چگونه به خلخال سفر کنیم؟


شما عزیزان دوستدار طبیعت از راه‌های گوناگون می‌توانید به شهرستان خلخال سفر کنید. فاصله تهران تا خلخال بین ۴۶۵ تا ۵۳۵ کیلومتر است. پیشنهاد می‌کنم برای سفر به خلخال در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز از جاده زیبا و پویایی اسالم به خلخال سفر کنید زیرا هر آن چیز که در طبیعت برای تماشا نیاز دارید در این جاده وجود دارد.
• خرید بلیط اردبیل
همانطور که گفته شد از مسیرها و راه‌های متفاوتی می‌توانید به خلخال سفر کنید. یکی دیگر از راه‌های مقرون به صرفه خرید بلیط هواپیما ارزان برای سفر به استان اردبیل است که موجب صرفه‌جویی در زمانتان می‌شود. برای خرید بلیط هواپیما می‌توانید از خدمات ارزان قیمت سایت سفرمارکت استفاده کنید که مطمئنا با دیدن قیمت‌های بسیار مناسب بلیط‌ها در سایت سفرمارکت شگفت‌زده خواهید شد.

اقامتگاه‌های معروف خلخال


از معروف‌ترین اقامتگاه‌های خلخال می‌توان به مجتمع اقامتی کوروش، مهمان‌سرای جهانگردی خلخال، ویلا دوخوابه ترابی، ویلا یک‌خوابه غفاری اشاره کرد.

چرا بازدید از ییلاقات خلخال را پیشنهاد می کنیم؟


اگر به دنبال مکانی خاص با طبیعت بکر و دست‌نخورده و مردمانی مهمان‌دوست با تنوع غذایی بالا و همچنین پوشش‌های گیاهی متنوع و مرز بین جنگل و کوهستان هستید حتماً به منطقه گردشگری خلخال بویژه ییلاقات خلخال سر بزنید. بیشتر جاهای دیدنی خلخال، پدیده‌های طبیعی هستند. پرسه زدن در نزدیکی چشمه‌ها، دشت‌ها و سرسبزی‌های خلخال در هوای خنک این شهر، حسابی حالتان را سر جایش می‌آورد.
جاده توریستی اسالم به خلخال با چشم‌اندازی دلنواز چشم هر گردشگری را مسحور می‌کند. یکی از دلایل پیشنهاد من به شما برای سفر به خلخال به‌ویژه در فصل تابستان تفاوت ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای هوا نسبت به تهران است. اگر به دنبال منطقه ای خنک و متفاوت در فصل تابستان با چشم انداز جنگلی هستید، خلخال می‌تواند برای شما بهترین گزینه باشد.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است