search
menu

دریاچه نئور اردبیل

[ پنهان کردن ]
چرا باید از دریاچه نئور بازدید کنیم؟
چرا نام نئور برای این دریاچه انتخاب شده است؟
امکانات تفریحی در دریاچه نئور
زیست جانوری و گیاهی در دریاچه نئور
نحوه دسترسی به دریاچه نئور
ساعت و هزینه بازدید از دریاچه نئور
دریاچه نئور به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین در استان اردبیل واقع شده است و یکی از دیدنی های طبیعی مشهور ایران به شمار می رود. نئور یکی از زیباترین و دیدنی‌ ترین جاذبه های طبیعی استان‌ است که آب و هوای مطبوع و خنکی دارد و هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. دریاچه نئور در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در دره‌ های کوهستان‌ های تالش قرار گرفته است و به دلیل قرار گیری این دریاچه بین دو استان گیلان و اردبیل شاهد آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای سرسبز و زیبایی خواهید بود، گویی به عنوان شاهکار زیبای طبیعت در میان شهرستان تالش و شهرهای اردبیل و خلخال دیده می شود و همچون نگینی در طبیعت این منطقه می درخشد، با خرید بلیط هواپیما و آغاز سفر به این منطقه خودتان شاهد این حجم از زیبایی خواهید شد.
دریاچه نئور شامل دو دریاچه ۴۰ هکتاری و ۱۸۰ هکتاری است که در فصل بهار به هم می رسند و دریاچه ای با عمق حدودا ۵ تا ۱۳ متر و وسعتی حدودا ۲۰۰ هکتار ایجاد می کنند. در محیط اطراف این دریاچه، اکوسیستمی جالب تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و محیطی برای زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری دارای ارزش و اهمیت زیادی است. برای استفاده از آب این دریاچه سدی به نام قانلی دره احداث شده است.
دریاچه نئور اردبیل

چرا باید از دریاچه نئور بازدید کنیم؟


• دریاچه نئور یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور به شمار می رود.
• دریاچه نئور به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می رود.
• در این دریاچه مناظر طبیعی و تماشایی زیادی مانند کوه های سر به فلک کشیده و گل های وحشی زیبایی خواهید دید.
• دریاچه نئور به عنوان بهترین مقصد برای ماهیگیری مخصوصا صید قزل آلا است.

چرا نام نئور برای این دریاچه انتخاب شده است؟


در گویش آذری نئور به دریاچه کوچکی گفته می شود که هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد.

امکانات تفریحی در دریاچه نئور


با سفر به دریاچه نئور مطمئنا لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد. ما نیز در ادامه می خواهیم برخی از امکانات و سرگرمی های موجود در این دریاچه را برایتان معرفی کنیم:
ماهیگیری: یکی از جاذبه های دیدنی دریاچه نئور وجود ماهی های قزل آلای رنگین کمانی است که می توانید در شهریور ماه در مسابقه ماهیگیری شرکت کنید یا اینکه برای تفریح خودتان اقدام به ماهیگیری نمایید. فقط توجه داشته باشید که ماهی های دریاچه باید قبل از شروع فصل سرما صید شوند وگرنه با یخ زدن آب دریاچه همگی تلف می شوند.
پیک نیک و عکاسی: در اطراف این دریاچه زیبا می توانید ساعت ها وقت بگذرانید و متوجه گذر زمان نباشید، به دور از هیجانات شهری در منطقه ای تمیز و زیبا پیک نیک برپا کنید و از زیبایی های این منطقه لذت ببرید. همچنین در هنگام سفر به این منطقه دوربین عکاسی فراموش نشود، زیرا دارای چشم اندازهای بی نظیری است که می توانید عکس های هنری دلربایی ثبت کنید.
تماشای گل ها و اسب های زیبا: اگر در فصل بهار عازم این منطقه می شوید، با صحنه های دل فریبی روبرو خواهید شد، گویی طبیعت لباس رنگارنگ به تن کرده و گل های وحشی چشم اندازی تماشایی برایتان هدیه می دهند. همچنین اسب های زیبایی در کنار دریاچه نئور زندگی می کنند که صحنه ای بسیار جذاب ایجاد می کنند.
استفاده از گیاهان دارویی: منطقه دریاچه نئور سرشار از گیاهانی است که دارای خواص درمانی هستند و در این اطراف گیاهانی مانند بابونه، بومادران، پنج انگشت، کنگر، خاکشیر و ... می توانید جمع آوری کنید.
دریاچه نئور اردبیل

زیست جانوری و گیاهی در دریاچه نئور


در اطراف این دریاچه می توانید به ۷۰ گونه گیاه دسترسی داشته باشید که هرکدامشان خاصیت دارویی، خوراکی و صنعتی دارند. همچنین گیاهانی مانند گندم، جو، عدس، نخود و شبدر، بابونه، بومادران، پنج انگشت، آلاله، نعناع، کنگر و خاکشیر جزو مهم ترین گیاهان این منطقه هستند. زیست جانوری نیز در این منطقه به دلیل کوهستانی و آبی بودن آن دو نوع موجودات زنده خشکی زی و آبزیدر وجود دارند، به طوری که ۹۰ گونه جانوری بومی و مهاجر در این منطقه زندگی می کنند که شامل ۷۰ گونه آبزیان، ۲ گونه دوزیست، ۱۰ گونه خزنده، ۲۳ گونه پستاندار و ۴۸ گونه پرنده هستند. به دلیل وجود زال و صدف در داخل دریاچه غذای خوبی برای ماهی های قزل آلا به شمار می روند و به همین دلیل فضای مناسبی برای پرورش ماهی قزل آلا ایجاد شده است. سمور آبی نیز به عنوان تنها پستاندار دریایی در این دریاچه است. آبزیان دریاچه نئور عبارتند از پلانکتون‌ ها، صدف رده شکم پایان، صدف دوکفه‌ ای، زالو، سنجاقک و ماهی قزل آلای رنگین کمان.
دوزیستان این منطقه عبارتند از قورباغه مردابی. خزندگان منطقه عبارتند از مارمولک ، مار افعی، مار آتشی، مار زنگی، مار آبی و لاک پشت. پستانداران منطقه نیز عبارتند از خرس قهوه‌ ای، گرگ، روباه، خرگوش، سمور راسو، خارپشت اروپایی، موش صحرایی و خفاش. علاوه بر همه جانداران ذکر شده می توانید حیوانات اهلی زیادی مانند گاو، گوسفند و اسب را در این منطقه تماشا کنید که آزادانه در حال حرکت هستند.
دریاچه نئور اردبیل

نحوه دسترسی به دریاچه نئور


برای دسترسی به این دریاچه می توانید از حاشیه جنوب شرقی شهر اردبیل یعنی میدان ایثار وارد جاده خلخال شوید و پس از طی ۳۵ کیلومتر به ده بودالالو برسید. در سمت چپتان مسیر روستای عباس آباد را خواهید دید که حدودا ۱۰ کیلومتر بوده و پس از عبور از کنار روستای عباس‌ آباد وارد جاده دریاچه خواهید شد که حدودا ۵ کیلومتر است، در این هنگام دریاچه را خواهید دید، توجه داشته باشید که جاده کوهستانی دریاچه آسفالت بوده ولی جاده دور دریاچه خاکی است.
البته در میان گردشگران کسانی هستند که به کوهنوردی، پیاده روی و آفرود علاقه دارند، بدین جهت سه راه برای این افراد معرفی می شود:
مسیر اول از هشتپر، ریگ، کیش دیبی، شیله، مریان، قلعه جوق، حفظ‌ آباد و عباس‌ آباد.
مسیر دوم از خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ‌ آباد و عباس‌ آباد.
مسیر سوم نیز از اردبیل، هیر، شبلو و عباس‌ آباد.

ساعت و هزینه بازدید از دریاچه نئور


برای بازدید از این دریاچه زیبا می توانید به صورت شبانه روزی در هر ساعتی که دوست داشتید مراجعه کنید و اینکه در هنگام بازدید نیاز به خرید بلیط ورودی ندارید و به صورت رایگان است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است