search
menu

معرفی کامل قطارهای ایران

[ پنهان کردن ]
قطار زندگی ۵ ستاره لوکس
قطار سیمرغ
قطار سیمرغ نوین
قطار سبز
قطار سبز نوین
قطار سپهر رجا
قطار آهو
قطار غزال رجا
قطار خلیج فارس
قطار سریر
قطار البرز
قطار توس یا خیام
قطار امید رجا
قطار دلیجان
قطار پارسی
قطار میلاد
قطار نسیم
قطار زاگرس
قطار پنج ستاره ویژه فدک
قطار پنج ستاره بیزنس فدک
قطار پنج ستاره اکونومی فدک
قطار پنج ستاره همراه با عصرانه فدک
قطار شش تخته کویر
قطار اتوبوسی ماهان
قطار فرست کلاس نورالرضا
قطار بیزنس نوالرضا
قطار اکونومی نورالرضا
قطار معمولی نورالرضا
قطار غزال بن ریل
قطار پرستو
قطار سروش
قطار پارسی ۶ تخته
قطار پلور
قطار ۶ تخته مهتاب
قطار چهار ستاره غدیر
قطار نگین ویژه
قطار نگین اتوبوسی
قطار غزال کوثر
قطار اپتیما
قطار پارس لاریم
قطارهای اتوبوسی: ارزان و به صرفه
قطار اتوبوسی ماهان
قطار اتوبوسی ریل باس ارم
قطار اتوبوسی صبا
لوکس ترین قطارهای ایران
ارزان ترین قطارها برای سفر
از نظر اغلب گردشگران یک وسیله سفر ایده‌آل را می‌شود با چند واژه ساده توصیف کرد: ایمن، راحت، سریع و کم‌هزینه. هرچند هیچ یک از وسایل نقلیه سفر تمام این ویژگی‌ها را ندارند اما بااین‌حال اگر معیار سرعت را در نظر نگیریم قطار را می‌توان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، راحت و ایمن به حساب آورد. بر این اساس به عقیده بسیاری از مسافران قطار یک وسیله نقلیه تمام عیار برای سفر محسوب می‌شود و به همین دلیل هم هست که روزبه‌روز به تعداد طرفداران سفر با قطار اضافه می‌شود. این وسیله سفر محبوب و پرتقاضا تنوع گسترده‌ای هم دارد، بااین‌وجود اغلب دوستداران سفر با قطار از آن بی‌اطلاع هستند و در زمان خرید آنلاین بلیط قطار در انتخاب از میان گزینه‌ها دچار تردید و سردرگمی می‌شوند. بنابراین در مطلب حاضر قرار است به موضوع معرفی جامع و کامل انواع قطارها بپردازیم.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار زندگی ۵ ستاره لوکس


اگر از مسافران همیشگی قطار باشید بعید است نام شرکت ریلی رجا را نشنیده باشید و یا با قطارهای آن سفر نکرده باشید. زیرا این شرکت باسابقه‌ترین و فعال‌ترین شرکت در حوزه خدمات ریلی است و قطارهای آن جزو اولین قطارهای ایران هستند. این شرکت بعد از چند دهه فعالیت نسل جدیدی از قطارها را به ناوگان ریلی معرفی کرد تا مسافران قطار نیز بتوانند یک سفر لوکس را تجربه کنند. قطار زندگی که در سال ۱۳۹۴ به ناوگان ریلی افزوده شد یک قطار لوکس در رده قطارهای پنج ستاره است. اولین نکته‌ای که در خصوص این قطار وجود دارد طراحی ظاهری کوپه‌های چهار نفره و فضای عمومی قطار است که در مقایسه با قطارهای قدیمی‌ مجلل‌تر و چشم‌نوازتر است؛ به گونه‌ای که به محض ورود به قطار حس یک سفر لوکس به مسافران القا می‌شود.
گذشته از فضای لوکس این قطار، امکانات قطار زندگی و نحوه خدمات‌رسانی به مسافران نیز به صورت ویژه است. رستوران دوطبقه قطار پنج ستاره زندگی رجا از جمله ویژگی‌های متمایز این قطار است که به‌طور شبانه‌روزی به مسافران سرویس‌دهی می‌کند. میزبانی از مسافران توسط مهمانداران مجرب، تجهیزات صوتی تصویری پیشرفته و اختصاصی در هر کوپه‌های چهار تخته، اینترنت وای فای، سیستم تهویه مطبوع با امکان تنظیم درجه حرارت توسط مسافر و همچنین قرارگیری سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن را می‌توان از جمله امکانات و خدمات رفاهی این قطار لوکس دانست. گفتنی است در زمان خرید بلیط قطار زندگی متقاضیان می‌توانند از بین سه کلاس متفاوت با قیمت‌های مختلف دست به انتخاب بزنند. این کلاس‌ها شامل قطار زندگی با عصرانه، قطار زندگی با شام و قطار زندگی با وعده شام ویژه است.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار سیمرغ


قطار سیمرغ متعلق به شرکت ریلی رجا است و به عنوان اولین قطار ویژه در ناوگان این شرکت شناخته می‌شود. قطارهای ویژه یکی از انواع قطارهای ایران هستند که از نظر رتبه‌بندی در رده قطارهای چهار ستاره طبقه‌بندی می‌شوند و از‌ این‌ رو می‌توانند انتظارات مسافرانی را که به دنبال سفر با قطار‌های باکیفیت و سطح بالا هستند، به راحتی برآورده کند. جالب است بدانید که علیرغم آنکه قطار سیمرغ رجا یک قطار چهار ستاره محسوب می‌شود اما اغلب قیمت بلیط آن به نسبت قطارهای چهار تخته از شرکت‌های مسافربری قطار ایران ارزان‌تر است. واگن‌های این قطار ساخت کشور آلمان هستند و از این رو جزو واگن‌های ایمن و باکیفیت بشمار می‌روند. تمامی واگن‌های دارای عایق حرارتی هستند و در هنگام حرکت قطار آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند و بدین جهت مسافران قطار سیمرغ سفر آرامی را تجربه خواهند کرد. کوپه‌های این قطار با ظرفیت چهار نفر هستند و فضای آن‌ها دل‌باز و راحت است. فضای کوپه‌ها ساده و درعین‌حال شیک طراحی شده‌اند و هر کدام دارای سیستم صوتی تصویری اختصاصی هستند تا مسافران بتوانند در طول مسیر مشغول باشند. علاوه بر آن علاقه‌مندان به بازی با پلی‌استیشن نیز می‌توانند با پرداخت هزینه در قسمت رستوران قطار از این امکان استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های کوپه‌های قطار سیمرغ سرویس‌های خواب راحت و بسیار پاکیزه آن است. گفتنی است افراد توان یابی که با این قطار سفر می‌کنند می‌توانند از مهمانداران قطار بخواهند تا ویلچیر در اختیار آن‌ها قرار دهند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار سیمرغ نوین


همان‌طور که پیش‌تر گفته شد قطار سیمرغ متعلق به یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های قطار مسافربری یعنی شرکت رجا است. این قطار در دسته قطارهای ویژه قرار می‌گیرد و از نظر رتبه‌بندی قطارهای ایران بعد از قطارهای لوکس در جایگاه دوم قرار دارد. قطار سیمرغ با پسوند نوین در حقیقت همان قطار سیمرغ است که صرفاً در تنوع و میزان خدمات به ویژه در بخش پذیرایی با قطار سیمرغ بدون پسوند نوین تفاوت دارد. به عبارت ساده‌تر در زمان خرید اینترنتی بلیط قطار رجا، مسافران می‌توانند برای سفر با واگن‌های آلمانی قطار سیمرغ از میان دو گزینه بلیط قطار سیمرغ و بلیط قطار سیمرغ نوین دست به انتخاب بزنند. تفاوت میان این دو بلیط صرفاً مربوط به تنوع و میزان خدماتی است که در طول مسیر می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و قطار سیمرغ نوین از این منظر خدمات‌رسانی بیشتری به مسافران عرضه می‌کند. بنابراین مسافران با خرید هر یک از این دو بلیط در کوپه‌های چهار تخته با امکانات یکسان سفر می‌کنند درحالی‌که مسافران قطار سیمرغ نوین در قبال پرداخت هزینه‌ بیشتر از خدمات پذیرایی بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

قطار سبز


قطار سبز یک قطار کوپه‌ای چهار تخته و چهار ستاره است که بعد از قطار سیمرغ به عنوان دومین قطار ویژه در میان انواع قطار رجا محسوب می‌شود. کیفیت واگن‌های این قطار نیز درست همانند واگن‌های قطار سیمرغ در سطح بالایی قرار دارند و ساخت کشور اتریش هستند. از منظر تجهیزات درونی قطار و همچنین خدمات میزبانی از مهمانان نیز قطار سبز مانند قطار ویژه سیمرغ است و همواره رضایت خاطر مسافرانش را از هر نظر جلب کرده است.

قطار سبز نوین


قطار سبز نوین همان‌طور که از اسمش پیدا است نمونه‌ای از قطار سبز بوده و متعلق به ناوگان ریلی شرکت رجا است. تمامی امکانات و خدماتی که مسافران قطار سبز با انتخاب آن می‌توانند بهره‌مند شوند مشمول مسافران قطار سبز نوین نیز می‌شود. از نظر قیمت نیز تفاوت نرخی میان بلیط قطار سبز و بلیط قطار سبز نوین بسیار ناچیز است. در مجموع می‌توان گفت قطار سبز نوین صرفاً سری جدیدتر از قطار سبز است و از منظر کیفیت خدمات‌رسانی و نوع واگن قطار هم‌ردیف قطار سبز قرار دارد.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار سپهر رجا


قطار سپهر رجا از سری قطارهای چهار تخته این شرکت است که از منظر درجه‌بندی سطح امکانات و خدمات رفاهی انواع قطارهای ایران در گروه قطارهای چهار ستاره قرار دارد. چیدمان و دکوراسیون کوپه‌های این قطار همانند قطارهای دیگر رجا در این رده شامل دو صندلی مقابل یکدیگر در پایین و دو تخت در بالای کوپه به همراه میز پذیرایی در وسط است. مسافران این قطار می‌توانند برای صرف وعده‌های غذایی و یا خرید انواع تنقلات به رستوران و یا فروشگاه قطار مراجعه کنند. تجهیزات صوتی تصویری کوپه‌ها نیز به مسافران کمک می‌کند تا در طول مسیر به ویژه مسافت‌های طولانی بتوانند گذر زمان را کمتر احساس کنند.

قطار آهو


قطار آهو از آن دسته از قطارهایی است که برای بسیاری از مسافران ریلی ناشناخته است بااین‌حال یکی از قطارهای شرکت رجا است که بیشتر در مسیر تهران مشهد و مسیر برگشت آن به کار گرفته می‌شود. این قطار که جزو قطارهای چهار ستاره محسوب می‌شود دارای ۹ کوپه چهار نفره است و در مجموع ظرفیت کلی آن ۳۶ نفر است. از امکانات و خدمات رفاهی این قطار می‌توان به سیستم احضار مهماندار در کوپه، آیفون برقراری تماس با مسافران، سیستم اعلان وضعیت اشغالی سرویس بهداشتی و پذیرایی رایگان و استقبال از مسافران اشاره داشت.

قطار غزال رجا


قطار غزال یکی از انواع قطارهای ایران بشمار می‌رود که توسط شرکت‌های مسافربری قطار مختلف نظیر ریل بن، ریل سیر کوثر و رجا بکار گرفته می‌شود. قطار غزال رجا نیز یکی از سری قطارهای غزال است که از نظر رتبه‌بندی قطارها در زمره قطارهای چهار ستاره طبقه‌بندی و امکانات رفاهی قطار نیز متناسب و مطلوب تلقی می‌شود. قطار غزال رجا دارای کوپه‌های چهار تخته با فضای نسبتاً دل‌باز و وسیع است که با چیدمانی ساده و درعین‌حال شکیل برای مسافران مهیا شده‌اند. گفتنی است در هر کوپه از این قطار یک سرویس بهداشتی ایرانی و یک سرویس بهداشتی فرنگی تعبیه شده است.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار خلیج فارس


قطار خلیج فارس را می‌توان یکی از قطارهای پرکار در شبکه ریلی ایران دانست که همواره در حال خدمات‌رسانی به تعداد انبوهی از مسافران در مسیرهای گوناگون بوده است. این قطار متعلق به ناوگان شرکت ریلی رجا، یکی از بهترین شرکت‌های قطار ایران است و از قطارهای سه ستاره باکیفیت محسوب می‌شود. از اصلی‌ترین مزایای این قطار می‌توان به قیمت مقرون‌به‌صرفه بلیط آن اشاره داشت. با وجود نرخ ارزان این قطار امکانات رفاهی آن در حد مطلوب و رضایت‌بخشی است. واگن قطار خلیج فارس رجا دارای یازده کوپه چهار تخته است و ظرفیت کلی آن به ۴۴ نفر می‌رسد. کوپه‌های قطار علیرغم فضای ساده‌ای که دارند دارای امکانات کافی برای سفرهای دسته‌جمعی به همراه خانواده است. هر کوپه دارای صندلی‌هایی با طراحی ارگونومی مناسب و راحت جهت استراحت مسافران و میز پذیرایی است که یک مانیتور شخصی نیز در آن تعبیه شده است. مسافران در طول مسیر می‌توانند با خواندن کتاب و مجلات اوقات خوشی را سپری و جهت سفارش وعده‌های غذایی و یا خرید انواع خوراکی‌ها نیز به بوفه اغذیه و یا رستوران قطار مراجعه کنند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار سریر


قطار سریر یکی دیگر از انواع قطار در ایران است که عمر فعالیت آن کمتر از یک دهه است و در زمره قطارهای تازه شرکت رجا بشمار می‌رود. قطار سریر یک قطار چهار ستاره تعریف شده است و می‌توان آن را نسبتاً لوکس و در رده قطارهای سطح بالا توصیف کرد. دکوراسیون قطار و کوپه‌های آن شکیل و امروزی است. امکانات و خدمات میزبانی نیز در سطح بالایی قرار دارد. کوپه‌های قطار سریر از نوع چهار تخته هستند و هر کوپه به سیستم صوتی تصویری اختصاصی، سیستم تهویه مطبوع و سیستم احضار مهماندار تجهیز شده است. علاوه بر آن پک‌های بهداشتی در هر کوپه موجود هستند و مسافران قطار این امکان را دارند تا در صورت نیاز از مهمانداران درخواست کنند تا هدفون اختصاصی به آن‌ها ارائه دهند و در صورتی که نیاز به صندلی چرخ‌دار داشته باشند بنا به درخواست برای آن‌ها تدارک دیده می‌شود. همچنین مسافران در بدو ورود به قطار و در طول مسیر با میان وعده و انواع نوشیدنی‌ها پذیرایی می‌شوند و در صورت تمایل نیز می‌توانند از رستوران قطار غذا سفارش دهند.

قطار البرز


قطار البرز از دیگر انواع قطارهای ایران است که در گروه قطارهای سه ستاره قرار می‌گیرد و تحت پوشش شرکت رجا است. علیرغم سه ستاره بودن این قطار ظاهر کوپه‌ها و طراحی دکوراسیون تخت‌ها از آنچه از قطارهای این رده سراغ داریم شیک‌تر است و همین منجر شده است تا بسیاری از مسافران تصور کنند که قطار البرز جزو قطارهای لوکس است. امکانات و خدمات رفاهی این قطار نیز با در نظر گرفتن رتبه‌بندی آن مطلوب ارزیابی می‌شود. در کوپه‌های این قطار چهار تخته می‌توان از امکاناتی نظیر جعبه کمک‌های اولیه، سیستم صوتی تصویری و سیستم تهویه مطبوع بهره‌مند شد. امکان خرید وعده‌های غذایی در زمان رزرو بلیط قطار البرز و یا سفارش غذا در طول مسیر نیز برای مسافران این قطار فراهم است.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار توس یا خیام


قطار توس که به آن قطار خیام نیز می‌گویند یکی دیگر از انواع قطارها است. این قطار که واگن‌های آن توسط سازندگان آلمانی ساخته شده‌اند، تحت مالکیت شرکت رجا قرار دارد و در طبقه‌بندی قطارهای سه ستاره جای دارد. از این رو تمامی امکانات قطارهای این رده از جمله سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی تصویری اختصاصی داخل کوپه و رستوران را در برمی‌گیرد. مسلماً قطارهای سه ستاره مشمول خدمات ویژه مانند پذیرایی مفصل، توزیع روزنامه و سیستم احضار مهماندار نیستند و قطار خیام یا توس نیز از این امر مستثنی نیست بااین‌حال اگر ملاک تنها معیارهای یک قطار سه ستاره باشد می‌توان گفت قطار توس در زمره قطارهای خوب و اقتصادی چهار تخته قرار می‌گیرد.

قطار امید رجا


قطارهای چهار تخته رجا معمولاً بیشترین میزان تقاضا در میان خریداران بلیط را دارند. قطار امید که در سال‌های قبل با نام قطار پلور سبز رجا شناخته می‌شد نیز در این دسته از قطارهای شرکت رجا قرار دارد. دلیل تغییر نام این قطار به قطار امید هم شباهت اسمی آن با یکی دیگر از قطارهای این شرکت به نام قطار سبز است که اغلب برای مسافران گمراه‌کننده بود. قطار امید رجا درست همانند دیگر قطارهای چهار تخته این شرکت دارای کوپه‌هایی با دو صندلی در پایین کوپه و دو تخت در بالای کوپه و مجهز به سیستم صوتی تصویری است. سرویس‌های بهداشتی قطار نیز به صورت یک سرویس ایرانی و یک سرویس فرنگی در انتهای واگن است. مسافران این قطار می‌توانند در زمان رزرو با انتخاب وعده غذایی شام در زمان سفرشان از این امکان برخوردار شوند.

قطار دلیجان


قطار دلیجان یکی از انواع قطار در ایران است که تحت مالکیت شرکت ریلی رجا قرار دارد. این قطار چهار تخته که واگن آن ساخت کشور فرانسه است دارای ۱۱ کوپه با ظرفیت کلی ۴۴ مسافر است. هرچند قطار دلیجان در مقایسه با قطارهای ویژه شرکت رجا از امکانات کمتری بهره‌مند است اما بااین‌حال امکانات اولیه سفرهای ریلی در آن تعبیه شده است و مزیت اصلی آن را می‌توان کیفیت و امنیت واگن قطار آن دانست. وجود پنجره‌های دوجداره و عایق‌های صوتی حرارتی در این قطار منجر به ایجاد فضایی آرام برای استراحت مسافران شده است.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار پارسی


از میان شرکت‌های قطار، شرکت رجا بیشترین تنوع قطار را دارد. در این بین قطارهای شش تخته کوپه‌ای یکی از انواع قطارهای ایران هستند که توسط این شرکت نیز پوشش داده می‌شوند و معمولاً قیمت آن‌ها نسبت به نرخ قطارهای چهار تخته کمی ارزان‌تر است از این رو می‌توانند گزینه مناسبی برای سفر با قطار کوپه‌ای با قیمت پایین باشند. قطار پارسی نیز از جمله قطارهای شش تخته رجا بشمار می‌رود که از نظر رتبه‌بندی تجهیزات فنی و امکانات در گروه سه ستاره قطارهای ایران قرار می‌گیرد.

قطار میلاد


قطار میلاد از قطارهای اقتصادی ایران بوده و یک قطار شش تخته است. قطار میلاد از قطارهای شرکت ریلی رجا است. با در نظر گرفتن این نکته که قطار میلاد یک قطار سه ستاره است نمی‌توان انتظار داشت که این قطار دارای فضای لوکس باشد و امکانات بی‌عیب و نقصی را ارائه کند. بااین‌حال از نظر طراحی کوپه‌ها و همچنین میزان امکانات اولیه سفر می‌توان کیفیت این قطار را مطلوب ارزیابی کرد. در هر کوپه از این قطار دو نمایشگر صفحه تخت جهت نمایش فیلم قرار گرفته است و صندلی‌های راحت این قطار با طراحی شکیل و در رنگ آبی نیز کاملاً مناسب استراحت در سفرهای طولانی زمینی است. علاوه بر آن مسافران می‌توانند با پرداخت هزینه انواع تنقلات را خریداری کنند.

قطار نسیم


قطار نسیم رجا نیز یکی از قطارهای کوپه‌ای از نوع شش تخته محسوب می‌شود که در درجه‌بندی دو ستاره قرار دارد و از این رو از منظر امکانات محدود است. این قطار دارای عایق‌بندی مناسب جهت عایق حرارت و صوت است و کوپه‌های آن نیز علاوه بر صندلی‌های راحت دارای سیستم تهویه مطبوع هستند. لازم به ذکر است که کوپه‌های قطار نسیم فاقد سیستم صوتی تصویری هستند که با توجه به دو ستاره بودن این قطار توجیه‌پذیر است. گفتنی است یک سرویس بهداشتی از نوع فرنگی و یک سرویس بهداشتی ایرانی نیز در هر واگن تعبیه شده است و رستوران و همچنین اغذیه‌فروشی قطار در زمان‌های معمول به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار زاگرس


قطار زاگرس یکی دیگر از قطارهای ایران است که تحت مالکیت یکی از بهترین شرکت‌های قطار ایران یعنی شرکت رجا قرار دارد. قطار زاگرس یک قطار شش تخته دو ستاره بشمار می‌رود که از منظر امکانات و کیفیت واگن‌ها درست همانند قطار نسیم است و مسافران علاقه‌مند به سفر با قطار‌های اقتصادی شش تخته می‌توانند نسبت به مسیر موردنظر خود یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند.

قطار پنج ستاره ویژه فدک


شرکت قطارهای فدک یکی از شرکت‌های قطار مسافربری در کشور است که تمرکز اصلی خود را بر ارائه خدمات منحصربه‌فرد و عرضه قطارهای لوکس قرار داده است. قطار پنج ستاره فدک یک قطار همه چیز تمام است که کیفیت میزبانی و سطح امکانات آن از هر نظر برای دوستداران خدمات لوکس و سخت پسندها رضایت‌بخش بوده است. مسافران قطار پنج ستاره فدک از همان ابتدای ورود به قطار و در اولین برخورد با مهمانداران حرفه‌ای و خوش رفتار این قطار و همچنین با نگاه به طراحی هنرمندانه واگن و فضای داخلی کوپه‌ها متوجه خواهند شد که سفر ریلی لوکس و آسوده‌ای در انتظار آن‌ها است. از ظاهر چشم‌نواز کوپه‌های قطار فدک که بگذریم به امکانات قطار فدک می‌رسیم. برخی از این امکانات و خدمات رفاهی شامل اینترنت پرسرعت، سیستم اعلام و اطفاء حریق، دوربین مدار بسته در فضای عمومی، سیستم صوتی تصویری حاوی آرشیو کاملی از فیلم‌ها، سریال‌ها و موسیقی‌های روز، سیستم احضار مهماندار در کوپه، سیستم تنظیم دمای کوپه، ارائه ویلچیر به افراد توانیاب، تخت‌های وسیع با طراحی منطبق با ارگونومی بدن و ارائه وعده غذایی متناسب با نوع کلاس انتخابی مسافران است.
قطار پنج ستاره فدک در کلاس‌های مختلفی عرضه شده است که یکی از این کلاس‌ها پنج ستاره ویژه فدک است. خدمات ویژه‌ای که در این کلاس ارائه می‌شود شامل خدمات ترانسفر و استقبال است که کاملاً به صورت رایگان ارائه می‌شود.

قطار پنج ستاره بیزنس فدک


همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد قطار پنج ستاره فدک یکی از انواع قطارهای ایران است که به شدت مورد استقبال مسافران لوکس پسند قرار دارد. قطار پنج ستاره بیزنس فدک یکی از کلاس‌های ویژه این قطار است که از نظر سطح کلاس خدماتی بعد از قطار پنج ستاره ویژه فدک قرار دارد و به عنوان دومین کلاس قطار پنج ستاره فدک شناخته می‌شود. امکانات و طراحی ظاهری همانند همه قطارهای پنج ستاره فدک است. تنها تفاوتی که در این نوع کلاس وجود دارد این است که از نظر تعداد وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی که به مسافران ارائه می‌شود نسبت به کلاس‌های پایین‌تر خدمات بیشتری را شامل می‌شود. ضمن آنکه برای دریافت خدمات ترانسفر نیز مسافرانی که این کلاس از قطار پنج ستاره فدک را انتخاب می‌کنند تنها ۵۰ درصد از هزینه این خدمات را پرداخت می‌کنند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار پنج ستاره اکونومی فدک


قطار پنج ستاره اکونومی فدک نیز همان‌طور که از اسمش پیدا است از سری قطارهای پنج ستاره و لوکس شرکت ریلی فدک است که در کلاس اکونومی یا اقتصادی ارائه می‌شود. از این رو کیفیت واگن قطار و تجهیزات داخلی کوپه این قطار کاملاً هم‌ردیف دیگر کلاس‌های قطار پنج ستاره فدک قرار دارد. بااین‌حال خریداران این بلیط قطار هزینه کمتری نسبت به کلاس ویژه و بیزنس پرداخت می‌کنند و به همین نسبت نیز از خدمات پذیرایی محدودتری برخوردار خواهند شد. مسافران ریلی با انتخاب بلیط قطار فدک در این کلاس برای دریافت خدمات ترانسفر از ۳۰ درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

قطار پنج ستاره همراه با عصرانه فدک


قطار پنج ستاره همراه با عصرانه نیز یکی دیگر از کلاس‌های قطار لوکس فدک است که خریداران بلیط آن با پرداخت قیمت کمتر می‌توانند از تمامی امکانات پیشرفته و خدمات میزبانی عالی قطار فدک بهره‌مند شوند. تنها با این تفاوت که از نظر خدمات پذیرایی در طول مسیر این کلاس صرفاً شامل ارائه وعده غذایی عصرانه می‌شود. در خصوص خدمات ترانسفر نیز خریداران این کلاس از ۲۰ درصد تخفیف در پرداخت هزینه این خدمات بهره‌مند خواهند شد.

قطار شش تخته کویر


با نگاهی کلی به لیست شرکت‌های حمل و نقل ریلی می‌توان دریافت که برخی از این شرکت‌ها به واسطه فعالیت زیادی که در زمینه جابجایی مسافران ریلی عرضه کرده‌اند، بیش از اسامی دیگر شرکت‌ها برای مسافران شناخته شده هستند. از نمونه‌های این شرکت‌ها نیز شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار است. از قطارهایی که این شرکت ریلی در ناوگان خود به کار گرفته است قطار شش تخته کویر است. همان‌طور که از اسم این قطار پیدا است قطار کویر یک قطار کوپه‌ای با ظرفیت ۶ نفر‌ است و در گروه قطارهای سه ستاره قرار می‌گیرد.
سیستم سرمایشی گرمایشی درون کوپه‌ها به طریقی تنظیم شده است تا در فصول مختلف سال آسایش کامل مسافران را به همراه داشته باشد. در کوپه قطار کویر خبری از سیستم تصویری نیست بااین‌وجود مسافران می‌توانند از طریق سیستم صوتی در طول مسیر با گوش دادن به موسیقی موردنظر خود زمان را سپری کنند. ملزومات بهداشتی و برخی تنقلات نیز در بسته‌هایی به صورت از پیش آماده شده برای پذیرایی از مسافران در هر کوپه قرار داده شده است. گفتنی است در هر واگن از قطار نیز یک سرویس ایرانی و همچنین یک سرویس فرنگی به صورت سیار تعبیه شده است.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار اتوبوسی ماهان


قطار اتوبوسی از جمله انواع قطارهای ایران هستند که تحت نظارت شرکت‌های ریلی مختلف مشغول به فعالیت در حوزه حمل و نقل مسافران ریلی هستند. یکی از انواع این قطارها نیز قطار اتوبوسی ماهان است که متعلق به ناوگان ریلی شرکت جوپار بوده و دارای ۱۰ واگن با ظرفیت‌های متغیر است. گذشته از سیستم تهویه مطبوع که در واگن‌ها بکار گرفته شده است، پریزهای برق شهری و همچنین سیستم صوتی تصویری با امکان پخش شبکه‌های داخلی برای مسافران قطار تدارک دیده شده است. دو رستوران با فاصله ۵ واگن از یکدیگر نیز در قطار اتوبوسی ماهان وجود دارد؛ بااین‌حال در زمان رزرو بلیط قطار مسافران می‌توانند وعده غذایی شام را به همراه بلیط قطار جوپار خریداری کنند. علاوه بر آن دو سرویس بهداشتی نیز در هر واگن از این قطار تعبیه شده است.

قطار فرست کلاس نورالرضا


از میان شرکت‌های قطار مسافربری شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا یکی از بهترین‌‌ها است و در میان مسافران به قطارهای فوق‌العاده باکیفیت و خدمات ریلی ارزنده شهرت دارد. این شرکت با به‌کارگیری واگن‌های ساخت اروپا و عرضه خدمات در سطح استاندارهای بین‌المللی تلاش کرده است تا رضایت مسافران ریلی مشکل‌پسند را جلب کند. قطارهای این شرکت در دو گروه چهار ستاره و پنج ستاره قرار دارند. قطار پنج ستاره نورالرضا که بیشتر به قطار پنج ستاره نور معروف است در کلاس‌های مختلف مشغول به خدمات‌رسانی به مسافران است و حرف اول را از نظر امکانات قطار نورالرضا می‌زند. در رأس این کلاس‌ها قطار فرست کلاس نوالرضا قرار دارد. این قطار دارای کوپه‌های چهار تخته با تجهیزاتی از جمله سیستم صوتی تصویری، سیستم تهویه هوا، سیستم احضار مهماندار در کوپه و چراغ خواب است. علاوه بر آن در هر کوپه بسته اختصاصی ملزومات و لوازم بهداشتی خواب یکبار مصرف و همچنین بسته‌بندی تنقلات و خوراکی‌ها نیز برای مسافران قرار داده شده است. گفتنی است بسته پذیرایی و اقلام موجود در کوپه قطار نور در سطح فرست کلاس در مقایسه با کلاس‌های دیگر این قطار به‌صورت ویژه، بسیار مفصل و در وعده‌های غذایی مختلف تدارک دیده شده است. از این رو از نظر قیمتی نیز این کلاس خدماتی هزینه بیشتری دارد.

قطار بیزنس نوالرضا


قطار بیزنس نوالرضا نیز یکی دیگر از انواع قطارهای ایران است و همان‌طور که گفته شد یکی از کلاس‌های قطار پنج ستاره نور است و در جایگاه دوم از سری کلاس‌های قطار نور قرار دارد. خریداران بلیط این قطار علاوه بر امکانات لوکسی که همه مسافران قطارهای نور از آن بهره‌مند می‌شوند می‌توانند از اقلام بهداشتی و خدمات پذیرایی ویژه از مسافران با انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، تنقلانی نظیر پاستیل و وعده غذایی شام با امکان انتخاب از منوی پنج نوع غذای ایرانی نیز لذت ببرند. برخی از مواردی که در زمره خدمات پذیرایی این قطار وجود دارد شامل بسته میوه‌های اسلایس شده، نوشیدنی چای و نسکافه، آب میوه طبیعی به صورت انتخابی و بطری آب معدنی هستند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار اکونومی نورالرضا


یکی دیگر از گزینه‌های قطار پنج ستاره نورالرضا قطار اکونومی نورالرضا است که از نظر قیمتی از بلیط فرست کلاس و بیزنس ارزان‌تر است. مسافرانی که با خرید بلیط قطار نورالرضا سفر می‌کنند می‌توانند یک سفر لوکس را با قطار نور، حتی با انتخاب سطح اکونومی تجربه کنند با این تفاوت که بسته پذیرایی و اقلام بهداشتی داخل کوپه‌ها در مقایسه با کلاس‌های سطح بالاتر این قطار محدودتر است. خدمات پذیرایی در این کلاس شامل بطری آب معدنی، میوه اسلایس شده، یک وعده غذا مشخص، نوشیدنی چای و نسکافه و آب میوه طبیعی است.

قطار معمولی نورالرضا


قطار معمولی نورالرضا که تحت عنوان کلاس عادی قطارهای نور شناخته می‌شود نیز از جمله انواع قطارها در ایران است. این قطار در رتبه‌بندی قطارهای چهار ستاره قرار دارد و کوپه‌های چهار تخته آن از منظر تجهیزات امکانات رفاهی دست کمی از قطار پنج ستاره نورالرضا ندارند. بااین‌حال اقلام بهداشتی و خدمات پذیرایی برای مسافرانی که با بلیط قطار عادی نورالرضا سفر می‌کنند بسیار محدودتر از مسافرانی است که با خرید یکی از کلاس‌های بلیط قطار پنج ستاره نور راهی سفر می‌شوند. از این منظر در کوپه کلاس عادی قطار چهار ستاره نور نوشیدنی آب، چای، آبمیوه پاکتی و کیک به عنوان بسته پذیرایی قرار داده شده است و همچنین ساندویج سرد جهت پذیرایی در وعده غذایی در کوپه قرار داده شده است.

قطار غزال بن ریل


قطار غزال در رده قطارهای چهار ستاره است و تحت مالکیت شرکت راه آهن شرقی بنیاد و یا همان شرکت ریلی قطار بن ریل قرار دارد. هر واگن از این قطار دارای ۱۰ کوپه چهار تخته است که به امکانات مناسبی جهت یک سفر ریلی بی‌دغدغه تجهیز شده‌اند. از جمله تجهیزات داخلی کوپه‌ها می‌توان به تخت‌های راحت، سیستم صوتی تصویری با آرشیوی از فیلم‌ها و موسیقی‌های متنوع و همچنین سیستم احضار مهماندار اشاره داشت. علاوه بر آن در قطار غزال بن ریل بسته‌های پذیرایی حاوی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مختلف جهت پذیرایی از مسافران تدارک دیده شده است. گفتنی است بلیط این قطار در دو کلاس مختلف شامل بلیط قطار غزال معمولی و بلیط قطار غزال VIP است. در کلاس VIP علاوه بر بسته‌های پذیرایی رایگان مسافران از خدمات پذیرایی ویژه‌ به همراه ساندویج سرد در وعده غذایی پذیرایی خواهند شد و واگن‌ها نیز از نظر تزئینات داخلی متمایز هستند. گذشته از این‌ها خریداران بلیط قطار بن ریل می‌توانند در کوپه مهمانداران از ماکروویو، آب سردکن و یخچال استفاده کنند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار پرستو


قطار پرستو از سری قطارهای ناوگان ریلی شرکت بن ریل است که در شمار قطارهای محبوب در مسیر تهران مشهد قرار دارد. این قطار دارای ۱۰ واگن با کوپه‌های چهار نفره است و در مجموع گنجایش ۴۰ نفر مسافر را دارد. از امکانات این قطار می‌توان سیستم تهویه داخل کوپه، نمایشگر تصویری صوتی اختصاصی در هر کوپه، سرویس خواب و پریزهای برق را نام برد. مسافران این قطار در طول مسیر توسط مهمانداران مجرب با بسته‌های خوراکی و همچنین وعده‌های غذایی پذیرایی خواهند شد. علاوه بر آن مسافران در صورت نیاز به صندلی چرخ‌دار می‌توانند از مهمانداران تقاضا کنند تا آن را فراهم کنند. گفتنی است سرویس‌های بهداشتی قطار نیز به دو صورت فرنگی و ایرانی تعبیه شده است تا همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

قطار سروش


قطار سروش نیز از انواع قطارها است که دسته قطارهای چهار تخته و رتبه‌بندی چهار ستاره طبقه‌بندی می‌شود. این قطار در حقیقت متعلق به شرکت بن ریل است و بیشتر در مسیرهای تهران مشهد، قم مشهد و مسیرهای بالعکس فعالیت دارد. در هر کوپه از این قطار دو نمایشگر اختصاصی تعبیه شده است تا مسافران بتوانند در طول سفر از گوش دادن به موسیقی و یا تماشای سریال و فیلم لذت ببرند. علاوه بر آن واگن‌های این قطار به اینترنت وای فای مجهز هستند. گفتنی است مسافران می‌توانند از مهمانداران تقاضا کنند تا مجلات و روزنامه‌های روز را در اختیار آن‌ها قرار دهند. برای سفارش غذا از رستوران قطار نیز مسافران می‌توانند از طریق سیستم ارتباطی درون کوپه غذای موردنظر خود را به صورت گرم در کوپه میل کنند. گذشته از این‌ها در صورت نیاز به استفاده از آب‌سردکن یا ماکروویو مسافران می‌توانند در کوپه مهماندار به صورت رایگان از این امکانات در قطار بهره‌مند شوند.

قطار پارسی ۶ تخته


قطار پارسی که در شمار ناوگان ریلی شرکت ریل بن است از شناخته‌شده‌ترین قطارهای ایران است. این قطار دارای کوپه‌های شش تخته است و امکانات رفاهی آن شامل مانیتور اختصاصی در کوپه، سرویس خواب، سرویس بهداشتی فرنگی در واگن است. خدمات پذیرایی این قطار نیز نوشیدنی چای، آب معدنی و وعده صبحانه را در برمی‌گیرد. علاوه بر آن مسافران قطار پارسی ۶ تخته ریل بن می‌توانند از اینترنت وای فای به‌طور رایگان استفاده کنند تا در طول مسیر بتوانند اوقات سرگرم‌کننده‌ای را سپری کنند.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار پلور


قطار پلور زیرمجموعه قطارهای شرکت بن ریل است که در اشاره به آن از نام قطار پلور بنیاد نیز استفاده می‌شود. این قطار در زمره قطارهای کوپه‌ای با ظرفیت چهار نفر در هر کوپه قرار دارد و امکانات آن بسیار مشابه امکاناتی است که در قطار دیگر این شرکت به نام قطار پرستو ارائه می‌شود. مسافران این قطار می‌توانند در کوپه از امکانات رفاهی مانند نمایشگر تصویری صوتی، بسته خوراکی و سرویس خواب بهره‌مند شوند. سرویس بهداشتی قطار به هر دو صورت فرنگی و ایرانی تعبیه شده است و رستوران قطار نیز به صورت عمومی در دسترس مسافران قرار دارد.

قطار ۶ تخته مهتاب


شرکت مهتاب سیر جم از شرکت‌های مسافربری قطار ایران است که با هدف ارائه خدمات ریلی مطلوب با قیمت مناسب در مسیرهای متعدد وارد حوزه خدمات ریلی شد و در سال‌های بعد به عرصه رقابت با دیگر شرکت‌های مسافربری قطار وارد شد. قطارهای شرکت مهتاب سیر جم عمدتاً در دسته قطارهای اقتصادی و شش تخته قرار دارند. قطار ۶ تخته مهتاب یکی از قطارهای این شرکت است که در حقیقت همان واگن قطار پارسی با کوپه‌های شش تخته است.
لازم به ذکر است که برخی با عنوان قطار ۶ تخته لوکس مهتاب به این قطار اشاره می‌کنند. واژه لوکس در این نوع قطار به معنای آن نیست که می‌توان آن را در زمره قطارهای لوکس کشور برشمرد زیرا این قطار در رده‌بندی سه ستاره تقسیم‌بندی می‌شود. منظور از به‌کارگیری لوکس نیز اشاره به سطح کیفی امکانات این قطار در مقایسه با قطارهای هم‌رده آن است. در حقیقت قطارهای مهتاب در بسیاری مسیرها در چند کلاس متعدد به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند که می‌توانند شامل کلاس VIP و یا کلاس معمولی دسته‌بندی شوند. مهم‌ترین خدمات و امکانات قطار ۶ تخته مهتاب شامل دو سرویس بهداشتی از نوع فرنگی و ایرانی در واگن، رستوران، سیستم تهویه هوا با قابلیت تنظیم دما توسط مسافر در کوپه، توزیع کتاب و هدفون بنا به درخواست مسافر، اغذیه‌فروشی تنقلات، پذیرایی در میان وعده و سرویس خواب باکیفیت می‌شود. اگر دوست دارید با این قطار بیشتر آشنا شوید، مقاله قطار مهتاب سیر جم خوبه؟ را بخوانید.

قطار چهار ستاره غدیر


قطار چهار ستاره غدیر یکی از انواع قطارها در سطح لوکس است که جزو ناوگان ریلی یکی از شرکت‌های مسافربری قطار به نام ریل ترابر سبا قرار دارد. این قطار از نوع قطارهای کوپه‌ای با ظرفیت چهار نفره است و تمامی امکانات و خدماتی که از یک قطار لوکس انتظار می‌رود را در برمی‌گیرد. بااین‌حال آنچه این قطار را به نوعی از قطارهای هم رده خود متمایز می‌کند ویژگی‌های خاص آن است. شرکت ریل ترابر سبا این قطار را با سه واژه راحت، سریع و ایمن توصیف کرده است. در واقعیت نیز این قطار هر سه ویژگی ذکر شده را دارا است. بااین‌وجود در مقایسه با دیگر انواع قطارهای لوکس و رده بالا به نظر می‌رسد که ویژگی سرعت را بتوان به عنوان یک ویژگی برجسته و متمایز برای این قطار عنوان کرد. علاوه بر آن کیفیت بالای واگن‌ها و سیستم ضد لرزش این قطار را می‌توان از دیگر مزیت‌های منحصربه‌فرد آن دانست.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار نگین ویژه


قطار نگین ویژه از دیگر انواع قطار در ایران است که تحت نظارت و مالکیت شرکت ریل ترابر سبا مشغول به خدمات‌رسانی است. این قطار در رده‌بندی قطارهای چهار ستاره دسته‌بندی شده است و می‌توان آن را در شمار قطارهای میان‌رده خوب به حساب آورد. کوپه‌های چهار تخته این قطار دارای صندلی‌های راحت با طراحی ارگونومی مناسب است و تمامی امکانات مشترک در قطارهای چهار ستاره از جمله سیستم تهویه مطبوع در کوپه، سیستم احضار مهماندار، سیستم صوتی تصویری مجهز و خدمات پذیرایی در این قطار برای مسافران فراهم شده است.

قطار نگین اتوبوسی


شرکت ریل ترابر سبا در کنار قطار پنج ستاره لوکس غدیر و قطار چهار ستاره نگین که در قطارهای سطح میان رده قرار می‌گیرد یک قطار اقتصادی را هم به خدمت گرفته است تا بتواند رضایت مسافران با انواع بودجه‌ها و سلایق را جلب کند. قطار نگین اتوبوسی از جمله قطارهایی است که اغلب متقاضیان آن از دانشجویان و افرادی است که به دنبال خرید بلیط قطار ارزان قیمت هستند. قطار نگین اتوبوسی با ظرفیت ۶۰ نفر مسافر علیرغم قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای که دارد دارای امکانات و خدمات رفاهی متناسبی است. صندلی‌های این قطار به خوبی طراحی شده‌اند و کاملاً مناسب یک سفر ریلی نسبتاً طولانی هستند. به هر مسافر این قطار یک بسته خواب با کیفیت خوب و یک بسته پذیرایی شامل برخی تنقلات داده می‌شود و فضای سالن قطار با وجود سیستم تهویه مطبوع هوا مناسب حضور مسافران در طولانی مدت است.

قطار غزال کوثر


همان‌طور که پیش‌تر در این مطلب درباره معرفی انواع قطارها اشاره شد قطار غزال از جمله قطارهایی است که تعدادی از شرکت‌های مسافربری قطار ایران از جمله شرکت رجا از آن برای جابجایی مسافران در مسیرهای ریلی بهره می‌گیرند. شرکت ریل سیر کوثر نیز از جمله شرکت‌هایی است که در ناوگان ریلی خود از این قطار تحت عنوان قطار غزال کوثر استفاده می‌کند. کوپه‌های قطار غزال کوثر از نوع چهار تخته است و ظرفیت کلی آن ۴۰ نفر مسافر است. این قطار در دسته قطارهای چهار تخته به شمار می‌رود و از این رو تمامی امکانات رفاهی که برای قطارهای این دسته‌بندی تعریف شده است را دارا است. گفتنی است خریداران بلیط این قطار می‌توانند با پرداخت هزینه مازاد وعده شام و یا ناهار را نیز خریداری کنند و برای صرف وعده صبحانه نیز می‌توانند در زمان سوار شدن به قطار با پرداخت هزینه از آن بهره‌مند شوند.

قطار اپتیما


قطار اپتیما زیرمجموعه قطارهای شرکت ریل سیر کوثر است که در گروه قطارهای شش تخته دسته‌بندی می‌شود. این قطار از نظر رتبه‌بندی امکانات و خدمات ریلی یک قطار سه ستاره محسوب می‌شود و از این رو می‌توان گفت هزینه آن در مقایسه با قطارهای دسته لوکس مقرون‌به‌صرفه‌تر است اما به همان نسبت نیز امکانات آن محدودتر است. عایق‌بندی فضای قطار باعث شده است تا مسافران در محیطی آرام با دمای هوای متناسب به راحتی به استراحت بپردازند. دو دستگاه سرویس از نوع فرنگی و ایرانی نیز در هر واگن از این قطار تعبیه شده است.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار پارس لاریم


پارس لاریم از جمله شرکت‌های فعال و باسابقه در زمینه صنایع غذایی است که به تازگی فعالیت در زمینه خدمات ریلی را آغاز کرده است و نامش در شمار شرکت‌های قطار مسافربری قرار گرفته است. مسیر ریلی که این شرکت درآن مشغول به خدمات رسانی به مسافران است تنها محدود به مسیر ریلی تهران مشهد می‌شود و تعداد قطارهای بکار گرفته شده توسط این شرکت نیز محدود است. در حقیقت قطار پارس لاریم همان قطار چهار تخته غزال است که به دو صورت VIP و معمولی به مسافران سرویس‌دهی می‌کند. کوپه‌ها و تجهیزات بلیط قطار VIP و معمولی کاملاً یکسان هستند و تفاوت میان این دو بلیط صرفاً مربوط به خدمات بین مسیر از جمله خدمات پذیرایی است.

قطارهای اتوبوسی: ارزان و به صرفه


قطار اتوبوسی یکی از انواع قطار در ایران است که در تقابل با دسته دیگری از قطارها با عنوان قطار کوپه‌ای قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه و ساده این نوع قطار را توصیف کنیم باید بگوییم این قطار از نظر ظاهری و نحوه چیدمان صندلی‌ها درست همانند یک اتوبوس طویل است. معمولاً زمانی که چیدمان صندلی‌ها در بخش‌های مختلف و مجزا تحت عنوان سالن انجام گرفته است به آن قطار سالنی نیز گفته می‌شود.
بنابراین در مقایسه با قطارهای کوپه‌ای چهار تخته و شش تخته که تنها تعداد اندکی از مسافران در یک فضای دربسته در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، در قطار اتوبوسی همگی مسافران در یک فضای مشترک حضور دارند. تا اینجا می‌توان گفت مزیت قطارهای کوپه‌ای در مقایسه با قطارهای اتوبوسی در فضای شخصی‌تر کوپه‌ها و حفظ بیشتر حریم شخصی در طول مسیر است. بااین‌حال قطارهای اتوبوسی نیز یک مزیت بزرگ دارند که موجب محبوبیت آن‌ها در میان مسافران شده است و آن هم قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه آن‌ها است. در واقع بلیط قطارهای اتوبوسی را می‌توان جزء اقتصادی‌ترین و خوش قیمت‌ترین بلیط‌های قطار دانست. در ادامه این بخش از مطلب معرفی انواع قطارها این نوع قطارها را به تفکیک معرفی می‌کنیم.

قطار اتوبوسی ماهان


قطار اتوبوسی ماهان از شناخته‌شده‌ترین قطارهای اتوبوسی است که مالکیت آن متعلق به شرکت جوپار است. یکی از ویژگی‌های اصلی این قطار سرعت بالای آن است، از این رو به نوعی می‌توان آن را در دسته قطارهای سریع‌السیر نیز برشمرد. این قطار سه ستاره دارای ده واگن است که ظرفیت کلی آن متغیر است. صندلی‌های این قطار تا حد زیادی راحت هستند اما حالت تختخواب‌شو ندارند؛ بااین‌حال فضای میان صندلی‌ها به گونه‌ای است که مسافران به راحتی بتوانند استراحت کنند. علاوه بر دو دستگاه سرویس بهداشتی، یک کوپه خدمات مهمانداری نیز در قطار تعبیه شده است. گفتنی است در سال‌های قبل مسافران این قطار از کیفیت صندلی‌ها و واگن قطار رضایت کامل نداشتند اما به تازگی واگن و تجهیزات داخلی قطار اتوبوسی ماهان مورد بازسازی قرار گرفته و توانسته است رضایت خاطر مسافران همیشگی قطارهای اتوبوسی را به دست آورد.
معرفی کامل قطارهای ایران

قطار اتوبوسی ریل باس ارم


قطار ریل باس ارم یک قطار اتوبوسی در ناوگان ریلی شرکت رجا است که از نظر امکانات و خدمات در دسته قطارهای اتوبوسی سه ستاره قرار می‌گیرد. بسته خوراکی رایگان، آب معدنی رایگان، سیستم صوتی در سالن، سیستم تهویه مطبوع و ارائه ویلچیر از جمله خدمات و امکانات این قطار بشمار می‌روند.

قطار اتوبوسی صبا


قطار اتوبوسی صبا از قطارهای ایران در گروه قطارهای شرکت رجا است که آن را در دسته قطارهای اتوبوسی چهار ستاره طبقه‌بندی می‌کنند. مسافران این قطار نیز می‌توانند با پرداخت هزینه مقرون‌به‌صرفه از امکانات مناسبی که در این رده از قطارها ارائه می‌شود بهره‌مند شوند. امکانات و خدمات این قطار نیز درست مانند قطار اتوبوسی ریل باس ارم است؛ با این تفاوت که مسافران این قطار این امکان را دارند تا در زمان خرید بلیط با پرداخت هزینه مازاد اقدام به خرید وعده غذایی کنند.

لوکس ترین قطارهای ایران


قطارها هم همانند هتل‌ها دارای رتبه‌بندی به صورت یک تا پنج ستاره هستند. این رتبه‌بندی را می‌توان ملاکی برای تشخیص میزان امکانات و سطح خدمات ریلی در قطارها دانست. بنابراین اگر از آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارند بهترین تجربه را از سفر ریلی خود کسب کنند و با لوکس‌ترین قطارها سفر کنند بهتر است به دنبال قطارهای پنج ستاره بروید؛ زیرا این نوع قطارها بیشترین میزان امکانات ریلی را برای مسافران فراهم کرده‌ و مهمانداران مجربی را بکار گرفته‌اند تا خدمات ریلی را در بالاترین سطح ممکن ارائه کنند. قطار پنج ستاره زندگی رجا، قطار پنج ستاره فدک و قطار فرست کلاس نورالرضا همگی از لوکس‌ترین قطارهای ایران بشمار می‌روند.
معرفی کامل قطارهای ایران

ارزان ترین قطارها برای سفر


به‌طورکلی قطار به عنوان یک وسیله حمل و نقل ارزان برای سفر محسوب می‌شود؛ بااین‌حال همان‌طور که در این مطلب دیدیم قطارهای ایران در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار دارند و همان‌طور که از نظر امکانات و خدمات رفاهی نیز با یکدیگر متفاوت هستند، از نظر قیمتی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین اگر به دنبال ارزان‌ترین قطارها برای سفر می‌گردید، بهتر است از میان دو دسته اصلی قطارها یعنی کوپه‌ای و اتوبوسی به سراغ نوع دوم قطارها بروید. قطارهای اتوبوسی کمترین قیمت را در میان همه انواع قطارها دارند. بااین‌حال اگر اولویت شما سفر با قطارهای کوپه‌ای است توصیه می‌کنیم سفر با قطارهای لوکس و پنج ستاره را به‌طورکلی کنار بگذارید. در هنگام انتخاب از میان گزینه‌های مختلف قطارهای چهار تخته و شش تخته این نکته را در نظر داشته باشید که قطارهای چهار تخته معمولاً گران‌تر هستند. از میان قطارهای کوپه‌ای چهار تخته نیز آن دسته از قطارهایی که در سطوح پایین‌تر از امکانات ریلی هستند قیمت ارزان‌تری دارند. بنابراین قطارهایی با ستاره‌های کمتر مسلماً قیمت کمتری هم دارند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است