search
menu

معرفی قطار خلیج فارس؛ گزینه‌ای اقتصادی برای سفر

[ پنهان کردن ]
معرفی شرکت رجا
قطار سه ستاره خلیج فارس
امکانات قطار خلیج فارس
داخل کوپه قطار خلیج فارس
مسیرهای قطار خلیج فارس
قیمت بلیط قطار خلیج فارس
خرید بلیط قطار خلیج فارس
استرداد بلیط قطار خلیج فارس
سوالات متداول
قطار خلیج فارس یکی از پرترددترین و فعال‌ترین قطارهای سطح کشور است که در بسیاری از خطوط ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطار در دسته قطارهای باکیفیت و ۴ تخته قرار گرفته که از امکانات نسبتاً خوبی برخوردار است. بلیط قطار خلیج فارس قیمت مناسبی دارد. همین موضوع سبب محبوبیت قطار خلیج فارس شده است. قطار خلیج فارس سه ستاره در لیست پرفروش‌ترین قطارها جای گرفته است. قطار خلیج فارس یکی از قطارهای مجموعه رجا است. اگر قصد خرید بلیط قطار دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی قطار خلیج فارس، بررسی امکانات آن و مسیرهای فعالیت قطار می‌پردازیم.
معرفی قطار خلیج فارس؛ گزینه‌ای اقتصادی برای سفر

معرفی شرکت رجا


شرکت رجا یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ریلی است که دارای انواع قطار در ایران است. این شرکت از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف اصلی شرکت رجا بهبود وضعیت حمل و نقل و افزایش کیفیت خدمات رسانی در این زمینه بوده است. در ابتدا شرکت راه و ترابری این مسئولیت را بر عهده شرکت رجا قرار داد. در طول فعالیت این شرکت، وضعیت راه و ترابری و حمل و نقل ریلی بهبود زیادی داشته است و وضعیت خدمت رسانی به مشتریان نیز بهتر از قبل شده است.
شرکت رجا در ابتدا یک شرکت کاملاً دولتی بود اما پس از گذشت مدتی، نیمی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شد. امروزه شرکت رجا با داشتن قطارهای متعدد به بزرگ‌ترین شرکت قطاری در کشور تبدیل شده است. برخی از مشهورترین قطارهای شرکت رجا عبارتند از قطار پلور سبز، قطار زندگی، قطار سبز، قطار سیمرغ، قطار پردیس، قطار طوس و قطار خلیج فارس.

قطار سه ستاره خلیج فارس


قطار خلیج فارس یکی از انواع قطارهای رجاست که یک گزینه مناسب برای سفرهای خانوادگی است. این قطار کوپه‌ای است و برخلاف قطار پردیس سالنی یا قطار غدیر، یک قطار سریع‌السیر محسوب نمی‌شود. قطار خلیج فارس امکانات و خدماتی قابل قبول دارد. برخی از امکانات این قطار مشابه قطارهای لوکس و باکیفیت است. خلیج فارس یک قطار کوپه‌ای و چهار تخته است که واگن‌هایی با ۱۱ کوپه دارد. در واقع هرکدام از این واگن‌ها ۴۴ نفر ظرفیت دارد. البته لازم به ذکر است که یکی از کوپه‌ها در هر واگن مخصوص مهمانداران است.

امکانات قطار خلیج فارس


همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، قطار خلیج فارس امکانات و ویژگی‌های نسبتاً خوبی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قطار خلیج فارس خدمات خوب و پذیرایی آن است. مسافران در کوپه‌ها با بسته‌های تنقلات و بطری‌های آب پذیرایی می‌شوند. همچنین امکان تهیه وعده غذایی به خواست مسافران وجود دارد.
در قطارهای خلیج فارس عصرانه به صورت رایگان عرضه می‌شود. مسافران در اوقات فراغت خود می‎توانند از مجله، روزنامه و کتاب‌هایی که به صورت روزانه در قطار عرضه می‌شود، استفاده کنند. در قطار خلیج فارس رستوران و بوفه تنقلات وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید خوراکی، تنقلات و نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش دهید. همچنین یک پریز برق ۲۲۰ ولتی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید لوازم الکترونیکی خود را شارژ کنید. برای سالمندان و افرادی که از نظر جسمی ناتوان هستند، در هر واگن ویلچر در نظر گرفته شده است.
معرفی قطار خلیج فارس؛ گزینه‌ای اقتصادی برای سفر

داخل کوپه قطار خلیج فارس


کوپه‌های قطار خلیج فارس، امکانات نسبتاً خوبی دارند. اگر قصد رزرو آنلاین بلیط قطار رجا با قیمت به‌صرفه و امکانات مناسب دارید، بلیط قطار خلیج فارس به شما پیشنهاد می‌شود. کوپه‌های قطار خلیج فارس ۴ تخت دارند که دو تخت در پایین کوپه و دو تخت در بالای کوپه به صورت روبه‌روی هم نصب شده است. این تخت‌ها راحت هستند و طراحی ارگونومیکی دارند.
داخل کوپه‌های این قطار سیستم صوتی و تصویری و سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. بدنه قطار خلیج فارس مقاوم و امن است و شیشه‌ها و پنجره‌های آن عایق صدا و دما هستند. سرویس و لوازم خواب که برای هر مسافر در نظر گرفته شده است، بهداشتی و کامل است.
در هر دو طرف واگن‌های قطار خلیج فارس سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی قرار گرفته است و مسافران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. اگر در حین سفر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، مسافران می‌توانند از جعبه‌ کمک‌های اولیه استفاده کنند و یا مسئله خود را با مهماندار در میان بگذارند تا مهماندار با پزشک قطار هماهنگ کند.

مسیرهای قطار خلیج فارس


خلیج فارس قیمتی اقتصادی و امکاناتی قابل قبول دارد. همین موضوع سبب شده است تا این قطار در بسیاری از مسیرهای ریلی مهم در کشور مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید بلیط قطار خلیج فارس رجا را در مسیرهای قطاری اصفهان – زاهدان، تبریز – مشهد، تهران – تبریز، تهران – مراغه، تهران – مهاباد، تهران – ارومیه، تهران – اصفهان و قزوین – مشهد خریداری کنید. البته لازم به ذکر است که این قطار در مسیرهایی برعکس مسیرهای ذکر شده نیز فعالیت دارد.
در میان تمامی مسیرهای ذکر شده، بلیط قطار تبریز مشهد فروش بیشتری دارد و تقاضای آن زیاد است. از دیگر مسیرهای پرتردد قطار خلیج فارس، قطار تبریز مشهد و بالعکس است. در مجموع تمامی قطارها و مسیرهایی که به مشهد منتهی می‌شوند، بسیار پرطرفدار هستند. تبریز هم یکی از شهرهای مهم ایران است که در فاصله زیادی نسبت به مشهد قرار گرفته است. قطار یکی از بهترین وسیله‌های حمل و نقل میان دو شهر تبریز و مشهد است. به دلیل طولانی بودن مسیر، مسافران باید سفری راحت داشته باشند. قطار خلیج فارس گزینه مناسبی برای آن‌ها است. البته خریداران بلیط قطار تهران مراغه و مسیرهای این‌چنینی را نیز نباید از خاطر برد.

قیمت بلیط قطار خلیج فارس


قیمت بلیط قطار خلیج فارس به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عاملی که بر روی قیمت بلیط قطار اثرگذار است، مسافت بین مبدأ و مقصد است. هرچه فاصله دو شهر از هم بیشتر باشد، قیمت بلیط قطار نیز افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال قیمت بلیط قطار تبریز مشهد از قیمت بلیط قطار تهران اصفهان بیشتر است.
مورد دوم که می‌تواند بر روی قیمت بلیط قطار خلیج فارس اثرگذار باشد، زمان سفر است. هر شهری یک فصل مناسب برای سفر کردن دارد. به عنوان مثال بلیط‌هایی که به مشهد مقدس منتهی می‌شوند، در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی افزایش قیمت خواهند داشت. همچنین در روزهای تعطیل، عید نوروز و اواخر هفته تقاضا برای سفر بیشتر است در نتیجه قیمت بلیط قطار و دیگر خدمات گردشگری نیز افزایش پیدا می‌کند. خدمات و امکاناتی که در حین رزرو بلیط قطار تعیین می‌کنید، می‌تواند بر روی قیمت بلیط قطار خلیج فارس اثرگذار باشد. به عنوان مثال سفارش وعده غذایی یا کوپه دربست می‌تواند هزینه‌های رزرو بلیط قطار را افزایش دهد.
مورد دیگری که می‌تواند بر روی قیمت بلیط قطار خلیج فارس اثرگذار باشد، سن مسافران است. برای خرید بلیط قطار، مسافران بزرگ‌سال باید هزینه کامل را پرداخت کنند اما کودکان ۲ تا ۱۲ سال بلیط به صورت نیم‌بها خریداری می‌کنند. کودکان و نوزادان زیر ۲ سال نیز تنها ۱۰ درصد هزینه بلیط را پرداخت می‌کنند. این مبلغ نیز برای هزینه بیمه آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
معرفی قطار خلیج فارس؛ گزینه‌ای اقتصادی برای سفر

خرید بلیط قطار خلیج فارس


برای خرید بلیط قطار مسافران می‌توانند به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنند. برای روش حضوری باید به ایستگاه راه آهن و یا دفاتر فروش بلیط قطار مراجعه کنید. برای روش غیرحضوری نیز می‌توانید به دو صورت تلفنی و اینترنتی اقدام کنید. بهترین راه برای خرید بلیط قطار استفاده از سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت است.

استرداد بلیط قطار خلیج فارس


گاهی مسافر بنا به دلایلی مجبور است بلیط خود را باطل کند و از سفر انصراف دهد. در برخی مواقع نیز می‌خواهد تاریخ و ساعت سفر خود را عوض کند. در تمامی این موارد افراد باید به استرداد بلیط قطار خلیج فارس اقدام کنند. اگر بلیط را از ایستگاه راه آهن و به صورت حضوری خریداری کرده باشید، برای استرداد آن باید به ایستگاه یا همان دفتر فروش مراجعه کنید. پس از تکمیل فرم استرداد بلیط برای شما کنسل می‌شود. در صورتی که بلیط قطار را از سایت‌های اینترنتی و به صورت آنلاین خریداری کرده‌اید، می‌توانید با پشتیبانی سایت در تماس باشید تا بلیط شما کنسل شود.
البته لازم به ذکر است که استرداد بلیط پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نیست. در صورتی که کمتر از یک ساعت پس از خرید بلیط، بخواهید آن را استرداد کنید، هیچ وجهی به عنوان جریمه از حساب شما کسر نمی‌شود و تمام مبلغ به شما برگردانده خواهد شد.
تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار ۹۰ درصد بهای بلیط به شما پرداخت می‌شود. از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت پیش از حرکت نیز ۷۰ درصد بهای بلیط به شما پرداخت می‌شود. از ۳ ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت نیز ۵۰ درصد قیمت بلیط به شما پرداخت می‌شود و مابقی به عنوان جریمه کنسلی از حساب شما کسر می‌شود.

سوالات متداول


قطار خلیج فارس چند ستاره است؟
قطار خلیج فارس ۳ ستاره است.

قطار خلیج فارس در چه مسیرهایی حرکت می‌کند؟
قطار خلیج فارس در مسیر رفت برگشت قطارهای اصفهان زاهدان؛ تبریز مشهد؛ تهران تبریز؛ تهران مراغه؛ تهران مهاباد؛ تهران ارومیه؛ تهران اصفهان و قزوین مشهد حرکت دارد.

امکانات قطار خلیج فارس چیست؟
سیستم صوتی و تصویری و سیستم تهویه مطبوع؛ بسته‌های تنقلات و بطری‌ آب؛ امکان رزرو غذا؛ عصرانه رایگان؛ پریز شارژر و ویلچر برای معلولین
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است