search
menu

گشت ‌و گذار در قطار سیمرغ؛ باسابقه‌ترین قطار لوکس رجا

[ پنهان کردن ]
لذت سفر با قطار
معرفی قطار سیمرغ
تاریخچه تأسیس قطار رجا
قطار سیمرغ رجا
کوپه‌های قطار سیمرغ
امکانات قطار سیمرغ رجا
رستوران قطار سیمرغ
خرید بلیط قطار سیمرغ رجا
مسیرهای قطار سیمرغ
قطار سیمرغ بهتر است یا غزال
قطارهای سبز و سیمرغ
تفاوت قطار سیمرغ و سیمرغ نوین
قطار سیمرغ رجا یکی از بهترین قطارهای شرکت ریلی در کشور است که با امکانات و خدمات رفاهی خوب و مناسب و کوپه‌های راحت آن می‌توانید سفری خاطره‌انگیز را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. سفر با قطار سیمرغ طرفداران زیادی دارد و به دلیل امنیت بالا، آرامش در داخل کوپه‌ها و امکانات ارائه‌شده در طول سال مسافران زیادی را در میان شهرهای گوناگون جابجا می‌شوند. همچنین به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت‌های این قطار می‌توانید با کمترین هزینه بیشترین امکانات را تجربه کنید.
گشت ‌و گذار در قطار سیمرغ؛ باسابقه‌ترین قطار لوکس رجا

لذت سفر با قطار


سفر با قطار همواره با خاطرات شیرینی همراه است، از کودکی تا بزرگ‌سالی همگی دوست داریم برای یک‌بار هم که شده سوار قطار شویم و از پنجره کوپه‌ها بیرون را تماشا کنیم. در کشور ما نیز خط آهن پیشرفت و توسعه زیادی داشته است و تقریباً می‌توان گفت به اکثر نقاط کشور ریل کشیده شده و قطار عبور می‌کند. همچنین شرکت‌های ریلی متعددی در کشورمان فعالیت دارند که هرکدامشان با ارائه خدمات و امکانات متنوع سفر را برای مسافران لذت‌بخش می‌کنند. در این متن می‌خواهیم یکی از قطارهای مشهور را برایتان معرفی کنیم تا در زمان تصمیم برای سفر و خرید اینترنتی بلیط قطار رجا خیالتان راحت باشد. این قطار سیمرغ نام داشته و در ادامه مطلب به توضیح جوانب گوناگون آن می‌پردازیم.

معرفی قطار سیمرغ


همان‌طور که می‌دانید قطار جزو وسایل نقلیه برای سفر است که ایمن‌ترین گزینه به شمار می‌رود و با حس آرامش و بدون تنش و اضطراب سوانح جاده‌ای و هوایی می‌توانید به فکر مقصدتان باشید. قطار سیمرغ یکی از انواع قطار های رجا است که به دلیل دارا بودن بدنه و پنجره‌های عایق صدا و هوا حس و حال خوبی به مسافران می‌دهد و صدای کمتری از بیرون یا کوپه‌های دیگر را متوجه خواهید شد. لوگوی قطار سیمرغ به صورت ۳ خط قرمز رنگ است که روی بدنه قطار زده‌ شده‌اند. قطار سیمرغ به‌عنوان دومین قطار ویژه و قطار درجه‌ یک چهار ستاره‌ای است و از لحاظ امکانات نیز در حد وسط قطار سبز و قطار زندگی قرار دارد.

تاریخچه تأسیس قطار رجا


با توجه به اینکه شرکت رجا در واقع مخفف راه‌آهن جمهوری اسلامی است، این شرکت از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرده و می‌توان آن را جزو قدیمی‌ترین شرکت‌های ریلی کشور به‌حساب آورد. این ناوگان مسافربری ریلی با واگن‌های متعدد برای حمل مسافر، بار، خودرو، مولد برق و مولد بخار بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل ‌و نقل کشور محسوب می‌شود. سال‌ها بعد با نیاز بیشتر مسافران به قطار باید ناوگان حمل ‌و نقل نیز گسترش داده می‌شد که با خریداری چندین قطار دیگر روزانه هزاران مسافران در نقاط مختلف کشور جابجا ‌شوند. ناوگان ریلی رجا شامل قطارهای متنوعی است که عبارت‌اند از قطار پنج ستاره زندگی، قطارهای چهار ستاره سبز، سیمرغ، سپهر، پردیس، سریر و صبا، قطارهای سه ستاره توس، خلیج‌فارس و میلاد و در نهایت قطارهای سالنی که همگی روزانه در سراسر نقاط کشور فعالیت دارند.
گشت ‌و گذار در قطار سیمرغ؛ باسابقه‌ترین قطار لوکس رجا

قطار سیمرغ رجا


قطار سیمرغ به‌عنوان قطار کوپه‌ای چهار ستاره در زیر مجموعه قطارهای رجا است. این قطارها چهار تخته بوده و در هر واگن از آن ۸ کوپه وجود دارد. این قطار در رده دوم قطارهای رجا قرار دارد و در هریک از واگن‌ها مهمان‌دار در حال خدمت‌رسانی به مسافران است و همه مهمانداران دوره‌های تخصصی گذرانده‌اند. در هریک از واگن‌ها دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی تعبیه ‌شده است. در کوپه مخصوص مهمان‌دار می‌توانید از جعبه کمک‌های اولیه بهره‌مند شوید. همچنین برای مسافرانی که کهولت سن دارند یا از مشکلات حرکتی یا جسمانی رنج می‌برند، با خیال راحت می‌توانند از مهمان‌دار درخواست ویلچر کنند تا رفت‌وآمدشان آسوده باشد.

کوپه‌های قطار سیمرغ


در هریک از کوپه‌های موجود در این قطار می‌توانید از سیستم تهویه مطبوع هوا بهره‌مند شوید. همچنین سیستم صوتی و تصویری نیز به صورت مانیتور بوده و شبکه‌های تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی را پخش می‌کنند که برای ساعت‌ها می‌توانید سرگرم شوید. برای شارژ وسایل الکترونیکی می‌توانید از پریزهای موجود در داخل کوپه‌ها استفاده کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد به دلیل دوجداره بودن پنجره‌ها و عایق‌بندی در برابر رطوبت، سرما، گرما و صدا می‌توانید سفری همراه با آرامش را تجربه کنید. بر روی صندلی‌ها نیز کیف بسته‌بندی‌شده قرار داده ‌شده که شامل لوازم خواب، روکش‌های یک‌بارمصرف، ملحفه و روبالشی و پتو هستند.
در هر کوپه دو تختخواب تعبیه‌ شده‌اند که به صورت صندلی هستند و دو تختخواب دیگر نیز به دیواره کوپه چسبیده‌اند و در صورت استراحت یا خواب می‌توانید تختخواب‌ها را از محل مشخص‌شده باز کنید و در کمال آرامش بخوابید. برای بالا رفتن و دسترسی به تختخواب بالایی نیز مابین دو صندلی نردبان فلزی تعبیه‌ شده است. همچنین در طول مسیرتان می‌توانید کتاب و مجله موجود بر روی میزهای داخل کوپه‌ها را مطالعه کنید. مهمانداران نیز در نیم کوپه خود در اول هر واگن حضور دارند و در این قسمت آب‌سردکن، یخچال، مایکرویوو تعبیه ‌شده است تا در صورت نیاز مسافران از ایشان درخواست کنند.

امکانات قطار سیمرغ رجا


در قطار سیمرغ بهداشت و نظافت به طور کامل رعایت می‌شود و بعد از اتمام هر سفر تا زمان سوارشدن مسافران جدید تمامی بخش‌های کوپه کاملاً تمیز شده و ملحفه‌ها و بالش‌ها تعویض می‌شوند. صندلی و تخت‌ها نیز دارای کیفیت خوبی بوده و در همگی از وسایل و روکش‌هایی با جنس اعلا استفاده ‌شده‌اند. حضور پزشک به صورت دائمی در این قطار سبب می‌شود تا نگران نباشید و در صورت بروز مشکل می‌توانید از پزشک کمک بگیرید. بخشی از این قطار نیز کتابخانه است و مسافران می‌توانند برای پرکردن اوقات خود به این بخش بروند و کتاب موردعلاقه‌شان را مطالعه کنند.
گشت ‌و گذار در قطار سیمرغ؛ باسابقه‌ترین قطار لوکس رجا

رستوران قطار سیمرغ


با خرید بلیط قطار تهران مشهد رجا برای هر مسافر میان وعده به صورت چای، کیک، آبمیوه و قند و شکر ارائه می‌شود. همچنین به ازای هر نفر یک بطری آب‌معدنی نیز در داخل کوپه‌ها تعبیه‌ شده است. در هنگام خرید بلیط قطار متوجه دو گزینه خواهید شد که عبارت‌اند از سیمرغ و سیمرغ نوین. این قطارها از هر لحاظ برابر هستند و تنها تفاوتشان در نحوه پذیرایی و خدمات بیشتر از لحاظ غذایی در داخل کوپه‌هاست. با ورود به وب‌سایت در هنگام رزرو بلیط می‌توانید گزینه قطار سیمرغ نوین را انتخاب کنید تا سفرتان همراه با وعده غذایی باشد، سپس نسبت به زمانی که در قطار حضور دارید از مهمان‌دار غذای خود را تحویل بگیرید یا اینکه به همراه خود غذا یا خوراکی ببرید.
در داخل کوپه‌ها وسط صندلی‌ها یک میز تاشو قرار دارد که می‌توانید غذای خود را روی آن میل کرده و لیوان چای را نیز روی محل مخصوصی در میز قرار دهید. در غیر این صورت، یکی از واگن‌های این قطار به‌عنوان رستوران بوده و انواع غذاهای سرد و گرم و نوشیدنی‌های متنوع سرو می‌کند. این رستوران با ساعت کاری از ۷ صبح تا ۱۱ شب در حال ارائه خدمت‌رسانی به مسافران است. همچنین می‌توانید از مهمان‌دار درخواست منوی رستوران کنید و سپس با انتخاب غذای موردنظرتان در داخل کوپه میل کنید.

خرید بلیط قطار سیمرغ رجا


خرید بلیط قطار سیمرغ به مانند بلیط دیگر شرکت‌های ریلی را می‌توانید از اپ و سایت سفرمارکت تهیه کنید. کافی است وارد بخش بلیط قطار شوید. سپس با وارد کردن نام شهرهای مبدأ و مقصد می‌توانید تاریخ و ساعت‌های حرکت قطارها را ببینید و از لحاظ اینکه کدام مورد با برنامه زمانی سفر شما هماهنگ است انتخاب کنید.

مسیرهای قطار سیمرغ


با توجه به امکانات ارائه‌شده در قطارهای سیمرغ اکثر مسافران دوست دارند برای سفرشان این قطار را انتخاب کنند، اما باید در وهله اول به این نکته دقت کنید که آیا قطار سیمرغ در مسیر موردنظر شما نیز تردد دارد یا نه. تا به امروز قطارهای سیمرغ در مسیرهای زیر فعال است:
مسیر تهران - مشهد و بالعکس: این مسیر حدوداً ۱۱ ساعت طول می‌کشد.
مسیر تهران - یزد و بالعکس: این مسیر نیز ۸ ساعته است.
مسیر تبریز - مشهد و بالعکس: این مسیر نیز حدوداً ۲۴ ساعت است.
مسیر زنجان - مشهد و بالعکس: این مسیر نیز ۱۷ ساعت طول می‌کشد.
لازم به ذکر است که برای مسیرهای دیگر نیز در آینده برنامه‌ریزی‌شده و امکان تردد فراهم خواهد شد.
گشت ‌و گذار در قطار سیمرغ؛ باسابقه‌ترین قطار لوکس رجا

قطار سیمرغ بهتر است یا غزال


قطار سیمرغ از قطارهای کوپه‌ای چهار تخته است که در هر واگن این قطار ۸ کوپه وجود دارد. در هر واگن مهماندار آماده ارائه خدمات به مسافران است. در صورت نیاز می‌توانید از طریق آیفون موجود در کوپه‌ها با مهماندار صحبت کنید. همچنین در داخل کوپه‌های این قطار می‌توانید از خدماتی نظیر سیستم تهویه مطبوع هوا، سیستم صوتی و تصویری، پریز برقی بهره‌مند شوید. دیواره‌ها و پنجره‌ها عایق صدا و هوا هستند و دو عدد سرویس بهداشتی در دو طرف واگن‌ها تعبیه‌شده‌اند. کیفیت صندلی و تختخواب‌ها و نظافت کوپه‌ها عالی هستند. رستوران این قطار همه‌روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب فعالیت می‌کند.
در مقابل، قطار غزال نیز دارای کوپه‌های چهار تخته بوده و در هر واگن ۹ کوپه وجود دارد. همانند قطار سیمرغ در دو طرف قطار سیمرغ سرویس بهداشتی تعبیه‌شده است. در قطار غزال می‌توانید از امکاناتی نظیر نمایشگر LCD بهره‌مند شوید و فیلم تماشا کرده و آهنگ گوش کنید. همچنین برای تفریح کودکان اسباب‌بازی وجود دارد. در برخی از مسیرها امکان سرو غذای رایگان در رستوران این قطار میسر شده است. همچنین به دلیل دارا بودن امکانات سرمایشی و گرمایشی با خیال راحت می‌توانید در هر فصلی از سال بلیط قطار غزال رزرو کنید. در حین سفر نیز امکاناتی نظیر آب، چای، روزنامه به همه کوپه‌ها داده می‌شود. پس در جواب اینکه کدام‌یک از قطارها بهتر هستند؟ باید بگوییم که تقریباً امکانات و خدمات یکسانی دارند و مسافران باید بر اساس علاقه و مسیری که قصد سفر دارند، قطار سیمرغ یا غزال را انتخاب کنند.

قطارهای سبز و سیمرغ


همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد قطار سیمرغ از قطارهای ویژه در میان شرکت‌های ریلی کشورمان است. قطار سیمرغ در میان قطارهای ویژه رجا پس از قطار زندگی قرار دارد و با توجه به امکانات قطار زندگی خودتان نیز متوجه این رتبه‌بندی خواهید شد. در قطار سیمرغ سفر همراه با آرامش و بدون سروصدا را تجربه خواهید کرد و برای سفرهای خانوادگی گزینه مناسبی به شمار می‌رود. همچنین سیستم تهویه کوپه‌ها باعث می‌شود تا هوای متعادلی در داخل جریان داشته باشد.
قطار سبز نیز از قطارهای لوکس بوده و جزو قطارهای اتریش است که در کشور ما نیز فعالیت دارد. قطار سبز جزو قطارهای شرکت رجا بوده و در مسیرهای منتهی به مشهد تردد می‌کند. این قطار جزو محبوب‌ترین قطارهای کشور است و دارای کوپه‌های چهار تخته هستند. از امکانات ارائه‌شده در قطار سبز می‌توان به وجود دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی اشاره کرد. همچنین برای مهمانداران نیز کوپه جداگانه در نظر گرفته‌شده است. شیشه‌ها و دیواره‌ها نیز عایق صدا و هوا هستند و در برابر حرارت و رطوبت محافظت می‌کنند. در هر کوپه سیستم صوتی و تصویری تعبیه‌شده است و امکان پخش فیلم و موسیقی فراهم‌شده است. برای شارژ وسایل برقی نیز می‌توانید از پریزهای داخل کوپه‌ها استفاده کنید. همچنین از لحاظ پذیرایی نیز در سطح خوبی قرار دارد و نوشیدنی‌های گرم و سرد سرو می‌کنند. در هنگام تهیه بلیط قطار مشهد تهران رجا پیشنهاد می‌شود این قطارها را مقایسه کرده و با خیال راحت بلیط خود را رزرو کنید.

گشت ‌و گذار در قطار سیمرغ؛ باسابقه‌ترین قطار لوکس رجا

تفاوت قطار سیمرغ و سیمرغ نوین


قطارهای رجا تنوع زیادی دارند و قطار ۴ ستاره سیمرغ از نوع کوپه‌ای و با سرعت معمولی است. قطار سیمرغ با پسوند نوین جزو اولین قطارهای شرکت ریلی رجا هستند که با امکانات خوب خود موردپسند مسافران زیادی قرار می‌گیرند. در این قسمت می‌خواهیم قطارهای سیمرغ و سیمرغ نوین را با همدیگر مقایسه کنیم:
در واقع قطارهای سیمرغ و سیمرغ نوین یک قطار هستند که نوع بلیط و امکانات ارائه‌شده در آن‌ها فرق دارد. در زمان رزرو قطار سیمرغ امکانات کمتر و در مقابل هزینه نیز کمتر می‌شود. اگر دوست دارید در حین سفرتان راحت باشید، با خیال راحت می‌توانید قطار سیمرغ نوین رزرو کنید و هزینه بیشتر در مقابل از خدمات و امکانات بیشتری بهره‌مند شوید.

سخن آخر
در هنگام تصمیم برای سفر با قطار باید خودتان را برای مدت‌زمان بیشتر نسبت به سایر وسایل نقلیه آماده کنید، اما در عوض این وسیله دارای امنیت زیادی بوده و همراه با استراحت و لذت بردن از تماشای مناظر به مقصد موردنظرتان می‌رسید. در داخل قطار سیمرغ به دلیل ارائه امکانات رفاهی مناسب احساس راحتی خواهید کرد و برای سفرهای بعدی‌تان نیز مشتاق خواهید شد. پس با انتخاب قطار سیمرغ برای سفر مطمئناً بهترین انتخاب‌ را خواهید داشت و با هزینه مناسب می‌توانید سفر خاطره‌انگیزی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است