search
menu

امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

[ پنهان کردن ]
قطار بن ریل چگونه است؟
انواع قطارهای بن ریل
امکانات قطار بن ریل غزال
امکانات قطار بن ریل سروش
برنامه حرکت قطار بن ریل در شهرهای مختلف
پذیرایی قطار بن ریل
فرق قطار بن ریل با رجا
قطار بن ریل یا پارس لاریم؟
نحوه استرداد بلیط قطار بن ریل
سؤالات متداول
امروزه در کشورمان، شرکت‌های ریلی متعددی فعال هستند. برای خرید مناسب‌ترین بلیط از این شرکت‌ها، بهتر است اطلاعات کافی و مناسبی از آن‌ها داشته باشید. مطلع بودن از همه شرایط خرید بلیط قطار، باعث می‌شود که بهترین انتخاب را داشته باشید. شرکت ریلی بن ریل، از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های حمل و نقل ریلی است. این شرکت با اینکه کمتر از ۱۰ سال سابقه دارد، با قطارهای متنوع و جدید خود خدمات متنوعی به مسافران ارائه می‌دهد. در این مقاله قصد داریم که در مورد قطارهای بن ریل و امکانات آن توضیح بدهیم.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

قطار بن ریل چگونه است؟


یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای سفر در شرق کشور، سفر با قطارهای بن ریل است. این شرکت در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد. شرکت راه آهن شرقی بنیاد که با نام تجاری بن ریل معروف است، در سال ۱۳۹۶ تعداد واگن‌هایش را به صد و سی و یک دستگاه گسترش داد. شرکت ریلی بن ریل سال‌‌ها به عنوان ارائه‌کننده بلیط قطار سریع‌السیر تهران مشهد معروف بود. همین دستاوردها باعث شده است که این شرکت و قطارهای معروف آن بسیار پرآوازه باشند. به ویژه قطارهای این شرکت برای مسافران سخت پسند و مسافرانی که به دنبال راحتی بیشتر هستند، بسیار مناسب است. امروزه شرکت ریلی بن ریل دارای ۹ درصد از سهم تردد ریلی در کشور است.
شرکت حمل و نقل ریلی بن ریل قطارهای گوناگونی دارد که در مسیرهای متفاوت جابجا می‌شوند. براساس اطلاعات به دست آمده از این شرکت، سالیانه حدود ۱ و نیم میلیون مسافر با قطارهای بن ریل جابجا می‌شوند.
شرکت بن ریل همواره در تلاش است که در حوزه گسترش خدمات حمل و نقل ریلی گواهینامه‌های مختلفی به دست بیاورد. این شرکت تا به امروز توانسته است چندین مرتبه گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کند.

انواع قطارهای بن ریل


تنوع قطارها و مسیرهای ریلی، از مهم‌ترین نقاط قوت قطارهای بن ریل است. شرکت هنگام خرید بلیط قطار طیف متنوعی از قطار با انواع خدمات و امکانات را در برابر مسافران قرار می‌دهد. متقاضیان می‌توانند متناسب با بودجه، احتیاجات و شرایط خود، مناسب‌ترین نوع قطار بن ریل را انتخاب کنند.
در کل همه قطارها دربرگیرنده انواع قطارهای کوپه‌ای با ظرفیت‌های ۴ تخته، ۶ تخته و سالنی هستند. این قطارها مطابق خدمات و امکاناتی گوناگونی که برای مسافرین فراهم می‌کنند، دارای درجات و کلاس‌های متفاوتی نیز هستند. در ادامه انواع قطارهای بین ریل را بیشتر توضیح می‌دهیم.

قطار بن ریل ۴ ستاره غزال


در میان قطارهای شرکت بن ریل باید بگوییم که یکی از معروف‌ترین قطارهای بن ریل، قطارهای غزال است. قطارهای غزال در مسیرهای تهران - مشهد، زنجان - قزوین - مشهد، کرمان - مشهد، تهران - کرمان و تهران - بندرعباس و برعکس رفت و آمد می‌کنند.
معروف‌ترین مسیر ریلی این قطارها تهران - مشهد است، چراکه این مسیر پرتردد همه ساله میزبان تعداد بالایی از مسافران در این مسیر است. روزانه دو قطار در این مسیر حرکت می‌کند. شما هنگام خرید بلیط قطار غزال، به راحتی می‌توانید بعد از انتخاب مبدأ، مقصد و زمان رفت و برگشت، قطارهای ۴ ستاره غزال را انتخاب کنید. قیمت این قطارها به فاصله مبدأ تا مقصد مسیر و امکانات و خدمات آن بستگی دارد.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

قطار بن ریل ۴ تخته سروش


قطار سروش در مسیرهای پر ترددی از جمله تهران - مشهد و برعکس و تهران - تبریز و برعکس تردد می‌کند. تهران تبریز یکی از پرترددترین مسیر این قطار است. سیستم‌های صوتی این قطار، بسیار مجهز و پیشرفته هستند. انواع خدمات پذیرایی و استقبال از مسافران در این قطارها فراهم است. از وجود امکانات منحصربه‌فردی چون یخچال و ماکروفر نیز در قطار بن ریل سروش نباید گذشت! برای تهیه بلیط این قطار، می‌توانید بعد از تعیین زمان سفر و مبدأ و مقصد مورد نظر خود، بلیط قطار سروش بن ریل را تهیه کنید.

قطار ۵ ستاره ایران بن ریل؛ مدرن‌ترین قطار بن ریل


قطار ۵ ستاره ایران بن ریل، به عنوان نخستین قطار پنج ستاره این شرکت معرفی می‌گردد. این قطار در نوروز ۱۴۰۲ در مسیر تهران مشهد کار خود را آغاز کرد. این قطارها در دو کلاس عادی و ویژه دسته‌بندی می‌شوند. این دو کلاس از نظر ظاهری چندان تفاوتی ندارند و تنها تفاوتشان در منوی غذای اصلی است. قطارهای کلاس ویژه منوی غذای ایرانی گرم دارد و منوی کلاس عادی شامل غذای سرد و فست‌فود است. هر دو این کلاس‌ها از نظر امکانات تفریحی و سرگرمی یکسان هستند.
داخل قطار بن ریل ۵ ستاره بسیار زیبا و مجهز است. در هر یک از این کوپه‌ها دو نمایشگر بر تماشای فیلم و استفاده از تلویزیون اینترنتی در دسترس مسافران است. هر مسافر می‌تواند به صورت اختصاصی با هندزفری رایگان از نمایشگرها استفاده کند.
همچنین امکانات این قطارها واقعا فوق‌العاده هستند. به هر یک از مسافران یک پک وسایل خواب و یک پک بهداشتی دارای دمپایی، مسواک و خمیردندان، پولیش کفش، الکل و ماسک به صورت پلمپ ارائه می‌شود. یکی دیگر منحصربه‌فردترین امکانات این قطارهای پیشرفته، وجود اتاق سیگار است که در هیچ یک از قطارهای کشور وجود ندارد. از گزینه دیگری که نباید در این قطارها گذشت، وجود رستوران مجهز با طراحی پیشرفته و مدرن است. مبلمان این رستوران‌ها کاملاً مطابق نیازهای مسافران قطار طراحی شده است. حتی برای افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند نیز، میز و صندلی انفرادی در رستوران در نظر گرفته شده است.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

قطار پارسی بن ریل ۴ تخته و ۶ تخته


قطار پارسی در مسیر قم - مشهد و برعکس در حال تردد است. این قطار به عنوان یکی از قطارهای قدیمی این شرکت ریلی شناخته می‌شود. قطار پارسی، قطاری اقتصادی و ۳ ستاره برای مسافرانی است که می‌خواهند با هزینه کمتری سفر کنند. در قطار ۴ تخته می‌توانید صبحانه رایگان میل کنید و غذا سفارش دهد. اما در قطار ۶ تخته پارسی شما تنها می‌توانید از سرویس خواب، آب معدنی و روزنامه استفاده کنید.

قطار پلور


قطار پلور از دیگر قطارهای معروف بن ریل است که در مسیر ملایر - اراک و اراک - مشهد و برعکس آن تردد می‌کند. در این قطار خدماتی چون آب معدنی، چای، غذا، نمایشگر، سرویس خواب، وای فای، سرویس بهداشتی و روزنامه به مسافرین ارائه می‌شود. شما می‌توانید از قسمت عمومی این قطارها نیز استفاده کنید، به رستوران بروید و غذای مناسب خود را سفارش دهید.

قطار پرستو یا قطار بن ریل ۴ ستاره کرخه


قطار پرستو در مسیرهای شهرهای اهواز، مشهد و تهران در حال تردد است. در حقیقت قطار پرستو که رنگ آبی مهم‌ترین مشخصه آن است، در ۴ مسیر پرمتقاضی فعالیت می‌کند. به تازگی این قطار از مسیر تهران مشهد حذف شده است. مسیرهای جدید قطار پرستو یا کرخه به شرح زیر است:
• اهواز - مشهد و برعکس
• خرمشهر - مشهد و برعکس
• تهران - اهواز و برعکس
• تهران - خرمشهر و برعکس
چنانچه قصد خرید بلیط قطار کرخه یا پرستو را دارید، بعد از انتخاب مبدأ و مقصد مورد نظر و زمان سفر، می‌توانید این قطار را انتخاب کنید. بهتر است هر چه زودتر این بلیط را رزرو کنید تا مناسب‌ترین بلیط را بتوانید تهیه کنید. امکانات این قطار شامل سیستم تهویه هوای مناسب، سرویس خواب، نمایشگر، سرویس‌های بهداشتی فرنگی و ایرانی است. شما می‌توانید در این قطارها غذای مناسب خود را سفارش داده و هزینه آن را بپردازید.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

امکانات قطار بن ریل غزال


هر واگن از قطار غزال بن ریل بندرعباس دارای ۳۶ نفر ظرفیت است. هر کدام از واگن‌های قطار غزال ۹ کوپه دارد که در هر یک ۴ سرنشین می‌تواند بنشیند. هر یک از واگن‌ها مجهز به دو عدد سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است.
از نظر امکانات سرگرمی نیز این قطارها حرف اول را می‌زنند. در هر کوپه دو نمایشگر وجود دارد که مسافران می‌توانند از طریق آن‌ها فیلم و سریال تماشا کنند. از نظر امکانات سرمایشی و گرمایشی نیز، قطارهای غزال، یکی از پیشرفته‌ترین قطارهاست. جالب است بدانید که وسیله‌ مهمی مانند ماکروفر هم در این قطارها وجود دارد. امکانات پذیرایی قطار نیز شامل آب، چای، عصرانه است. همچنین برای رفع خستگی مسافران نیز رخت خواب مجهزی در کوپه‌ها در نظر گرفته شده است.

امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

امکانات قطار بن ریل سروش


قطارهای سروش به طور ویژه به عنوان پیشرفته‌ترین قطارهای مسیر تهران تبریز و تهران مشهد شناخته می‌شود. هر یک از واگن‌های قطار سروش دارای کوپه‌های ۴ نفره است که برای افرادی که به صورت گروهی سفر می‌کنند، بسیار مناسب هستند. شما در صورت نیاز می‌توانید این کوپه‌ها را به صورت دربست نیز کرایه کنید.
هر یک از کوپه‌ها دارای ۲ عدد نمایشگر برای سرگرمی مسافران است. همچنین امکانات پذیرایی قطار شامل چای و آب معدنی است. با پرداخت هزینه اضافی می‌توانید از منو، غذای مناسب خود را انتخاب کنید.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

برنامه حرکت قطار بن ریل در شهرهای مختلف


چنانچه قصد رزرو بلیط قطار بن ریل را داشته باشید، می‌توانید برنامه حرکت انواع قطارهای این شرکت را به صورت اینترنتی مشاهده کنید. شما می‌توانید وارد سایت خرید بلیط قطار شوید. سپس می‌بایست تاریخ رفت و برگشت سفر و مبدأ و مقصد مورد نظر خود را وارد کنید و جستجو را وارد کنید. پس از آن شما می‌توانید برنامه حرکت قطارهای بن ریل در مسیر و زمان مورد نظرتان را مشاهده کنید. پس از اینکه انواع قیمت‌ها، خدمات و امکانات قطارهای مختلف را مقایسه کردید، می‌توانید مطابق برنامه حرکت قطارها، مناسب‌ترین بلیط را انتخاب کنید.

پذیرایی قطار بن ریل


یکی از مواردی که قطارهای بن ریل به دلیل وجود آن به شهرت رسیده‌اند، پذیرایی خاص این قطارهاست. این شرکت ریلی بهترین تنوع غذایی را در انواع منوها به مسافران ارائه می‌دهد. در بدو ورود هر مسافر در کوپه، یک پک پذیرایی رایگان که دربرگیرنده آب معدنی، چای تی بگ، لیوان، کیک، آب میوه و نبات است، به او اهدا می‌شود. علاوه بر این مسافرین می‌توانند در صورت تمایل به رستوران قطارها مراجعه کنند و غذا یا تنقلات مورد نظر خود را سفارش دهند.
قطار غزال بن ریل با پذیرایی ویژه همواره مورد توجه مسافران این نوع قطارهاست. هنگام خرید بلیط می‌توان منوی غذا را مشاهده کرد و همراه بلیط اقدام به سفارش غذا نمود.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

فرق قطار بن ریل با رجا


قطارهای ایران، هرکدام دارای ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فرد خودشان در بازه قیمتی متفاوت هستند. هنگام خرید بلیط از هر یک از شرکت‌های ریلی کشور، باید حتماً نوع قطار را در نظر بگیرید. چراکه هر یک از قطارهای شرکت‌های ریلی دارای امکانات و خدمات متفاوتی هستند. از دیگر موارد تفاوت بین قطارها، می‌توان به هزینه‌ خرید بلیط قطارها و نوع سالن قطار نیز اشاره کرد.
قطارهای شرکت رجا از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل ریلی کشور محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این قطارها با قطارهای بن ریل قدمت شرکت رجاست. انواع قطارها از لوکس ۴ نفره گرفته تا قطارهای اتوبوسی توسط شرکت رجا به مسافران ارائه می‌شود. مسافران با هر بودجه‌ای می‌توانند این قطارها را رزرو کنند. بنابراین تنوع قطارهای رجا بسیار بالاتر از سایر شرکت‌هاست. همچنین قطارهای شرکت رجا مسیرهای بیشتر و متنوع‌تری در سطح کشور را پوشش می‌دهد. قطارهای شرکت بن ریل اکثراً در مسیرهای محدودتری که بیشتر در شرق کشور قرار دارند، فعالیت دارند.

قطار بن ریل یا پارس لاریم؟


شرکت مسافربری پارس لاریم در ابتدا زیر نظر بخش خصوصی بوده است. این شرکت در خصوص معاملات تجاری و بسته‌بندی مواد غذایی و کافی‌شاپ فعالیت می‌کرد. این شرکت از سال ۲۰۱۸ فعالیت‌های خود را گسترش داد و بر فعالیت‌های ناوگان ریلی متمرکز شد. قطارهای مجهز و پیشرفته پارس لاریم، تنها در مسیر تهران - مشهد خدمات‌رسانی می‌کنند. این شرکت در مدت کوتاهی که وارد عرصه ناوگان ریلی کشور شده است، از قطارهای پیشرفته‌تر و کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها استفاده می‌کند. این شرکت در مسیر تهران - مشهد برای جابجایی از قطارهای ۴ ستاره غزال استفاده می‌کند. این قطارها هر یک روز در میان در این مسیر تردد می‌کنند.
تفاوت عمده قطارهای شرکت بن ریل و پارس لاریم در تنوع قطارها و مسیرهای ریلی است. پارس لاریم تنها در مسیر تهران مشهد تردد دارد، اما قطار بن ریل در شهرهای دیگری چون بندرعباس، زنجان، قزوین و دیگر موارد نیز فعال است. از نظر امکانات نیز قطارهای هر دو شرکت تقریباً یکسان هستند.
امکانات قطارهای بن ریل؛ از غزال تا سروش

نحوه استرداد بلیط قطار بن ریل


به منظور استرداد بلیط بن ریل، بعد از خرید بلیط قطار فوری، می‌توان از دو روش اقدام کرد. شما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم اینترنتی بلیط خود را کنسل کنید. چنانچه قصد استرداد بلیط قطار تهران بندرعباس یا سایر مقاصد بن ریل را داشتید، باید موارد زیر را رعایت کنید:
درصورتی‌که بلیط را تا ساعت ۱۲ روز پیش از حرکت قطار کنسل کنید، ۹۰ درصد هزینه بلیط استرداد می‌گردد. چنانچه بلیط را از ساعت ۱۲ روز پیش تا ۳ ساعت مانده به حرکت استرداد کنید، ۷۰ درصد وجه به شما بازگردانده می‌شود. همین‌طور اگر فقط ۳ ساعت مانده باشد به حرکت قطار و شما بلیط را کنسل کنید، ۵۰ درصد هزینه بلیط بازمی‌گردد. در آخر باید بگوییم که پس از حرکت قطار امکان کنسلی بلیط و بازگشت وجه وجود ندارد.

سخن پایانی
شرکت‌ بن ریل، یکی از شرکت معروف و شناخته شده در ناوگان ریلی کشور است. این شرکت قطارهای متنوعی را با انواع امکانات و خدمات در اختیار مسافران قرار می‌دهد. مسافرین می‌توانند در مسیرهای تعیین شده هر یک از قطارهای بن ریل بلیط خود را رزرو کرده و از خدمات این قطارها استفاده کنند. در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل قطارهای بن ریل و امکانات آن‌ها را توضیح بدهیم. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن یا سایت سفرمارکت مناسب‌ترین نوع قطار را در مسیر مورد نظر خود به راحتی خریداری کنید.

سؤالات متداول


قطار بن ریل چیست؟
شرکت بن ریل، یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در ناوگان ریلی کشور است. این شرکت قطارهای متنوعی دارد که هر کدام دارای امکانات و خدمات متفاوت هستند و در مسیرهای مختلفی تردد می‌کنند. انواع قطارهای غزال، ایران، سروش، پارسی و پلور متعلق به شرکت بن ریل هستند که هر کدام در مسیرهای مشخصی تردد دارند.
قطار بن ریل چند ستاره است؟
قطارهای بن ریل انوع سه ستاره، چهار ستاره و 5 ستاره را دارد.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است