search
menu

لیست بهترین موزه های ایران

[ پنهان کردن ]
موزه جواهرات ملی؛ مأمن بزرگ‌ترین و ذی‌قیمت‌ترین جواهرات سلطنتی ایران
موزه ملی ایران؛ کهن‌ترین و بزرگ‌ترین دیرینکده ایران
موزه هنرهای معاصر تهران؛ عرصه خودنمایی گنجینه‌های هنر مدرن
موزه موسیقی اصفهان؛ محفلی برای آشتی با موسیقی سنتی ایرانی
موزه مرکزی آستان قدس رضوی؛ تماشاگاهی تاریخی در قلب جلوه‌گاهی مذهبی
موزه میراث روستایی گیلان؛ روایتی تاریخی از رابطه انسان و طبیعت
کاخ سعدآباد؛ پاسدار مجموعه سترگی از فرهنگ و تاریخ کشور
موزه آذربایجان تبریز؛ دومین موزه برتر باستان‌شناسی کشور
کاخ نیاوران تهران؛ اقامتگاه اشرافی شاهان ایران
موزه فلک الافلاک؛ دریچه‌ای به‌سوی زندگی گذشتگان
کاخ گلستان؛ یگانه موزه ثبت‌شده‌ی تهران در میراث فرهنگی یونسکو
موزه خانه کرد؛ نمادی ماندگار و بازنمودی شگفت‌انگیز از فرهنگ و تاریخ مردم کردستان
موزه هگمتانه همدان؛ گنجخانه‌ی تکه‌های گمشده پیشینه تاریخی کشور
موزه خودروهای کلاسیک تبریز؛ آسایشگاه اتول‌های چند صدساله
اگر سفر افق ذهن را گسترش می‌دهد، پس سفری که بازدید از موزه‌ها، این اماکن فرهنگی ارزنده و فاخر جزئی از آن باشد، امتداد این افق را تا دوردست‌ها، به مکانی فراسوی زمان و مکان خواهد کشاند. شمار موزه‌ها در کشور ما، به لطف تاریخ و فرهنگ چند هزارساله و میراث غنی و گران‌بهایی که از دورانی دور برجای مانده، به حدی زیاد است که معرفی تمامی آن‌ها کاری بس دشوار است، اما امکان گزینش برخی از آن‌ها بر مبنای معیارهای کیفی و بازخوردهای بازدیدکنندگان و نقدهای محققان وجود دارد و در این مطلب نیز این موزه‌ها بدین روش برگزیده و معرفی شده‌اند تا شما عزیزانی که با رزرو آنلاین بلیط هواپیما، راهی شهرهای مختلف کشورمان می‌شوید، بازدید از این موزه‌ها را نیز مدنظر داشته باشید تا علاوه بر ایفای نقشی مؤثر در محافظت از این اماکن گران‌مایه و ارزشمند، بر بار فرهنگی سفر خود نیز بیفزایید.
لیست بهترین موزه های ایران

موزه جواهرات ملی؛ مأمن بزرگ‌ترین و ذی‌قیمت‌ترین جواهرات سلطنتی ایران


تخت طاووس، تاج کیانی، کره جواهرنشان، تخت نادری، بزرگ‌ترین لعل دنیا، الماس‌هایی به رنگ سیاه، سرخ و زرد و درشت‌ترین الماس صورتی دنیا یا همان الماس ثمین و گران‌قیمت دریای نور نادرشاه همگی در موزه جواهرات ملی ایران گرد هم آمده‌اند تا مجموعه یگانه و ممتازی خلق گردد که در جهان بی‌مانند است. این موزه که در بانک مرکزی ایران واقع در خیابان فردوسی قرار گرفته است، در حقیقت نمایشگاه دل‌فریبی از شاهکارهای هنری طلاسازان ایرانی و خارجی و عرصه دلربایی و هنرنمایی جواهرات نابی است که در رنگ‌ها و اشکالی مختلف با هنرهایی نظیر نگین‌کاری و جواهرنگاری، بسیار هنرمندانه تراش خورده و تزئین شده‌اند. این جواهرات سلطنتی و ذی‌قیمت که اکنون گنجینه ملی کشورمان را تشکیل داده‌اند، طی سال‌هایی طولانی، در دوران مختلف تاریخی صفویه، افشاریه، قاجار و پهلوی از اقصی نقاط جهان گردآوری و در کاخ گلستان نگهداری شدند. اما در دوران پهلوی رویداد بزرگی در سرنوشت این جواهرات رقم خورد و به موجب قانونی که مجلس وقت برای واگذاری جواهرات خزانه کشور به بانک ملی در سال ۱۳۰۸ تصویب کرد، این گنجینه ملی به‌عنوان پشتوانه اسکناس از کاخ گلستان خارج شد و در اختیار بانک ملی ایران قرار گرفت. البته خزانه ملی کشور مدت زمانی طولانی در تملک بانک ملی نبود، چراکه در سال ۱۳۳۴ و پس از تأسیس ساختمان بانک مرکزی ایران، مالکیت این گنجینه به بانک مرکزی واگذار شد و تمام جواهرات موجود در خزانه به ساختمان بانک مرکزی یا همان موزه جواهرات ملی کنونی انتقال یافت.
نشانی: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی، موزه جواهرات ملی.
زمان بازدید: شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۴ تا ساعت ۱۷
لیست بهترین موزه های ایران

موزه ملی ایران؛ کهن‌ترین و بزرگ‌ترین دیرینکده ایران


موزه ملی ایران در حقیقت تلفیقی از دو موزه بزرگ «موزه ایران باستان» و «موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی» است که در خیابان امام خمینی و در دو ساختمانی مجزا تحت عنوانی مشترک قرار دارد و سال‌هاست مسئولیت پاسداری از میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمند برجای‌مانده از دورانی کهن را در پایتخت کشورمان بر دوش می‌کشد. ساختمان موزه ایران باستان قدمتی هشتادساله دارد و تاریخ بازگشایی آن به سال ۱۳۱۶ بازمی‌گردد، حال‌آنکه ساختمان موزه دوران اسلامی تنها ۳۰ سال قدمت دارد و از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. نکته جالب‌توجه در مورد موزه ملی ایران این است که ارزش فرهنگی این موزه صرفاً به علت داشتن مجموعه وسیعی از اشیائی تاریخی نیست، بلکه به سبب نحوه چیدمان و نمایش این آثار بر اساس زمان‌بندی تاریخی است: مجموعه آثار باستانی موزه ملی ایران به شکلی بسیار منظم در ده بخش پژوهشی مختلف دوران پارینه‌سنگی، پیش از تاریخ، بخش تاریخی، بخش اسلامی، بخش مرمت، بخش مهر و سکه، بخش سفال، بخش کتیبه‌ها، بخش استخوان‌شناسی و بخش کتابخانه و مرکز اسناد دسته‌بندی شده‌اند. این مجموعه عظیم از یافته‌های باستان‌شناسی که بخش وسیعی از ادوار مختلف تاریخ تمدن ایران، از دوران پیش از اسلام و پارینه‌سنگی کهن گرفته تا دوران قاجار را در برگرفته، ماحصل سال‌ها تلاش و کاوش دیرینه‌شناسان برای کشف اسرار و رازهای این منطقه بوده و اکنون به شکلی طبقه‌بندی و سازمان‌دهی شده به ترتیب قدمت تاریخی در اختیار بازدیدکنندگان و شیفتگان تاریخ و فرهنگ کشورمان قرار داده شده است.
نشانی: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یکم
زمان بازدید: فصول بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹ و فصول پاییز و زمستان از ساعت ۸٫۳ تا ۱۷

موزه هنرهای معاصر تهران؛ عرصه خودنمایی گنجینه‌های هنر مدرن


بعید است شیفته هنرهای مدرن جهان باشید و تاکنون نام این مکان را نشنیده باشید: موزه هنرهای معاصر تهران با بنای باشکوه و دل‌فریب خود، ساختمان زردرنگی که با تلفیقی از معماری مدرن و سنتی و الهام از معماری تماشایی بادگیرهای کویری کشورمان طراحی شده، بیش از چهار دهه است که از شیفتگان هنرهای مدرن در محله خوش آب‌وهوای امیرآباد تهران میزبانی می‌کند. این مکان سرشناس و محبوب با داشتن بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری که تعداد ۴۰۰ عدد از آن‌ها در زمره شاهکارهای فاخر هنری قرار داشته و ارزش والایی دارند، در زمره برترین موزه‌های ایران و جزء سرمایه‌های ملی کشورمان به‌حساب می‌آید. در این موزه می‌توان شاهکارهای نفیس و ارزنده‌ای از معروف‌ترین و برجسته‌ترین نقاشان، عکاسان و تندیس گرانی چون پابلو پیکاسو، اندی وارهول، ونسان ون گوک، فرانسیس بیکن، ادوارد مونک، رنه مارگریت و رابرت راشنبرگ مشاهده کرد. به ادعای برخی از محققان، مجموعه وزین و گران‌بهای این موزه با در برگرفتن تمامی جنبش‌های هنری سده ۱۹ و ۲۰ میلادی و داشتن جامع‌ترین کلکسیون شاهکارهای هیجان‌نمایی انتزاعی جهان (اکسپرسیونیسم آبستره) جز نفیس‌ترین موزه‌های غیراروپایی با ارزشی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است. ناگفته نماند که در موزه هنرهای معاصر تهران آثاری از هنرمندان پرطرفدار و متمایزی نظیر پرویز تناولی، صادق تبریزی و حسین زنده رودی نیز یافت می‌شود که خود بر ارزش بالای این موزه صحه گذاشته است.
نشانی: تهران، خیابان کارگر شمالی، در مجاورت پارک لاله، موزه هنرهای معاصر تهران
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر (موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است)
لیست بهترین موزه های ایران

موزه موسیقی اصفهان؛ محفلی برای آشتی با موسیقی سنتی ایرانی


یگانه موزه خصوصی موسیقی کشور، گنج‌خانه دیدنی و متمایزی که گاردین آن را «نامه‌ای عاشقانه به میراث پربار و غنی موسیقیایی ایران» توصیف کرده، پذیرای مقدم عاشقان موسیقی سنتی ایرانی در شهر گنبدهای فیروزه‌ای، نصف جهان است. این موزه که در حقیقت ادای دین دو موسیقی‌دان کشورمان، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی به موسیقی اصیل و سنتی ایرانی بوده است، برای نخستین بار در آذرماه سال ۱۳۹۵ درب‌های خود را بروی شیفتگان موسیقی ناب ایرانی گشود و با مدیریتی مثال‌زدنی توانست جوایز متعددی را در طی این مدت کوتاه کسب کند. موزه موسیقی اصفهان با فراهم کردن محیطی بسیار مناسب برای آشکارنمایی گوشه‌ای از زیبایی‌های بی‌کران موسیقی سنتی ایرانی، نه‌تنها نظر دوستداران موسیقی هم‌وطن را به خود جلب کرده، بلکه شهرتی جهانی یافته و صدای خود را به گوش سایت‌های معروفی نظیر تریپ ادوایز نیز رسانده است؛ به‌طوری‌که در برخی سایت‌های گردشگری از این موزه به‌عنوان یکی از برترین جاهای دیدنی اصفهان یاد شده است. موزه موسیقی اصفهان از ۵ بخش مختلف آموزنده تشکیل شده که هرکدام به معرفی بخشی از موسیقی سنتی اختصاص یافته است. در بخش اول به معرفی سازهای موسیقی سنتی در تالاری بزرگ پرداخته شده است و در بخش دوم به تشریح سازهای محلی، در بخش سوم که بخش کارگاه ساخت سازهای ایرانی نامیده می‌شود، به نمایش نحوه ساخت محبوب‌ترین سازهای موسیقی کشور پرداخته شده است و بخش چهارم نیز به معرفی برخی موسیقیدانان برجسته ایرانی. اما بخش پنجم که به اعتقاد برخی جذاب‌ترین بخش موزه موسیقی اصفهان بشمار می‌رود، مکانی است که موسیقی سنتی و ناب ایرانی توسط نوازندگانی چیره‌دست به‌ صورت زنده برای بازدیدکنندگان اجرا می‌گردد. با توجه به فضای دل‌انگیز و آموزنده و استفاده از تجهیزاتی سمعی و بصری برای معرفی سازهای مختلف موسیقی سنتی و همین‌طور امکانات مناسبی نظیر کافی‌شاپ و فروشگاه محصولات فرهنگی در محوطه موزه باید گفت که موزه موسیقی اصفهان جزء برترین موزه‌های کشور در زمینه معرفی موسیقی سنتی و موهبتی بزرگ برای عاشقان موسیقی سنتی کشور بشمار می‌رود.
نشانی: اصفهان، محله قدیمی جلفا، خیابان شهید قندی، پلاک ۷۴
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب

موزه مرکزی آستان قدس رضوی؛ تماشاگاهی تاریخی در قلب جلوه‌گاهی مذهبی


موزه مرکزی آستان قدس رضوی با آمار شگفت‌انگیزی معادل با یک میلیون بازدیدکننده در سال، جزء محبوب‌ترین موزه‌های کشورمان محسوب می‌شود. این موزه گرچه از مجموعه جامعی از اشیاء مختلف تاریخی در بخش‌های گوناگون بهره می‌برد، اما برگ برنده اصلی این مکان فرهنگی در جذب گردشگر و بازدیدکننده، موقعیت مکانی استثنائی و مطلوب آن است، چراکه در صحن کوثر و در چند قدمی بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) قرار گرفته است. این مکان دیدنی که از قدمت بسیار بالایی برخوردار است، برای نخستین بار در سال ۱۳۲۴ خورشیدی با هدف افزودن بار فرهنگی زائران و پربارتر کردن سفر خریداران بلیط هواپیما مشهد در جوار حرم امام رضا تأسیس گشت و درب‌های خود را بروی بازدیدکنندگان و شیفتگان تاریخ و فرهنگ کشورمان گشود. گنجینه آثار ارزشمند این موزه در ۱۱ بخش مختلف در معرض بازدید دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان قرار گرفته است: اولین بخش موزه مرکزی آستان قدس رضوی «موزه تاریخ حرم رضوی» نام دارد که در آن اشیائی به معرض نمایش گذاشته شده که در گذشته‌هایی دور در دکور و تزئینات حرم به کار رفته بودند. بخش دوم موزه که در طبقه زیرزمین واقع شده، «گنجینه سکه» نامیده می‌شود و به نمایش مجموعه کمیاب و نابی از سکه‌هایی بسیار قدیمی، از دوران هخامنشیان تا قاجار اختصاص داده شده است. در بخش سوم موزه، مخزن گران‌بهایی از تمبر و اسکناس و در بخش چهارم گنجینه رنگارنگ و بسیار زیبایی از صدف و موجودات دریایی را خواهید یافت. بخش پنجم که در طبقه اول قرار دارد، با شاهکارهای نقاشی هنرمندان معروفی نظیر کمال‌الملک مزین شده و بخش ششم با گنجینه کم‌نظیری از ظروفی بسیار کهن و کمیاب. بخش هفتم به نمایش مدال‌های اهدایی پهلوانان محبوب کشورمان اختصاص یافته و بخش هشتم به رونمایی از انواع سلاح‌هایی سرد و گرم از ادواری گوناگون. بخش نهم موزه تحت عنوان «گنجینه نجوم» خاصه عاشقان ابزارهای ستاره‌شناسی نظیر قطب‌نماها و اسطرلاب‌هاست و بخش آخر نیز که در طبقه دوم موزه قرار گرفته است، شامل مجموعه بزرگی از ساعت‌های مختلف آفتابی و مکانیکی.
نشانی: مشهد مقدس، بارگاه امام هشتم، صحن کوثر
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۴۵ دقیقه (جمعه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر)
لیست بهترین موزه های ایران

موزه میراث روستایی گیلان؛ روایتی تاریخی از رابطه انسان و طبیعت


زبان، گویش، پوشاک، سبک زندگی و آداب ‌و رسوم همگی جزء جدانشدنی میراث فرهنگی یک کشور محسوب می‌شوند؛ میراثی که اگر از دست رود، بخش ارزشمندی از هویت فرهنگی یک کشور نیز به دست فراموشی سپرده خواهد شد. اهمیت حفظ این میراث گران‌بها چنان بالاست که برخی کشورها برای زنده نگه‌داشتن آن اقدام به برپایی نمایشگاه‌هایی خاص و روباز به نام اکو موزه کرده‌اند. اکو موزه‌ها در حقیقت محوطه‌های طبیعی و بزرگی هستند که بر مبنای نیازهای فرهنگی و امکانات خاص یک منطقه برپا می‌شوند و با ارائه تصویری حقیقی و زنده‌ از هویت بارز و ماهیت استثنائی یک منطقه، از ویژگی‌های خاص طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن پاسداری می‌کنند. موزه میراث روستایی گیلان نیز با چنین هدفی برپا شده و سعی دارد پلی باشد به گذشته برای تماشای زندگی سنتی ساکنان یک منطقه. این موزه روستایی که در فضایی باز و زمینی به وسعت ۲۶۰ هکتار تأسیس گردیده، همانند روستای بزرگی است که در زمانی خاص در گذشته ساکن باقی مانده و از چنگال تحول و دگرگونی‌های گذر زمان گریخته است. فضای سنتی روستا، مناظر سرسبز و تماشایی اطراف، معماری خاص منازل باستانی و بناهای صدساله‌ای که از مناطق مختلف کشور به این منطقه منتقل شده و بازارچه سنتی و نمایشگاه‌های رنگارنگی که با پوشاک و صنایع‌دستی گران‌بهای ساکنان این منطقه تزئین شده‌اند، همگی بر ارزش فرهنگی و تاریخی موزه روستایی گیلان افزوده و این مکان را به نمایشگاهی استثنائی و درخور توجه مبدل کرده است. ازآنجایی‌که این موزه دیدنی در مکانی بسیار خوش‌منظره و دل‌انگیز و در پارکی جنگلی به نام سروان رشت واقع شده است، امکان گشت‌وگذار و تماشای چشم‌اندازهای رؤیایی و خیال‌انگیز اطراف نیز برای بازدیدکنندگان و خریداران بلیط هواپیما رشت فراهم گشته است.
نشانی: گیلان، کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت قزوین، جاده سراوان، شفت
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر
لیست بهترین موزه های ایران

کاخ سعدآباد؛ پاسدار مجموعه سترگی از فرهنگ و تاریخ کشور


محله اعیانی و خوش آب‌وهوای زعفرانیه منزلگاه شمار زیادی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت نظیر عمارت تماشاگه زمان (موزه ساعت)، رصدخانه زعفرانیه، بام تهران، تله‌کابین توچال، مرکز خرید زعفرانیه پلازا و مرکز خرید پالادیوم است؛ اماکن پرطرفدار و نام‌آشنایی که هرکدام نقشی مؤثر در غنای فرهنگی کشورمان ایفا کرده‌ و گردشگران زیادی را به خرید بلیط هواپیما تهران و بازدید از این کلان‌شهر دیدنی ترغیب می‌کنند. در میان تمامی جاذبه‌های خرد و درشت محله زعفرانیه تهران، نام کاخی سلطنتی و باشکوه، عمارت مجلل و پر ابهتی که گنجینه‌های تاریخی بی‌بدیل و ارزشمندی را در خود جای داده است، چون خورشیدی فروزان بر تارک پایتخت کشورمان می‌درخشد: کاخ سعدآباد در طی سال‌های گذشته به چنان محبوبیتی در میان تاریخ دوستان و گردشگران خوش‌ذوق ایرانی و خارجی دست یافته که دیگر اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تهران را به سایه رانده است. در حقیقت کاخ سعدآباد جزئی از مجموعه بزرگی به نام مجموعه فرهنگی کاخ سعدآباد است که بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت دارد و از بناهای تاریخی، موزه‌های گوناگون، کاخ‌هایی اشرافی و امکانات رفاهی مناسبی از قبیل: کافی‌شاپ، رستوران، سالن سینما، پارک ورزش، نگارخانه، کتابخانه، سرویس بهداشتی و سرویس حمل ‌و نقل تشکیل شده است. این مجموعه فرهنگی در دل جنگلی طبیعی و سرسبز با مناظری شگفت‌انگیزی از گلخانه‌ها، قنات‌ها، باغستان‌ها و چشمه‌سارها قرار گرفته و در بخشی مرتفع و خوش آب‌وهوا، در همسایگی کوه‌های برافراشته البرز لانه کرده است. وجود باغی دل‌انگیز با درختانی کهن‌سال و سربه‌فلک‌کشیده و محوطه سرسبز وسیعی مزین به بناها و کاخ‌هایی شگرف و شکوهمند و تندیس‌هایی تماشایی و هم‌چنین موزه‌های گوناگونی از قبیل: موزه هنرهای زیبا، موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد، موزه ملت، موزه هنر ملل، موزه استاد فرشچیان، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح‌های دربار، موزه نظامی، موزه نگارستان، موزه خودروهای سلطنتی و موزه آب، تمام انتظاراتی را که از مکانی تاریخی، تفریحی و فرهنگی باید داشت، برآورده کرده و مکانی چندمنظوره برای تمامی سلیقه‌ها و علایق به وجود آورده است.
نشانی: تهران، ولیعصر، زعفرانیه، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر
لیست بهترین موزه های ایران

موزه آذربایجان تبریز؛ دومین موزه برتر باستان‌شناسی کشور


دیار اولین‌ها، شهر تماشایی تبریز همواره قطب تجاری، فرهنگی، صنعتی، اداری و نظامی شمال غرب کشور بوده است. این مقصد دل‌انگیز و خوش آب‌وهوا که سومین شهر بزرگ کشور محسوب می‌شود، با داشتن پیشینه‌ی هزارساله تاریخی، جزء شهرهای کهن و با اصالت کشور بشمار می‌رود و اماکن باستانی بی‌شماری را در خود جای داده است؛ جاذبه‌های دیرینه و ارزشمندی که وارستگی و تبارمندی کشور را به رخ گردشگران خارجی می‌کشند و مایه مباهات و سرافرازی ایرانیان به‌حساب می‌آیند. موزه آذربایجان تبریز با قدمتی ۷۰ ساله و گنجینه‌ی بی‌نظیری از اشیاء باستانی کمیاب و ارزنده خود در شمار اماکن دیدنی تاریخی تبریز قرار گرفته و سال‌هاست که شیفتگان تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را به‌سوی خود فرا می‌خواند. این موزه دیدنی در بنایی با سه‌طبقه و در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع قرار گرفته و از معماری سنتی و دل‌فریبی برخوردار گشته است. مجموعه آثار موجود در موزه آذربایجان تبریز در چند بخش و در سه محوطه مختلف: زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول دسته‌بندی شده‌اند. در طبقه زیرزمین این مکان، تندیس‌هایی مفهومی از سرگذشت انسان، از دوران گذشته تاکنون و مسیری را که او در طی این چند هزار سال طی کرده است، خواهید یافت. در طبقه همکف بنا، بخش بزرگی از آثار باستانی موزه آذربایجان تبریز را مشاهده خواهید کرد. این بخش به نمایش اشیاء تاریخی چندین هزارساله و سفال‌ها و ظروف کشف‌شده در تپه اسماعیل‌آباد که قدمتی هفت هزار ساله دارد و تندیس‌هایی سه هزار ساله و اشیائی مربوط به دوران پیش از اسلام در ایران اختصاص یافته است. در طبقه اول موزه نیز آثاری با قدمتی بسیار زیاد متشکل از ظروفی سفالی، مهرهایی باستانی و قفل‌هایی رمزی مربوط به قرن ششم هجری به چشم می‌خورند. در بازدید از موزه آذربایجان تبریز پیشنهاد می‌شود که سری هم به کتابخانه موزه بزنید و از صنایع‌دستی نفیس و ممتاز موزه نیز دیدن بفرمایید. ازآنجایی‌که این مکان در نزدیکی جاهای دیدنی تبریز نظیر میدان ساعت، ارگ علیشاه و مسجد کبود قرار گرفته است، امکان تماشای این جاذبه‌های دیدنی نیز با بازدید از موزه آذربایجان تبریز فراهم خواهد شد.
نشانی: تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر
لیست بهترین موزه های ایران

کاخ نیاوران تهران؛ اقامتگاه اشرافی شاهان ایران


تهران با بیش از ۶۰ موزه مختلف در موضوعاتی گوناگون، نه‌تنها پایتخت کشور بلکه پایتخت مراکز فرهنگی ایران نیز بشمار می‌رود. این مقصد دیدنی که در گذشته سکونتگاه بسیاری از شاهان کشورمان بوده، مملو از کاخ‌های سلطنتی و باشکوهی است که پس از سقوط نظام شاهنشاهی تغییر کاربری داده و در طی این سال‌ها به موزه‌هایی دیدنی و جاذبه‌هایی دل‌فریب و تماشایی مبدل گشته‌اند. کاخ نیاوران که گل سرسبد کاخ‌های ایرانی محسوب می‌شود، در زمره‌ی همین اماکن است. این کاخ موزه که در میان باغی سرسبز در شمال شرق تهران و محله خوش‌منظره نیاوران واقع شده، آخرین سکونتگاه خاندان پهلوی در کشور بوده است. محمدرضا پهلوی پیش از ترک ایران مدتی در این کاخ با فرزندان خود اقامت داشت و پس از خروج از کشور نیز وسایلی از خود در این کاخ برجای گذاشت که جزئی از دیدنی‌های بی‌شمار کاخ بشمار می‌رود. کاخ نیاوران که بخشی از مجموعه فرهنگی نیاوران محسوب می‌شود، از دو طبقه و نیم در فضایی به وسعت ۹۰۰۰ متر تشکیل شده است. معماری خاص و افسونگر کاخ، تلفیقی از معماری مدرن ایرانی اروپایی بوده و سقف آن به شکلی متحرک و بازشو طراحی شده است. جدا از دکور و طراحی بسیار تماشایی محوطه درونی کاخ که تزئیناتی نظیر گچ‌بری‌های ماهرانه، دیوارکوب‌های ظریف و آیینه‌کاری‌های دل‌انگیز را شامل می‌شود، در هر گوشه و کنار این بنای باشکوه، نقاشی‌هایی بسیار ارزنده و گران‌بها از برجسته‌ترین هنرمندان ایرانی و اروپایی و اشیاء قیمتی و کمیابی نظیر ظروف چینی کارخانه رزنتال آلمان و سور فرانسه و مجموعه فرش‌های دستباف نفیسی از کاشان به چشم می‌خورد. از جمله شاهکارهای هنری ارزشمندی که در این کاخ به معرض نمایش گذاشته شده می‌توان به طبیعت بی‌جان اثر محصص، سه زن اثر ماری لورنس، گل رز اثر عباس کاتوزیان، جنگل اثر مارویک کرلامینگل، پرتره دو زن اثر جی گلدرن و نقاشی روباه اثر شارل ورلا اشاره کرد. خرید بلیط هواپیما لحظه آخری و بازدید از مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا از موزه جهان نما، کوشک احمدشاهی، باغ کتیبه‌ها، کتابخانه اختصاصی و در آخر سالن سینمای مجهزی که با مساحتی برابر با ۴۰۰ متر در ضلع شرقی کاخ قرار گرفته است، نیز دیدن کنند.
نشانی: تهران، میدان شهید باهنر، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر
لیست بهترین موزه های ایران

موزه فلک الافلاک؛ دریچه‌ای به‌سوی زندگی گذشتگان


بازدید از موزه دیدنی و شگفت‌انگیزی که خود در دل مکانی تاریخی واقع شده، لذتی زائدالوصف و تجربه نابی است که با خرید بلیط هواپیما خرم‌ آباد و بازدید از موزه مردم‌شناسی فلک الافلاک امکان‌پذیر می‌گردد. این دیرینکده تماشایی که جزء غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های مردم‌شناسی کشورمان بشمار می‌رود، بر فراز تپه‌ای باستانی واقع در قلعه باشکوه فلک‌الأفلاک خرم‌آباد، مکانی که خود شهرتی جهانی دارد، قرار گرفته است و با داشتن گنجینه بزرگی از اشیائی باستانی و گران‌بها در فهرست بهترین موزه‌های ایران جا خوش کرده است. موزه مردم‌شناسی فلک الافلاک با چیدمانی مثال‌زدنی در دسته‌بندی‌هایی مدون و سازمان‌یافته به ۱۲ بخش اصلی تقسیم شده است: بخش اول موزه به نمایش اشیائی که در ظهور باورها نقش داشته‌اند، اختصاص یافته و بخش دوم به ارائه تصویری از مراسم عروسی سنتی. در بخش سوم برشی از زندگی مردمان لرستان در حین انجام مشاغلی گوناگون به تصویر کشیده شده و در بخش چهارم تصویری از مراسم سوگواری مردمان این خطه نمایش داده شده است. در بخش پنجم، مجموعه بزرگی از سنگ‌های باستانی گورستان را خواهید دید و در بخش ششم با جلوه متفاوتی از فرهنگ ساکنان این خطه در سالن نمایشی بزرگ مجهز به امکانات سمعی و بصری آشنا خواهید شد. بخش هفتم و هشتم موزه به نمایش هنر نخ‌ریسی و بافندگی مردمان این منطقه اختصاص داشته و بخش نهم و دهم به مسکن و موسیقی سنتی زیبای عشایر تعلق دارد. در بخش یازدهم با شکار و شکارگری که حرفه اصلی بسیاری از ساکنان این منطقه بوده است، آشنا خواهید شد. و در بخش دوازدهم یا همان بخش انتهایی با انواع نان‌های مختلف لرستان، وسایل پخت‌وپز و چگونگی طبخ آن‌ها توسط بومیان سابق این منطقه آشنا خواهید شد.
نشانی: استان لرستان، خرم‌آباد، خیابان امام خمینی، خیابان دوازده برجی، قلعه فلک الافلاک (دژ شاپور)
لیست بهترین موزه های ایران

کاخ گلستان؛ یگانه موزه ثبت‌شده‌ی تهران در میراث فرهنگی یونسکو


پیش‌تر از کاخ موزه‌ها گفته شد؛ عمارت‌های خوش‌نقش‌ونگار و دل‌فریبی که در گذشته منازل پادشاهان و شاهان کشور بوده و پس از سقوط نظام شاهنشاهی، به موزه‌هایی گران‌سنگ و ارزنده تبدیل شده‌اند. کاخ گلستان نیز جزئی از همین کاخ موزه‌های اشرافی و شکوهمند کشورمان است؛ مکانی بسیار خوش‌منظر و باشکوه که با معماری خاص و ایرانی-اروپایی و تزئینات مفرط و مجلل خود، هر گردشگری را مفتون جلوه افسونگر و خارق‌العاده خود می‌سازد. این کاخ بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و در خیابان ۱۵ خرداد تهران، مکان شلوغ و پررفت‌وآمدی قرار گرفته که به اعتقاد برخی پایتخت‌نشینان، چهره حقیقی تهران قدیم در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و معماری بناهای آن بارز است. کاشی‌کاری‌های دل‌انگیز بخش بیرونی و آینه‌کاری‌ها و گچ کاری‌های بخش درونی کاخ، هر فردی را مدهوش زیبایی‌های خود ساخته و او را در دنیای رنگارنگی از نقش و نگار غوطه‌ور می‌سازد. اما همان‌طور که در ابتدا نیز بدان اشاره شد، کاخ گلستان صرفاً بنایی تاریخی نیست، بلکه کلکسیونی است متشکل از چندین و چند موزه‌ فاخر و معروف کشورمان. در حقیقت شمار اماکن دیدنی موجود در این کاخ چنان زیاد است که برای بازدید از همگی آن‌ها باید نیم روزی را در این مکان سپری کنید. در هنگام بازدید از کاخ گلستان، ابتدا وارد محوطه وسیعی خواهید شد که با استخر و فواره و درختانی تنومند و سربه‌فلک‌کشیده تزئین شده؛ باغ سرسبز و باصفایی که به بنایی باشکوه با نمایی منقوش و کاشی‌کاری‌شده ختم می‌شود. این بنا که شمس‌العماره نام دارد، یا گل سرسبد مجموعه فرهنگی گلستان بشمار می‌رود، در گذشته‌، پیش از آنکه سردر باغ ملی احداث گردد، نماد پایتخت کشورمان محسوب می‌شد. در واقع نمای باشکوه و دل‌فریب این بنا، پیش‌درآمدی است بر زیبایی‌های وصف‌ناپذیری که در بخش داخلی بنا در انتظار شماست. تزئینات شاهانه بخش درونی بنا، از نقاشی‌ها و آینه‌کاری‌هایی ظریف و خلاقانه گرفته تا گچ‌بری‌های استادانه و بی‌نقص دیوارها و سقف آن، شما را با حجم زیادی از تجمل بمباران کرده و دل کندن از این مکان را دشوار می‌کند، اما وقت اندک است و دیدنی‌های پیش ‌روی شما بسیار. مقصد بعدی ایوان تخت مرمر است؛ مکانی که کهن‌ترین بنای مجموعه بوده و از دوران کریم خان زند به یادگار مانده است. این بنا به نام‌های دیوان‌خانه یا دارالاماره نیز شهرت دارد و با انواع هنرهای تزئینی از قبیل: خاتم‌کاری، سنگ‌تراشی، آینه‌کاری، مشبک‌کاری و منبت‌کاری طراحی شده است. وجود تختی مرمرین و باشکوه مزین به نقوشی حکاکی‌شده و ظریف موجب شده است که این بنا به ایوان تخت مرمر نام‌گذاری گردد. مقصد بعدی شما در بازدید از کاخ گلستان، خلوت کریمخانی خواهد بود که سنگ مزار ناصرالدین‌شاه و تخت فتحعلی شاه را در خود جای داده است. در بخش بعدی به مکانی خواهید رفت که بخشی از جواهرات و اشیاء گران‌بهای کاخ در آن قرار گرفته و در ضلع شمالی باغ گلستان واقع شده است: اتاق موزه یا تالار سلام جایی است که آثاری ارزشمند و تاریخی به شکلی هنرمندانه در آن چیدمان شده‌ است. تالار آینه، تالار الماس، تالار عاج، تالار برلیان و تالار ظروف از دیگر بخش‌های دیدنی و پرزرق‌وبرقی هستند که هرکدام با اشیائی وزین و قیمتی دکور شده‌اند. برای تماشای تصاویری تاریخی و زیبا از دوران قاجار باید به عکاس‌خانه کاخ مراجعه کنید و برای دیدن نقاشی‌های نفیس و بی‌بدیل هنرمندانی چون کمال‌الملک و محمود خان صبا باید به نگارخانه کاخ سری بزنید. موزه مردم‌شناسی یا همان کاخ ابیض نیز که در کنج جنوب غربی کاخ گلستان واقع شده، مکانی مناسب برای آشنایی با آداب‌ورسوم و پوشاک مردم مناطق مختلف کشور بشمار می‌رود.
نشانی: تهران، منطقه ۱۲، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر
لیست بهترین موزه های ایران

موزه خانه کرد؛ نمادی ماندگار و بازنمودی شگفت‌انگیز از فرهنگ و تاریخ مردم کردستان


خانه کرد سنندج را باید بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی قومیتی کشور دانست. این موزه دیدنی که در بنایی تاریخی به نام عمارت آصف وزیری دایر شده، حجم وسیعی از اطلاعات مربوط به ساکنان کردستان را در فضای چهار هزار متری خود جای داده است؛ به‌طوری‌که برای آشنایی با سنت‌ها، باورها، پوشاک و سبک زندگی مردمان این خطه هیچ جای دیگری در جهان جز موزه خانه کرد برای بازدید وجود ندارد. بنای موزه از کهن‌ترین عمارت‌های اشرافی سنندج است که در گذشته متعلق به فردی به نام میرزا علی نقی خان لشکرنویس یا همان عاصف وزیری بوده است و سال‌ها بعد توسط اداره میراث فرهنگی استان کردستان خریداری و به موزه‌ای تماشایی مبدل گشته است. موزه خانه کرد سنندج قدمتی دویست‌ساله (دوره قاجار) داشته و به دلیل ارزش فرهنگی و تاریخی والایی که دارد، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بخش‌های مختلف این مکان هرکدام در دوران تاریخی مختلف صفوی، قاجار و پهلوی احداث و مرمت گشته و با تزئیناتی بسیار زیبا و هنرنمایی استادکاران ایرانی مقرنس‌کاری و آینه‌کاری گردیده‌اند. جدا از زیبایی‌های بصری و معماری کم‌نظیر و طراحی بی‌نقص بیرونی و درونی عمارت، باید گفت که این صدف شکیل و خوش‌نقش‌ونگار در بخش درونی خود مرواریدی گران‌بها برای شیفتگان فرهنگ و تاریخ کشورمان دارد؛ موزه تماشایی و پرباری که در قالب غرفه‌هایی گوناگون دسته‌بندی شده و اطلاعات مفیدی را در مورد سبک زندگی مردمان این خطه به نمایش گذاشته است. این غرفه‌ها که با عناوین مختلفی نظیر غرفه مکتب‌خانه، نگارخانه، غرفه شکار، غرفه مطبخ، صنایع‌دستی، زندگی شهری، زندگی روستایی، سازهای بومی، پوشاک و زیورآلات، تصاویر تاریخی، مرکز اسناد، مشاغل و مشاهیر دسته‌بندی شده‌اند، به شکلی بسیار استادانه مطابق اسناد و تصاویر برجای‌مانده از دوران گذشته، طراحی و دکور گردیده‌ و با ماکت‌هایی به شکل زنان و مردانی در پوشاکی محلی و در حین انجام فعالیت‌های روزمره صحنه‌آرایی شده‌اند. گفتنی است که موزه خانه کرد در فاصله اندکی نسبت به برخی جاهای دیدنی سنندج نظیر مسجد جامع سنندج، عمارت مشیر دیوان و عمارت سالار سعید قرار گرفته است و امکان بازدید از این جاذبه‌های تماشایی، پس از بازدید از موزه خانه کرد سنندج برای گردشگران فراهم گشته است.
نشانی: سنندج، محله تاریخی سرتپوله سنندج، ضلع شمالی خیابان امام، در نزدیکی سه راه شهدا
زمان بازدید: همه‌روزه در دو نوبت از ساعت ۹ صبح تا ۱ ظهر و از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب
لیست بهترین موزه های ایران

موزه هگمتانه همدان؛ گنجخانه‌ی تکه‌های گمشده پیشینه تاریخی کشور


بیش از سه هزار سال قدمت تاریخی در پس نام تپه هگمتانه نهفته است؛ تپه باستانی و اعجاب‌انگیزی که بخش زیادی از هویت تاریخی کشور را در مساحت ۲۵ هکتاری خود جای داده و پیشینه تاریخی چند هزار ساله کشور را در ویرانه‌های برجای‌مانده و نقش و نگار ظروف کهن و چند هزارساله مدفون شده در خود روایت کرده است. این اشیاء تاریخی که طی سال‌ها کاوش و حفاری از این تپه باستانی به دست آمده‌، در مکانی دیدنی واقع در محوطه باستانی هگمتانه به معرض نمایش بازدیدکنندگان گذاشته شده‌اند. گفتنی است که موزه هگمتانه همدان سابقه‌ای زیاد و قدمتی ۸۰ ساله دارد و در ابتدا به‌عنوان مدرسه ۶ کلاسه پرورش تأسیس گشت و بعدها در سال ۱۳۵۰ به مرکز باستان‌شناسی کشور واگذار شد. بنای این موزه در سال ۱۳۷۲ به‌کلی دگرگون شد و به شکل کنونی خود مبدل گشت. اکنون موزه هگمتانه همدان از یک سالن اصلی بزرگ، دو راهرو و تالار باشکوهی تشکیل شده که چیزی حدود ۲۰۰ اثر باستانی و گران‌بها را در خود جای داده است. آثار باستانی موزه هگمتانه همدان در دو بخش تاریخی و اسلامی دسته‌بندی شده و شامل اشیائی است که در حفاری‌های موزه هگمتانه کشف شده‌اند. آثار باستانی بخش تاریخی موزه که در محوطه تالار هگمتانه، سرسرا و راهروی غربی در معرض نمایش گذاشته شده‌اند، به دوره‌های اشکانیان، هخامنشیان و ساسانیان تعلق داشته و اشیائی از قبیل: سرستون‌هایی سنگی، خشت‌هایی چهارگوش، انواع خمره‌هایی سفالی با ابعادی مختلف، کاسه، کوزه، سنگ‌هایی تزئینی، لیوان، تندیس‌هایی گلی و تابوت‌هایی سفالی را شامل می‌شود. بخش اسلامی موزه هگمتانه از راهروی شرقی آغاز و تا محوطه سرسرا امتداد میابد و مجموعه آثار گران‌بهایی نظیر سنگ مزار، قوچ سنگ، خمره سنگ، ظروف سفالی و حوض آب‌نما که به دوران اولیه تا قرون معاصر اسلامی تعلق دارند، را در خود جای داده است. ازآنجایی‌که این مکان در نزدیکی برخی از جاهای دیدنی همدان نظیر کلیسای ارامنه ارتدوکس، گنبد علویان، موزه باستان‌شناسی و بازار سنتی همدان قرار گرفته است، بازدید از موزه هگمتانه همدان فرصت تماشای دیگر جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار این مقصد دیدنی را برای خریداران بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت فراهم می‌سازد.
نشانی: همدان، میدان هفت تیر واقع در شرق تپه همدان، موزه هگمتانه همدان
زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر
لیست بهترین موزه های ایران

موزه خودروهای کلاسیک تبریز؛ آسایشگاه اتول‌های چند صدساله


از زمانی که مظفرالدین‌شاه قاجار برای اولین بار فورد کروکی کلاچی خود را وارد ایران کرد، بیش از صدسال می‌گذرد. در آن زمان خودرو جزو کالاهای تجملاتی و سلطنتی محسوب می‌شد و هرکسی قادر به پرداخت هزینه گزافی برای خرید این وسیله حمل‌ونقل نبود. رفته‌رفته با گسترش شرکت‌های خودروسازی و کاهش هزینه تولید، خودروهایی با قیمتی منصفانه وارد بازار شدند و خرید خودرو از انحصار خاندان سلطنتی خارج شد و امکان خرید این کالا برای سرمایه‌داران و تجار نیز میسر گردید. گرچه صنعت خودروسازی از گذشته تاکنون پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در زمینه ساخت خودرو داشته است، خودروهای کلاسیک به علت طراحی و ظاهر خاص و منحصربه‌فردی که دارند، کماکان مقبولیت خود را در میان برخی حفظ کرده‌اند. اما در جهانی که به‌سرعت به سمت پیشرفت در حرکت است، هر کالایی تاریخ مصرفی دارد و با ورود کالایی مدرن‌تر به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ اتفاقی که موجب شده است خودروهای کلاسیک به‌جای کوچه‌ها و خیابان‌ها، امروزه در موزه‌ها یافت شوند. اکنون دیگر موزه‌های خودروهای کلاسیک در تمام نقاط جهان وجود دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. شهر دیدنی تبریز نیز همانند تهران، نمایشگاهی بسیار تماشایی، تشکیل‌شده از برخی از نایاب‌ترین و زیباترین خودروهای کلاسیک جهان را در خود جای داده است. این موزه در سال ۱۳۹۳ با تعداد ۲۰ خودرو کلاسیک کار خود را آغاز کرد و اکنون با داشتن ۳۰ خودروی کلاسیک پربها و قیمتی به بهشتی برای شیفتگان خودروهای کلاسیک مبدل شده است. شماری از برندهای محبوب خودروهای این موزه عبارت‌اند از:بیوک، دوج، فولکس واگن، شورلت، فورد و مرسدس بنز. ناگفته نماند که برخی از خودروهای این نمایشگاه جزء معدودترین مدل‌های بازمانده در جهان هستند، چراکه به تعدادی انگشت‌شمار تولید شده‌اند.
نشانی: تبریز، کیلومتر ۱۰ دروازه تهران، نرسیده به پلیس راه تبریز-بستان آباد
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است