search
menu

جاهای دیدنی سنندج | معرفی ۱۴ مکان دیدنی سنندج

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از جاهای دیدنی سنندج پیشنهاد می‌شود؟
عمارت خسرو آباد سنندج
عمارت آصف سنندج
عمارت وکیل سنندج
عمارت حبیبی سنندج
حمام خان سنندج
حمام شیشه سنندج
مسجد جامع سنندج
آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج
بازار سنندج
موزه سنندج
مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج
پارک جنگلی امیریه سنندج
دریاچه سد قشلاق سنندج
روستای نگل سنندج
همیشه وقتی سخن از مکان‌های تاریخی در کشور می‌شود، همه یاد اصفهان و شیراز می‌افتند و وقتی هم که بحث به مکان‌های سرسبز و تماشایی می‌رسد ناخودآگاه شهر مازندران و گیلان به ذهنمان خطور می‌کند. غافل از اینکه در گوشه‌ای از ایران شهری به نام سنندج، هم از لحاظ تاریخی و هم از حیث طبیعی شرایطی استثنایی دارد. اگر تجربه خرید بلیط هواپیما ارزان سنندج و سفر به این شهر را داشته باشید، اکنون به یاد جاذبه‌های زیبایی می‌افتید که در سرتاسر شهر سنندج قرار گرفته‌اند. اما اگر چنین تجربه‌ای ندارید، اندک زمانی با ما باشید تا نگاهی اجمالی به جاهای دیدنی سنندج بیندازیم و با ماهیت تک تک این جاذبه‌ها به اندازه کافی آشنا شویم.

چرا بازدید از جاهای دیدنی سنندج پیشنهاد می‌شود؟


شهر سنندج از قدمت و زیبایی طبیعی بسیار زیادی برخوردار بوده و کاملا مناسب یک مسافرت به یاد ماندنی است.
اکثر جاهای دیدنی سنندج بدون پرداخت هزینه خاصی در دسترس شما خواهند بود.

عمارت خسرو آباد سنندج


اگر تاکنون تماشای عکس‌ عمارت‌های وصف ناپذیر و کهن ایران شما را به وجد آورده باشد، مطمئنا شهر سنندج برایتان بسیار خوشایند خواهد بود. چرا که این شهر پر از چنین عمارت‌های زیباست. عمارت خسرو آباد سنندج که یکی از آنهاست نه تنها جزو آثار تاریخی بسیار ارزشمند و جاهای دیدنی سنندج است، بلکه با زیبایی حیرت انگیزی که دارد به عنوان مکانی برای گرفتن عکس‌های زیبا برای گردشگران تلقی می‌شود. عمارت خسرو آباد سنندج به دوران قاجار تعلق دارد. طراحی شگفت انگیز این عمارت با آجرکاری و حوض زیبایی که در وسط حیاط آن قرار گرفته، منظره‌ای باورنکردنی در مقابل دیدگان هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای قرار می‌دهد. البته از ورودی زیبا، گچ بری‌ها و سایر مولفه‌های مربوط به معماری عمارت خسرو آباد سنندج نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد.
جاهای دیدنی سنندج | معرفی ۱۴ مکان دیدنی سنندج

عمارت آصف سنندج


به سراغ یک عمارت زیبای دیگر در مرکز کردستان می‌رویم و این بار عمارت آصف سنندج را مورد بازدید قرار می‌دهیم. عمارتی که یادگاری به جای مانده از دوران صفویان در شهر سنندج بوده و امروزه به عنوان یک موزه از آن استفاده می‌شود. البته عمارت آصف سنندج در دوران قاجار و پهلوی نیز تا حدودی توسعه یافت. عمارت آصف به قدری زیباست در برخی از عکس‌ها از آن به عنوان نمادی برای شهر سنندج استفاده می‌شود. بازدید از این عمارت، فرصت تماشای موزه خانه کرد را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. موزه‌ای که از آن به عنوان بزرگ‌ترین موزه مردم شناسی ایران نیز یاد می‌شود و در داخلش می‌توان گستره بسیار وسیعی از عناصر مربوط به قوم کرد را مورد بازدید قرار داد. از این رو، بازدید از عمارت آصف سنندج می‌تواند هم شما را با این خانه اعیانی آشنا کند و هم فرصت ایده آلی برای شناخت هر چه بیشتر قوم کرد باشد.

عمارت وکیل سنندج


اگر تماشای دو عمارت قبلی تحسین و حیرت شما را برانگیخته باشد، شک نکنید که بازدید از عمارت وکیل سنندج نیز برایتان بسیار جذاب خواهد بود. این عمارت یکی از چندین عمارتی هست که از خانواده‌های قدیمی شهر سنندج در این شهر به یادگار مانده است. عمارت وکیل سنندج به خانواده وکیل تعلق دارد، در زمان زندیه ساخته شده است. جالب است بدانید که خانواده وکیل در تاریخ شهر سنندج همواره اهمیت خاصی داشته‌اند و از این رو، خانه آنها نیز در این شهر بسیار مهم تلقی می‌شود. این خانه اعیانی و مجلل مثل سایر عمارت‌های سنندج دارای گچ بری‌ها، آجرکاری‌ها و سایر طراحی‌های تماشایی است. لازم به ذکر است که در بخش‌های مختلف عمارت وکیل سنندج می‌توان شاهد عمارت‌های کوچک‌تر و حمامی قدیمی نیز بود.

عمارت حبیبی سنندج


گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها، شکل ظاهری کلی و قدمتی بالغ بر ۱۴۰ سال باعث شده‌اند که بخشی از هنر معماری و ارزش تاریخی شهر سنندج از زبان عمارت حبیبی این شهر روایت شود. عمارت حبیبی سنندج که به نام منزل ملا لطف الله شیخ الاسلام نیز شناخته می‌شود، با ترکیب حوض و فواره‌ها و بدنه کلی ساختمان، تصویری بسیار زیبا از هنر و خلاقیت ایرانی‌های سال‌های گذشته را به نمایش می‌گذرد. یک نکته بسیار جالب که در مورد عمارت حبیبی سنندج وجود دارد، برخورداری این عمارت از بزرگترین ارسی‌های کشور است. همین موضوع باعث می‌شود که گردشگران آگاه، توجه ویژه‌ای به نحوه ساخت عمارت حبیبی سنندج داشته باشند.
جاهای دیدنی سنندج | معرفی ۱۴ مکان دیدنی سنندج

حمام خان سنندج


در ادامه بازدید از جاذبه‌‌های گردشگری سنندج شما می‌توانید به تماشای حمام خان این شهر بروید. حمام خان سنندج نیز مثل اکثر مکان‌های قدیمی این شهر به دوران قاجار تعلق داشته و دارای طراحی بسیار زیبایی است. برای دیدن حمام خان سنندج باید به بافت قدیمی این شهر بروید. جایی که غیر از حمام خان، جاذبه‌های متنوع دیگری نیز وجود دارد. در حمام خان سنندج، کاشی کاری هنرمندانه‌ای که انجام شده به احتمال بسیار زیاد شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته تزئینات سایر بخش‌های حمام نیز زیبایی خاصی دارند. ناگفته نماند که در حمام خان سنندج بخش‌های مختلفی وجود دارد که همگی نشانگر یک حمام اصیل ایرانی هستند.

حمام شیشه سنندج


اگر زیبایی و قدمت حمام خان سنندج اندکی شما را تحت تاثیر قرار داده باشد، مطمئن باشید تاثیر حمام شیشه سنندج برایتان بسیار بیشتر خواهد بود. دلیل استفاده از کلمه شیشه در نام گذاری این حمام، شیشه‌های رنگی متنوعی است که در طراحی و تزئین آن به کار رفته و شکل فوق العاده زیبایی به این حمام بخشیده‌اند وگرنه قسمت‌های دیگر آن مانند هر حمام دیگری در آن از جنس سنگ، گچ و ملات است. البته تزئینات داخلی حمام شیشه سنندج فقط به همین مورد ختم نمی‌شود، بلکه اشکال هندسی به کار رفته در این حمام که الهام گرفته از طبیعت و حیوانات وحش هستند، ظاهر بسیار زیبایی به آن بخشیده‌اند. ناگفته نماند که مثل هر حمام ایرانی دیگر، حمام شیشه‌ای نیز دارای بخش‌هایی مثل ورودی، هشتی و آبنما است. حمام شیشه سنندج تا چند سال پیش از انقلاب اسلامی مورد استفاده مورد شهر قرار می‌گرفت اما امروزه صرفا به یک آثار باستانی تبدیل شده است.

مسجد جامع سنندج


بعد از تماشای عمارت‌های زیبا و کهن سنندج، علاقه مندان به تاریخ می‌توانند به سراغ یکی دیگر از گنجینه‌های قدیمی این شهر یعنی مسجد جامع سنندج بروند. مسجد جامع با قدمتی بالغ بر ۱۷۰ سال و معماری فوق العاده چشم نواز، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این مسجد که با نام دارالاحسان نیز شناخته می‌شود، شبستانی بسیار بزرگ و حیرت انگیز را در مقابل دیدگان شما قرار خواهد داد. در ساخت شبستان مسجد جامع سنندج، ۲۴ ستون به کار رفته است. نکته جالب در مورد تزئین ستون‌های مسجد جامع سنندج نیز استفاده از آیات قرآنی در قسمت سر ستون است که زیبایی فوق العاده‌ای دارد.

آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج


مقبره یکی از پسران حضرت علی (ع) به نام سید عبدالصمد امروزه با نام آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج همواره پر از زائر است. البته در مجموعه آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج می‌توان مقبره افراد بزرگ دیگری را نیز مشاهده کرد. گفته می‌شود که آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال دارد. البته تمامی قسمت‌های بنای آن در یک زمان مشخص ساخته نشده است. بلکه در طول سال‌ها و قرن‌های مختلف بخش‌هایی به آن اضافه گردیده است. امروزه آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج با آجرکاری، گچ بری و سایر مولفه‌های معماری بسیار زیبایی که دارد، جدا از اهمیت تاریخی بسیار زیادش، به مکانی ایده آل برای علاقه مندان به هنر معماری تبدیل شده است. به همین دلیل، غیر از زائران مختلف، آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج معمولا بازدیدکنندگان فراوانی نیز دارد.

بازار سنندج


بازار سنندج نه تنها قلب اقتصادی این شهر است بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی آن نیز شناخته می‌شود. بنابراین حتما باید در سفر به سنندج، گشت و گذار در این بازار را جزو برنامه‌های خود قرار دهید. از بازار سنندج می‌توانید انواع سوغاتی‌های این شهر را نیز تهیه کنید تا دست خالی به منزل خود برنگردید. اگر هنگام گردش در بازار سنندج توجه ویژه‌ای به طرح و نقشه آن داشته باشید، متوجه خواهید شد که این بازار برخلاف اکثر بازارهایی که در ایران ساخته شده‌اند، شکل مستطیلی دارد. دلیل این اتفاق هم الهام گیری از میدان نقش جهان اصفهان برای ساخت بازار سنندج عنوان می‌شود. ناگفته نماند که بازار سنندج به خاطر قدمت تاریخی‌ بسیار زیادش جزو آثار ملی ایران نیز به شمار می‌رود.
جاهای دیدنی سنندج | معرفی ۱۴ مکان دیدنی سنندج

موزه سنندج


یادگاری چشم نواز دیگری که از دوران قاجار با نام عمارت سالار سعید در شهر سنندج به جا مانده است، امروزه با نام موزه سنندج میزبان بازدیدکنندگان و علاقه مندان می‌شود. این عمارت که با پنجره‌های رنگی و معماری شاهکارگونه خود همه را حیرت زده می‌کند، در سال‌های بسیار دور به عنوان کتابخانه و دانشسرا نیز مورد استفاده قرار گرفته بود اما از سال ۱۳۵۴ خورشیدی، عمارت سالار سعید به موزه سنندج تبدیل شد تا جلوه گر گذر تاریخ در این شهر باشد. آثار و اشیائی که در موزه سنندج می‌توان مورد بازدید قرار داد تماما از دل خاک ایران علی الخصوص استان کردستان کشف شده‌اند. این آثار به دوران ماقبل تاریخ، اسلام و سایر دوران‌ها تعلق دارند که به خوبی در مورد آنها توضیح داده شده است. ضمنا، موزه سنندج گهگاه میزبان برگزاری نمایشگاه‌های موقت نیز می‌شود.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج


اگر دقت کرده باشید در ابتدای این مطلب از سرسبز بودن شهر سنندج اندکی صحبت کردیم. اما اکنون می‌خواهیم کمی دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم پس به سراغ مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج می‌رویم. مجموعه‌ای بسیار زیبا و خوش آب و هوا که به عنوان یک تفرجگاه کوهستانی در شهر سنندج طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر در مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج به گردش بپردازید شاهد چندین چشمه پر آب و روان خواهید بود. طبیعت دلنشین و فضای آرامش بخش مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج به همراه چشم انداز بی نظیری که این پارک دارد، آن را به جاذبه‌ای مهم در شهر تبدیل کرده‌اند. بسیار جالب است بدانید که شما در این مجموعه می‌توانید شاهد بزرگترین سینمای روباز جهان نیز باشید.

پارک جنگلی امیریه سنندج


پارک جنگلی امیریه سنندج یا به عبارت دیگر، باغ امیریه سنندج در دوران قاجار ساماندهی شده است. مسئول این کار شخصی به نام امیر نظام گروس بود. کسانی که تجربه سفر به تبریز را داشته باشند، احتمالا عمارت امیر نظام گروس را در آنجا دیده باشند. وی که حاکم و والی کردستان بود با ساخت باغ امیریه سنندج میراث ارزشمندی از خود به جای گذاشته است. در واقع، پارک جنگلی امیریه سنندج بخشی از پارک آبیدر است اما بدون تردید شما باید حساب این باغ را کاملا جدا بدانید. زیرا در داخل آن می‌توان ساعت‌ها به گردش پرداخت و از تماشای مجسمه‌هایی مثل مجسمه هادی ضیاالدینی و چوپان لذت برد. ناگفته نماند که در قسمتی از پارک جنگلی امیریه سنندج یک رستوران بسیار خوب وجود دارد که می‌توان میزبان یکی از وعده‌های غذایی شما باشد.

دریاچه سد قشلاق سنندج


کسانی که بلیط هواپیما داخلی سنندج را در فصل تابستان تهیه کرده و مسافر این شهر می‌شوند، حتما باید بخشی از برنامه سفر خودشان را با گشت و گذاری در اطراف دریاچه سد قشلاق پر کنند. این دریاچه که با نام وحدت نیز در شهر شهرت یافته است، فاصله چندان زیادی با سنندج نداشته و با ۱۰ دقیقه رانندگی می‌توان خود را آن رساند. جدا از منظره زیبایی که دریاچه سد قشلاق سنندج در مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد، امکان قایق سواری و ماهیگیری در این دریاچه، آن را به جاذبه‌ای ایده آل برای همه تبدیل می‌کنند.
جاهای دیدنی سنندج | معرفی ۱۴ مکان دیدنی سنندج

روستای نگل سنندج


اطراف سنندج پر از روستاهای بزرگ و کوچک است که گردش در هر یک از آنها می‌تواند بسیار خاطره انگیز باشد. اما در این میان، دهکده‌ای به نام روستای نگل سنندج از اهمیت خاصی برخوردار است. دلیل اهمیت بالای این روستا، وجود چندین جاذبه طبیعی آبشار، رودخانه و دریاچه نیست بلکه در این مکان می‌توان به تماشای یکی از مهم‌ترین موزه‌های استان کردستان به نام موزه نگل سنندج رفت. موزه‌ای زندگی مردم این منطقه از لحاظ معیشتی و اعتقادی را به خوبی در معرض دید قرار می‌دهد. پل و قلعه‌ای نیز در روستای نگل قرار دارند که به ترتیب دوران صفوی و ساسانی ربط داده می‌شوند. لازم به ذکر است که در موزه نگل سنندج قرآن بسیار ارزشمندی به نام قرآن نگل قرار گرفته که حتما باید از آن بازدید کنید. مجموع این آثار ارزشمند با جاذبه‌های طبیعی بکر و بی نظیری که در روستای نگل سنندج قرار گرفته‌اند، محیط این روستا را به مکانی ایده آل برای چند ساعت گردش و بازدید تبدیل کرده‌اند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است