search
menu
شهرکرد keyboard_arrow_down close

شهرکرد

hotel
هتل های شهرکرد ۷

درباره شهرکرد

شهرکرد بزرگترین شهر و مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در جنوب غربی ایران و در میانه راه اصفهان به خوزستان قرار گرفته است. شهرکرد شهر طبیعت زیبا، رودها و آبشارهای خروشان و زمستان‌های سرد شهرهای زاگرس‌نشین است. شهرکرد با بیش از ۲ هزار متر ارتفاع از سطح دریا، بلندمرتبه‌ترین مرکز استان در ایران است و به عنوان «بام ایران» هم شناخته می‌شود.

نام شهرکرد


نام شهرکرد در حال حاضر به معنای شهر یا سرزمین کردان است. اما در گذشته نام این شهر، «دژگُرد» بوده است. یعنی قلعه پهلوانان. پس از شکست ساسانیان، چون اعراب نمی‌توانستند حرف گ و ژ را تلفظ کنند، نام این شهر به صورت دهکرد و سپس شهرکرد دگرگون شده است.

پیشینه شهرکرد


بر اساس شواهد باستان‌شناسی، زمان اوج تمدن در دوران پیش از اسلام در شهرکرد، دوره ساسانیان بوده است و این شهر نقش یک دژ دفاعی برای مرکز ایران را داشته است. هر چند آثار از تمدن و زندگی انسان‌ها از ۹ هزار سال پیش در آن دیده می‌شود. برخی از تمدن‌های باستانی در همین منطقه شکل گرفتند. پس از اسلام این شهر همچنان در حال توسعه بوده است. از جمله در زمان زندیه و اتابکان.

فصل سفر به شهرکرد


همانگونه که از اقلیم کوهستانی شهرکرد هم مشخص است، این شهر زمستان‌های سرد و پربرفی دارد. معمولا این هوا برای گردشگری عادی خیلی مناسب نیست. اما تابستان‌های شهرکرد، معتدل و مطبوع است و شما می‌توانید به خوبی از طبیعت این شهر و پیرامونش لذت ببرید. البته اگر به اسکی علاقه دارید، این بار زمستان فصل مطلوب برای سفر شما به شهرکرد خواهد بود. پیست اسکی بارده شهرکرد، جایی است که شما باید به آن سربزنید.
شهرکرد

جاهای دیدنی شهرکرد


شهرکرد دارای طبیعت شگفت‌آوری است که این محصول موقعیت جغرافیایی و عدم توسعه صنعتی نامتقارن بوده است. گردشگاه چشمه زنه، پارک ملی تنگه صیاد، تالاب چغاخور و آبشار زردلیمه از معروف‌ترین جاذبه های طبیعی پیرامون شهرکرد هستند.
شهرکرد به سبب تاریخ طولانی و کهنی که دارد، آثار تاریخی و باستان شناسی زیادی نیز برای بازدید و گردشگری دارد. قلعه چالشتر، خانه آزاده و ستوده و موزه باستان شناسی شهرکرد از این جمله‌اند.

فرودگاه شهرکرد


فرودگاه شهرکرد به مانند شهرکرد، مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است. فرودگاه داخلی و تک بانده شهرکرد پروازهایی را به تهران و مشهد انجام می‌دهد.
شهرکرد

سوغات و رهاورد شهرکرد


رهاوردهای شهرکرد را می‌توان در چند گروه دسته‌بندی کرد. یک گروه خشکبار و مغزهای خوراکی تولیدی شهرکرد است و بادام و گردو مشهورترین آنها هستند. گروه دیگر محصولات لبنی و دامی شهرکرد هستند و کشک و قره‌قوروت مهمترینشان‌اند. عسل به دست آمده از زنبورداری‌های پیرامون شهرکرد و گز بلداجی که شیرینی بومی این سرزمین است، رهاوردهای خوراکی شهرکرد است. در بخش صنایع دستی هم اهالی شهرکرد، با جاجیم، گلیم و نمد حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

غذاهای محلی شهرکرد


یکی از مشهورترین غذاهای شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری که اکنون در سرتاسر ایران پخته می‌شود. اما طعم این کباب در شهرکرد، بسیار متفاوت است. آش دوغ، دم‌پختک و آبگوشت دیگر غذاهای سنتی شهرکرد هستند.

دیدنی های شهرکرد