search
menu

جاهای دیدنی لردگان

[ پنهان کردن ]
لردگان کجاست؟
تنگ زندان
منطقه حفاظت شده هلن
منطقه بارز و شوارز
آبشار آتشگاه
آبشار معدن
منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
چشمه برم
پارک جنگلی پَروَز
آبشار کاهکده
تپه کندر
چشمه سندگان
سد کارون چهار
چشمه میلاس
منطقه جنگلی بازفت
پارک جنگلی چهارطاق
رودخانه ارمند
لردگان را می‌توان بهشت گمشده‌ای در جنوب غربی کشور دانست، چراکه خانه بکرترین مناظر و جاذبه‌های طبیعی است و هر منظره‌ای از آن انعکاسی از بهشت است. دلیل آن عبور رودخانه خرسان است که حدود ۸۰ کیلومتر از این رودخانه از لردگان می‌گذرد و به خاطر اینکه مسیر رودخانه صعب‌العبور است، تعداد گردشگرانی که از این زیبایی‌ها لذت برده‌اند، زیاد نیست. شهر لردگان یکی از شهرهای چهارمحال و بختیاری و جنوبی‌ترین شهرستان این شهر به حساب می‌آید. این شهر که یک دشت مسطح در میان رشته‌کوه‌های زاگرس است، وسعت کمی دارد و بااین‌حال جنگل‌های انبوه و سرسبزی را در دل خود جای داده است. یعنی با همین وسعت کم شبیه بومی رنگارنگ از زیبایی‌های طبیعت است و از نظر گیاهان دارویی هم شهری غنی به حساب می‌آید.
جاهای دیدنی لردگان

لردگان کجاست؟


لردگان یکی از زیباترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به حساب می‌آید و از مرکز آن حدود ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد. لردگان با اینکه شهری تاریخی به حساب می‌آید و طبق کتب تاریخی به دوران باستان نسبت داده شده ولی شهرت آن به خاطر بکر بودن جاذبه‌های طبیعی آن هست. این شهر با استان‌های خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد همسایه است و به همین دلیل زبان لری رایج آن‌ها لهجه لری بویراحمدی است. کسانی که بار سفر بسته‌اند و قصد سفر زمینی به لردگان دارند، می‌توانند در مسیر اصفهان به اهواز در شهر لردگان توقف کنند. برای سفر هوایی هم ناگزیرند بلیط هواپیما ارزان به مقصد شهرکرد تهیه کنند، چراکه شهر لردگان فرودگاهی ندارد.

تنگ زندان


تنگ زندان در واقع بهشتی پنهان در اعماق زاگرس بختیاری است که مجموعه‌ای زیبا از آبشارهای مرتفع، کوه‌های بلند و چشم‌اندازهای مرتعی و جنگلی است. این دره زیبا به دلیل شیب زیاد و کوه‌های مرتفعش منطقه بسیار بکری است. در میان دیواره‌های سنگی بلندی از این دره عمیق، آبشار بزرگی جریان دارد که ۲ رشته کوه را از هم جدا می‌کند. آبشار تنگ زندان که در میان اهالی لردگان به آبشار دودی معروف است، ۱۲۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. دلیل اینکه محلی‌ها این آبشار را آبشار دودی نامیده‌اند، مه و دود سفیدرنگی است که در پی فروریختن آب آبشار به سطح زمین به وجود می‌آیند و حجم این مه به قدری زیاد است که برای تماشای آبشار باید حداقل ۱۰۰ متر با آن فاصله گرفت. چشم‌اندازهای تنگه در فصل بهار چهره‌ای بهشتی به خود می‌گیرند و آبشارهای آن پرآب هستند.

منطقه حفاظت شده هلن


یکی دیگر از جاذبه‌های بکری که طبیعت‌گردان زیادی را در ایران شیفته و شیدای خود کرده، منطقه وسیع هلن است. این منطقه حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد و مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها، روستاها و رودخانه‌ها را در برمی‌گیرد. نام این منطقه کوهستانی از کوهی به نام هلن گرفته شده است. هلن نام پرستاری آمریکایی بوده که با یک پزشک ایرانی ازدواج می‌کند و به همراه ایل بختیاری کوچ کرده و مردم را مداوا می‌کند. بعدها به پاس زحمات این پرستار، کوهی در این منطقه را به نام هلن نام‌گذاری می‌کنند. از منطقه هلن به عنوان آلپ ایران یاد می‌شود و زمینه تفریحاتی همچون شاتل، ترامپولین، بلاب جامپ و کمپینگ در این منطقه ایجاد شده است. این منطقه در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شهرکرد واقع شده و بهترین زمان برای گشت و گذار در آن فصل بهار است.
جاهای دیدنی لردگان

منطقه بارز و شوارز


منطقه بارز و شوارز از مناطق تاریخی و دیدنی شهر لردگان به حساب می‌آیند و در واقع مجموعه‌ای از روستاهایی هستند که حدود ۲۵۰ کیلومتر با جنوب غرب شهرکرد فاصله دارند. این منطقه در سال‌های دور محل عبور تاجرها و عشایر بوده و حتی آثاری از قلعه‌ای متعلق به زمان ساسانیان در آن به چشم می‌خورد. این منطقه هم مانند دیگر مناطق لردگان مناظر بکر و زیبایی دارد و سوژه‌های عکاسی زیادی در آن خواهید دید. گفتنی است منطقه بارز و شوارز مابین استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و در جوار کوه قارون واقع شده است. با وجود سد کارون ۳ در این منطقه، تفریحات آبی و هیجان‌انگیزی چشم‌انتظار خریداران بلیط هواپیما چارتر سفرمارکت را می‌کشند.

آبشار آتشگاه


لردگان نه تنها مرتفع‌ترین بلکه طولانی‌ترین آبشار ایران را هم در خود جای داده است. طول آبشار آتشگاه لردگان که با نام آبشار مینیاتوری ایران شناخته می‌شود، حدود ۳ کیلومتر است. پس از روستاهای میلاس و سردشت و ۴۰ کیلومتر پس از شهر لردگان به این جاذبه بی‌نظیر و زیبای لردگان می‌رسید. در مسیر این آبشار و پستی و بلندی‌های آن، زیباترین جلوه‌های طبیعت به چشم می‌خورد و چندین آبشار کوچک در طول آن ایجاد شده است. جریان آب آبشار آتشگاه در نهایت به رودخانه خرسان که از سرچشمه‌های اصلی رود کارون است، می‌ریزد. گشت و گذار در آبشار آتشگاه با وجود امکاناتی نظیر آلاچیق، جاده آسفالته و سرویس بهداشتی راحت و بی‌دردسر است.

آبشار معدن


در میان صخره‌های کوهستانی لردگان و نزدیکی روستای معدن آبشار دیگری واقع شده که با نام آبشار معدن شناخته می‌شود. این آبشار یکی از آبشارهای پرآب و پرخروش این منطقه است که با برخورد به صخره‌های اطرافش چشم‌اندازهای زیبایی به وجود می‌آورد و تماشای آن خالی از لطف نیست. از سوی دیگر این آبشار در میان کوه‌های زیبای زاگرس قرار گرفته و زیبایی طبیعت این منطقه بر کسی پوشیده نیست. آبشار معدن را در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال لردگان خواهید یافت.
جاهای دیدنی لردگان

منطقه حفاظت‌شده سبزکوه


منطقه حفاظت‌شده سبزکوه به سبب داشتن چشم‌اندازهای بدیع، چشمه‌ها و رودخانه‌ها، گونه‌های گیاهی و جانوری، آبشارها و کو‌ه‌های مرتفع با پارک‌های ملی دنیا هم‌تراز شده است. این منطقه زیبای لردگان هر طبیعت‌گردی را جذب خود می‌کند و به خاطر جاده آسفالته دسترسی به آن راحت است. این منطقه حفاظت‌شده بیش از ۵۴ هزار هکتار وسعت دارد و در فاصله ۳۰ کیلومتری لردگان واقع شده است. آبشار تنگ زندان نیز در وسط این منطقه آشیانه کرده و کوه‌ها و صخره‌های سنگی شیب‌دار و جنگل‌های انبوه زیاد دیگری را در خود جای داده است و هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. اقلیم این منطقه دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سردی است و مرتفع‌ترین کوه آن در ارتفاع ۳۸۷۰ متری است که در ماه‌های زمستانی پوشیده از برف می‌شود.

چشمه برم


یکی دیگر از سرشاخه‌های رود کارون چشمه برم است که در شهر لردگان واقع شده است. چشمه‌ای که در گذشته‌های دور شاید تمدن و حیات از آن نشات گرفته و قوم‌ها و دوره‌های حکومت مختلفی را به خود دیده است. این چشمه باستانی که هم‌اکنون در کنار آن پارک و تفرجگاهی با امکانات رفاهی احداث شده است، حجم آبش به قدری است که حوضه بسته‌ی دریاچه مانندی را به وجود آورده و فضای مناسبی برای پیکنیک‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه است. علاوه بر این، چشمه برم آب کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند و قرار گرفتن در مرکز شهر لردگان دسترسی به این جاذبه را برای مسافرانی که با رزرو بلیط قطار به این منطقه سفر می‌کنند، راحت‌تر ساخته است.

پارک جنگلی پَروَز


در امتداد دره‌ای سرسبز و زیبا از شهر لردگان گردشگاه زیبای دیگری به نام پارک جنگلی پروز واقع شده است که از جاده لردگان- یاسوج می‌توان به آنجا رفت. این پارک جنگلی با درختان انبوه، روستاهای پلکانی، چشمه‌های زلال، شالیزارها، رودخانه‌ها و دره‌های سرسبز انعکاسی از بهشت را به نمایش گذاشته است. این پارک جنگلی حدود ۵۰ کیلومتر با شهر لردگان فاصله دارد و دارای امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ و سکوی نشیمن است. پارک جنگلی پروز هر سال مورد توجه هزاران گردشگر و کوهنورد داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و مکان دنجی برای فرار از روزمرگی‌های شهری است. گفتنی است اوایل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی پروز است.
جاهای دیدنی لردگان

آبشار کاهکده


در نزدیکی آبشار آتشگاه، آبشار دیگری با نام آبشار کاهکده واقع شده است. کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق این منطقه چندین آبشار در مسیر رود خرسان به وجود آورده‌اند و هرکدام جلوه زیبایی به طبیعت این منطقه داده‌اند. آبشار کاهکده ۶۰ کیلومتر با لردگان و ۱۵ کیلومتر با سد خرسان فاصله دارد. اطراف این آبشار با درختان گردو، سرو کوهی و انجیر کوهی پوشیده شده و برخی گونه‌های جانوری مثل گربه وحشی، خارپشت، میش، گراز، شاهین و بلبل نیز در آن حوالی به چشم می‌خورند.

تپه کندر


به غیر از جاذبه‌های طبیعی و زیبای لردگان، آثاری باستانی از دوران پیش از تاریخ را نیز می‌توان در شهر لردگان یافت. تپه کندر نیز یکی از همین جاذبه‌هاست که محلی‌های شهر با نام تل کندر می‌شناسند. این تپه در ۲ دهه گذشته در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است و در بخش فلارد و روستای کندر واقع شده است. تپه کندر چیز زیادی برای دیدن ندارد ولی همین که حس کنی هزاران سال از قدمت آن می‌گذرد، عجیب و قشنگ است. گفته می‌شود که در زمان‌های بسیار قدیم خانه‌های این منطقه به صورت منطبق روی هم ساخته شده بودند و در طول زمان تخریب شده و باعث شکل‌گیری این تپه شده‌اند.

چشمه سندگان


چشمه سندگان لردگان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگرپذیر آن است که به خاطر قرار گرفتن در سه راهی جاده لردگان- یاسوج و سمیرم از موقعیت مکانی خوبی برخوردار است و می‌تواند زمینه حضور گردشگران زیادی را فراهم کند. این چشمه در روستای سندگان بخش فلارد واقع شده است و حدود ۶۰ کیلومتر با لردگان فاصله دارد. آب چشمه سندگان گوارا و زلال است و اطراف این چشمه را باغ‌های زیبا و سرسبزی احاطه کرده‌اند و در مجاورت آن استخر پرورش ماهی سردابی وجود دارد که می‌تواند دلیل دیگری برای بازدید از این منطقه باشد. خوبی جاذبه‌های طبیعی لردگان این است که دسترسی به آن‌ها از طریق جاده آسفالته است و امکانات رفاهی در کنار آن‌ها ساخته شده‌اند.
جاهای دیدنی لردگان

سد کارون چهار


در دهه اخیر با ایجاد سد بتنی کارون چهار روی سرشاخه‌های اصلی کارون، دریاچه زیبایی پشت سد به وجود آمده و داخل آن ماهی‌هایی در قفس پرورش داده می‌شوند. این سد ۲۳۰ متری به عنوان بزرگ‌ترین سد دو قوسی خاورمیانه شناخته شده است و هدف از ساخت آن تولید انرژی برق آبی و کنترل سیلاب‌های رودخانه کارون برای استفاده در کشاورزی بوده است. اطراف این دریاچه را کوه‌های مرتفع و جنگل‌های انبوه احاطه کرده و منظره‌ای شبیه به بوم نقاشی خلق کرده است. در ۱۶۰ کیلومتری جاده شهرکرد به ایذه این سد را پیدا خواهید کرد.

چشمه میلاس


چشمه میلاس فزونی نعمت و برکت را به اهالی لردگان بخشیده است و در کنار آن فضای زیبا و فرح‌بخشی به آن منطقه داده است. این چشمه امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های شهر لردگان شناخته می‌شود و تنها ۱۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این چشمه از دل زمین می‌جوشد و دشت اطرافش را سیراب می‌کند. سرسبزی و زیبایی که از این چشمه سرچشمه گرفته، نه تنها جلوه زیبایی به منطقه داده بلکه تأمین‌کننده آب ۱۷۰۰ هکتار زمین زراعی میلاس بوده و خاک حاصلخیزی به این منطقه بخشیده است.

منطقه جنگلی بازفت


منطقه جنگلی بازفت منطقه‌ای کوهستانی است و در عین حال حدود ۱۴ درصد از مساحت منطقه زاگرس مرکزی را به خود اختصاص داده است. این منطقه زمستان‌های سرد و پربرفی دارد و همین پوششِ سفید، زیبایی خاصی به پوشش جنگلی آن می‌دهد. این منطقه زیستگاه جانوران و گیاهان زیادی است و حدود ۵۳ هزار هکتار وسعت دارد. منطقه جنگلی بازفت از شمال با لرستان، از جنوب با اردل، از شرق با شهرکرد و از غرب با خوزستان همسایه است. در باغ‌های این منطقه درخت میوه‌هایی همچون بادام، گردو، سنجد و انگور به وفور پیدا می‌شود.
جاهای دیدنی لردگان

پارک جنگلی چهارطاق


پارک جنگلی چهارطاق لردگان هم مانند دیگر پارک‌های طبیعی با درختان انبوه بلوط پوشیده شده است. این درختان که در فصل‌های گرم سال در اوج سرسبزی خود هستند، چهره زیبا و دل‌نشینی به این پارک جنگلی می‌دهند. در میان درختان بلوط چهارطاق می‌توان درخت‌های زالزالک را هم دید. این پارک در مجموع ۷ هکتار وسعت دارد و دارای امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ و سکوهایی برای نشستن و برپایی چادر است. پارک جنگلی چهار طاق در مسیر جاده منج به اوره قرار گرفته و حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد. برای اقامت در اطراف این منطقه می‌توانید از خدمات رزرو هتل سفرمارکت برای یافتن مکانی ارزان و مناسب در این نقطه از کشور استفاده کنید.

رودخانه ارمند


رودخانه ارمند که در بخش کوهستانی کشور واقع شده بیش‌تر برای گردشگران اهل هیجان و آدرنالین جذاب است، چراکه با کلک‌سواری روی رودخانه خروشان ارمند می‌توان یک ماجراجویی به‌یادماندنی داشت. رودخانه ارمند بیش‌تر با همین تفریح کلک‌سواری یا رفتینگ معروف شده است و شرایط مناسب برای انجام چنین تفریحاتی را دارد. این رودخانه را با سفر به روستای ارمند پیدا می‌کنید. رفتینگ برای هر گروه سنی از مبتدی تا حرفه‌ای مناسب است و به همین خاطر هر کسی را شیفته خود می‌کند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است