search
menu

تالاب بین المللی چغاخور بروجن

[ پنهان کردن ]
تالاب بین المللی چغاخور بروجن
با تالاب بین المللی چغاخور بروجن آشنا شویم
چرا بازدید از تالاب بین المللی چغاخور بروجن را پیشنهاد می‌کنیم؟
امکانات تفریحی و گردشگری تالاب بین المللی چغاخور بروجن
چگونه به تالاب بین المللی چغاخور بروجن برویم؟
دیگر جاهای دیدنی نزدیک به تالاب چغاخور
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به تالاب بین المللی چغارخور بروجن

تالاب بین المللی چغاخور بروجن


تالاب‌ها، از جمله ارزشمندترین سرمایه‌های طبیعی یک کشور هستند. چنان‌که به اعتقاد متخصصان، ارزش هر هکتار تالاب، به لحاظ تنوع زیستی و گیاهی، فراتر از ۱۵۰ هکتار عرصه‌ی طبیعی غیرتالابی است. ایران در دل طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد خود، صاحب چندین تالاب شناخته شده و بین‌المللی است که همه‌ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به‌سوی خود می‌کشانند.
تالاب بین المللی چغاخور بروجن، از جمله‌ی این تالاب‌ها است که از فضایی وسیع، هوایی دلچسب و مناظر و چشم‌اندازهایی زیبا بهرمند است. در این یادداشت سفرمارکت، قصد داریم شما را با این تالاب دیدنی و شگفت‌انگیز شهرستان بروجن آشنا کنیم. همراه ما باشید...
تالاب بین المللی چغاخور بروجن

با تالاب بین المللی چغاخور بروجن آشنا شویم


تالاب زیبای چغاخور، تالابی بین‌المللی با نزدیک به ۲۳۰۰ هکتار وسعت است که در دامنه‌ی ارتفاعات برآفتاب و کلار در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب، توسط مرغزاری وسیع و زیبا در برگرفته شده است که وسعت آن به ۷۰۰ هکتار می‌رسد. البته در ماه‌های اردیبهشت تا مهر، به دلیل کاهش میزان آب تالاب، وسعت آن از این هم بیشتر می‌شود. آب تالاب بین المللی چغاخور بروجن از دو منبع تأمین می‌شود. یکی از راه نزولات جوی و بارش باران و دیگری از آب چشمه‌هایی نظیر سیبک و تنگ سیاه که حاشیه‌ی کوه کلار قرار گرفته‌اند.
وجود چشم‌اندازهای دیدنی، حضور پرندگان مهاجر و بومی و نیز همسایگی و هم‌جواری با ایلات عشایر و بختیاری این تالاب را به یکی از نقاط برجسته‌ی گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری بدل کرده است.
نام تالاب بین المللی چغارخور بروجن از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست آن، «چغا»، در زبان ترکی به‌معنای تپه و مرغزار و بخش دوم آن، «خور» کلمه‌ای فارسی و به‌‌معنای خورشید است. در نتیجه «چغاخور» به‌معنای مرغزار خورشید است. نامی که با توجه به فضای این تالاب، کاملاً متناسب به‌نظر می‌رسد.
آب‌وهوای تابستانه‌ی معتدل و مناظر زیبا و دل‌انگیز تالاب چغارخور، باعث شده تا هرساله گردشگران زیادی از سراسر کشور برای بازدید از آن به بروجن بیایند و در کنار تماشای جلوه‌های زیبای آن به تفریحاتی هم‌چون عکاسی و ماهیگیری مشغول شوند.
این تالاب زیبا، دارای ۵۸ گونه‌ی گیاهی و انواع مختلفی از آبزیان است و از این جهت تالابی با تنوع زیستی بالا محسوب می‌شود. به‌علاوه، گونه‌های متفاوتی از پرندگان مهاجر همچون انواع مرغابی، غاز، اردک، لک لک سفید حواصیل، فلامینگو، قو، کاکایی و خروس کولی نیز در حاشیه‌ی آن زندگی می‌کنند.
بهترین زمان بازدید از این تالاب زیبا، فصل بهار و تابستان است که زیبایی آن در اوج خود بوده و فضای مرغزار اطراف، یک‌پارچه سبز و باطراوت است. البته در فصل زمستان نیز، جلوه‌ی تالاب منجمد و کوه‌های پوشیده از برف اطراف آن، زیبایی بی‌نظیری دارد و چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

چرا بازدید از تالاب بین المللی چغاخور بروجن را پیشنهاد می‌کنیم؟


عرصه‌ی وسیع تالاب و مرغزار حاشیه‌ی آن
تنوع بالای پوشش گیاهی و جانوری
آب‌وهوای مناسب و مطبوع در فصل تابستان
فضای زیبا و بی‌نظیر تالاب یخ‌بسته در فصل زمستان
جلوه‌ی بی‌نظیر دشت پوشیده از شقایق‌های وحشی در فصل بهار
این، تنها بخشی از دلایلی است که سبب می‌شود بازدید از تالاب بین المللی چغاخور بروجن را به شما پیشنهاد کنیم. اگر دوست‌دار طبیعت‌گردی هستید بی‌گمان دیدن این تالاب زیبا و گونه‌های مختلف پرندگان و آبزیان ساکن در آن، به میزان زیادی توجه شما را جلب خواهد کرد.

امکانات تفریحی و گردشگری تالاب بین المللی چغاخور بروجن


بازدیدکنندگان از این تالاب زیبا، می‌توانند از تفریحات مختلفی لذت ببرند. پرنده‌نگری، بازدید از حیات وحش تالاب و منطقه‌ی اطراف آن و نیز عکاسی از جمله کارهایی است که اغلب گردشگران تجربه می‌کنند.
در کنار این موارد، امکان قایق‌سواری در تالاب نیز در فصل‌های بهار و تابستان فراهم است. با توجه به نزدیکی قله‌ی ۳۸۳۰متری کلار، کوه‌نوردی نیز یکی از تفریحاتی است که می‌تواند برای بازدیدکنندگان لذت‌بخش و دلنشین باشد. زیرا دیدن منظره‌ی تالاب از بالای قله، قطعاً رنگ و بوی دیگری دارد.
لازم به‌ذکر است تالاب چغاخور به هیچ عنوان مناسب شنا کردن نیست. بنابراین بهتر است از انجام این کار خودداری کرده و موجب به‌خطر افتادن جان خود و همراهان‌تان نشوید.
برخی امکانات گردشگری که در اطراف این تالاب وجود دارند، عبارتند از: آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، سکوهای نشیمن و پارکینگ.

چگونه به تالاب بین المللی چغاخور بروجن برویم؟


سفر به تالاب چغاخور دشوار نیست. برای این کار، لازم است ابتدا به‌سمت شهرکرد بروید. اگر مایلید این مسیر را به‌صورت هوایی طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما به مقصد شهرکرد را در سایت سفرمارکت مقایسه کرده و بهترین گزینه را تهیه کنید.
تالاب دسترسی بسیار مناسبی دارد و در ۶۵ کیلومتری شهرکرد، در نزدیکی شهر بلداجی قرار گرفته است. پس از رسیدن به شهرکرد، می‌توانید وارد جاده‌ی شهرکرد- باغان شوید و در کمتر از یک ساعت به مقصد برسید.
تالاب بین المللی چغاخور بروجن

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به تالاب چغاخور


برخی دیگر از نقاط گردشگری شهرکرد در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور بروجن قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود:
۱) امامزاده حمزه علی: این امامزاده‌ی بزرگوار از نوادگان حضرت امام سجاد (ع) است و زیارتگاه او در نزدیکی شهر بلداجی قرار گرفته است. بنای این امامزاده، مربوط به دورهی تیموریان تا قاجار بوده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. فاصله‌ی تالاب چغاخور تا امامزاده حمزه علی، ۱۱ کیلومتر است.
۲) تالاب سولگان (سولقان): تالاب سولگان، یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی کشور است که در ۱۹ کیلومتری تالاب چغاخور قرار گرفته است.
۳) تالاب گندمان: تالاب گندمان، یکی دیگر از تالاب‌های مشهور استان چهامحال و بختیاری است که ۴۰ کیلومتر با تالاب چغاخور فاصله دارد. این تالاب که یکی از ۱۰ تالاب برتر کشور در پرنده‌نگری محسوب می‌شود بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد است.


هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به تالاب بین المللی چغارخور بروجن


۱. مجتمع فرهنگی- آموزشی آفتاب (در حاشیه‌ی تالاب): این مجتمع، سوییت‌های اقامتی و ویلاهای مختلفی دارد و از امکانات متنوعی همچون رستوران، زمین بازی، وسایل بدنسازی و... برخوردار است.
۲. اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای اطراف (فاصله تا تالاب: ۵ تا ۷ کیلومتر)
۳. هتل مجتمع آفتاب چغاخور بروجن
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است