search
menu

آبشار زرد لیمه دیناران

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از آبشار زرد لیمه دیناران را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار زرد لیمه دیناران
چگونه به آبشار زرد لیمه دیناران برویم؟
آیا سفر به آبشار زرد لیمه دشوار است؟
جاهای دیدنی نزدیک به آبشار زرد لیمه دیناران
بهترین فصل سفر به آبشار زرد لیمه دیناران
اگر تا به حال به طبیعت بکر و زیبای استان چهار محال و بختیاری و کوه‌های زاگرس سفر نکرده‌اید، تعلل نکنید. کوه‌های مرتفع و باشکوه زاگرس صدفی است که جاذبه‌های دیدنی بسیاری را همچون مرواریدی درخشان و زیبا در دل خود پنهان کرده است. در این مطلب قصد داریم یکی از بکرترین و مهیج‌ترین این دیدنی‌ها را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال مکان‌های گردشگری کم‌تر شناخته شده می‌گردید، با ما همراه باشید تا شما را با آبشار زرد لیمه دیناران آشنا کنیم.

چرا بازدید از آبشار زرد لیمه دیناران را پیشنهاد می‌کنیم؟


آبشار زرد لیمه دیناران در دل کوهستان مرتفع زاگرس و در انتهای دره‌ای زیبا قرار گرفته، پس می‌توانید تصور کنید که دره‌ای سرسبز با کوه‌هایی بلند چه منظره‌ی دل‌انگیزی پیش چشمتان خواهد آورد. در دل این دره خوش آب و هوا رودخانه‌ای نیز جریان دارد که بر جذابیت گردشگری منطقه اضافه کرده است. در دره زرد لیمه هرآنچه از یک طبیعت‌گردی انتظار دارید برایتان فراهم است؛ کوه و دره و جنگل و رودخانه و مراتع زیبا و سرسبز. علاوه‌ بر تمام این‌ها، یک اثر تاریخی نیز در این منطقه وجود دارد که کنجکاوی گردشگران را به گشت و گذار در این خطه بیشتر می‌کند. اگر خوش‌شناس باشید و زمان سفرتان نیز با زمان کوچ ایل‌های بختیاری همزمان باشد، در این منطقه شاهد سیاه‌چادرهای عشایر نیز خواهید بود.
آبشار زرد لیمه دیناران

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار زرد لیمه دیناران


آبشار زرد لیمه دیناران در دل کوه‌های بلند زاگرس در شهرستان اردل قرار دارد. این آبشار یکی از عریض‌ترین آبشارهای ایران است که چشم‌انداز وسیعی از طراوت و سرسبزی و خروش و زیبایی را پیش چشم شما می‌آورد. ارتفاع آبشار ۴۰ متر و عرض آن در قسمت تاج ۶۵ متر است و به همین دلیل، یکی از عریض‌ترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری بعد از جنگل‌های شمال دومین منابع جنگلی طبیعی ایران به حساب می‌آیند و پوشش گیاهی متنوعی دارند. در منطقه زرد لیمه شما با درختان بلوط و درختان بادام وحشی و صنوبر مواجه خواهید شد. علاوه بر این، در منطقه زرد لیمو شاهد مراتع سرسبز و گسترده‌ و مزارع دیم بومیان منطقه خواهید بود. گونه‌ی اصلی مراتع زرد لیمه گون است و در مزارع زیبا و چشم‌نواز آن نیز می‌توانید دشت‌های طلایی گندم و جو را پیدا کنید. اگر اهل تاریخ و آثار باستانی هستید، بازدید از یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی استان را در نزدیکی آبشار از دست ندهید. این آثار باستانی «پل خدا آفرین» و «پلکان باستانی دژپات» نام دارند. برای رسیدن به این آثار باید از آبشار در حدود ۳ الی ۴ ساعت پیاده‌روی کنید، اما به یاد داشته باشید مسیر پیاده‌روی مسیر سختی ست و برای گذر از آن به راهنماهای محلی نیاز دارید.

چگونه به آبشار زرد لیمه دیناران برویم؟


آبشار زرد لیمه دیناران در منطقه‌ای به نام دیناران و در دل دره‌ای سرسبز و زیبا به نام زرد لیمه قرار دارد. دیناران در غرب شهرستان اردل جای گرفته و یکی از مناطق عبور عشایر چهار محال و بختیاری به حساب می‌آید. شهرستان اردل در فاصله ۸۰ کیلومتری از شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن کافی ست از شهرکرد به سمت اردل راه بیفتید. از روستاهای کاج، کریم آباد و رستم آباد عبور کنید و در مسیر دیناران به روستای لشتر برسید. از روستای لشتر در حدود ۵ کیلومتر در یک جاده خاکی پیش بروید تا به یک سه راهی برسید. مسیر وسط شما را به ساختمان متروک تعاونی عشایر می‌رساند که آغاز مسیر پیاده‌روی به سمت آبشار است. از این نقطه شما باید در حدود ۷ الی ۸ ساعت پیاده‌روی کنید تا به آبشار زرد لیمه برسید. به یاد داشته باشید که مسیر رسیدن به آبشار زرد لیمه مسیری نسبتاً ناهموار است که در بعضی مناطق اثری از پاکوب و راه در آن نیست و برای رسیدن به آن بهتر است به صورت گروهی و یا به همراه راهنمای بلد منطقه راهی شوید و یا دستگاه GPS همراه داشته باشید. تجهیزات طبیعت‌گردی را نیز فراموش نکنید. برای سفری ارزان به شهرکرد می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما را از سفرمارکت تهیه کنید.

آیا سفر به آبشار زرد لیمه دشوار است؟


سفر به آبشار زرد لیمه نیاز به آمادگی بدنی دارد، زیرا مسیر پیاده‌روی آن کمی طولانی و در بعضی قسمت‌ها صعب‌العبور است. به همین دلیل برای گذشتن از آن علاوه بر اینکه به کفش و لباس مناسب نیاز دارید، باید از آمادگی بدنی خوبی نیز برخوردار باشید تا بتوانید مسیر طولانی پیاده‌روی را به آسانی سپری کنید. فراموش نکنید که خوراکی و آذوقه کافی به همراه داشته باشید.
آبشار زرد لیمه دیناران

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار زرد لیمه دیناران


هانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم در نزدیکی آبشار زرد لیمه می‌توانید سراغ «پل خدا آفرین»، « جاده باستانی دژپات» و «سنگ حجاری‌شده ۶ هزار ساله» بروید. برای رسیدن به این جاذبه‌های باستانی باید در مسیری نسبتاً دشوار ۳ الی ۴ ساعت پیاده‌روی کنید.
• دژپات: دژپات در زبان کهن فارسی نام مسیری پنهانی در دل جاده‌های کوهستانی ست. دژپات چهار محال و بختیاری جاده‌ای پلکانی در دل کوه‌های زاگرس است که قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد و در مسیر آن کتیبه‌های باستانی یافت می‌شود.
• کتیبه دژبات: کتیبه دژپات یا کتیبه هفشجان در دیواره‌ای صخره‌ای در دل کوه حجاری شده که قدمت آن به چهار هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.
علاوه بر این می‌توانید در نزدیکی اردل از مناطق دیدنی زیر نیز بازدید کنید:
چشمه دیمه: در نزدیکی آبشار زرد لیمه
• چشمه مولا در روستای آلیکوه
• چشمه سرداب در رستم آباد
• دشت اردل
• چشم باغ رستم اردل
• آبشار تنگ زندان اردل
• آبشار معدن اردل

بهترین فصل سفر به آبشار زرد لیمه دیناران


از آنجا که دره زرد لیمه در منطقه‌ای گرم‌سیری قرار دارد، در تابستان هوای آن گرم است و بنابراین، بهترین فصل سفر به آن اوایل بهار است. در اوایل بهار علاوه بر اینکه با آبشاری پرآب و زیبا مواجه می‌شوید، دشت‌های پر از گل‌های وحشی شما را به وجد خواهند آورد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است