search
menu

غار یخی چما کوهرنگ

[ پنهان کردن ]
سفری شگفت‌انگیز به غار یخی چما کوهرنگ
نگاهی به غار یخی چما کوهرنگ
چرا بازدید از غار یخی چما کوهرنگ را پیشنهاد می‌کنیم؟
غار یخی چما کوهرنگ چه امکاناتی دارد؟
چگونه به غار یخی چما کوهرنگ برویم؟
سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به غار یخی چما کوهرنگ
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار یخی چما کوهرنگ
سخن پایانی

سفری شگفت‌انگیز به غار یخی چما کوهرنگ


اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، ممکن است تاکنون تجربه‌ی بازدید از برخی غارهای مشهور ایران را به دست آورده باشید. این غارها، هرکدام ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را دیدنی و اسرارآمیز کرده است.
در این یادداشت سفرمارکت، قصد داریم شما را با یکی از همین غارها آشنا کنیم. غار یخی چما کوهرنگ که موردی شگفت‌انگیز در طبیعت ایران است و بازدید از آن برای هر طبیعت‌گردی شیرین و دلچسب خواهد بود. اگر دوست دارید این غار بی‌نظیر را بهتر بشناسید تا پایان با ما همراه باشید.

نگاهی به غار یخی چما کوهرنگ


کوهرنگ، شهرستانی بسیار دیدنی در قلب استان چهارمحال و بختیاری است که هم‌جواری با کوه‌های زاگرس، آن را میزبان طبیعت زیبا و بکر کرده است. غار یخی چما، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است که هرچند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما به اندازه‌ی کافی شناخته شده نیست. این غار زیبا، در نزدیکی روستای شیخ‌علی خان و در ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد واقع شده است و به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور شهرت دارد.
غار یخی چما کوهرنگ، در بخش شمالی قله‌ی قنبرکش قرار دارد. این قله، یکی از مشهورترین و مهم‌ترین قله‌های زردکوه محسوب می‌شود و همه‌ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند.
غار یخی چما کوهرنگ

این غار یخی بی‌نظیر، در اثر قرارگرفتن در دره‌ای عمیق و انباشت طولانی مدت برف طی هزاران سال ایجاد شده است. زیرا زاویه‌ی دره و جهت تابش خورشید به آن، به‌گونه‌ای است که برف‌ها مجال آب شدن نمی‌یابند و به‌صورت دائمی باقی می‌مانند.
اندک اندک و با افزایش دمای کره‌ی زمین، بخشی از برف‌های دره آب شده و جریان یافتن آب، سبب شکل‌گیری غار یخی چما کوهرنگ شد.
همین مسئله، سبب شده است آب رودخانه‌ای که از این غار جریان می‌یابد در تمام فصول سال، دمایی نزدیک به صفر داشته باشد و حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز نتوان زیاد در آن حرکت کرد.
جالب است بدانید که این رودخانه، در گذشته منبع تأمین آب عشایر اطراف کوهرنگ بوده است و امروزه نیز با پیوستن به سد کوهرنگ، یکی از بزرگ‌ترین منابع آبی جنوب کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در رونق کشاورزی و دام‌پروری در منطقه دارد.
طول غار یخی کوهرنگ که در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده است به حدود دو تا سه کیلومتر می‌رسد و بازدیدکنندگان می‌توانند بسته به توان و تجهیزات خود قسمت‌های مختلف آن را ببینند.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در فصل تابستان، گرمای هوا سبب کاهش ضخامت لایه‌های یخی غار شده و این موضوع، تردد در آن را به کاری خطرناک بدل می‌کند.
با توجه به این‌که در سال‌های اخیر، برخی از هموطنان به همین دلیل درگیر حوادث مختلفی شدند، لازم است هنگام بازدید از غار، به این نکته توجه داشته باشید.

چرا بازدید از غار یخی چما کوهرنگ را پیشنهاد می‌کنیم؟


غار یخی چما کوهرنگ، یک اثر طبیعی استثنائی و منحصربه‌فرد است که عنوان سردترین غار ایران را یدک می‌کشد.
این غار، امتیازاتی دارد که در دیگر غارهای ایران نخواهید یافت. در سطح جهان نیز تنها چند نمونه‌ی مشابه در کشورهایی چون روسیه و ایسلند وجود دارد.
سفر به این غار، می‌تواند تجربه‌ای عجیب و فراموش نشدنی باشد که شما را در اوج تابستان به لرزه بیندازد. برگزاری مسابقات اسکی تابستانی کشور در این منطقه، خود گواهی بر این مطلب است.
حتی اگر نوشیدن از آب گوارای چشمه‌ی جریان یافته از این غار تنها دلیل ما برای سفر به کوهرنگ باشد، باز هم دلیلی کاملاً موجه و وسوسه‌انگیز محسوب می‌شود که می‌تواند گردشگران بسیاری را به سمت آن روانه کند.

غار یخی چما کوهرنگ چه امکاناتی دارد؟


غار یخی چما کوهرنگ، منطقه‌ای بکر و کاملاً طبیعی است که متأسفانه یا خوش‍بختانه از تغییرات بشری در امان مانده و به همین دلیل امکانات زیادی در نزدیکی آن وجود ندارد.
اما اتفاقاً همین مورد است که سبب می‌شود بازدید از آن، کاری بسیار ارزشمند و جذاب محسوب شود و لذت آن، با هیچ‌چیز قابل مقایسه نباشد.

چگونه به غار یخی چما کوهرنگ برویم؟


برای بازدید از غار یخی چما کوهرنگ، لازم است ابتدا به شهرکرد بروید. در صورتی که قصد سفر هوایی به شهرکرد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سفرمارکت بلیط هواپیما تهیه کنید.
پس از رسیدن به شهرکرد، به سمت کوهرنگ حرکت کرده و بعد از رسیدن به کوهرنگ، وارد جاده‌ی چلگرد به روستای سر آقاسید شوید.
با طی یک مسافت تقریباً ۲۵ کیلومتری و عبور از کنار آبشار شیخ‌علی خان، به نزدیکی غار می‌رسید. پس از آن، با اندکی پیاده‌روی، غار یخی را پیش‌روی خود خواهید دید.
غار یخی چما کوهرنگ

سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به غار یخی چما کوهرنگ


همان‌طور که گفتیم، منطقه‌ی کوهرنگ سرشار از نقاط دیدنی بکر و جذاب است که طبیعت‌گردان را شیفته‌ی خود می‌کند.
برخی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به غار یخی چما عبارتند از:
۱) دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ: این دشت، یکی از معروف‌ترین دشت‌های لاله‌های واژگون ایران است که در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد.
۲) چشمه دیمه: این چشمه‌ی زیبا که از سرچشمه‌های قدیمی زاینده‌رود محسوب می‌شود، فضایی بسیار دلنشین و آرام دارد و مناسب گذراندن یک دورهمی خوب در کنار خانواده است. از غار یخی چما تا چشمه دیمه، ۲۳ کیلومتر راه است.
۳) آبشار شیخ‌علی خان: این آبشار زیبا که در زمستان یک‌پارچه تبدیل به یخ و قندیل می‌شود، تنها ۱۵ کیلومتر با غار یخی چما فاصله دارد و تصویری از طبیعت حیرت‌انگیز استان چهارمحال و بختیاری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار یخی چما کوهرنگ


برخی مراکز اقامتی کوهرنگ که پس از بازدید از غار یخی چما، می‌توانید شب را در آن‌ها سپری کنید عبارتند از:
۱) هتل کوهرنگ (فاصله تا غار یخی: ۲۳ کیلومتر)
۲) هتل کینو (فاصله تا غار یخی: ۲۵ کیلومتر)
۳) اکوکمپ عشایری کوهرنگ (فاصله تا غار یخی: ۱۵ کیلومتر)

سخن پایانی


آسمان آبی و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ی کوهرنگ و استان چهارمحال و بختیاری، در کنار آب شیرین و گوارای غار یخی چما بهانه‌های خوبی برای تدارک دیدن یک سفر تازه هستند.
در این یادداشت سفرمارکت، تلاش کردیم شما را با سردترین غار ایران، یعنی غار یخی چما کوهرنگ آشنا کنیم. امیدواریم از مطالعه‌ی این مطلب، لذت کافی را برده باشید و هرچه زودتر، عازم یک سفر شگفت‌انگیز شوید.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است