search
menu

گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان
پیرغار مکانی برای گرامیداشت طبیعت
کتیبه‌ای تاریخی از دوران مشروطیت
آبشار پیرغار
بهترین فصل سفر به گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان
چگونه به گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به گردشگاه پیرغار ده فارسان
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان
استان چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که طبیعت متنوع و دلپذیر آن سالانه مقصد سفر گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. در این مطلب سعی داریم شما را با فارسان و گردشگاه پیرغار ده چشمه که گوشه‌ی کوچکی از طبیعت گسترده‌ی استان چهارمحال و بختیاری ست، آشنا کنیم.

چرا بازدید از گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان را پیشنهاد می‌کنیم؟


گردشگاه پیرغار که در فارسان شهرکرد قرار دارد، علاوه بر آن که یک مکان گردشی- تاریخی و باستانی به حساب می‌آید، هر آن چیزی را که برای یک طبیعت‌گردی بکر و منحصر به فرد به آن احتیاج دارید در دل خود دارد. روستای ده چشمه که گردشگاه پیرغار در آن قرار دارد یکی از زیباترین روستاهای شهرکرد است که با بازدید از آن می‌توانید، کوه و آبشار و چشمه و سرسبزی طبیعت را یک جا تجربه کنید و با دیدن کتیبه‌های تاریخی مربوط به دوران مشروطیت با بخشی از تاریخ باارزش کشورمان مواجه شوید.
گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان


روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان است که از غرب به کوه‌ لاخرسان و از جنوب غربی به فارسان منتهی می‌شود. روستای ده چشمه همانطور که از نام آن پیداست دارای چشمه‌ای مهم و حیاتی است که منبع اصلی تأمین آب مردمان روستا به حساب می‌آید و موجب سرسبزی روستا شده است. گردشگاه پیرغار که در دامنه کوه لاخرسان قرار گرفته سالانه گردشگران زیادی را به این روستا می کشاند. گویش مردم روستا بختیاری ست و بخش عمده‌ی درآمدزایی آن‌ها وابسته به باغداری و دامداری ست. طبیعت این روستا باعث شده که چون نگینی در دل استان چهارمحال و بختیاری بدرخشد و یکی از مراکز مهم گردشگری استان باشد.گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان دارای چشمه‌ای پر آب، آبشار فصلی پیرغار و درختان جنگلی و سنگ‌نوشته‌ای مربوط به دوران مشروطیت است.

پیرغار مکانی برای گرامیداشت طبیعت


پیرغار نام غاری آهکی و قدیمی ست که بالای کوه قرار دارد و در دل آن چشمه‌های متعددی جاری ست. این غار به دلیل جاری بودن چشمه‌های جوشان در آن، از گذشته برای مردم منطقه دارای اهمیت فراوان بوده، به حدی که عبادتگاه مردم به حساب می‌آمده و امروزه نیز مردم به نشانه احترام و تبرک در آن شمع روشن می‌کنند. این کار در زمان‌هایی مانند عید نوروز که عیدی ست برای پاسداشت طبیعت و آمدن بهار بیشتر از بقیه ایام سال انجام می‌شود. چشمه‌های متعدد پیرغار در نهایت با سرازیر شدن از کوه آبشار زیبایی به نام پیرغار را می‌سازند که یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این گردشگاه به حساب می‌آید.

کتیبه‌ای تاریخی از دوران مشروطیت


کتیبه‌های پیرغار که در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌‌اند، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی منطقه پیرغار برای گردشگران به حساب می‌آیند. این کتیبه‌ها که بر روی سه سنگ و به خط نستعلیق نوشته شده‌اند در دوران قاجاریه در رشته کوه‌های زاگرس حجاری شده‌اند. کتیبه ها از زبان دو رهبر مشروطه‌خواه به نام‌های سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده‌اند و موضوعات آن به تحولات و تاریخ دوران مشروطه‌خواهی و قیام مشروطه برمی‌گردد. در این کتیبه‌ها اوضاع ایران در زمان مظفرالدین شاه و درخواست مردم برای امضای فرمان مشروطه و همچنین شرح لشکر‌کشی بختیاری‌ها به تهران با جزئیاتی ارزشمند و تاریخی نوشته شده‌اند. متن کتیبه‌ها گویای نقش ارزشمند طوایف بختیاری در فتح تهران و قیام علیه استبداد شاهی است.

آبشار پیرغار


اگر اهل کوه‌پیمایی باشید می‌توانید با پیاده‌روی در کوه خودتان را به سرچشمه آبشار برسانید و از منظره زیبای آبشار در حال سرازیر شدن لذت ببرید. آب این آبشار فصلی کشتزارهای وسیع منطقه را سیراب کرده و باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و درختان بلند منطقه شده است. وجود درختان کهن در منطقه گویای قدمت این آبشار و چشمه‌هایی ست که آبشار از آن جاری می‌شود.

بهترین فصل سفر به گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان


گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان را در تمام فصول سال می‌توانید بازدید کنید، اما بهترین فصل بازدید از آن بهار و تابستان است که هم آبشارها خروشان و منطقه در سرسبزترین حالت خود است و هم خنکی هوا مطبوع و دلپذیر است. اگر در فصول دیگر سال به این خطه از کشورمان سفر کردید برای سرمای هوا آماده باشید و حتماً لباس مناسب همراه داشته باشید.

چگونه به گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان برویم؟


برای رسیدن به گردشگاه پیرغار باید از شهرکرد به سمت فارسان که در ۴۵ کیلومتری شهرکرد است حرکت کرده و از فارسان از طریق جاده‌ی پیرغار خود را به گردشگاه برسانید. فاصله گردشگاه پیرغار تا فارسان در حدود ۴ کیلومتر است. برای سفر به شهرکرد از سفرمارکت بلیط هواپیما ارزان تهیه کنید.
گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان

جاهای دیدنی نزدیک به گردشگاه پیرغار ده فارسان


• مسجد جامع فارسان
• گردشگاه چشمه قلعه: در شرق فارسان چشمه‌ای زیبا قرار دارد که محل مناسبی برای گردش به حساب می‌آید و دارای قناتی قدیمی ست.
• تپه چغاپنجعلی: این تپه باستانی در جنوب شهر فارسان قرار گرفته و از سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. تپه چغاپنجعلی دارای آثاری مربوط به هزاره ۴ و ۵ قبل از میلاد و هزاره اول بعد از میلاد است. اگر به کاوش در تاریخ و آثار باستانی علاقمند هستید بازدید از این تپه‌ی باارزش را فراموش نکنید.
• قلعه اسعدیه: این قلعه که در دره‌ی اسعدیه در روستای چلیچه و در دامنه‌ی کوه جهان قرار دارد با انبوه درختانی که آن را محاصره کرده‌اند یکی از زیباترین آثار تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. جاده‌ی قلعه تا روستای چلیچه جاده ای سنگفرش است که از دو طرف با درختان زیبای سنجد مزین شده.
• موزه فرهنگ و تمدن فارسان: این موزه یکی از ۱۵موزه‌ی استان چهارمحال و بختیاری ست که در آن آثار تاریخی و فرهنگی مربوط به این استان گردآوری شده. آثار این موزه که شامل انواع سکه و ابزارآلات جنگی و مهرها و کتیبه‌های متعدد است به دوره‌های تاریخی متنوعی از جمله دوره پیش از اسلام و پس از اسلام مربوط می‌شوند.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان


اگر قصد اقامت در نزدیکی گردشگاه پیرغار ده چشمه فارسان را دارید می‌توانید در هتل ارم فارسان یا هتل آپارتمان میلاد اقامت کنید. برای سفر به فارسان بلیط هواپیما شهرکرد را از سایت سفرمارکت خریداری کنید و پیش از حرکت به گردشگاه پیرغار ده چشمه اگر فرصت دارید بازدید از جاذبه‌های دیدنی شهر زیبای شهرکرد را نیز در برنامه خود بگذارید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است