search
menu

جاهای دیدنی ناغان

[ پنهان کردن ]
ناغان کجاست؟
دیدنی های ناغان
دره عشق ناغان
آبشار دره عشق
سد سولگان
بناهای تاریخی ناغان
روستای سررک
چشمه گوگرد معدن
منطقه حفاظت شده هلن
در ناغان چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟
کجا اسکان کنیم؟
شاید نام ناغان چندان برایتان آشنا نباشد؛ اما اگر آن را بشناسید شیفته دیدنش خواهید شد. ناغان منطقه‌ای خوش آب و هوا در استان چهار محال و بختیاری است که ده‌ها جاذبه طبیعی دارد. جنگل‌ها و کوهستان این منطقه جان می‌دهد برای ماجراجویی و کمپ زدن. اگر دوست دارید که درباره دیدنی‌های ناغان بدانید این مقاله را از دست ندهید.
جاهای دیدنی ناغان

ناغان کجاست؟


ناغان به معنای کرم ابریشم است؛ چراکه قبلاً در این خطه کرم ابریشم به وفور پرورش داده می‌شد. امروزه این منطقه به عنوان مرکز بخش ناغان در شهر کیار استان چهار محال و بختیاری شناخته می‌شود. ناغان تنها ۷۵ کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد و در دل طبیعتی تماشایی قرار گرفته است. این ناحیه به دلیل قرار گرفتن در کوهستان، آب و هوایی سرد و معتدل دارد. به نحوی که تابستان‌های آن خنک و زمستان‌هایی پر از بارش برف در آنجا وجود دارد. ناغان در دامنه سبز کوه بختیاری قرار گرفته و در طول تاریخ شاهد لشکرکشی خوانین گوناگون بوده است. امروزه در این منطقه باغداری، صید آبزیان، زنبورداری و دامداری رواج دارد. به نحوی که طی سفر به این منطقه از وفور میوه و ماهی و سبزیجات لذت می‌برید.

دیدنی های ناغان


جاذبه‌ های گردشگری ناغان کم نیستند؛ به نحوی که می‌توانند این منطقه را به مقصد گردشگری باشکوهی تبدیل کنند. در ادامه فهرستی از دیدنی های ناغان را در اختیارتان قرار می‌دهیم که چنانچه در آینده قصد داشتید با رزرو آنلاین بلیط هواپیما ابه این منطقه سفر کنید، لیستی از جاهای دیدنی این خطه را برای بازدید در دست داشته باشید.

دره عشق ناغان


هرچه از زیبایی دره عشق بگوییم کم است! دره‌ای پوشیده شده از طبیعت بکر و چشم‌اندازهای رؤیایی. درختان انبوه و مراتع سرسبز که هوش از سرتان می‌برد. در آنجا می‌توانید زیر درختان بلوط استراحت کرده و از نسیم خنک لذت ببرید. چشمه‌های دره عشق ناغان همگی پرآب و خنک‌اند و هوش از سرتان می‌برند. روستاهای این دره نیز همچنان معماری سنتی خود را حفظ کرده‌اند و شما را به وجد می‌آورند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید شب را در روستا و کنار مردم محلی سپری کرده و غذای سنتی نوش جان کنید.

آبشار دره عشق


یکی از دیدنی های ناغان در دره عشق آبشار آن است. این آبشار در دل جنگل قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده عبور کنید. جنگل‌های این محدوده به عنوان منطقه حفاظت‌شده هلن شناخته می‌شوند و چشم‌اندازی خارق‌العاده دارند. در طول مسیر می‌توان عکاسی کرد و از طبیعت زیبا لذت برد. بد نیست بدانید که در گذشته پلی از جنس سیم در این منطقه قرار دارد که به مرور زمان بلااستفاده شد و امروزه بخش‌هایی از آن وجود دارد. این پل که از فلز و چوب ساخته شده بود، از بالای رودخانه عبور می‌کرد و امروزه می‌توان در کنار آن ماجراجویی کرد.
جاهای دیدنی ناغان

سد سولگان


در منطقه ناغان سدی بزرگ به نام سولگان قرار دارد که آب شرب مردم منطقه را تأمین می‌کند. سد سولگان حدود ۴۰۰ هکتار از باغات ناغان را آبیاری می‌کند و قابلیت ذخیره‌سازی فراوانی دارد. این سد در فصل بهار و تابستان میزبان پرندگان مهاجر است و چشم‌اندازی تماشایی ایجاد می‌کند. همچنین در آنجا می‌توان به ماهیگیری پرداخت و تجربه خوبی را رقم زد.

بناهای تاریخی ناغان


ازآنجایی‌که منطقه ناغان همواره محل زیست مردم بوده است، بقایای زندگی ساکنین گذشته را می‌توان در آنجا دید. یکی از دیدنی های ناغان شیرهای سنگی است که بر مزار بزرگ‌مردان تاریخ واقع شده‌اند. این شیرها نماد شکوه و دلاوری بوده و صدها سال قدمت دارند. قدیمی‌ترین شیر سنگی منطقه در زمان صفویه ساخته شده است و همچنان باشکوه به نظر می‌رسد. حمام تاریخی ناغان نیز یکی دیگر از دیدنی های ناغان است که در زمان سردار اسعدخان با بودجه مردم ساخته شد. امروزه این سازه جز آثار باستانی ناغان است و می‌توان از آن بازدید کرد.

روستای سررک


یکی دیگر از جاهای دیدنی ناغان روستای سررک نام دارد که همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. ساختمان‌های سنگی، کوچه‌های سنگ‌فرش و فضای محلی آن باعث شده تا آرامش نصیبتان شود. همچنین مردم منطقه با حفظ پوشش محلی خود اصالت خود را نگه داشته‌اند. روستای سررک جای خوبی برای شب ماندن است و مردم آنجا به خوبی از شما پذیرایی می‌کنند.

چشمه گوگرد معدن


از دیگر جاذبه های دیدنی ناغان می‌توان به چشمه گوگرد اشاره کرد. این چشمه در توابع روستای مشایخ قرار دارد و به کوهستان نزدیک است. همچنین در آن حوالی چندین چشمه دیگر وجود دارد که آبی موردنیاز بومیان را تأمین می‌کنند. ازآنجایی‌که چشمه آب گوگردی ارائه می‌دهد بوی گوگرد در تمام منطقه حس می‌شود. لذا رسیدن به این چشمه چندان هم سخت نیست.

منطقه حفاظت شده هلن


منطقه حفاظت شده هلن از جمله جاذبه‌های گردشگری ناغان است که تاریخ عاشقانه‌ای را در خود جای داده است. مردم بومی اعتقاد دارند که در گذشته پرستاری آمریکایی به نام هلن با پزشکی ایرانی بختیاری ازدواج کرد. سپس در کنار مردم منطقه به زندگی خود ادامه داد و به پرستاری از بیماران پرداخت. در زمان حضور وی نقشه‌های توپوگرافی منطقه ثبت شدند و کوهی در این منطقه به اسم هلن ثبت شد. امروزه منطقه حفاظت شده هلن یکی از زیباترین مناطق ایران است که جنگل‌های وسیعی را در خود جای داده است.
جاهای دیدنی ناغان

در ناغان چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟


کمپ زدن از جمله تفریحاتی است که می‌توان در منطقه ناغان انجام داد. شما این امکان را دارید تا همراه دوستانتان چادر بزنید و شب را زیر ستاره‌ها بگذرانید. طبیعت‌گردی، ورزش، عکاسی، شنا، یوگا و غیره از جمله کارهایی است که می‌توان در منطقه ناغان انجام داد. همچنین اگر شیفته چیدن گیاهان دارویی هستید این منطقه جای خوبی برای این کار است.

کجا اسکان کنیم؟


در شهرستان ناغان اقامتگاه بومگردی سایدا قرار دارد که در مسیر اهواز به شهرکرد واقع شده است. این اقامتگاه خانه‌ باغی بزرگ است که امکانات اولیه و استاندارد را در اختیار افراد قرار می‌دهد. اتاق‌های گوناگون، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پارکینگ، حمام و صبحانه از جمله خدمات اقامتگاه بومگردی سایدا است. همچنین پرسنل آن با حفظ فرهنگ بومی خود تجربه جابی از حضور در ناغان را برایتان رقم می‌زنند.

جمع‌ بندی
دیدنی های ناغان همگی با طراوت و زیبایی خود آرامش را نصیبتان می‌کنند. اگر دوست دارید تا برای چند روز از هیاهو شهر دور شوید این منطقه گزینه خوبی است. اگر تمایل به سفر دارید سفرمارکت در کنار شماست تا با ارائه تور مسافرتی مختلف بهترین خدمات سفر را تقدیمتان کند. همچنین با نصب اپلیکیشن سفرمارکت می‌توانید از جشنواره‌های ما مطلع شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است