search
menu

تنگه هلن میانکوه اردل

[ پنهان کردن ]
درباره تنگه هلن میانکوه اردل بهتر است بدانید
چرا بازدید از تنگه هلن میانکوه اردل را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری تنگه هلن
چگونه به تنگه هلن میانکوه اردل برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تنگه هلن
اقامت در تنگه هلن میانکوه اردل
ایران چهار فصل و زیبا علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و کهن، دارای زیبایی‌های طبیعی و مناطق بکر و بی‌نظیر بسیاری است. استان چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌هایی است که علاوه بر قدمت تاریخی دارای جاذبه‌های طبیعی و زیبای بسیاری است. یکی از این مناطق که دارای طبیعت بسیار زیبا و باشکوه است و هرساله گردشگران و تورهای طبیعت‌گردی زیادی را به سمت خود می‌کشاند، تنگه هلن میانکوه اردل است. تنگه هلن یک منطقه حفاظت شده است که از بخش ناغان در شهرستان کیار، بخش میانکوه در شهرستان اردل و تا بخش ارمند در شهرستان خان‌میرزا ادامه دارد. در این مطلب از سفرمارکت با ما همراه باشید تا درباره تنگه هلن بیشتر بدانید.
تنگه هلن میانکوه اردل

درباره تنگه هلن میانکوه اردل بهتر است بدانید


این تنگه، تنها یک تنگه نیست و شامل یک منطقه محافظت شده وسیع در ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد است. نام تنگه هلن به دلیل پرستار امریکایی هلن جفریز بختیار، که بعد از ازدواج با یک پزشک ایرانی بختیاری به ایران آمده و خدمات پزشکی بسیاری را در این منطقه انجام می‌دهد به نام تنگه هلن معروف است. این منطقه حفاظت شده دومین منطقه حفاظت شده در استان چهارمحال و بختیاری است که ۴۰ هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد که ۳۰ هکتار آن پوشیده از انواع گونه‌ها و پوشش گیاهی، درختان جنگلی و درختان بلوط است. تنگه هلن از جمله بکرترین و زیباترین مناطق طبیعی این استان بوده و به دلیل کوهستانی بودن منطقه در طول سال دارای آب‌وهوای خنک و سرد است، اما متاسفانه بخشی از جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن به دلیل بی‌توجهی تخریب و از بین رفته است. هم‌چنین در اطراف این تنگه رودخانه، چشمه و روستاهای زیبا با طبیعتی بی‌نظیر وجود دارد و به همین دلیل در بین طبیعت‌گردان و طبیعت‌دوستان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

چرا بازدید از تنگه هلن میانکوه اردل را پیشنهاد می‌کنیم؟


تنگه هلن به عروس ایران معروف است و وسعت وسیع با پوشش گیاهی، جنگل‌های بسیار و حیات‌وحش جانوری دارد. علاوه بر آن این منطقه در کنار رودخانه کارون با ۶۵ کیلومتر طول، آبشار دره عشق، رودخانه ارمند، چشمه‌های آب پوراز، بلند گل سفید، آب سفید، تاگک، چشمه دل بالا، گردک، چشمه سیبا، شه پیر و چشمه کنمز قرار دارد که تامین کننده آب این منطقه هستند. هم‌چنین حدود ۳۱ روستا در اطراف دشت هلن قرار دارد و به همین دلیل این منطقه برای روستاییان و عشایر از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری تنگه هلن


تنگه هلن به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی و مرتفع در طول سال از آب‌وهوای سرد برخوردار است. درفصول گرم سال این منطقه دارای آب‌وهوای گرم و خشک و در فصول سرد سال دارای آب‌وهوای سرد با بارندگی است. این منطقه به‌دلیل اهمیت بالای زیست محیطی در سال ۱۳۸۰ توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌‌وبختیاری با نصب تابلویی در پیرامون آن به منطقه حفاظت شده نام گرفت. از ویژگی‌های مهم تنگه هلن می‌توان به، روستاهای زیبا، چشمه‌های بسیار، رودخانه ارمند و کارون، آبشار دره عشق و انواع گونه‌های جانوری، از جمله، عقاب طلایی، خرگوش، خرس قهوه‌ای، کبک، کبوتر جنگلی، لاک‌پشت آبزی، آگاما، افعی، گرگ، گراز و... اشاره کرد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه اردیبشت ماه است، که علاوه بر بازدید از زیبایی‌های طبیعی می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید، هم‌چنین اگر قصد دیدن زمستان برفی و سفیدپوش این منطقه را دارید بهترین زمان سفر در زمستان بهمن ماه است.

چگونه به تنگه هلن میانکوه اردل برویم؟


برای رفتن به تنگه هلن ابتدا باید خود را به شهرکرد برسانید، برای رسیدن به شهرکرد علاوه بر مسیر زمینی می‌توانید با هواپیما راهی شهرکرد شوید. برای سفر با هواپیما می‌توانید با مراجعه به سفرمارکت بلیط هواپیما ارزان را جست‌وجو کنید و با کم‌ترین قیمت بلیط خود را به شهرکرد برسانید. سپس از آن‌جا با تور یا به صورت گروهی به سمت تنگه هلن حرکت کنید. برای رفتن به منطقه حفاظت شده و دشت هلن به جاده آسفالت شهرکرد- خوزستان رفته و از این جاده به دوپلان، سرخون و سپس پل ارمند بروید. هم‌چنین جاده خاکی روستای جوزستان، آب گلور، سرتنگ‌مسن، جاده روستای ده کهنه سررک نیز به دشت هلن راه دارند.
تنگه هلن میانکوه اردل

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه هلن


تنگه هلن و منطقه حفاظت شده دارای پوشش گیاهی و جانوری متفاوت و متنوع است. علاوه‌برآن در اطراف این منطقه به‌غیر از چشمه‌های آب، آبشار، رودخانه، کوه، قله و جنگل، روستاهی دیدنی و زیبا برای گردشگری و طبیعت‌گردی وجود دارد. وجود عشایر در اطراف این منطقه و آشنایی با زندگی عشایر از نزدیک، مسیر رفتینگ و تفریحات آبی در سد کارون، تاسیس کمپ هلن که دارای امکاناتی نظیر کافی‌شاپ، ورزش‌های آبی از جمله بلاب جامپ، سکوی بازی، سرسره آبی، پرش از صخره، قایق‌های بادی یک‌نفره و چندنفره، ترامپولین و... است. هم‌چنین سوارکاری، قایق موتوری، کوهنوردی سبک و عبور از پل چوبی و پله‌های سنگی از جمله تفریحات جذاب و پرهیجانی است که برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

اقامت در تنگه هلن میانکوه اردل


برای رفتن به این منطقه بهتر است لوازم و تجهیزات طبیعت‌گردی و لباس گرم همراه داشته باشید. اگر قصد اقامت در دشت هلن را دارید می‌توانید در کمپ هلن اقامت کنید و بهتر است اصول کمپینگ را رعایت کنید و تجهیزاتی از جمله، کیسه خواب، پتو، لوازم شخصی، لباس گرم، کفش و صندل مناسب، وسایل طبیعت‌گردی و... همراه‌تان باشد.
حرف آخر
ایران زیبا دارای طبیعتی بی‌نظیر است و استان چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌هایی است که همواره به داشتن طبیعتی زیبا در بین طبیعت‌گردان مطرح و محبوب بوده است. از جمله زیباترین مناطق طبیعی این استان منطقه حفاظت شده هلن است که به تنگه هلن و دشت هلن شهرت دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. طبیعت بکر با انواع پوشش گیاهی و جانوری متنوع از ویژگی‌های دشت هلن است و در سال‌های اخیر با ایجاد کمپ هلن و تفریحات آبی و هیجان‌انگیز در بین گردشگران و طبیعت‌گردان پرطرفدار شده است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است