search
menu

جاهای دیدنی مازندران

[ پنهان کردن ]
چشمه‌های باداب سورت ساری
روستای فیلبند مازندران
تله کابین نمک آبرود
آبشار آب پری رویان
روستای جواهرده رامسر
دشت لار دماوند
دریاچه ارواح نوشهر
دریاچه الیمالات نور
دشت ناز ساری
پارک جنگلی سی سنگان نوشهر
پل ورسک
شهر آلاشت سوادکوه
جنگل دالخانی رامسر
دریاچه چورت ساری
سد سلیمان تنگه
پارک جنگلی نور
جنگل لفور سوادکوه
آبشار شاهاندشت
جنگل و آبشار پلنگ دره سوادکوه
پارک جنگلی چالدره در تنکابن
مازندران، یکی از زیباترین استان‌های ایران است که به قطب گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود. این استان سرسبز و خوش آب و هوا یکی از پرطرفدارترین استان‌های ایران برای گردشگران است که هر ساله میزبان مسافران زیادی است.
طبیعت بکر و زیبای این استان، آب و هوای دل انگیز و مردم مهمان نواز، مازندران را به یکی از اولین انتخاب‌ها برای گردشگری تبدیل کرده است.
این استان در کرانه جنوبی دریای خزر واقع شده و در مجاورت استان‌های گلستان، گیلان، قزوین، البرز و تهران است. مازندران دارای ۲۲ شهرستان است و مرکز این استان، ساری، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای آن محسوب می‌شود. علاوه بر دریا و جنگل‌های زیبایی که در مازندران قرار دارد، جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که به دلیل فاصله کم شهرهای این استان با یکدیگر، گشت و گذار در آنها به راحتی ممکن است. در ادامه این مقاله به معرفی و نقد جاهای دیدنی مازندران می‌پردازیم تا در هنگام سفر به این استان سردرگم نشوید و انتخاب برایتان ساده‌تر باشد. برای سفر به مازندران، بهترین راه خرید بلیط هواپیما به مقصد نوشهر یا رامسر است.
جاهای دیدنی مازندران

چشمه‌های باداب سورت ساری


یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران که در ساری قرار دارد، چشمه‌های باداب سورت است که به چشمه‌های رنگی نیز مشهور است. جالب است بدانید، این مجموعه شگفت انگیز دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند محسوب می‌شود.
چشمه‌های باداب سورت، استخر‌هایی طبیعی و زیبا از جنس سنگ تراورتن است و اطراف این چشمه‌های زیبا از درختچه‌های زرشک وحشی پوشیده شده است. برای مشاهده این پدیده طبیعی زیبا باید به جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال بروید.
در تمام فصل‌های سال می‌توانید از این چشمه‌های زیبا بازدید کنید، اما در فصل بهار طبیعت مازندران سرسبزتر است و چشمه‌های باداب سورت نیز در پرآب‌ترین وضعیت خود هستند.
در فصل تابستان‌ علاوه بر کاهش میزان آبدهی، آفتاب تند نیز می‌تواند آزاردهنده باشد. در فصول سرد سال نیز ممکن است در مسیر رسیدن به چشمه‌ها به مشکلاتی بربخورید. در نتیجه اردیبهشت ماه بهترین زمان برای بازدید از چشمه‌های باداب سورت است.
جاهای دیدنی مازندران

روستای فیلبند مازندران


یکی دیگر از جاهای دیدنی استان مازندران، روستای زیبا و محبوب فیلبند است. این روستا در قسمت شرقی مازندران و در ارتفاعات چلاو قرار دارد. از برجسته‌ترین جاذبه‌های این روستا می‌توان به قدم زدن در میان ابرها اشاره کرد.
روستای فیلبند در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و به همین دلیل، گردشگران و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند تا در دریای ابر مازندران قدم بگذارند. این روستا، ارتفاعی در حدود ۲۳۰۰ متر از سطح دریا دارد و به همین خاطر به آن «بام شرقی مازندران» نیز گفته می‌شود.
این روستا در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز، قرار دارد. برای تماشای حرکت ابرها و احاطه شدن در توده‌های ابر، باید از جاده هراز بروید.
این روستای زیبا و چشم نواز در فصل‌های مختلف آب و هوای متنوعی دارد. در فصل‌های سرد سال، اقامت در این روستا برای مردم بومی نیز بسیار سخت می‌شود و اغلب در فصل زمستان خالی از سکنه است. اما در فصل بهار، روستای فیلبند سرزمینی چهار فصل است. چرا که یک روز آفتابی است و روزی دیگر برف می‌بارد.
بهترین زمان برای سفر و بازدید از روستای فیلبند، فصل بهار و تابستان است. البته هرچه به‌سمت تابستان پیش برویم، شرایط آب و هوایی این روستا برای گردشگران مناسب‌تر می‌شود.
جاهای دیدنی مازندران

تله کابین نمک آبرود


اگر به دنبال تجربه‌ای هیجان انگیز هستید، تله کابین نمک آبرود را از دست ندهید. این جاذبه گردشگری استان مازندران در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده و امكان صعود به بالای قله زيبای مدوبن را برای شما و عزیزان‌تان فراهم می‌كند.
قله مدوبن دارای امكانات پذيرایی و اسکان برای مسافران و گردشگران است. اختلاف دمای ۱۰ درجه سانتي گراد نسبت به پای‌كوه در ماه‌های گرم سال، فضایی دلنشين و خاطره انگيز را برای شما رقم خواهد زد. تله كابين نمک آبرود دارای ۴۲ كابين ۴ نفره است كه با سرعت ۳ متر بر ثانيه مسير ۲۱۰۰ متری را در كمتر از ۱۵ دقيقه طی می‌كند. و از جاذبه‌های دیدنی نمک آبرود محسوب می‌شود.

آبشار آب پری رویان


یکی از جاذبه‌های گردشگری رایگان مازندران، آبشار آب پری است. این آبشار زیبا و پرطرفدار در شهرستان نور و در کناره جاده قرار گرفته است. آبشار آب پری شباهت چندانی به آبشار ندارد، چرا که آب کمی از لابه‌لای سنگ‌های کوه در جریان است. در مناطق کم ارتفاع‌تر درختان جنگلی و در نقاط بلندتر می‌توانید درختان کاج را مشاهده کنید. گردشگران بسیاری در روزهای تعطیل به این محل می‌آیند.
اگر قصد دارید تا در سفر بعدی خود به مازندران، از این آبشار زیبا دیدن کنید، باید به پنج کیلومتری نور و در نزدیکی رویان بروید. اطراف جاده آب پری فضای صاف و باز برای اطراق مسافران وجود دارد. این هنگام بازدید از این آبشار زیبا، می‌توانید از هوای کوهستان و مناظر طبیعی سرسبز آن منطقه نیز لذت ببرید.
این منطقه هوایی نسبتا خنک‌ دارد و بهترین زمان برای سفر به آبشار آب پری فصول بهار و تابستان است. در فصل زمستانی به‌دلیل مشکلاتی که می‌تواند در مسیر رسیدن به این آبشار وجود داشته باشد، بهتر است از بازدید آن منصرف شوید.

روستای جواهرده رامسر


یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی در رامسر روستای رویایی و غرق در مه جواهر ده است. این روستا آب و هوایی دلپذیر داشته و طبیعت چشم نواز آن هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به مازندران می‌کشاند. این روستای زیبا در غرب استان مازندارن و در مرز استان گیلان است. روستای جواهرده در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز قرار دارد.
جواهرده برخلاف دیگر روستاهای شمال کشور به ‌دلیل استقبال زیاد مسافران از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا، روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، درمانگاه، داروخانه و داروخانه اشاره کرد.
جانوران و پرندگان بسیاری در این روستای زیبا زندگی می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به گربه وحشی، گنجشک کوهی، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، مرغ حق، قرقاول، زاغ توکا و... اشاره کرد.
اگر قصد دارید به روستای جواهرده بروید، بهتر است چند روزی را برای اقامت در این روستای زیبا در نظر بگیرید. چرا که علاوه بر آبشارها و چشمه‌های فراوان، جنگل‌ها و دشت‌هایی با چشم نواز فوق العاده را مشاهده خواهید کرد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به مسجد آدینه با قدمتی ۷۰۰ ساله نیز اشاره کرد.
جاهای دیدنی مازندران

دشت لار دماوند


از دشت‌های دیدنی در ایران که در مرز دو استان مازندران و تهران واقع شده است، می‌توان به دشت زیبا و چشم نواز لار اشاره کرد. دشت لار به عنوان پارک ملی نیز شناخته شده است و از مناطقی محسوب می‌شود که شکار در آن ممنوع بوده و تحت حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌رود. این دشت زیبا به دشت شقایق‌های وحشی نیز شناخته می‌شود، چرا که در فصل بهار پوشیده از شقایق‌های قرمز و گل‌های متنوع است. از جمله دیدنی‌های این دشت سرسبز می‌توان به سد لار، دریاچه لار، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات بی نظیر آن اشاره کرد.
دشت لار تنوع گیاهی خوبی داشته و در آن انواع گیاهان دارویی و خوراکی پرورش داده می‌شوند. همچنین این دشت زیبا مملو از گل‌های رنگارنگ است که در فصل بهار مانند رنگین‌کمانی جلوه می‌کنند. از اوایل خردادماه و تا اواخر شهریورماه می‌توانید زنبورداران محلی را در حال پرورش عسل در مراتع این دشت مشاهده کنید.
این دشت به ‌دلیل قرار داشتن در کوهپایه قله دماوند منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و ‌هوا است که در فصل‌های گرم سال هوایی مطبوع داشته و مقصدی عالی برای طبیعت‌ گردی است.

دریاچه ارواح نوشهر


یکی از برجسته‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی مازندران که در نزدیکی نوشهر قرار دارد، دریاچه ارواح است. مردم محلی این دریاچه را با نام دریاچه ممرز می‌شناسند و جنگل‌های اطراف دریاچه ارواح از بکرترین نقاط جنگلی در شمال ایران محسوب می‌شوند. هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری به این دریاچه زیبا در نوشهر سفر می‌کنند. طول این دریاچه حدود ۷۰۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰۰ متر است.
تالاب ارواح در مسیر نور به نوشهر، ۴۷ کیلومتری شهر نوشهر و در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا است. برای ورود به این منطقه حفاظت‌شده نیاز به مجوز عبور دارید. البته اجازه ورود به گردشگران داده می‌شود، به‌ جز مواقع خاصی که شرایط آب‌ و‌ هوایی مناسب نیست.
دریاچه ارواح به ‌دلیل ساختار بکری که دارد پناهگاه مناسبی برای اغلب موجودات وحشی است. در فصل‌های سرد سال احتمال اینکه با جانوران وحشی مانند سگ، روباره و گراز روبرو شوید، بیشتر است.

دریاچه الیمالات نور


یکی از این دریاچه‌های دیدنی ایران، دریاچه الیمالات است که در شهرستان نور واقع در استان مازندران قرار دارد. این دریاچه‌ نمایی تماشایی دارد و مطمئنا هیچ‌ چیز در برابر این زیبایی خیره کننده به چشم‌تان نخواهد آمد.
دریاچه الیمالات از حاذبه‌های گردشگری نور به شمار می‌آید و در مسیر آن به چمستان قرار دارد. شهرستان نور در شمال مجاور با دریای خزر است و می‌توان دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیادی را در آن مشاهده کرد. علاوه بر این، شهر چمستان نیز یکی از بهترین نقاطی است که می‌توان برای سفر یا طبیعت گردی انتخاب کرد.
گردشگاه دریاچه الیمالات در دل جنگل قرارد دارد و در این گردشگاه همه چیز برای چند ساعت تفریح و آرامش فراهم است. اگر به ماهی گیری علاقه دارید، لوازم خود را در سفر به این دریاچه همراه خود داشته باشید، چرا که ماهی‌هایی از جمله قزل آلا و آمور در این دریاچه زندگی می‌کنند. پیک‌نیک، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و عکاسی از دیگر تفریحاتی هستند که فرصت تجربه آن‌ها را در سفر به دریاچه الیمالات دارید.
از امکانات رفاهی این دریاچه می‌توان به پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق برای راحتی حال گردشگران اشاره کرد. علاوه بر این، تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای قایق سواری و ماهی گیری نیز در همین مکان به فروش می‌رسد. قایق‌سواری روی دریاچه ‌الیمالات و تماشای طبیعت بگر اطراف آن، خاطره‌ای دل انگیز را برای شما و عزیزان‌تان رقم می‌زند.
جاهای دیدنی مازندران

دشت ناز ساری


منطقه حفاظت شده دشت ناز، بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی دارد و در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان فضایی منحصر‌به‌فرد و استثنایی برای گونه‌های مختلف جانوری است. این منطقه به دلیل حضور گونه‌ای نادر از گوزن به نام گوزن زرد شهرت بسیاری در میان طبیعت دوستان دارد. پناهگاه دشت ناز که در شهر ساری واقع است، زیر نظر سازمان محیط‌ زیست بوده و بازدید از این پناهگاه به واسطه اکوسیستم خاصی که دارد، بدون مجوز امکان‌پذیر نیست.
دشت ناز ساری دارای مساحتی در حدود ۵۶ هکتار است و در شمال شرقی شهر ساری واقع است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد.
حداکثر دما در گرم ‌ترین ماه سال در دشت ناز ساری در حدود ۲۲ درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در سردترین ماه سال در این منطقه برابر با ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. این پناهگاه در تمام فصل‌های سال بارندگی دارد و بهترین زمان برای بازدید از دشت ناز فصل بهار و تابستان است.

پارک جنگلی سی سنگان نوشهر


پارک جنگلی سی سنگان علاوه بر جذب گردشگر، سیاست حفظ و حراست از گونه‌های نادر و حفاظت‌شده گیاه شمشاد را به‌شکلی جدی دنبال می‌کند و نمونه‌ای طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران به‌ شمار می‌رود. قرارگیری در کناره‌ دریا و وسعت زیاد، دو ویژگی مهم جنگل سی سنگان محسوب می‌شوند. این جنگل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهرستان نور است و در این پارک جنگلی می‌توان درختان بلوطی با قطر بیش از دو متر و همچنین گونه‌های شمشاد و افرا را مشاهده کرد.
پارک جنگلی سی سنگان که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده است، از شمال به دریای خزر، از سمت جنوب به سلسله جبال البرز محدود شده است. با حدود ۶۰۲ هکتار مساحت، پارک سی سنگان از نظر توزیع گیاهی به سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی تقسیم می‌شود و زیستگاه گونه‌های درختی، درختچه‌ای، علفی و جانوری متنوعی است. از جمله جانوران ساکن در پارک جنگل سی‌سنگان می‌توان به شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال اشاره کرد.
برخی از امکانات این منطقه نیز شامل فروشگاه، پناهگاه بزرگ، فضای پیک‌نیک، محوطه کمپینگ، پارک کودک، پیست اسب‌سواری، کلوپ جت اسکی، کلوپ قایق‌سواری، زمین ورزش‌های ساحلی، کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه، سرویس بهداشتی و ساختمان نمایشگاه دائمی منابع طبیعی می‌شود.
جاهای دیدنی مازندران

پل ورسک


اولین نقطه زیبایی که می‌توانید بعد از سه ساعت رانندگی به آن برسید، پل ورسک است. این پل در میانه جاده فیروزکوه و در زیراب قرار دارد. عظمت پل ورسک درکنار قدمت تاریخی که دارد، این پل را به یکی از پل‌های مشهور جهان تبدیل کرده ‌است.
نقش تاریخی این جاذبه گردشگری واقع در مازندران فقط به اتصال جنوب به شمال کشور خلاصه نمی‌شود. بلکه سرنوشت دنیا در دوران جنگ جهانی دوم را کاملا تغییر داد. به شکلی که اگر این پل و خط ‌آهن آن ساخته نشده بود، شاید دنیای امروزی تحت فرمان طرفداران هیتلر رهبری می‌شد.
آبشار ورسک که به آبشار چشمه علی نیز مشهور است، به ارتفاع تقریبی ۲۰ متر از دره به سمت روستای ورسک جاری است. این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و سالانه تعداد زیادی از طبیعت دوستان را به سوی خود می‌کشاند. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در محور فیروزکوه بعد از گردنه گدوک کمی جلوتر به سمت راست وارد روستای ورسک شوید و از آن جا تا آبشار حدود ۴ کیلومتر راه است. مسیر رسیدن به این آبشار زیبا دقیقا از زیر پل ورسک می‌گذرد و باید در امتداد رودخانه حرکت کرد تا به آبشار ورسک رسید.

شهر آلاشت سوادکوه


آلاشت، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان سوادکوه در استان مازندران است. این شهر طبیعت بکر، آب و هوای دلپذیر و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. آلاشت را می‌توان بهشت تاریخی مازندران دانست. این شهر چشم‌اندازی فوق العاده از کوه‌های مه گرفته و باغ‌های میوه دارد و بر فراز ارتفاعات به شما امکان قدم زدن روی اقیانوسی از ابرها را می‌دهد.
مهم‌ترین سوغاتی شهر آلاشت، جاجیم است و از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به میوه‌ها و گیاهان دارویی و محصولات لبنی چون شیر، کره، پنیر و ماست محلی اشاره کرد.
آب و هوای این شهر زیبا و گردشگری، سرد و کوهستانی است میزان بارندگی و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر آلاشت باعث شده تا هوای این منطقه همیشه خنک و دلپذیر باشد. به همین خاطر اغلب گردشگران و مسافران اواسط بهار تا اواخر تابستان را برای سفر به به این شهر رویایی انتخاب می‌کنند.
جنگل‌های واقع در شهر آلاشت در پاییز بسیار دیدنی هستند. البته هوا در این زمان از سال رو به سردی است و اگر تحمل این سرما را داشته باشید مطمئنا با مناظری فوق العاده روبه‌رو خواهید شد.

جنگل دالخانی رامسر


جنگل دالخانی رامسر که به دالان بهشت نیز شناخته می‌شود، یکی از مشهور ترین جاذبه‌های گردشگری رامسر و استان مازندران محسوب می‌شود. درختان و پیچ‌‌های جاده جنگل دالخانی دالان‌های سبز شگفت‌انگیزی را ایجاد است. این جاده جنگلی جزو زیباترین جاده‌های جنگلی ایران محسوب می‌شود. جنگل دالخانی علاوه بر اینکه مکان زیبا و بکری برای پیاده‌روی و کمپ زدن است، گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی در جنگل نیز محسوب می‌شود. این جنگل نسبت به سایر جنگل‌های موجود در شمال ایران چندان با زباله آلوده نشده است و به همین خاطر می‌توانید شاهد چهره زیبایی از طبیعت جنگلی و بکر باشید.
جاهای دیدنی مازندران

دریاچه چورت ساری


دریاچه‌ای کوچک در انبوه جنگل‌های مازندران و یکی از بهترین مکان‌ها برای تور طبیعت‌گردی دریاچه چورت است. این دریاچه با وجود وسعت کم، طبیعت بکر زیبا و چشم نوازی را به نمایش می‌گذارد. دریاچه چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله‌ ۱۰ کیلومتری از روستای چورت در استان مازندران واقع شده است.
این دریاچه در فصل بهار به دلیل سرسبزی منحصر به فردی که طبیعت اطراف به آن می‌بخشد، گزینه مناسبی برای دوستداران طبیعت است. البته نیمه اول پاییز نیز زمان مناسبی برای سفر به دریاچه چورت است. اگر قصد سفر با تورهای طبیعت‌گردی را ندارید و مسافرت‌های شخصی را ترجیح می‌دهید برای سفر به این شهر، یک روز وقت کافی است.

سد سلیمان تنگه


یکی از جاهای دیدنی و تفریحی در شمال کشور، سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی است که از جاذبه‌های گردشگری ساری محسوب می‌شود. این مجموعه گردشگری در دل طبیعت قرار دارد و در کنار آن می‌توانید یکی از ساخته‌های دست بشر را مشاهده کنید. سد سلیمان تنگه در استان مازندران، ۴۵ کیلومتری ساری و نزدیکی روستای افرا چال واقع است.
فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به سد سلیمان تنگه هستند. در منطقه سد سلیمان تنگه هوا خنک است، به همین خاطر این منطقه کوهستانی گزینه‌ای مناسب برای فرار از هوای گرم و شرجی مازندران است.

پارک جنگلی نور


یکی از جادبه‌های گردشگری پرطرفدار در استان مازندران، پارک جنگلی نور است که سالانه مسافران و گردشگران بسیاری از این پارک زیبا دیدن می‌کنند. پارک جنگلی نور ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد و به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی خاورمیانه شناخته شده است و در دسته جاهای دیدنی شهرستان نور قرار می‌گیرد.
به‌دلیل قرار گرفتن این پارک جنگلی در کناره دریای خزر، این پارک از موقعیتی استثنایی برخوردار است. علاوه بر این، با وجود ذخیره‌گاه ۲۷۰ هکتاری درخت سفيد پلت که بومی ايران است، پارک جنگلی نور یکی از بوستان‌های شاخص کشور به حساب می‌آید. از جمله فعالیت‌های پرمخاطب در پارک می‌توان به اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، راندن موتور‌های چهارچرخ، پیاده روی، عکاسی و پرنده‌نگری اشاره کرد. لازم به ذکر است که در این منطقه امکانات رفاهی مناسبی برای راحتی هر چه بیشتر گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است.

جنگل لفور سوادکوه


جنگل لفور قسمتی از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که برای طبیعت‌گردی گزینه فوق العاده‌ای به حساب می‌آید. این جنگل که یکی از جاهای دیدنی مازندران است، به‌خاطر پوشش گیاهی متنوع، هوای تمیز و آبشارهای متعددی که دارد، بهترین گزینه برای دورشدن از هیاهوی زندگی شهری و تجربه سکوت در دل طبیعت محسوب می‌شود. در این جنگل می‌توانید تفریح‌های مختلفی مانند جنگل‌نوردی، ماهیگیری، بازدید از آبشارهای پرآب، کمپینگ، عکاسی و... را تجربه کنید.
این جنگل زیبا و جاذبه گردشگری منحصر به فرد، در روستای لفور و در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. به شکلی که از سمت جنوب به ارتفاعات البرز، از سمت شمال به جنگل‌های شیرگاه منتهی می‌شود. روستای لفور یکی از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌رود که جاذبه‌های طبیعی بکر و تاریخی بسیاری دارد و به همین خاطر به یکی از مکان های مهم گردشگری در مازندران به حساب می‌آید.
این جنگل در هر چهار فصل سال زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد. البته با توجه به وضعیت آب و هوایی این منطقه بهتر است از اردیبهشت تا اواخر تابستان به این جنگل زیبا سفر کنید. با شروع فصل بهار، آبشارها پرآب شده و احتمال بارندگی وجود دارد. اما در فصل تابستان هوا گرم و شرجی است که جنگل‌نوردی را قدری دشوار می‌کند. با این وجود، گردشگران بسیاری در تعطیلات تابستانی راهی این منطقه از مازندران می‌شوند.
جاهای دیدنی مازندران

آبشار شاهاندشت


اگر قصد دارید بلندترین آبشار استان مازندران که یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌آید را مشاهده کنید، باید به روستای شاهاندشت در کیلومتر ۹۶ جاده هراز بروید. از سمت جاده منظره زیبای آبشار شاهاندشت قابل مشاهده است. این آبشار پرآب و عظیم، در جنوب جاده هراز قرار دشته و با شکوهی وصف نشدنی خودنمایی می‌کند. آبشار شاهاندشت ارتفاعی در حدود ۵۱ متر دارد و از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان مازندران محسوب می‌شود.
در بالای این آبشار زیبا و بزرگ قلعه ملک بهمن قرار دارد. این قلعه از بزرگ ترین قلعه‌های کوهستانی البرز است که از سنگ و ساروج ساخته‌ شده است. غار الیاس تنگه، غار کبوتر کلی، دشت شونا، امامزاده الیاس و چشمه خوزک از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستا شاهاندشت است.
بهترین زمان برای بازدید از آبشار شاهاندشت اردیبهشت تا مهر ماه است. فصل تابستان و بهار به ‌دلیل هوای مطبوع، زمان مناسبی برای سفر به این منطقه از مازندران هستند. در فصل‌های سرد سال به‌خاطر کاهش دما، سفر به این آبشار بزرگ و زیبا توصیه نمی‌شود.

جنگل و آبشار پلنگ دره سوادکوه


رودخانه پلنگ دره یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سوادکوه است که در منطقه شیرگاه قرار دارد. در جنگل پلنگ دره رودخانه‌ای خروشان جریان دارد که به آبشار پلنگ دره می‌رسد. آب و هوای دلپذیر و مناظر طبیعی چشم نواز، این منطقه را به یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مکان‌های دیدنی مازندران تبدیل است. طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری در طول سال از این جنگل و رودخانه آن بازدید می‌کنند.
این جنگل برای کسانی که به آب تنی در رودخانه‌ها و حوضچه‌های طبیعی علاقه دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اگر طرفدار طبیعت گردی و راهپیمایی‌های طولانی در جنگل هستید، حتما برای سفر به جنگل پلنگ دره آمده و از رودخانه زیبای آن دیدن کنید.
آب و هوای مطبوع جنگل پلنگ دره در فصل‌های گرم سال باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه جذب شوند. زمین هموار این جنگل موقعیت مناسبی را برای پیاده روی و دوچرخه سواری فراهم کرده است. در این جنگل زیبا جانوران وحشی زندگی نمی‌کنند و می‌توانید با خیال راحت از بازدید قسمت‌های مختلف جنگل لذت ببرید.

پارک جنگلی چالدره در تنکابن


پارک جنگلی چالدره که دارای محیطی سرسبز و چشم نوار است، در غرب استان مازندران واقع شده است. طبیعت بکر این پارک جنگلی با درخت‌های بلند و کلبه‌های چوبی زیبایی که دارد، لحظات بی نظیری را برای شما و خانواده‌تان رقم می‌زند.
پارک جنگلی چالدره ۱۱۰ هکتار مساحت دارد و دارای دره‌ای عمیق و سرسبز است. این مجموعه گردشگری یکی از جاهای دیدنی تنکابن محسوب می‌شود و مکانی برای تفریح و ورزش است. پارک چنگلی چالدره از جنگل‌های انبوه با گونه‌های گیاهی مختلف پوشیده شده است و در این مجموعه می‌توان درختان توسکا، افرا، گون، انواع سرخس‌ها و خزه‌ها را مشاهده کرد.
بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی چالدره فصل بهار و پاییز است. چرا که طراوت هوا در فصل بهار شما را به وجد خواهد آورد و رنگ‌های بی نظیر درختان در پاییز نیز هر گردشگری محو خود می‌کند.
از دیگر قابلیت‌های این پارک چنگلی امکانات رفاهی مناسب آن است. این مورد باعث شده است تا گردشگران زیادی علاقه مند به تفریح و اقامت در این پارک جنگلی باشند.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است