search
menu

چشمه باداب سورت ساری

[ پنهان کردن ]
درباره چشمه های باداب سورت
چشمه های باداب سورت چه ویژگی هایی دارند؟
چه زمان از چشمه های باداب سورت بازدید کنیم؟
چگونه به چشمه های باداب سورت برویم؟
مسیر دسترسی به چشمه های باداب سورت
در نزدیکی چشمه های باداب سورت چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی چشمه های باداب سورت چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟
در نزدیکی چشمه های باداب سورت چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

درباره چشمه های باداب سورت


اکثر گردشگران ایرانی در هر فرصتی که به دست می آورند، برای دیدن دریا و جنگل راهی شمال می شوند. استان مازندران یکی از مناطق خوش آب و هوا ی شمال کشورمان، پر از جاهای دیدنی جذاب و چشمگیر است و جاذبه های شگفت انگیز آن تمامی ندارند. کسانی که تاکنون به دفعات فراوان بلیط هواپیما ساری خریده و به دیدن جاذبه های طبیعی مازندران رفته اند ، قطعا هنوزجاذبه هایی هستند که هرگز از آن ها بازدید نکرده اند یا حتی از وجود آن ها بی خبرند.
چشمه باداب سورت ساری
یکی از جذاب ترین و زیباترین جاذبه های مازندران چشمه های باداب سورت (Badab Sort Springs) در جنوب شهر ساری هستند که چشمه های رنگی نیز نامیده می شوند. این چشمه ها در بخش چهار دانگه روستای سورت، پشت کوه، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده اند. چشمه های باداب سورت از ناحیه شمال به ارتفاعات و تپه های مملوء از جنگل هایی با درختان سوزنی، از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچه ها و گیاهان بوته ای، از جنوب به دره های پایین دست و از غرب به روستا اروست می رسند.
معنای لغوی باداب "آب گازدار" و سورت "شدت اثر" است. این چشمه ها در سال ۱۳۸۷ عنوان "دومین اثر طبیعی ملی ایران" را از آن خود کردند. همچنین، در همین سال چشمه های باداب سورت، کوه دماوند و سرو ابرکوه از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان سه اثر طبیعی شبت شدند. چشمه های باداب سورت پس از چشمه پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است. یکی از برنامه هایی که برای چشمه های باداب سورت در نظر گرفته شده، کسب عنوان اثر طبیعی بی نظیر در سطح جهان است. انتظار می رود این اثر به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و خواهرخوانده چشمه های پاموک کاله ترکیه بشود.
چشمه باداب سورت ساری

چشمه های باداب سورت چه ویژگی هایی دارند؟


درابتدا، به ویژگی ها زمین شناسی چشمه های باداب سورت می پردازیم. این چشمه ها از نوع ژئوپارک هستند و در دوران چهارم زمین شناسی یعنی پلیستوسن و پلیوسن همزمان با آخرین چین خوردگی البرز پدید آمده اند. چشمه های باداب سورت از دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ حجم آب، بو، مزه و رنگ تشکیل شده اند. چشمه ای که حجم آبش زیاد است ، استخری عمیق با قطر ۱۵ متر دارد و آبش بسیار شور است. از این استخر عمدتا در فصل تابستان برای آب تنی استفاده می کنند. خاصیت درمانی آب این استخر برای بیماری هایی چون کمردرد، درد پا، روماتیسم، بیماری های پوستی، سردرد و میگرن بسیار مفید و موثر است. علاوه بر این، آب این چشمه به دلیل شور بودن، در زمستان یخ نمی زند. چشمه دوم که آب کمتری نسبت به این چشمه دارد، در بالادست و شمال غرب چشمه پرآب قرار دارد.
آب این چشمه ترش مزه است و رنگ قرمز و نارنجی دارد. در اطراف این چشمه مقداری از رسوبات آهنی به چشم می خورند. در طی سال ها جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها در شیب پایین دست کوهستانی شان باعث به وجود آمدن صدها طبقه و ده ها حوضچه زیبا با رنگ های قرمز، زر و نارنجی شده است. در واقع، جاذبه اصلی و ویژگی منحصربه فرد چشمه های باداب سورت طبقات و حوضچه های جالب و متعدد هستند. این طبقات و قرار گرفتن چشمه ها در دامنه کوهستان واقعا شگفت انگیز هستند و به هنگام غروب چشم انداز بی نظیری دارند.
چشمه باداب سورت ساری

چه زمان از چشمه های باداب سورت بازدید کنیم؟


یکی از بهترین زمان های بازدید از چشمه های باداب سورت اردیبهشت ماه است. شچمه های باداب سورت در اردیبهشت بسیار تماشایی، شگفت انگیز و متحیرکننده می شوند. همراهی متاظر طبیعی و جذاب اطراف نیز بر زیبایی چشمه ها چندین برابر می افزاید. در هنگام طلوع و غروب انعکاس نور خورشید به روی آب چشمه ها، طبیعت خیره کننده کوهستانی و جنگلی اطراف همه و همه در کنار هم هماهنگی بی نظیری دارند و بسیار تحسین برانگیز هستند. این جلوه های بی همتای جذاب نشانگر موهبت الهی هستند. مطمئنا، بازدید از چشمه های باداب سورت تجربه ای فراموش نشدنی و جذاب برایتان خواهد بود.

چگونه به چشمه های باداب سورت برویم؟


چشمه های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده اند. برای دسترسی به چشمه های باداب سورت باید به روستای اروست بروید. اگر قصد دارید از تهران حرکت کنید، از جاده های استان سمنان و مازندران به ترتیب زیر استفاده کنید. گرچه مسافت جاده های استان سمنان کمتر است و به نسبت جاده های مازندران ایمن ترند. اما با این حال، جذابیت جاده های استان مازندران بیشتر است.
مسیر اول: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
مسیر دوم: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
مسیر جاده های سمنان و ساری تا روستای اروست آسفالت است و جاده خاکی از این روستا آغاز شده و تا چشمه های باداب سورت واقع در شرق روستا ادامه دارد.
چشمه باداب سورت ساری

مسیر دسترسی به چشمه های باداب سورت


یک پاسگاه پلیس در تلمادره وجود دارد. جاده مقابل این پاسگاه به اروست می رسد. در طول مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر می گذرید و به یک سه راهی معروف به سه خط می رسید (سه راهی اروست، مالخواست و باداب سورت). اکثر گردشگران در این محل مرتکب اشتباه می شوند.
مسیر آسفالت سمت چپ پس از۲ کیلومتر به روستای اروست می رسد. مسیر آسفالته سمت راست به روستای مالخواست منتهی می شود و مسیر مستقیم خاکی که در حریم روستای اروست است، به چشمه های باداب سورت می رسد. پس از طی۳ کیلومتر به دو مسیر خاکی می خورید که هردو به چشمه ها ختم می شوند. این دو راه فرق چندانی ندارند و طول یکی کمی بیشتر از دیگری است. وگرنه هردو مسیر شما را به بالای تپه ای که چشمه ها قرار دارند، هدایت می کنند. پس از طی کردن جاده خاکی سربالایی، به یک کانکس نگهبانی می رسید که از آن پس ورود خودرو ممنوع است. چشمه ها ۳۰ متر جلوتر از کانکس قرار دارند.

در نزدیکی چشمه های باداب سورت چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


روستای مالخواست: ۹.۸ کیلومتر
روستای اروست: ۱۰.۵ کیلومتر

در نزدیکی چشمه های باداب سورت چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل اقامتگاه بوم گردی سورت: ۷.۸ کیلومتر
هتل اقامتگاه بومگردی موسوی: ۹.۸ کیلومتر
هتل دانش: ۱۰۹ کیلومتر

در نزدیکی چشمه های باداب سورت چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران مجموعه گردشگری توسکا سورت: ۲۳.۶ کیلومتر
رستوران رستوران محلی باداب: ۲۳.۷ کیلومتر
رستوران آشپزخانه امیر: ۵۰.۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است