search
menu

جاهای دیدنی ساری

[ پنهان کردن ]
میدان ساعت ساری
خانه تاریخی کلبادی
خانه فاضلی‌ها
پناهگاه حیات وحش دشت ناز
پارک ملل ساری
پارک جنگلی شهید زارع
سد شهید رجایی ساری
مسجد جامع شاه عباسی ساری
حمام وزیری ساری
بازارهای قدیمی ساری
امامزاده عباس ساری
دریاچه چورت
پناهگاه حیات وحش سمسکنده
از جمله شهرهای اصلی شمال کشور و مرکز استان زیبای مازندران شهر ساری است. زمین های کشاورزی، شالی زارها، خانه هایی با سقف شیروانی، طبیعت زیبا، غذاهای محلی، مردم پرتلاش، بناهای تاریخی و موزه های مختلف همه و همه از جاهای دیدنی ساری هستند. وجود دریای خزر و جنگل های سبز به عنوان گنج هایی برای استان مازندران است و گردشگرانی را با خرید بلیط هواپیما به این شهر جلب می‌کنند. شهر ساری مرکز استان مازندران است که جاذبه های گردشگری زیادی دارد و از لحاظ تاریخی نیز جزو با قدمت ترین شهرهای ایران است. اولین خط راه آهن ایران در زمان پهلوی از ساری شروع شد. موقعیت جغرافیایی ساری به گونه ای است که شهرهای جنوبی و مرکزی را به دریای خزر مرتبط می‌سازد. جاذبه هایی همچون: میدان ساعت ساری، عمارت فاضلی ساری، خانه کلبادی، پارک شهید زارع ساری، پناهگاه حیات وحش دشت ناز، سد شهید رجایی ساری، مسجد جامع شاه عباسی، پارک ملل ساری، پارک جنگلی شهید زارع، حمام وزیری و بازارهای قدیمی از جمله جاذبه های شهر ساری است که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

میدان ساعت ساری


از مهمترین و معروف ترین جاذبه های شهر ساری میدان ساعت ساری است. این میدان نه تنها برای شهر ساری بلکه در شمال ایران نمادی زیبا و با شکوه است. این میدان قدمتی نزدیک به ۹۰ سال دارد. میدان ساعت ساری در مرکز شهر ساری قرار دارد. سازه ای زیبا و سفید رنگ است و ساعت بزرگی با عقربه های بزرگ که از دور نیز عقربه های آن قابل مشاهده است، در قسمت بالای آن قرار دارد. این ساعت یک ساعت صدا دار است و با تغییر ساعت صدای آن به گوش می‌رسد. در ابتدا برجی که تحت تاثیر معماری ایرانی و اروپایی بود در این مکان ساخته شده بود که بعدها تخریب گشت و دوباره در سال ۱۳۵۵ ساخت برج ساعتی دیگر شروع و در سال ۱۳۵۷ ساخت آن به اتمام رسید. چند سالی بود که صدای آن قطع شده بود ولی با نظر مسئولان دوباره صدای آن شنیده می‌شود و این صدا زمانی به گوش می‌رسد که ساعت تغییر کند. برج جدید ساعت در مقایسه با نمونه قبلی آن مستحکم تر است و تعداد ساعت های آن از ۲ تا به ۴ تا افزایش پیدا کرده است. گردشگران و مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما ارزان به ساری سفر می‌کنند می‌توانند از این میدان بازدید کنند و با گرفتن عکس یادگاری، نماد اصلی شهر ساری را در خاطرات خود ثبت کنند.

خانه تاریخی کلبادی


عمارت کلبادی یا خانه کلبادی ساری (Kolbadi Historical House) متعلق به دوران قاجار است و قدمت آن نزدیک به ۲۰۰ سال است. عمارت کلبادی خانه ای بسیار زیبا و بزرگ است که از حیث معماری مثال زدنی است. این خانه در دو طبقه احداث شده است و دستور ساختن این خانه از طرف یکی از سرداران ارتش به نام سردار جلیل صادر شده است. سردار جلیل این خانه را برای نوه خود منوچهری کلبادی به ارث گذاشته است. نام خانه کلبادی از اسم منوچهر کلبادی برگرفته است. این بنا که از سال ۱۳۷۰ به میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده است در سال ۱۳۷۷ بعنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. خانه کلبادی سال ها بعنوان اداره میراث فرهنگی ساری کاربری داشته است ولی امروزه بعنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. این ساختمان از دید معماری یکی از زیباترین خانه های شمالی است و ویژگی یک خانه شمالی یعنی داشتن سقف سفالی، حیاطی با درخت های زیبا، نمایی با پنجره های بزرگ و دلباز و طبقات و اتاق های مجزا برای مهمانان و افراد ساکن در خانه را دارا است. عمارت کلبادی به داشتن شاه نشینی زیبا در طبقه دوم معروف است. در وسط حیاط حوض بزرگ و زیبایی قرار دارد که رنگ آبی آن و انعکاس آسمان در آب این حوض در کنار درختان زیبایی که در حیاط وجود دارد به جذابیت های آن افزوده است. باوجود اینکه این عمارت مورد بازسازی قرار گرفته است و حتی پنجره های طبقه اول و دوم آن تحت تاثیر همین بازسازی عوض شده است ولی باز هم چیزی از زیبایی های این عمارت کاسته نشده است.
نشانی عمارت کلبادی ساری: ساری، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو

خانه فاضلی‌ها


عمارت فاضلی (Fazeli House) یا عمارتی با دو حکومت در ساری قرار دارد. این بنای بسیار زیبا و با شکوه دارای معماری منحصر بفرد به فرد است و یکی از خانه های باهویت و اصیل ایرانی محسوب می‌شود. این عمارت اصیل و زیبا که در دهه نود مورد بازسازی قرار گرفته است، همانطور که از نامش پیداش در زمان دو حکومت قاجاری و پهلوی ساخته شده است و محل اقامت و سکونت خانواده فاضلی بوده است. امروزه عمارت فاضلی به خانه رمدانی نیز معروف است. عمارت فاضلی نمای بسیار زیبای آجری دارد و آجرهای آن متمایل به رنگ قرمز است. عمارت فاضلی پنجره های بزرگی دارد که این پنجره ها مزین به شیشه های رنگی هستند. این عمارت در سه طبقه ساخته شده است. در دور تا دور بنا چند حیاط وجود دارد و حیاط اولی که با ورود به عمارت مشاهده می‌کنید حیاط دنج و باصفایی است که حوض زیبایی هم دارد. عمارت فاضلی نمونه بارز یک خانه شمالی با سقفی سفالی و بخش های مجزا برای اهداف متفاوت است. بطور مثال طبقه زیرین یا زیرزمین این عمارت با هدف آشپزی و ذخیره مواد غذایی بنا شده است. طبقات بالایی نیز محل استراحت و یا پذیرایی از مهمان ها هستند که پنجره های بزرگ و زیبایی به سمت حیاط عمارت دارند. گردشگران برای ورود به این عمارت نیازی به پرداخت ورودیه ندارند. این عمارت همه روزه بجز جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر به روی گردشگران باز است.
نشانی عمارت فاضلی ساری: ساری، خیابان انقلاب، محله آب انبارنو، بعد از عمارت کلبادی
جاهای دیدنی ساری

پناهگاه حیات وحش دشت ناز


پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری Dashte Naz Wildlife Refuge از جمله مناظر طبیعی و بسیار زیبای ساری است که گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. این پناهگاه حیات وحش از نظر پوشش گیاهی و جانوری در زمره مناطق غنی استان مازندران است. پناهگاه دشت ناز که ۵۵ هکتار وسعت آن است، حیواناتی از جمله گوزن زرد ایرانی در حال انقراض، شوکا، قرقاول و گربه جنگلی در آن زندگی می‌کنند. از نظر پوشش گیاهی نیز این ناحیه دارای نزدیک به ۴۰۰ گونه گیاهی است. از نظر موقعیت مکانی این منطقه جز مناطق کوهستانی به حساب می‌آید که به جنگل های هیرکانی متصل است. به دلیل این که در این منطقه گونه در حال انقراض گوزن زرد زندگی می‌کند محافظت ویژه ای از این ناحیه صورت گرفته است و در فصلی از سال که زمان زاد و ولد این گوزن است از ورود عموم به این منطقه جلوگیری می‌شود. از پوشش گیاهی این منطقه نیز می‌توان به درختان انجیلی، ممرز، لیلکی، توسکا و راش اشاره کرد. گردشگران می‌توانند با حفظ و رعایت اصول حفاظتی محیط زیست از نزدیک از حیوانات این پناهگاه دیدن کنند و از طبیعت زیبای آن لذت ببرند.
نشانی پناهگاه دشت ناز ساری: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری شمال شرقی ساری

پارک ملل ساری


رودی به نام تجن از شهر ساری می‌گذرد و زمینه را برای توسعه فضاهای سبز در اطراف این رود را فراهم آورده است. پارک ملل ساری Melal Park)) در حاشیه این رود و در سال ۱۳۹۳ ساخته شده است. پارک ملل همانطور که از نام آن پیداست پرچم کشورها و ملل مختلف بر فراز آن به نمایش در آمده است. این پارک هنوز تکمیل نشده است و یک فاز آن در دست تکمیل شدن قرار دارد. پارک ملل ساری فضای سبزی زیبا و چشم نواز را در حاشیه رود تجن ایجاد کرده است و خانواده ها در اوقات فراغتشان و همچنین مسافرانی که به ساری سفر می‌کنند می توانند از فضای آرامش بخش آن بهره ببرند. در این پارک امکانات رفاهی قابل قبولی نیز وجود دارد از جمله: وجود پارکینگ برای سهولت در رفت و آمد گردشگران، جت اسکی، قایق های تفریحی، جزیره مصنوعی، پل کابلی معلق، پیست دو چرخه سواری و وجود مکانی برای ماهیگیری. از بهترین زمان ها برای بازدید و گردش در پارک ملل ساری بهار و تابستان است که دمای هوا معتدل است و می‌توان بهتر از این فضای طبیعی بهره برد.
نشانی پارک ملل ساری: ساری، خیابان سلمان فارسی، کنار رود تجن
جاهای دیدنی ساری

پارک جنگلی شهید زارع


شهر ساری شهری با طبیعتی سرسبز و جاذبه های زیبایی است که سرشار از پتانسیل‌های گردشگری است. یکی از این جاذبه های طبیعی پارک جنگلی شهید زارع ساری است. این پارک جنگلی در فاصله بسیار نزدیک از ساری قرار گرفته است و با امکانات و تمهیداتی که در این پارک اندیشیده شده است آن را به یکی از جذاب ترین اماکن تفریحی و اقامتی در ساری تبدیل کرده است. این پارک جنگی همانند دهکده ای کوچک و سرسبز است که با دارا بودن امکانات اقامتی و رفاهی می‌توان با خیال راحت آنجا اقامت کرد و از طبیعت پیرامونش لذت برد. پارک جنگلی شهید زارع تعداد زیادی آلاچیق در محوطه اش دارد و گردشگران و مسافران با پرداخت ورودیه می‌توانند از بودن در این پارک لذت برده و از امکاناتش بهره ببرند. در پارک جنگلی شهید زارع ساری بوفه ها و رستوران ها می‌توانند برای تامین مایحتاج مسافران مورد استفاده قرار گیرند. نمازخانه، زمین بازی برای کودکان، سرویس های بهداشتی نیز از سایر امکانات تعبیه شده در این پارک جنگلی هستند. گردشگران می‌توانند با رزرو کلبه های چوبی پارک جنگلی شهید زارع شب را نیز اینجا اقامت داشته باشند. این پارک جنگلی به جاده اصلی و آسفالت نزدیک است و همین امر سبب آسانی در سفر به این پارک شده است. جذابیت ها و آرامش طبیعی پارک جنگلی شهید زارع آن را به یکی از پر طرفدارترین مکان های دیدنی و تفریحی ساری مبدل ساخته است. مساحت این پارک جنگلی وسیع نزدیک به هفتاد هکتار است. در سال ۱۳۴۴ جنگل کاری وسیعی در این پارک جنگلی صورت گرفت تا از تخریب جنگل های این ناحیه جلوگیری بعمل آید.
نشانی پارک جنگلی شهید زارع ساری: شهرستان ساری، سه کیلومتری ساری، جاده ساری به بهشهر

سد شهید رجایی ساری


سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه که در نزدیکی ساری احداث شده است علاوه بر این که برای ذخیره آب و مصرف آب مردم این منطقه بکار می‌رود، سبب خلق یک منظره طبیعی بسیار زیبا نیز شده است. این سد در نزدیکی روستای دودانگه از توابع ساری قرار دارد. احداث سد شهید رجایی از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۷۵ به اتمام رسیده است و چند سال بعد اجازه بازدید عموم مردم داده شد. برای ورود به محوطه این سد و قدم زدن روی تاج سد شهید رجایی ساری باید ورودیه پرداخته شود. این منطقه به قدری زیبا و خوش آب و هوا است که در نزدیکی آن امکانات و تمهیدات ویژه ای را برای مسافران و گردشگران تعبیه کرده اند. در واقع این منطقه به دهکده آرامش نیز معروف است. در این منطقه امکانات رفاهی همچون امکان اجاره ویلا، قایق رانی روی آب دریاچه سد شهید رجایی، وجود زمین های ورزشی، اسکی روی آب، سالن ها و رستوران های غذاخوری وجود دارد که اقامت در این مکان را آسان کرده است. باید این نکته را بدانیم که در این دریاچه ماهیان متنوعی نیز برای صید می توان یافت و علاقه مندان به ماهیگیری می‌توانند به ماهیگیری نیز بپردازند و از آرامش محیط لذت ببرند. مسیر رسیدن به سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه ساری نیز سرشار از زیبایی و جذابیت های منحصر بفردی است. در این مسیر شالیزارها، رودخانه های آب و طبیعت سرسبز می تواند به جذابیت های سفر و اقامت در نزدیکی این سد بیافزاید.
نشانی سد شهید رجایی ساری: ساری، بزرگراه ۷۰ آسیا، جاده فریم
جاهای دیدنی ساری

مسجد جامع شاه عباسی ساری


مسجد جامع شاه عباسی (Shah Abbasi Mosque) یا مسجد جامع فرح آباد از جمله اماکن تاریخی ساری است که گردشگران با سفر به ساری می‌توانند از آن بازدید کنند. مسجد شاه عباسی که امروزه مسجد امام حسن مجتبی (ع) نام دارد، در مجموعه فرح آباد قرار دارد. این مجموعه در واقع در زمان حکومت صفویان ساخته شده است ولی در سالهای بعد به دلیل حمله قزاق ها از رونق افتاد و خالی از سکونت شد. مسجد فرح آباد ساری در دوره زندیه و همچنین یکبار هم در دهه هشتاد مورد بازسازی قرار گرفت. مسجد جامع شاه عباسی ساری از حیث معماری در سبک و سیاق مساجد اصفهان ساخته شده است. وارد حیاط که می‌شوید حوضی در وسط حیاط قرار دارد و دورتا دور حیاط اتاق هایی وجود دارد که برای اقامت و یا کلاس درس طلاب به کار می‌رفت. این مسجد با وجود این که سالهای سال از احداث آن گذشته است، چنان ابهت و شکوهی در نمای ساده و آجری آن وجود دارد که گویی در سکوتش در روحانی ترین وضعیت خود قرار دارد و یکی از بهترین بناهای تاریخی برای تجدید آرامش روحی و معنوی است. این مسجد گنبدی بزرگ دارد که نمای بیرونی آن ساده و آجری است. در درون مسجد نیز دیوارها نمای آجری ساده دارند. از حیاط که به نمای مسجد نگاه کنید جدای از ایوان ورودی مسجد که بزرگ و باشکوه است چهار ایوان نیز دیده می‌شود. این مسجد که قدمتی نزدیک به ۴۰۰ سال دارد یکی از جاذبه های تاریخی با شکوه ساری است که بازدید از آن به مسافران پیشنهاد می‌گردد. گردشگران می‌توانند با پرداخت ورودیه از این مکان بازدید کنند.
نشانی مسجد جامع فرح آباد ساری: شهرستان ساری، جاده فرح آباد
جاهای دیدنی ساری

حمام وزیری ساری


ساری هم جاذبه های طبیعی دارد و هم جاذبه های تاریخی که هر کدام سبب مجبوبیت و معروفیت بیشتر این شهر شده‌اند. حمام وزیری ساری Vaziri bath یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است که در دوره قاجار ساخته شده است و در خیابان انقلاب ساری قرار دارد. این حمام بخشی از عمارت وزیری ساری است که از کل عمارت تنها همین حمام باقی مانده است. حمام وزیری در سال ۱۳۷۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۱ بعنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. حمام وزیری بخش های مختلفی دارد که بازدید از آن ها ما را با یک نمونه اصیل و قدیمی حمام ایرانی آشنا می سازد. بخش های مختلف این حمام شامل: ورودی، سربینه، گرمخانه و خزینه آب گرم و سرد است. بعد از اینکه از ورودی وارد حمام شدید با یک حوض هشت ضلعی رو به رو خواهید شد که در اطراف آن چهار سکو وجود دارد. افراد با نشستن روی این سکو چه در موقع خروج و چه در موقع ورود می‌توانستند پاهای خود را بشویند. راهروهای تو در تو در این حمام نیز جهت جلوگیری از خروج هوای گرم حمام طراحی شده اند. زیربنای حمام وزیری ساری حدود ۲۰۰ متر مربع است. این حمام دو ورودی داشته است که بعد از مرمت و بازسازی آن هر دو ورودی مسدود شدند و تنها از عمارت کلبادی یک راه برای بازدید از آن تعبیه شده است. با بازدید از این حمام می‌توانید با لباس های سنتی مردمان گذشته ساری که در این حمام به نمایش در آمده اند نیز آشنایی بیابید.
نشانی حمام وزیری ساری: ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو

بازارهای قدیمی ساری


شهر ساری چندین بازار قدیمی دارد که هر کدام کاربری متفاوتی دارند و به چهره شهر رونق و اصالت خاصی بخشیده اند. بازار نرگسیه یا رجایی ساری، بازار ترکمن و بازار روز ساری از جمله بازارهای قدیمی ساری هستند. بازار ترکمن ساری یکی از بازارهایی که صنایع دستی و لباس هایی که در آن عرضه می شود همگی هنر دست هنرمندان ترکمن است. این بازار با عرضه آثار ترکمن ها زیبایی و جدابیت خاصی را به چهره شهر بخشیده است. این بازار که با نام ملامجدالدین نیز معروف است علاوه بر اینکه کالاها و اقلام ترکمن در آن به فروش می‌رسد، اقلام تزئینی، آرایشی و بهداشتنی را نیز می‌توان در آن یافت. از بازار های دیگر ساری که رونق و جنب و جوش مردم در آن به چشم می‌خورد می‌توان به بازار نرگسیه اشاره کرد. این بازار بنابر اطلاعات موجود قدیمی ترین بازار ساری محسوب می‌شود. اقلام به فروش گذاشته شده در این بازار شامل تمام وسایل مربوط به بافندگی، پوشاک، طلا و کفش است. در بخشی از این بازار نیز میوه و سبزیجات به فروش گذاشته شده است. بازار نرگسیه در کنار مسجد جامع ساری واقع شده است. بازار روز ساری بازاری است که در مرکز شهر واقع شده است و خرید و فروش در آن از رونق خاصی برخوردار است. این بازار در ۱۳۴۹ تاسیس شده است و آنچه در آن به فروش می‌رسد اغلب میوه و تره بار است. این بازار از بازارهای اصلی شهر است که در آن می‌توان تازه ترین مواد و مایحتاج را خریداری کرد.
نشانی بازار ترکمن ساری: ساری، خیابان ملامجدالدین
نشانی بازار نرگسیه ساری: ساری، خیابان نادر
نشانی بازار روز ساری: ساری، بلوار کشاورز، بازار روز راه آهن و کشاورز
جاهای دیدنی ساری

امامزاده عباس ساری


امامزاده عباس ساری جاذبه گردشگری دیگری از ساری است که به نوعی یک برج آرامگاهی به حساب می‌آید. نمای بیرونی این امامزاده بصورت هشت ضلعی و آجری است. از نظر تاریخی این برج متعلق به قرن نهم هجری است. ضریح این امامزاده توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است و قسمت بالایی ضریح نیز توسط خطاطی هنرمندان اشعاری به خط نستعلیق را در بر دارد. گردشگرانی که با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به ساری سفر می‌کنند می‌توانند از این امامزاده زیبا دیدن کنند و از حال و هوای معنوی آن نیز لذت ببرند.
نشانی امامزاده عباس ساری: شمال شرقی شهرستان ساری، جاده ساری به بهشهر، محله آزاد گله.

دریاچه چورت


دریاچه چورت جاذبه طبیعی دیگری در ساری است که به دلیل داشتن طبیعتی زیبا می‌تواند سبب آرامش گردشگران شود. مسافرانی که از شهرهای پر جمعیت به استان مازندران سفر می‌کنند می‌تواند چند ساعتی را در کنار این دریاچه به استراحت بپردازند و تجدید قوا کنند. نام قدیمی دریاچه میانشه است ولی بعدها به دلیل همجواری با روستای چورت بیشتر با عنوان دریاچه چورت شناخته شده است. این دریاچه در اثر زمین لرزه و جابجایی زمین در سال ۱۳۱۸ بوجود آمده است.
نشانی دریاچه چورت: ساری، جاده‌ی ساری-کیاسر، روستای چورت
جاهای دیدنی ساری

پناهگاه حیات وحش سمسکنده


پناهگاه حیات وحش سمسکنده بخشی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال کشور است که یک جاذبه طبیعی و بسیار دیدنی است. در این پناهگاه حیات وحش گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری نگهداری می‌شوند که شامل: انجیر، تمشک، ممرز، لیلکی، گوزن زرد، سنجاب، عقاب جنگلی، قرقاول، شغال، گراز و... هستند. این پناهگاه حیات وحش از سال ۱۳۵۲ مورد حفاظت قرار گرفته است و از طریق جاده ساری به نکا برای گردشگران قابل دسترسی است. این پناهگاه حیات وحش در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند گزینه خوبی برای سفر گردشگران باشد.
نشانی پناهگاه حیات وحش سمسکنده: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است