search
menu
همدان keyboard_arrow_down close

همدان

hotel
هتل های همدان ۱۹

درباره همدان

درباره همدان


همدان چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران است است که در غرب کشور و در منطقه کوهستانی قرار گرفته و با استان های کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان و مرکزی همسایه است. از آنجایی که شکل گیری همدان به زمان حکومت مادها می رسد این شهر را پایتخت فرهنگ و تمدن ایران نامیده اند. همدان که در گذشته نام آن هگمتانه، اکباتان و آمدانه به معنی محل تجمع مادها بود، به عنوان اولین پایتخت این حکومت مشخص شد و امروزه پس از چشیدن سرد گرم روزگار گنجینه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی را در خود جای داده است.
همدان

طبیعت و اقلیم شهر همدان


اما زیبایی‌های همدان تنها به آثار باستانی آن ختم نمی‌شود بلکه دارای طبیعت هیجان‌انگیزی مانند غار علیصدر می‌باشد. جالب است بدانید یکی از بلندترین رودخانه‌‌های ایران به نام گاماسیاب که سرچشمه آن قله‌های الوند می‌باشد نیز در این شهر جاری است. موقعیت شهر همدان به گونه‌ای است که در دامنه کوه‌‌های الوند و منطقه کوهستانی قرار گرفته بنابراین یکی از شهر‌های سردسیر محسوب می‌شود که در تابستان دارای آب و هوای دلپذیری دارد که اکثر مسافران را به این شهر می‌کشاند. همچنین وجودکوه‌ و رودهای بسیار در این منطقه آبشارهایی چون آبشار گنج نامه را ایجاد کرده است.
همدان

آثار تاریخی و باستانی همدان


علاوه برتمام زیبایی‌هایی که در شهر همدان جای گرفته این شهر نیز خواستگاه آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر یکی از شاعران و عارفان قرن ۵ هجری می‌باشد. یکی دیگر از آثار چشم نواز تاریخی این شهر مجموعه گنج نامه است که قدمت آن به دوران هخامنشان باز می‌گردد این مجموعه گردشگری علاوه بر سنگ نبشته‌های تاریخی، آبشار و غار تماشایی را در خود جای داده است. اما آثار باستانی این شهر نیز تنها به گنج‌نامه محدود نمی‌شود بلکه دارای آثار تاریخی مانند خانه لطفعلیان و روستاهای دیدنی مانند ورکانه، تویسرکان است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.
جالب است بدانید این استاد خود به تنهایی سکونتگاه بسیاری از قومیت‌ها و گویش‌ها است به گونه‌ای که زبان‌های فارسی، ترکی، لری و لکی و کردی از مهمترین زبان‌های این شهر محسوب می‌شود.
همدان

صنایع دستی و سوغات


اگر به این شهر سفرکردید از سوغات لذیذ آن که شامل سمنو، کماج، شیره، انگشت‌پیچ، شیرمال و انواع ترشیجات و مرباهای محلی غافل نشوید. همچنین از صنایع چرم همدان که از دوران پهلوی تاکنون به تولید و صادرات مشغول است و کالاهای چرمی آن شهرت جهانی دارد نیز دیدن کنید.

دیدنی های همدان