search
menu

موزه هگمتانه همدان

[ پنهان کردن ]
درباره موزه هگمتانه همدان
چرا بازدید از موزه هگمتانه همدان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه موزه هگمتانه همدان
معماری و آثار موجود در موزه هگمتانه همدان
چگونه به موزه هگمتانه همدان برویم؟
در نزدیکی موزه هگمتانه همدان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی موزه هگمتانه همدان برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه هگمتانه همدان هستند؟

درباره موزه هگمتانه همدان


موزه هگمتانه همدان نماینده و یادگار تاریخ چندهزار ساله شهر همدان است. همدان با چند هزار سال قدمت قدیمی‌ترین شهر ایران و یکی کهن‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در غرب کشور قرار دارد. به واسطه قدمت زیاد این شهر در ادوار مختلف و اهمیت آن در حکومت‌ها دارای ابنیه تاریخی فراوانی است که به همین دلیل پنجمین شهر توریستی و تاریخی ایران شناخته می‌شود. یکی از مکان‌های مهم همدان که قدمتی چند ده هزار ساله دارد تپه هگمتانه است که توسط مادها بنا شده است و پایتخت اولین امپراتوری ایران می‌باشد. اشیائی که از دل این تپه به بیرون آمده‌اند، امروزه در موزه‌ای تحت عنوان موزه هگمتانه قرار دارند که بازدید از آنها به هیچ وجه خالی از لطف نیست.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شهر زیبای همدان و جاذبه های گردشگری آن، از وبلاگ سفرمارکت، موتور جستجوی ارزانترین بلیط هواپیما بازدید کنید.

چرا بازدید از موزه هگمتانه همدان پیشنهاد می‌شود؟


- موزه هگمتانه جزو معروف‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های کل کشور است.
- از آنجا که همدان و هگمتانه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و شاید جهان به شمار می‌روند، آثار یافت شده در این شهر از قدمت بسیار زیادی برخوردار است.
- انواع سنگ‌های تزیینی و مهره‌های بسیار قدیمی، سر ستون‌های سنگی و انواع خشت‌های چهار گوش، ظروف سفالی مانند کاسه و کوزه و خمره در این موزه گردآوردی شده‌اند که نظر هر علاقه‌مند به تاریخ ایران باستان را به خود جلب می‌کند.
- فاصله موزه هگمتانه بسیار با سایر نقاط مهم شهر همدان از جمله بازار این شهر بسیار کم است.
موزه هگمتانه همدان

تاریخچه موزه هگمتانه همدان


قبل از انقلاب با وضع قانونی برای نظارت بر کار پژوهشگران بیگانه، کند و کاوها در شهر هگمتانه شکل علمی‌تری به خود گرفت و هدف تنها استخراج اشیاء برای پر کردن موزه‌های کشورهای خارجی نبود. به همین واسطه اشیاء تاریخی بیشتری در انجمن آثار ملی ثبت شدند. در سال ۱۳۱۰ خورشیدی تپه هگمتانه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۲۴ تعدادی از آثار بیرون آمده از هگمتانه توسط دولت خریداری و به ایران بازگردانده شد. در ۱۳۴۷ آزاد سازی حریم تپه آغاز گردید و طی سال‌های بعد فضا برای کاوش‌های علمی توسط کارشناسان ایرانی باز گشت. پس از انقلاب این کاوش‌ها از سر گرفته شد و با ادامه این روند و بدست آوردن اشیاء تاریخی بیشتر تصمیم برای ساخت فضایی برای نگهداری این آثار صورت گرفت. در کنار گودالی معروف به گودال فرانسوی‌ها، مدرسه‌ای به نام پرورش به عنوان مکانی برای نگهداری اشیاء تاریخی توسط انجمن باستان شناسی خریداری شد که بعدها همان موزه هگمتانه گردید. با پایان جنگ تحمیلی آماده‌سازی مدرسه برای ایجاد یک موزه در فضای آن ادامه یافت و در سال ۱۳۷۳ موزه هگمتانه به طور رسمی افتتاح گردید. اشیاء این موزه همان‌طور که گفته شد از تپه هگمتانه و شهرهای دیگر استان همدان یافته شده‌اند و دارای قدمتی ۳۵۰۰ ساله هستند.
موزه هگمتانه در حدود سال‌های ۱۳۲۰ به عنوان مدرسه پرورش فعال بود که در واقع به امر پژوهش و تحقیق‌های باستان شناسی می‌پرداخت. پس از گسترش اشیاء کشف شده و تغییر سیاست‌های دولت از این مکان به عنوان مخزنی برای آثار به دست آمده استفاده شد. ولی پس از انقلاب و با پایان جنگ، فضای داخلی این مدرسه تغییر داده شد و برای نگهداری اشیاء تاریخی به عنوان موزه آماده گردید. سرانجام در ۱۳۷۳ این موزه افتتاح شد.
موزه هگمتانه همدان

معماری و آثار موجود در موزه هگمتانه همدان


این موزه دارای یک سالن اصلی، دو راهرو و یک سرسرای نسبتا بزرگ است. همچنین در این مجموعه فرهنگی ساختمان‌هایی برای مرمت آثار و عکاسی و کتابخانه در نظر گرفته شده است.
آثار موزه هگمتانه را می‌توان به چندین بخش تقسیم کرد. دسته بندی اول نسبت به زمان آثار است. آثار تاریخی کهن این موزه مربوط به دوران هخامنشی ساسانی و اشکانی بوده و شامل ظروف سفالی قدیمی مانند کوزه و خمره و ظروف شیشه‌ای و مجسمه‌های گلی تابوت‌ها است. دیگر آثار را می‌توان برای دوران اسلامی دانست که متعلق به ادوار مختلف اسلامی بوده و معروف‌ترین آنها عبارتند از: حوض آبنما، قوچ سنگ و خمره سنگ. دسته‌بندی دیگر را می‌توان به صورت تخصصی و استانی در نظر گرفت. در بخش اختصاصی می‌توانید آثار منحصر به فردی تماشا کنید که پس از مراحل مرمت و بازسازی به نمایش در آمده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به مهر شیشه‌ای با نقش نیایشگر، مهرهایی از جنس استخوان مربوط به دوران هخامنشی، سرپیکان‌ها و پیکره‌های انسانی و کتیبه‌های به خط میخی اشاره کرد. در بخش استانی آثاری شامل نسخ خطی تابوت‌های سنگی و سفالی مربوط به دوران اشکانی و اسلامی اشاره کرد. باید به این موضوع اشاره کنیم که قدیمی‌ترین اثر این موزه مربوط به خمره سفالی‌‌ای است که به پنج هزار سال قبل از میلاد تعلق دارد.

چگونه به موزه هگمتانه همدان برویم؟


از میدان اصلی شهر همدان که میدان امام خمینی نام دارد، با خودرو حدود پنج دقیقه تا موزه هگمتانه فاصله هست. این موزه در بلوار ایثار قرار دارد و در ضلع جنوبی میدان هگمتانه واقع شده است. ضمنا موزه بازار همدان نیز در کنار موزه هگمتانه قرار گرفته است.
موزه هگمتانه همدان

در نزدیکی موزه هگمتانه همدان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


موزه باستان شناسی همدان: ۱۵۰ متر
کلیسای ارامنه ارتدوکس (کلیسای گریگوری استپان): ۴۰۰ متر
بازار همدان: ۸۰۰ متر
گنبد علویان: ۱٫۵ کیلومتر
باغ ایرانی: ۱٫۹ کیلومتر
امامزاده عیسی بن احمد: ۲ کیلومتر
آرامگاه باباطاهر: ۲٫۱ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه هگمتانه همدان برای اقامت وجود دارد؟


هتل باباطاهر: ۱٫۳ کیلومتر
هتل خاتم: ۱٫۴ کیلومتر
هتل سفیر: ۲ کیلومتر
هتل یاس: ۲٫۲ کیلومتر
هتل آرین: ۳٫۵ کیلومتر
هتل امیران: ۵٫۲ کیلومتر
برای آشنایی با هتل های همدان می‌توانید به وبلاگ سفرمارکت مراجعه کنید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه هگمتانه همدان هستند؟


رستوران و کافی شاپ داره تا: ۱٫۸ کیلومتر
چلوکبابی ملی: ۲٫۲ کیلومتر
رستوران شاندیز حاجی: ۲٫۴ کیلومتر
رستوران سعید: ۲٫۵ کیلومتر
سفره سرای آریاییان: ۲٫۸ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است