search
menu

غار علیصدر کبودر آهنگ

[ پنهان کردن ]
چرا باید به غار علیصدر سفر کنیم؟
آشنایی با غار علیصدر
تاریخچه پیدایش و کشف غار علیصدر
ویژگی های جذاب غار علیصدر
اشکال مختلف در غار علیصدر
اقامت در نزدیکی غار علیصدر
امکانات غار علیصدر
مسیر دسترسی غار علیصدر
زمان بازدید از غار علیصدر
فصل مناسب سفر به غار علیصدر
جاذبه های نزدیک غار علیصدر
هتل های نزدیک به غار علیصدر
رستوران های نزدیک به غار علیصدر
غار علیصدر یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی استان همدان به شمار می‌رود که دارای شهرت جهانی است. غار علیصدر که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، یک پدیده زمین شناختی برجسته با چشم‌اندازی استثنائی است.

چرا باید به غار علیصدر سفر کنیم؟


غار علیصدر یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران و جهان محسوب می شود که امکان قایقرانی دارد. دمای بیرون و داخل غار بسیار متفاوت هستند که همین خنکی هوای درون باعث شده تا یکی از جاذبه های جذاب برای گردش در گرمای تابستان به شمار برود. در این غار منظره هایی خواهید دید که مطمئنا تعجب خواهید کرد. پس اگر با خرید بلیط هواپیما به همدان سفر کردید، حتما بازدید از این غار زیبا را در برنامه سفر خود قرار دهید.

آشنایی با غار علیصدر


غارها جزو اسرارآمیزترین و جذاب ترین نعمت های الهی هستند. در کشورمان ایران نیز غارهای زیادی وجود دارد که هرکدامشان زیبایی منحصر بفردی دارند. ارتفاع غار علیصدر از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است و شامل دالان ها، دهلیزها و تالارهای پیچ در پیچی است که توسط دریاچه بزرگی بخش های مختلف غار به یکدیگر متصل شده اند. به همین دلیل باید برای دیدن قسمت های دیگر سوار قایق شوید. این غار زیبا در ۱۳۸۷ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.
غار علیصدر کبودر آهنگ

تاریخچه پیدایش و کشف غار علیصدر


قدمت سنگ های غار علیصدر به دوره ژوراسیک نسبت داده می شود، یعنی حدودا از ۱۹۰ میلیون سال پیش آغاز شده و تا ۱۳۶ میلیون سال قبل ادامه داشته است. غار علیصدر از ترکیب آب باران و گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و نفوذ در لایه های آهکی ضخیم به وجود آمده است. گاز دی اکسید کربن با حل شدن در آب، ترکیب ناپایداری به نام بی کربنات کلسیم به وجود آورده و سنگ های آهکی پیشرفت کرده و فضاهای خالی را به وجود آورده است. در طول میلیون ها سال نیز این فضاهای خالی به هم پیوسته شده اند و غار علیصدر را تشکیل داده اند. مردم روستای علیصدر نیز از آب این غار استفاده می کردند. اما برای مدتی ورود به این غار امکانپذیر نبود تا اینکه سالها بعد از زلزله مهیب در این منطقه توانستند به بخش ها و تالارهای مختلف غار دسترسی داشته باشند. دهانه غار بسیار تنگ بوده که در سال های بعدی عریض تر کردند و در آن مسیری را برای پیاده روی و حرکت چند قایق مجهز کردند.

ویژگی های جذاب غار علیصدر


آب دریاچه علیصدر بی رنگ و بی بو است و مزه معمولی دارد اما به دلیل دارا بودن املاح زیاد غیر قابل آشامیدن است. جالب این است که هیچ گونه حیات جانوری در آن دیده نشده است. آب به حدی زلال و شفاف است که تا عمق ۱۰ متری را به راحتی و بدون چشم مسلح می توانید ببینید.
غار علیصدر کبودر آهنگ

اشکال مختلف در غار علیصدر


در این غار شکل های متنوع، جذاب و زیبایی را خواهید دید که در طی سال های زیاد شکل گرفته اند و هر ببینده ای را جذب خود می کنند. این اشکال نام های مختلفی مانند گل کلمی، سوزنی، نی غار، برفک و ... دارند. سال ها بعد با کشف مسیرهای تازه، شکل های جدیدی نیز کشف شدند، مانند پنجه اژدها، میدان ستون ها، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیرغار، دروازه غار، تخت جمشید و ...
میدان ستون ها که تخته سنگ بزرگی است و مانند ستون از بالا تا کف غار ﺁمده است. پنجه اژدها، سنگی زرد رنگ است که مانند پنجه اژدهایی افسانه ای از سقف غار فرود ﺁمده است. آبشار سنگی نیز تخته سنگ بزرگی به شکل یک آبشار بزرگ و زیبا در میان غار وجود دارد. پنجه عقاب هم شکلی عجیب مانند پنجه عقاب دارد. تالار قندیل بزرگ نیز در قسمتی از مسیرپیاده روی غار قرار گرفته و قندیلی عظیم الجثه در میان آن دیده می شود. یکی از شگفتی های غار علیصدر کلمه الله است که در دیواره غار قابل رویت است و با نورپردازی برجسته تر شده است. تخت جمشید هم در واقع ستون هایی هستند که از زمین تا به بالا کشیده شده اند و سرستون ها شباهت زیادی به سازه تخت جمشید دارند.

اقامت در نزدیکی غار علیصدر


برای اقامت در علیصدر می توانید از مجتمع های اقامتی نزدیک غار استفاده کنید. در این منطقه، هتل، ویلاهای چوبی یک خوابه و دو خوابه، سوئیت های اقامتی و چادر صحرایی برای اقامت تعبیه شده است. داخل روستا هم خانه های محلی و سوئیت ها و اقامتگاه های بومی مناسبی وجود دارند که می توانید در صورت پر بودن سوئیت ها و ویلاهای غار علیصدر آنجا بروید.

امکانات غار علیصدر


در کنار امکانات اقامتی، امکانات رفاهی و تفریحی مانند رستوران های مختلف، بازارچه های صنایع دستی، شهربازی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ در حوالی غار علیصدر برای پذیرایی از گردشگران ایجاد شده است.

مسیر دسترسی غار علیصدر


برای رسیدن به غار علیصدر دو مسیر دارید که هرکدام برایتان آسان یا نزدیک باشد را انتخاب کنید:
از شهر همدان به سمت شهر لالجین بروید و از آنجا راه بیجار را در پیش بگیرید و به سمت غار علیصدر حرکت کنید.
از شهر همدان به سمت شهر کبودرآهنگ حرکت کنید، نرسیده به شهر مسیرتان را به سمت سه راهی نوژه (مسیر همدان به شهر رزن) تغییر دهید و راه غار را در پیش بگیرید.
اگر مایلید به همدان سفر کنید و از جاذبه های همدان از جمله غار علیصدر دیدن کنید، بهتر است نوشتار راهنمای سفر به همدان را بخوانید.

زمان بازدید از غار علیصدر


همه روزه می توانید از این غار بی نظیر بازدید کنید اما ساعت کاری آن در شش ماهه اول از ۸ صبح تا ۶ عصر است و در شش ماهه دوم از ۸ صبح تا ۳ ظهر است و بازدید از این غار زیبا شامل هزینه است.

فصل مناسب سفر به غار علیصدر


همدان استانی سردسیر است و بازدید از مناطق کوهستانی آن، در فصل زمستان کار دشوارتری خواهد بود. پس نیمه اول و ماه‌های گرم سال را برای بازدید از غار علیصدر پیشنهاد می‌کنیم.
غار علیصدر کبودر آهنگ

جاذبه های نزدیک غار علیصدر


رصدخانه آسمان شب علیصدر: ۲ کیلومتر
موزه هگمتانه همدان: ۷۱ کیلومتر
آرامگاه باباطاهر: ۷۳ کیلومتر
تپه هگمتانه: ۷۳٫۵ کیلومتر
آرامگاه بو علی سینا: ۷۳٫۹ کیلومتر
دهکده گنجنامه: ۷۹ کیلومتر

هتل های نزدیک به غار علیصدر


هتل جهانگردی علیصدر: ۱ کیلومتر
اقامتگاه سنتی جهان پاک: ۷.۷ کیلومتر
اقامتگاه بومگردی خان قلان: ۷.۸ کیلومتر
هتل سفیر: ۷۰٫۵ کیلومتر
هتل باباطاهر: ۷۰٫۷ کیلومتر

رستوران های نزدیک به غار علیصدر


کافه فست فود ویانا: ۲ کیلومتر
رستوران بهار: ۱.۲ کیلومتر
رستوران سنتی لاله: ۱.۲ کیلومتر
رستوران پردیس: ۱.۳ کیلومتر
رستوران سنتی آدانا: ۱.۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است