search
menu

همدان گردی

[ پنهان کردن ]
معرفی استان همدان
اهمیت همدان گردی
آثار تاریخی و گردشگری همدان
گنج نامه
آرامگاه بوعلی سینا
تپه باستانی هگمتانه
آرامگاه باباطاهر عریان
خورد و خوراک در همدان
مراکز خرید همدان
همدان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و مهد تاریخ و تمدن در ایران است. این استان قدمت بسیار زیادی دارد و آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است. به همین دلیل همدان در تمامی طول سال پذیرای گردشگرانی است که از ایران و دیگر کشورها بلیط هواپیما خریداری کرده و به این شهر سفر می‌کنند.
همدان در رشته کوه‌های الوند واقع شده است و در تابستان آب و هوای خنک و معتدلی دارد. فصول گرم سال بهترین زمان برای سفر به این شهر هستند. در تابستان می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی این استان همچون دره مراد بیگ، تالاب آبشینه، دوزخ دره و ... نیز بازدید کنید.
اولین حاکمان ایران زمین در منطقه هگمتانه که در همدان واقع شده است، حکومت می‌کردند. همدان به دلیل تاریخ غنی که دارد، جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است.
همدان گردی

اگر قصد همدان گردی و سفر به این شهر را دارید و یا می‌خواهید به رزرو تور همدان اقدام کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای همدان گردی خواهیم پرداخت و برخی از جاهای دیدنی همدان همچون گنج نامه، هگمتانه، مقبره باباطاهر و ابن سینا را نیز بررسی خواهیم کرد.

معرفی استان همدان


همدان یکی از استان‌های مرتفع در غرب ایران است. این شهر مساحتی بیشتر از ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع دارد. همدان از سمت شمال با استان‌های قزوین و زنجان و از سمت غرب با استان‌های کرمانشاه و کردستان همسایگی دارد. همچنین همدان از سمت جنوب به استان لرستان و از سمت شرق به استان مرکزی محدود می‌شود. همدان در دامنه‌های کوه الوند واقع شده است و یکی از شهرهای سردسیر در ایران به حساب می‌آید. این شهر چهاردهمین شهر پرجمعیت در کشور است. شهر همدان در سال ۱۳۸۵ توسط مجلس به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

اهمیت همدان گردی


موقعیت جغرافیایی و اقلیمی استان همدان باعث شد تا اقوام ایرانی در این منطقه سکونت کنند. حفاری‌های بسیار زیادی در تپه گیان نهاوند انجام شده است و آثار تاریخی بسیار زیادی به دست آمده است که قدمت آن‌ها به ۶ هزار سال پیش بازمی‌گردد. این شهر را بیشتر به اسم پادشاهی مادها می‌شناسند. دیاکو نخستین پادشاه ماد این شهر را به عنوان پایتخت حکومتی و فرمانروایی خود انتخاب کرد. این شهر در زمان هخامنشیان نیز به عنوان پایتخت تابستانی انتخاب شد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.
تمامی این‌ها سبب شد تا آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در همدان ساخته شود. علاوه‌براین همدان آب و هوای معتدل و خنکی دارد و مردم خونگرم و مهمان‌نواز آن باعث شده‌اند تا همدان به یکی از محبوب‌ترین قطب‌های گردشگری در غرب کشور تبدیل شود. مهم‌تر از همه این است که اولین حکومت‌ها و فرمانروایی‌ها در این شهر شکل گرفته‌اند. تمامی این‌ها دلایلی از اهمیت همدان گردی هستند.
همدان گردی

آثار تاریخی و گردشگری همدان


این شهر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است. دلیل آن هم تاریخ پرفراز و نشیب این استان است. از مهمترین جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به گنج نامه، هگمتانه، مقبره باباطاهر و ابن سینا اشاره کرد که در ادامه به معرفی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

گنج نامه


از مشهورترین آثار تاریخی شهر همدان می‌توان به مجموعه تاریخی و گردشگری گنج نامه اشاره کرد. این مجموعه از دوران داریوش و خشایار هخامنشی به جای مانده است. کتیبه‌هایی که در این گنج نامه وجود دارند به سه زبان پارسی، بابلی و ایلامی نوشته شده‌اند و در دل صخره‌های کوه الوند جای خوش کرده‌اند. این گنج نامه متن بسیار زیبایی دارد که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.
(خدای بزرگ این سرزمین را خلق کرد. آسمان و مردم را نیز خدا آفرید. خداوند بزرگ برای مردم شادی آفرید و داریوش را شاه کرد. داریوش بزرگ، شاهی از میان بسیار و فرمانروایی از میان بسیار است. من داریوش بزرگ هستم. شاه شاهان. شاه سرزمین‌هایی با نژادهای مختلف. شاه سرزمین دور و دراز. من داریوش پسر ویشتاسب هخامنشی هستم.)
آبشار گنج نامه نیز زیبایی بسیار زیادی دارد و در همین منطقه واقع شده است. این آبشار ارتفاعی معادل ۱۲ متر دارد و در ارتفاعات کوه الوند واقع شده است. در مجموعه گردشگری گنج نامه می‌توانید سوار تله کابین شوید و ۱۶۸۰ متر را از ارتفاع بالا تماشا کنید. از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به بانجی جامپینگ، سورتمه، سالن بولینگ، کافی شاپ و رستوران و ... اشاره کرد.
همدان گردی

آرامگاه بوعلی سینا


بوعلی سینا یکی از ماهرترین طبیبان ایران زمین بوده است که در حال حاضر کتاب‌های او در مشهورترین دانشگاه‌‎های آمریکا تدریس می‌شود. بوعلی سینا طبیب، حکیم، دانشمند و شاعر مشهور ایران است که آوازه‌اش در کل دنیا پیچیده است. آرامگاه بوعلی سینا طراحی بسیار زیبایی دارد و طرح آن از برج معروف گنبد قابوس در شهر گنبد گرفته شده است. بخشی از آرامگاه ابوعلی سینا به موزه و محل نگهداری کتب خطی، اشیا قدیمی و اکتشافی تبدیل شده است. آرامگاه بوعلی سینا در میدانی با همین نام واقع شده است.

تپه باستانی هگمتانه


هگمتانه یکی از قدیمی‌ترین منطقه‌های همدان است. نخستین فرمانروابان ایران زمین، این منطقه را هگمتانه نامگذاری کرده‌اند. هگمتانه اولین پایتخت ایران است و طبق گفته‎‌های باستان شناسان این شهر به دستور دیاکو نخستین پادشاه مادها ساخته شده است. طبق آثاری که از هگمتانه به جای مانده است، این شهر درون ۷ لایه قرار گرفته است که هر کدام رنگ خاصی داشته‌اند. دیاکو در لایه آخر این شهر زندگی می‌کرده است تا مردم عادی به او دسترسی نداشته باشند. طی حفاری‌هایی که در این منطقه صورت گرفته است، آثار تاریخی ارزشمندی به دست آمده است که به دوره هخامنشیان مربوط می‌شود. موزه هگمتانه نیز در نزدیکی این مجموعه واقع شده است.
همدان گردی

آرامگاه باباطاهر عریان


یکی دیگر از زیباترین بناهای تاریخی این شهر آرامگاه باباطاهر است. این آرامگاه در میدان باباطاهر همدان واقع شده است. باباطاهر عریان از شاعران مشهور در گذشته بوده است که آرامگاه آن طراحی بسیار زیبایی دارد. در نزدیکی این بنا موزه صنایع دستی و فروشگاه‌های مخصوص خرید سوغات همدان هم وجود دارد که می‌توانید سری به آن‌ها بزنید و برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی خریداری کنید.
از دیگر جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
غار علیصدر: غار علیصدر یکی از جاذبه‎‌های طبیعی استان همدان است که در ۷۰ کیلومتری این شهر واقع شده است. زیبایی‌های این غار تمامی گردشگران را شگفت زده می‌کند. این غار طولانی‌ترین غار آبی در جهان است و در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان واقع شده است. برای بازدید از این غار باید بلیط تهیه کنید و به واسطه یک قایق و یک راهنما به اعماق غار بروید.
گنبد علویان: این گنبد در نزدیکی امامزاده عبدالله قرار گرفته است. ظاهر خشتی این مجموعه بسیار زیبا است و همواره مورد توجه تمامی گردشگران قرار می‌گیرد.
بازار سنتی همدان، روستای گردشگری ورکانه، شیر سنگی همدان، دریاچه سد اکباتان، آرامگاه استر و مردخای، سراب گیان در نهاوند، مسجد جامع همدان و برج قربان از دیگر جاذبه‎‌های گردشگری این شهر هستند.

خورد و خوراک در همدان


در همدان‌گردی حیف است که از رستوران‌ها و غذاهای خوش طعم و عطر این استان غافل شوید. این شهر تنوع غذایی بسیار زیادی دارد. از آش همدانی گرفته تا انواع آبگوشت را می‌توانید در این استان نوش جان کنید. آبگوشت بزباش، آش کاچی، آبگوشت کلم قمری، آش برنج، آبگوشت فلفل، آش خشکبار و کباب سرداشی از مشهورترین غذاهای استان همدان هستند. از مشهورترین رستوران‌های این شهر هم می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد.
• رستوران آریاییان
• رستوران داریوش گنجنامه
• رستوران ایتالیایی دلژین
همدان گردی
همچنین اگر بخواهید دمنوش یا قهوه‌ای میل کنید از بهترین کافه های همدان استفاده کنید.

مراکز خرید همدان


از دیگر مکان‌هایی که در همدان گردی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید، پاساژها و مراکز تجاری این شهر هستند. همدان مراکز خرید بسیار متنوعی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
• بازار بزرگ میدان امام خمینی
• پیاده روی بوعلی سینا
• پاساژ شهر آرا
• پاساژ مهستان
• مرکز خرید وحدت
• پاساژ پایتخت
سخن پایانی
در هر فصلی از سال که باشید می‌توانید به استان همدان سفر کنید اما بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل‌های گرم سال هستند. برای رسیدن به این شهر می‌توانید بلیط هواپیما خریداری کنید و یا به کمک اتوبوس‌های بین شهری به همدان سفر کنید. می‌توانید از خودروی شخصی یا حتی قطار نیز برای سفر به استان همدان استفاده کنید. فرودگاه همدان حدوداً ۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و پایانه اتوبوس رانی نیز در بلوار انقلاب واقع شده است. برای سفر به همدان به کمک قطار می‌توانید ابتدا به ملایر و پس از آن به همدان بروید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است