search
menu
دزفول keyboard_arrow_down close

دزفول

hotel
هتل های دزفول ۴

درباره دزفول

دزفول از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که در شمال شهر اهواز و در جنوب اندیمشک جای گرفته و با قدمت طولانی و جاذبه های گردشگری‌اش به شهرت بسیاری رسیده است.

تاریخچه دزفول


دزفول از شهرهای دامنه رشته کوه‌های زاگرس است و پیشینه آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. اما ریشه‌های سکونت باستانی آن به ۵ هزار سال پیش بازمی‌گردد. نام کهن دزفول، دیزپل بوده است و به معنای پلی که دارای دژ یا پلی که به دژ می‌رسد است. دزفول یکی از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان است. به نظر می‌رسد شهر آوان که مرکز پادشاهی عیلام بوده است، در دزفول قرار داشته است. پل تاریخی دزفول در زمان شاپور اول ساسانی و توسط اسیران رومی جنگ با ساسانیان ساخته شده است. دانشگاه گندی شاپور یا جندی شاپور نیز در نزدیکی دزفول قرار داشته است.
دزفول

جاهای دیدنی دزفول


دزفول هم از دید جاذبه های گردشگری طبیعی بسیار غنی است و هم به سبب تاریخ کهنی که دارد، جاهای دیدنی و مکان‌های تاریخی متعددی دارد. جاذبه های طبیعی دزفول از یک و به دلیل همسایگی این شهر با کوه‌های زاگرس، شبیه مناطق زاگرس‌نشین در غرب ایران است و از سوی دیگر به دلیل نزدیکی به خلیج فارس و خطه جنوبی ایران، به مناطق جنوبی نزدیک است. برای نمونه دره کوه خرسون که به دره ارواح هم شهرت دارد، بسیار شبیه تنگه چاهکوه و دره ستارگان جزیره قشم است که محصول فرسایش سنگ‌های رسوبی با عبور آب هستند. اما دریاچه‌های دزفول نمایی از یک شهر غربی در دامنه زاگرس را نمایش می‌دهد. آبشار شوی، روز دز و جاذبه های پیرامونش، دریاچه شهیون، دریاچه میانه، دره توبیرون، چال کندی و پارک جنگلی شقایق از جمله این جاذبه ها هستند. اما از دید تاریخی، دزفول هم دارای آثار تاریخی پیش از اسلام است هم پس از اسلام. آسیاب های آبی دزفول، بقعه یعقوب لیث صفاری، تپه های چغامیش، قلعه شاداب، خانه سوزنگر، بازار قدیم دزفول، حمام کرناسیون، خانه تیزنو و پل قدیم دزفول از بناهای تاریخی و باستانی دزفول هستند.

آب و هوا و مناسب ترین زمان برای سفر به دزفول


دزفول دارای آب و هوای گرم و نیمه مرطوب است. دزفول به همین سبب دارای تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های معتدل است. به همین سبب نیمه دوم سال، زمان مناسبی برای سفر و بازدید از دزفول است.
دزفول

فرودگاه و مسیرهای رسیدن به دزفول


دزفول دارای یک فرودگاه کوچک است که پروازهایی از تهران را پوشش می‌دهد. اما مسیر رسیدن به دزفول با مسیرهای مختلفی وجود دارد. شما می توانید به اهواز پرواز کنید و از آنجا زمینی به دزفول برسید. برای سفر با قطار نیز می‌توانید به اندیمشک سفر کنید و از آنجا خود را به دزفول برسانید.

دیدنی های دزفول