search
menu

آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول

[ پنهان کردن ]
معرفی آرامگاه یعقوب لیث صفاری
چرا بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری پیشنهاد می شود؟
تاریخچه آرامگاه یعقوب لیث صفاری
معماری آرامگاه یعقوب لیث صفاری
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری
بهترین زمان سفر به دزفول و آرامگاه یعقوب لیث صفاری
مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک آرامگاه یعقوب لیث صفاری
هتل های نزدیک به آرامگاه یعقوب لیث صفاری
رستوران های نزدیک به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

معرفی آرامگاه یعقوب لیث صفاری


آرامگاه یعقوب لیث صفاری در ۱۰ کیلومتری دزفول در روستای اسلام آباد واقع شده است. دزفول یکی از شهر های زیبای استان خوزستان بوده که علاوه بر آثار تاریخی، طبیعت بسیار زیبا و تماشایی نیز دارد. شهر دزفول دارای سوغاتی های خوشمزه ای از جمله کلوچه خرمایی، کلوچه شکری، کنجد، نان کنجدی، لوزی شکری، ارده و شیره خرما است. همچنین خراطی یکی از هنر های اصیل دزفول بوده و جزو صنایع دستی این شهر محسوب می شود. آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از جاهای تاریخی و دیدنی دزفول است. یعقوب لیث صفاری بنیانگذار سلسله صفاریان در سیستان بود.
وی سرزمین هایی را که اکنون در ایران و افغانستان است و همچنین مناطقی از پاکستان غربی را اداره کرد. در فرهنگ عامه ایران، یعقوب رابین هود محسوب می شود، زیرا طبق افسانه ها او از ثروتمندان سرقت می کرد و به فقرا کمک می کرد. یعقوب لیث صفاری نخستین بار ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، زبان پارسی را به عنوان زبان رسمی ایرانی اعلام کرد. مجسمه یعقوب لیث صفاری در ورودی شهر نصب شده است و یکی از شاهکار های مجسمه سازی به شمار می رود. در اطراف این آرامگاه، قبرستان بزرگی وجود دارد که سنگ قبرهای قدیمی موجود در آن نشان از تاریخ کهن این بنا دارد. درخت ها و زمین های سبز اطراف آرامگاه فضای بسیار زیبایی به این منطقه داده که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. این بقعه تاریخی ارزشمند یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر دزفول بوده و گردشگران و علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر زیبای دزفول را داشته باشید، پیشنهاد می شود که فرصت بازدید از این مکان تاریخی را از دست ندهید.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول

چرا بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری پیشنهاد می شود؟


• ارزش تاریخی و معماری بی نظیر این بنای زیبا سبب جذب توریست ها و گردشگران بسیاری شده است.
• این بنای تاریخی با شکوه به علت اهمیت فراوان در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۲۵۵۰ به ثبت رسیده است و یکی از آثار تاریخی خوزستان به شمار می رود.

تاریخچه آرامگاه یعقوب لیث صفاری


قدمت این بقعه تاریخی به دوران سلجوقی تا قاجار می رسد. مردم محلی اظهار داشته اند که در حدود چند دهه پیش، کتیبه ای با خط عربی بر روی دیوار گنبد وجود داشت و نام یعقوب لیث به طور واضح بر روی آن نوشته شده بود.

معماری آرامگاه یعقوب لیث صفاری


این سازه شامل درگاه ورودی، اتاق انتظار، محوطه شبانه مسجد و مقبره است. ورودی اصلی با ستون های باستانی ساخته شده از آجرهای ضخیم پرچم گذاری شده است. منطقه شبانه مستطیل است و در ورودی این راهرو بقعه قرار گرفته است که دارای سقف منحنی به سبک رومی است. قسمت بالای درب، در دوره ایلخانی گچ کاری شده است. بنای اصلی از سنگ ساخته شده است. گنبد مخروطی بسیار بزرگ آرامگاه یعقوب لیث از دور دندانه ای شکل دیده می شود که از خشت خام، ملات، گچ و خاک ساخته شده است. این آرامگاه چندین بار مرمت شده است و چنان چه روایت شده است پیمانکاری که بار اول مسئولیت مرمت بنا را بر عهده گرفته به دلیل نا بلد بودن باعث تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه شده است. این دیوار پس از مرمت با مصالح سنتی جنبه تاریخی خود را از دست داد و تفاوت آن با سایر قسمت های بنا کاملا مشخص است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی ندارید. در تمام ساعات روز می توان از این آرامگاه تاریخی بازدید کرد و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱-۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری


این آرامگاه در ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر واقع شده است. برای سفر به دزفول می توانید از خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار جنوب استفاده کنید. هنگام سفر با قطار در طول مسیر با مناظر بسیار زیبایی مواجه خواهید شد که بسیار لذت بخش است. سفر هوایی سریع ترین راه رسیدن به دزفول است که می توانید با تهیه بلیط هواپیما خود را به این شهر زیبا برسانید.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول

بهترین زمان سفر به دزفول و آرامگاه یعقوب لیث صفاری


تابستان های دزفول بسیار گرم است بنابراین فصل های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به دزفول است. همچنین در تعطیلات نوروز این شهر بسیار سر سبز بوده و هوای دلپذیر و مطبوعی دارد که سفر را برای شما دل انگیز می کند.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک آرامگاه یعقوب لیث صفاری


شهر باستانی جندی شاپور: ۷۰۰ متر
بقعه شاه رکن الدین: ۱۶.۳ کیلومتر
بازار قدیم دزفول: ۱۶.۵ کیلومتر
آرامگاه سبز قبا: ۱۶.۶ کیلومتر
موزه آب دزفول: ۱۶.۸ کیلومتر
پل قدیم دزفول: ۱۸ کیلومتر
پارک جنگلی لادن: ۱۹.۴ کیلومتر

هتل های نزدیک به آرامگاه یعقوب لیث صفاری


هتل عبدالرضا پروینی زاده: ۱۶ کیلومتر
هتل روناش: ۲۱.۶ کیلومتر
هتل آوان دزفول: ۲۳ کیلومتر
هتل توریستی دزفول: ۲۳ کیلومتر
ویلا باغ پردیس دزفول: ۲۷.۱ کیلومتر
هتل رستم: ۲۹.۴ کیلومتر

رستوران های نزدیک به آرامگاه یعقوب لیث صفاری


رستوران زمین های کشاورزی صفر پور: ۵.۵ کیلومتر
فلافلی علیرضا: ۶ کیلومتر
رستوران باغ علی نظری: ۱۰.۳ کیلومتر
رستوران زمین های حاج ابراهیم پورمظفری: ۱۱.۸ کیلومتر
فست فود حسام: ۱۳.۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است