search
menu

دره چال کندی دزفول

[ پنهان کردن ]
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چرا بازدید از دره چال کندی دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟
چگونه به دره‌ی چال کندی دزفول برویم؟
مکان‌های دیدنی نزدیک به دره چال کندی دزفول
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره چال کندی دزفول
دره چال کندی دزفول، منطقه‌ای با آب‌وهوای خنک و مطبوع است. شاید برایتان جالب باشد که این دره در دل گرمای جنوب ایران واقع شده است. دره چال کندی محل گذر آبی است که از سد دز خارج می‌شود. این دره بین شمال شهر دزفول و شرق شهر اندیمشک قرار دارد. امروزه دزفولی‌ها، به این منطقه، چال کندی می‌گویند و شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به دزفول سفر کرده و از این دره دیدن کنید. به گفته برخی از اهالی قدیمی، در تلفظ این اسم تغییری به وجود آمد.گویا حرف قاف به کاف تبدیل شده است و بدین ترتیب نام چال کندی بر سر زبان‌ها افتاد. گونه‌های گیاهی متنوعی همچون گل‌گاو‌زبان، پونه وحشی و درختان بید توجه‌تان را در این منطقه جلب خواهند کرد. همچنین می‌توانید گونه های مختلف ماهی از جمله ماهی سونگ و همینطور خرچنگ‌ها را هم در اعماق آب‌های زلال ببینید. انواع پرندگان مثل مرغ ماهی‌خوار، دیدومک، کلاغ سیاه نوک قرمز و حیواناتی چون شغال و روباه در این ناحیه دیده شده‌اند. در قسمت‌های بالادست چال کندی بز کوهی نیز زندگی می‌کند.
دره چال کندی دزفول

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


وقتی وارد این دره شوید، صخره‌های رسوبی و دیواره‌های بلند را خواهید دید که رودی زلال در آن جاری است. عمق آب در چال کندی به ۳۰ متر هم می‌رسد؛ با وجود این، آبِ فوق‌العاده زلال آن، به شما اجازه می‌دهد کف رودخانه را ببینید. سال‌ها پیش اهالی این دیار، در صخره‌ها، استراحتگاه‌هایی شبیه به غار ساختند. این اتاقک‌ها که در اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند، «کت» نام دارند. فضای داخلی کت‌ها نسبتاً خنک است. حالا این غارهای کوچک جزو جاذبه‌های منطقه به حساب می‌آیند. کت، همچنان مکان مناسبی برای پناه و استراحت است. پیشنهاد می‌کنیم که ساعت‌های خلوت‌تر، مثلاً صبح زود و همچنین روزها و فصل‌های آرام‌تر را برای بازدید انتخاب کنید و بر تخته‌سنگ‌ها و صخره‌ها از دیدن شکوه و زیبایی طبیعت لذت ببرید. ماهیگیری در این حال‌و‌هوا هم از آن کارهایی است که دوستش خواهید داشت. در برخی نقاط اطراف این منطقه هم امکان برپایی چادر وجود دارد. دره چال کندی دزفول مقصدی دلخواه برای جوانان مشتاق هیجان است. قایق‌سواری‌، شنا و آب‌تنی، غواصی، واتر جامپ، استفاده از جت اسکی و شاتل، صخره‌نوردی و کوهنوردی.

چرا بازدید از دره چال کندی دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟


اگر به دنبال مقصدی خوش آب و هوا در دل جنوب ایران می‌گردید، پیشنهاد ما چال کندی است. دزفول آب و هوایی گرم و شرجی همراه با تابستان‌هایی گرم دارد. همچنین وضعیت هوا در زمستان‌ به طور معمول، نسبتاً معتدل است. اما قضیه درباره چال کندی اندکی متفاوت است. این دره چشم‌نواز در فصل گرما، هوای خنک و مطبوعی دارد. بهترین زمان سفر به این منطقه، از ابتدای خرداد تا اواسط ماه مهر است .
با رعایت نکات ایمنی می‌توانید در محل های امن رودخانه شنا کنید. آب سرد و عمق آن زیاد است و گاهی در مسیر آن، موانعی وجود دارد. خطر گرداب را هم جدی بگیرید. برای رفتن به دره چال کندی از راهنمایی افراد حرفه‌ای و باتجربه استفاده کنید و با تورهای مجاز گردشگری همراه شوید. وسایلی همچون جلیقه نجات، کفش مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی، لباس مناسب، عینک آفتابی و آب آشامیدنی با خودتان ببرید.

چگونه به دره‌ی چال کندی دزفول برویم؟


دره‌ی چال کندی، در ۱۸ کیلومتری شمال دزفول، در جاده‌ی دزفول به شهیون و ۷ کیلومتر بعد از پادگان قدس قرار دارد. فاصله اهواز تا دره چال کندی هم حدود ۱۷۹ کیلومتر (از مرکز شهر اهواز) است. حال برای شروع، از بلوار شهدای دزفول به‌سمت جاده دزفول- شهیون بروید. دقت کنید که قسمتی از مسیر، جاده ماشین‌رو نیست و باید پیاده‌روی کنید. پس از حدود ده دقیقه پیاده‌روی، مسیرتان کوهستانی و کمی سخت‌تر می‌شود. این پیاده‌روی ممکن است ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.
مسیر دیگر، راه آبی و استفاده از قایق است. این راه از پارک دولت دزفول آغاز می‌شود. پس از پرداخت هزینه، با قایق این مسیر جذاب را طی خواهید کرد.
گزینه بعدی برای رسیدن به مقصد، قایق‌سواری از اسکله‌ی قلعه‌ی مختار اندیمشک است.

مکان‌های دیدنی نزدیک به دره چال کندی دزفول


«سد دز» یک سد بتنی برق‌ آبی است که در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز، در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک احداث شد. این سد در آبیاری ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین‌دست سهیم است و نیز نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرتی معادل۵۲۰ مگاوات است.
«قلعه‌ی شاداب» دزفول ۱۰ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر عرض دارد و با بسیاری از بناهای دیگر که به نظر قلعه می‌آیند، متفاوت است. دیواره‌ی این قلعه که مربوط به دوره ساسانیان است،در دوره چهارم زمین‌شناسی در اثر ریزش یکپارچه و عمودی دیواره‌های بنا و همچنین فرسایش ناشی از طغیان رودخانه به وجود آمده‌ است.
روستای پامنار شهر دزفول در محدوده سدهای دز و کرخه قرار گرفته است. این موقعیت، باعث شده که روستا با استفاده از آب این دو رود طبیعتی سرسبز و زیبا داشته باشد.
با وجود اینکه استان خوزستان از اواسط بهار تا اواخر مهرماه هوایی گرم دارد، در شهر دزفول می‌توانید محلی را بیابید که با دیدن آن‌، گرما را فراموش کنید. «دره توبیرون» همان بهشت موعود شما است. این دره‌ی حیرت‌انگیز یکی از جاذبه‌های تماشایی شهر دزفول است و در ۲۰ کیلومتری شمال این شهر، در بخش سردشت و در نزدیکی منطقه‌ای به نام تنگه‌سرا واقع شده است. این دره از سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا تشکیل شده است است که در طی فرسایش آبی ناشی از بارندگی‌های متوالی و جریان آب از حوزه‌های بالادست در کوه، شکل گرفته است. در فصل‌های خشک سال، عمق دره توبیرون همچون یک زهکش است که آب سفره‌های زیرزمینی در آن جمع شده و جاری می‌شود‌. در دیواره‌ها و کف این دره، آب بسیار زلال و خنکی را خواهید دید که در آن ماهی‌های ریز و درشت و انواع مارها و مارمولک‌ها زندگی می‌کنند.
دره چال کندی دزفول

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره چال کندی دزفول


اقامتگاه بومگردی خانه پامنار، اقامتگاه روستایی گشتاسب و دز، در روستای پامنار و اقامتگاه گردشگری مهر در روستای پاقلعه پذیرای گردشگران هستند. همچنین می‌توانید در هتل‌های چهار ستاره‌ای مثل هتل بزرگ اندیمشک و هتل آوان دزفول اقامت کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است