search
menu

قلعه سلاسل شوشتر

[ پنهان کردن ]
درباره قلعه سلاسل شوشتر
هزینه و زمان بازدید از قلعه سلاسل شوشتر
جاذبه‌های اطراف قلعه سلاسل شوشتر
هتل های اطراف قلعه سلاسل شوشتر

درباره قلعه سلاسل شوشتر


شوشتر شهری است که در دامنه های کوه های زاگرس است که در ۶۱ کیلومتری شهر دزفول قرار گرفته است از این رو یکی از شهرهای سرسبزو خوش آب و هوای اهواز به شمار می‌آید. از آنجایی که قدمت تاریخی این شهر به زمان ساسانیان و هخامنشیان می رسد دارای بناهای تاریخی با قدمت بسیاری است که یکی از آن ها قلعه سلاسل است. این قلعه در کنار رودخانه شطیط و در نزدیک مجموعه آبشارها و آسیاب های آبی شوشتر قرار گرفته. قلعه سلاسل شوشتر مساحت بسیاری دارد و متشکل از قسمت های مختلفی بوده است. جالب است بدانید از زیر این قلعه نهری به نان داریون جاری بوده است.
این قلعه دارای پل هایی بوده است که راهی برای عبور از خندق‌های اطراف قلعه بود. این پل‌ها از جنس سنگ و آجر و ساروج بوده اند که مقاوم ترین مواد بوده اند اما اکنون اثری ایز این پل ها نیست.
 قلعه سلاسل شوشتر
قلعه سلالسل همانند قلعه های دیگر دارای قسمت های مختلفی چون شبستان، نقاره ‌خانه، برج، باغچه، قورخانه، حرم‌خانه سربازخانه، آشپزخانه طویله و حمام بوده است. درون این قلعه شودان های بزرگی وجود دارد که برای فرار از گرمای ۵۰ درجه خوزستان کاربرد داشته است (شودان: اتاق هایی کوچک همانند سردابه که از تابش خورشید دور باشد و برای فرر از گرمای شدید تابستان کاربرد داشته است). اگرچه این قلعه تا زمان حکومت نادرشاه مکانی برای سکونت و حکومت بوده است. بعد از مدت ها که قلعه به صورت متروکه رها شده بود دوباره در زمان ناصرالدین شاه مورد بازسازی قرار گرفت اما مدتی بعد در سال ۱۳۴۱ قلعه تخریب شد تا مصالح آن مورد استفاده برای ساخت اداره دارایی قرار بگیرد. از این رو شودان ها و تونل ها تنها چیز هایی است که از تخریب زیاد به دور مانده است. جالب است بدانید قلعه سلاسل علاوه بر مرکز حکومتی و نظامی دارای کاربرد دیگری چون کنترل و نظارت مستقیم بر مدیرت آب بوده است. عکس ها و نقاشی هایی که از آن زمان موجود است حاکی از کوشک های باشکوهی است که به طلا و لاجور و مینا کاری مزین شده است.
 قلعه سلاسل شوشتر
در بالاترین بخش قلعه قسمتی وجود دارد به نام کوشک یا عمارت حاکم نشین که از سطح حیات بالاتر است اما اکنون چیزی از آن باقی نمانده است. اگرچه در دوران های مختلف این قلعه مورد بازسای های متعددی قرار گرفت اما متاسفانه امروزه تنها قسمت های کمی از این قلعه باقی مانده.
در بخش زیر زمین قلعه می‌توانید از شوادون‌ها (سی سراها) که فضاهایی به صورت دست‌کنده است دیدن کنید. این سی‌سرا ها به منظور تامین روشناییی وتهویه هوای قعه ایجاد شده است که دسترسی به آن‌ها از طریق پله امکان پذیر است.

هزینه و زمان بازدید از قلعه سلاسل شوشتر


بازدید از قلعه سلاسل رایگان است همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ‍۱ ساعت پیشنهاد شده است.

جاذبه‌های اطراف قلعه سلاسل شوشتر


فاصله قلعه سلاسل شوشتر تا مسجد جامع شوشتر:۱.۸ کیلومتر
فاصله قلعه سلاسل شوشتر تا خانه تاریخی مستوفی:۵۵۰ متر
فاصله قلعه سلاسل شوشتر تا خانه تاریخی مرعشی: ۱.۶ کیلومتر

هتل های اطراف قلعه سلاسل شوشتر


هتل سنتی خانه پدری شوشتر
هتل عمارت افضل شوشتر
هتل سنتی سرابی شوشتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است