search
menu

قلعه شوش

[ پنهان کردن ]
قلعه شوش
معماری قلعه شوش
علت ساخت قلعه شوش
مرمت و صدمات قلعه شوش
جاذبه‌های اطراف قلعه شوش
هتل های اطراف قلعه شوش

قلعه شوش


شوش شهری است که در نزدیکی دزفول قرار دارد و تنها با ۴۵ دقیقه رانندگی از مرکز شهر دزفول می توانید به این شهر پر از رمز و راز برسید. شوش شهری است باستانی با قدمت تاریخی زیاد، از این رو آثار تاریخی بسیاری نیز در خود جایی داده که یکی از بهترین خواستگاه گردشگران محسوب می‌شود. یکی از معروفترین جاذبه‌ی گردشگری خوزستان قلعه شوش است. این قلعه در مجاورت کاخ آکروپل و بر روی تپه شوش واقع شده است، معروف به قلعه فرانسوی ها می‌باشد. این قلعه حدود ۱۲۰ سال پیش در زمان قاجار توسط آجرهای به جای مانده از کاخ داریوش ساخته شده است. از این رو این قلعه همانند تکه ای از کاخ داریوش است.
عده ای معتقد اند در ساخت این قلعه نباید از مصالح کاخ داریوش استفاده می شد ولی عده ای دیگر می گویند اگر از مصالح مرغوب کاح داریوش استفاده نمی شد این بنا تا به امروز استوار نمی ماند.
قلعه شوش

معماری قلعه شوش


از آنجایی که قلعه شوش بر بلندای تپه قرار گرفته از این رو به صورت پلکانی ساخته شده است. بنابراین سبک معماری این قلعه همانند قلعه‌های زمان قرون وسطی در اروپا می‌باشد. همچنین وجود دو حیاط در ارتفاع‌های متفاوت، مصالحی چون خشت و آجر مهر تاییدی بر سبک معماری قلعه شوش است. پلکانی بودن این قلعه باعث شده بسیاری قلعه شوش را همانند زندان باستیل در فرانسه بدانند.
اگر از بالا به این قلعه نگاه کنید همانند ذوزنقه‌ای می‌باشد که دورتادور آن به راهرویی احاطه شده است. این قلعه دارای دو حیاط و سه ورودی می‌باشد. در بدو ورود به این قلعه طاق ‌های رومی، تزئیناتی آجری، ورودی‌های قوسی شکل و آجرهایی که منقش به کتیبه هستند را ببینید. این کتیبه‌ها به زبان میخی همانند زیگورات چغازنبیل است بنابراین بسیاری این قلعه را نماینده کوچکی از چغازنبیل می‌دانند. وجود آجرهای بسیار در نمای قلعه شوش باعث شده این قلعه را به قلعه آجر معروف شود. از آنجایی که هر قلعه‌ای برای دیده‌بانی نیاز به برج دارد، قلعه شوش هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای چندین برج است. برجی در وسط حیاط قرار گرفته که معروف به برج شمالی است، همچنین برج دیگری در قسمت غربی قرار گرفته که در گذشته دارای کاربری کبوترخانه بوده است.
قلعه شوش

علت ساخت قلعه شوش


هدف از ساخت این قلعه درواقع مکانی برای نگهداری از آثار باستانی بود که در منطقه شوش پیدا می‌شد. یک گروه باستان شناس فرانسوی بعد از تحقیق در منطقه شوش و به دست آمدن آثار با ارزشی که هیگونه تدابیر امنیتی برای آن لحاط نشده است، این مکان را برای حفاظت از آثار به دست آمده ایجاد کردند.

مرمت و صدمات قلعه شوش


متاسفانه قله شوش در زمان جنگ ایران و عرلق صدمات زیادی دید اما بعد از اتمام جنگ در سال های اول دهه ۷۰ مورد بازساری و مرمت قرار گرفت اما مرمت به صورت حرفه ای و اصولی انجام نشده و در بعضی از قسمت ها رنگ آمیزی ها در جلوه قلعه تاثیر گذاشته و به اصالت قلعه لطمه زده است. در حال حاظر قلعه شوش به دلیل عواملی چون نم و فرسایش خسارات جدی دیده است. از آنجایی که در زمان ساخت قلعه از پی استفاده نشده است احتمال خطرهایی چون ریزش بنا وجود دارد از این رو گاهی درهای این قلعه حتی در زمان‌های اوج گردشگران به روی بازدیدکنندگان بسته است.
قلعه شوش

جاذبه‌های اطراف قلعه شوش


فاصله قلعه شوش تا موزه شوش: ۱۰۰ متر
فاصله قلعه شوش تا آرامگاه دانیال نبی:۳۰۰ متر
فاصله قلعه شوش تا کاخ آپادانا :۸۰۰ متر
فاصله قلعه شوش تا زیگورات چغازنبیل: ۴۴ کیلومتر

هتل های اطراف قلعه شوش


هتل و رستوران آپادانا
هتل آپارتمان امیران
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است