search
menu

آسیاب های آبی شوشتر

[ پنهان کردن ]
سازه های آبی شوشتر
بخش های مختلف مجموعه شوشتر
هزینه و زمان بازدید از آبشارها و آسیاب آبی شوشتر
جاذبه‌های اطراف آبشارها و آسیاب آبی شوشتر
هتل های اطراف آبشارها و آسیاب آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر


در شمال خوزستان شهری به نام شوشتر قرار دارد که تنها ۶۳ کیلومتر با دزفول فاصله دارد. این شهر به مجموعه آبشار و سازه های آبی آن معروف است و هرساله پذیرای گردشگران زیادی است. تاریخ نویسان معتقد اند ساخت این شهر به دلیل از بین رفتن شهر شوش است از این رو شهری به نام شوشتر به معنی شهری بهتر در چندکیلومتری شهر شوش ساخته شد. جالب است بدانید شهر شوش تا اوایل دوره پهلوی مرکز استان خوزستان بوده است. به دلیل موقعیت ویژه ای که شهر شوشتر دارد و عبور رودخانه کارون و دز باعث شده که در این شهر یک سیستم آبیاری پیچیده و عظیمی وجود بیاید که قدمت آن به دوران هخامنشیان و ساسانیان باز‌می‌گردد. این سازه متشکل از پل‌ها، بند، آبشار، کانال و تونل‌های بزرگی است که به صورت بسیار هماهنگ و منظمی با هم دیگر در ارتباط هستند و نقش هدایت کردن آب را دارد این مجموعه زیبا و کم نظیر با هدف بیشترین استفاده از آب ایجاد شده است. اما امروزه تنها بخشی از آن باقی مانده است.
مجموعه آبی شوشتر از بزرگترین مجموعه‌‌های صنعتی قبل از انقلاب صنعتی است که در نوع خود نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز بی‌نظیر است و نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است.
آسیاب های آبی شوشتر

بخش های مختلف مجموعه شوشتر


آسیاب آبی
با مسدود کردن سد گرگر، سطح آب بالا می آید و سه تونل حفر شده در سنگ را پر می کند سپس آب این تونل‌ها به کانال‌های متعددی تقسیم ‌می‌شود و به قسمتی می‌رود که أسیاب ‌های آبی قرار گرفته، بعد از چرخاندن آسیاب نیز همانند آبشار به حوضچه‌هایی سرازیر می‌شود که منظره چشم نوازی را ایجاد می‌کند.
بند میزان
به دلیل پایین بودن سطح آب برای آبیاری زمین‌های کشاوری نیاز داشتند سطح آب را بالا بیاورند از این رو بند میزان را روی رودخانه ایجاد می‌کنند تا با مسدود کردن جریان آب سطح آب بالا بیاید.
کلاه فرنگی
کلاه فرنگی برجی است در نزدیکی رودخانه که در زمان قاجار ساخته شده است. این مکان محلی برای نظارت به کارگران، میزان و شدت آب در پهنه رودخانه است.
رودخانه گرگر
این رودخانه در شمال شهر شوشتر قرار گرفته است. جالب است بدانید این رودخانه به صورت دستی در دوران هخامنشیان ساخته شده است تا حجم آب کارون را برای امنیت شهر کم کند.
پل بند برج عیار
این بند در پایین ترین قسمت آبشارها قرار گرفته است و قدمت آن به زمان اسانیان باز می‌گردد، اعتقاد بر این است که این برج با آندوخنه و ذخایر طلای یک زن ساخته شده از این رو نام این برج را عیار به معنی ظرفی برای نگهداری طلا نام‌ گذاری کرده اند.
پل شاه علی
این پل بازمانده از دوران صفویه است. که دارای طاقی‌های متعددی است اما در حال حاضر ۳ طاق آن باقی مانده است. بعد از احداث پل جدید که شوشتر را به اهواز وصل می‌کند پل شاه علی دیگر تسنفاده ای ندارد.
آسیاب های آبی شوشتر
پل بند شادروان
عده ای پل بند شادروان را قدیمی ترین پل هان یاد می‌کنند. این پل که دارای ۴۴ دعانه بوده است که به مرور زمان بخشی از آن از بین رفته است.
بند ماهی بازان
نام دیگر این بند، بند خداآفرین است شاید به دلیل اینکه ساخته دست نیست و به صورت طبیعی بر روی رودخانه گرگر ایجاد شده است
بند دختر
آخرین بند در تنگه‌کوهستان استکه رود کارون از آن عبور می‌کند. بندهای بسیار دیگر هم مانند بند دارا ، بند خاک و بند شرابدار هم از دیگربندهای این مجموعه عظیم می‌باشد.
سیکا
سیکا محلی برای استراحت و تفریح است که در قسمت غری این مجموعه قرار دارد و دسترسی به آن از طریق پله‌هایی که به صورت دسترس در سنگ کنده شده است امکان پذیر است. در داخل این مکان حوض ۸ ضلعی دیده می‌شود که کانال های کوچکی به آن می‌رسد و سپس آب آن به سمت رودخانه هدایت می‌شود.
آسیاب های آبی شوشتر

هزینه و زمان بازدید از آبشارها و آسیاب آبی شوشتر


بازدید از آبشارها و آسیاب آبی شوشتر رایگان است همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ‍۱ ساعت تا ۱ روز پیشنهاد شده است.

جاذبه‌های اطراف آبشارها و آسیاب آبی شوشتر


قلعه سلاسل: ۱.۲ کیلومتر
مسجد جامع شوشتر:۱.۵ کیلومتر
خانه تاریخی مستوفی:۱.۴ کیلومتر
خانه تاریخی مرعشی: ۱کیلومتر

هتل های اطراف آبشارها و آسیاب آبی شوشتر


هتل سنتی خانه پدری شوشتر
هتل عمارت افضل شوشتر
هتل سنتی سرابی شوشتر



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است