search
menu

آبشار شوی دزفول

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از آبشار شوی دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های شاخص آبشار شوی دزفول
چگونه به آبشار شوی دزفول برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک آبشار شوی دزفول
هتل و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شوی دزفول
در دامنه کوه‌های زاگرس و در نزدیکی دزفول، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه، یعنی آبشار شوی دزفول واقع شده است. این آبشار را می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران و از بهترین جاهای دیدنی دزفول دانست که منظره‌ای زیبا و دلربا دارد. وجود پوشش گیاهی بی‌نظیر، ساختار طبیعی خاص، طبیعت بکر و... موجب شده تا این آبشار موردتوجه طیف زیادی از گردشگران واقع شود.
آبشار شوی دزفول به دلیل ماهیت و ساختار ویژه خود در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ملی استان خوزستان ثبت شد. این آبشار از یک غار در دل کوه چورویک سرچشمه می‌گیرد و سپس از صخره‌ای به پایین می‌ریزد. در نهایت آب این آبشار بعد از طی مسافتی، به سد دز سرازیر می‌شود.
آن چیزی که آبشار شوی را متمایز می‌کند، ساختار طبیعی و بی‌نظیر آن است. در واقع این آبشار جزو معدود آبشارهای جهان است که مستقیماً از یک غار سرچشمه می‌گیرد. جالب است بدانید که در بخش پشتی این آبشار هم یک غار دیگر وجود دارد که به گفته افراد محلی چندین کیلومتر طول دارد. مجموع این موارد سبب شده تا این آبشار بسیار جادویی و اسرارآمیز به نظر برسد.

بهتر است بدانید که نام این آبشار از دهستان آن یعنی شوی گرفته شده است. این نام در گویش محلی به معنی لطافت است. زمانی که این جاذبه زیبا را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر دلیل این نام‌گذاری منحصربه‌فرد را متوجه می‌شوید. البته برخی دیگر از افراد هم این جاذبه را با نام آبشار تله زنگ می‌شناسند. دلیل این موضوع نزدیکی آن به ایستگاه تله زنگ است.
شما می‌توانید در هر زمان از سال به این منطقه زیبا سفر کنید. اما این آبشار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بیشترین میزان آب را دارد. به همین جهت شما نه‌تنها می‌تواند از زیبایی‌های آن لذت ببرید، بلکه می‌توانید به آب‌تنی هم بپردازید. افزون بر این موارد می‌توانید از درختان زیبا و پوشش گیاهی نایاب آن هم لذت ببرید.
آبشار شوی دزفول

چرا بازدید از آبشار شوی دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟


دلایل زیادی وجود دارد که هرساله طیف زیادی از گردشگران را به سمت آبشار شوی دزفول جذب می‌کند. ما در ادامه برخی از آن‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.
• هیجان تماشای یکی از اسرارآمیزترین آبشارهای ایران
• آب‌تنی و شنا در دریاچه پایین آبشار
• امکان تماشای مناظری همچون کوه، دره، رودخانه و مراتع بی‌نظیر اطراف آن
• گردش در کوهپایه‌های بی‌نظیر اطراف آن
• مشاهده غار بی‌نظیر اطراف آن
• مسیر دسترسی مناسب
• امکان کمپینگ در نزدیک آن

ویژگی‌های شاخص آبشار شوی دزفول



آبشار شوی به دلیل ساختار طبیعی خود به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. خود آبشار نیز از غاری در ارتفاع ۸۵ متری سرچشمه می‌گیرد. عرض کلی این آبشار هم ۷۵ متر است. همین ساختار سبب شده تا در لیست بلندترین آبشارهای ایران جای گیرد.
در اطراف این آبشار درختانی همچون بید، مو، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم، انجیر و بلوط به چشم می‌خورد. از طرفی دیگر بر روی صخره‌ای که آبشار از آن سقوط می‌کند، گیاهان آب‌دوست کمیابی رشد کرده‌اند. یکی از این گیاهان سیاه‌وه‌شان نام دارد که خواص درمانی زیادی دارد. برای مثال این گیاه برای بیماری‌هایی همچون یرقان و سنگ کلیه مفید است.
افزون بر گیاهان نایاب، جانوران منحصربه‌فردی هم در اطراف آن زندگی می‌کنند. سمندر ایرانی یا سمند امپراطور یکی از گونه‌های در خطر انقراض است که تنها در نزدیکی این آبشار زندگی می‌کند. مازاد بر این، جانوران دیگری همچون پلنگ، کل بز و خرس هم در این منطقه دیده می‌شود.
آبشار شوی دزفول

چگونه به آبشار شوی دزفول برویم؟


برای رفتن به آبشار شوی دزفول دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از قطار است. در این شیوه می‌توانید با استفاده از قطار تهران - اهواز سفر خود را شروع کنید. اما باید در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید. از این ایستگاه تنها ۱۰ کیلومتر با آبشار شوی فاصله دارید. اما باید بدانید که تنها قطارهای عادی و قطار محلی وارد این ایستگاه می‌شوند.
از طرفی دیگر زمان توقف در آن اغلب ۱:۳۰ بامداد است. چنانچه تمایل دارید در طول روز برسید، می‌توانید ابتدا به شهرستان دورود در استان لرستان بروید. در آنجا می‌توانید با قطار محلی عازم دزفول شوید. قطار ساعت ۲ حرکت می‌کند و بعد از چهار ساعت به ایستگاه تله زنگ می‌رسد.
روش دوماً عموماً هیجان بیشتری برای کوهنوردان دارد. در این روش ابتدا باید به دزفول بروید. اگر در تهران هستید، می‌توانید ابتدا از طریق شیوه‌های آنلاین نسبت به خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای اهواز اقدام کنید. پس از آن به دزفول بروید.
از دزفول می‌توانید مستقیم به روستای پامنار رفته و سپس از طریق جاده خاکی آن به آبشار برسید. از طرفی دیگر می‌توانید بعد از خروج از دزفول به منطقه شهیون بروید. بعد از پنج کیلومتر وارد منطقه پیر یا گوشه شوید. این مسیر شما را تا حوالی آبشار می‌برد.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شوی دزفول


در اطراف آبشار شوی مناطق دیدنی دیگری هم وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.
• آبشار تله سنگ
جالب است بدانید که رودخانه‌ی این آبشار در مسیر خود، مجدداً یک آبشار دیگر با نام تله سنگ می‌سازد. بسیاری از محلی‌ها به تله سنگ، آبشار دوم شوی هم می‌گویند که جذابیت زیادی دارد.
تله سنگ حدود ۴۰ دقیقه با آبشار اصلی فاصله دارد. این آبشار در میان صخره‌ها قرار دارد و به همین جهت بکر و دست‌نخورده است. از طرفی دیگر می‌تواند برای آب‌تنی و البته کمپینگ هم بسیار مناسب باشد.
آبشار شوی دزفول

• روستای شوی
روستای شوی یکی از روستاهای سرسبز و زیبای این منطقه است. این روستا در نزدیکی آبشار واقع شده و طبیعت بسیار زیبایی دارد. خود روستا در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و از پوشش گیاهی بی‌نظیری برخوردار است. اگر از مسیر ایستگاه تله زنگ به سمت آبشار شوی بروید، می‌توانید این روستای زیبا را مشاهده کنید و یا حتی شب را در آن بمانید.
• دریاچه شهیون
اگر از مسیر دزفول به سمت آبشار بروید، به‌احتمال زیاد این دریاچه را مشاهده می‌کنید. زیبایی و البته جذابیت این دریاچه سبب شده تا بسیاری در اطراف آن اطراق کنند.
• امامزاده پیرچل
امامزاده پیرچل هم از مناطق دیدنی است که در نزدیکی این آبشار قرار دارد. گنبد سبز این امامزاده از دور در میان درخت‌های اطراف آن خودنمایی می‌کند. وجود درختان سرسبز و البته منطقه کوهپایه آن سبب شده تا جذابیت بالایی داشته باشد.
• روستای تاریخی لیوس
این روستا هم در نزدیکی آبشار واقع شده است. معماری خانه‌های این روستا بسیار بکر و بی‌نظیر است و به همین جهت توصیه می‌کنیم که حتماً از آن بازدید کنید.
• قله سالن کوه
این کوه هم در نزدیکی آبشار شوی دزفول واقع شده است. سرسبزی و البته منظره بی‌نظیر آن سبب شده تا بسیاری از کوهنوردان به سمت قله آن حرکت کنند.
• روستای نورآباد
این روستا هم در حوالی آبشار قرار دارد. خود روستا در بین کوه‌ها واقع شده و به همین جهت باغات انار فراوانی دارد. از طرفی دیگر چشمه‌ها و آبشارهای مختلفی هم در آن واقع شده است.

هتل و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شوی دزفول


متأسفانه در اطراف این آبشار هیچ اقامتگاه ویژه‌ای وجود ندارد. اما شما می‌توانید در اطراف آبشار کمپ خود را برپا کنید. از طرفی دیگر می‌توانید شب را هم در روستاهای اطراف بمانید. اما با وجود این موضوع، بازهم سالانه تعداد زیادی از گردشگران به این ناحیه سفر می‌کنند. اگر شما هم به این منطقه سفر کرده‌اید، تجربه خود را در بخش نظرات بیان کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است