search
menu

دره کول خرسان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دره کول خرسان دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به دره کول خرسان دزفول برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دره کول خرسان دزفول
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دره کول خرسان دزفول
دزفول را می‌توان جزو آن دسته از شهرهای ایران دانست که هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ طبیعی دارای جاذبه‌های بسیاری است. دره کول خرسان دزفول یکی از این جاذبه‌های منحصربه‌فرد است که می‌تواند شما را محو تماشای خود کند. این جاذبه که به نام دره ارواح و یا اشکفت زرده هم شناخته می‌شود، یکی از اسرارآمیزترین مناطقی است که می‌توانید در خوزستان مشاهده نمایید.
در واقع دره کول خرسان دزفول یک مسیر در میان صخره‌های بی‌نظیر است که نهر کوچکی در بستر خود دارد. از طرفی دیگر بر روی دیواره این صخره‌ها نیز آبشارها و آب‌چکان‌های مختلفی وجود دارد که فضای داخلی را خنک و دلپذیر می‌کند. در طول این دره هم پوشش گیاهی منحصربه‌فردی شما را احاطه می‌کند که منظره‌ای زیبا و اسرارآمیز را خلق می‌کنند.
هرچه که در طول این دره به‌پیش بروید، با جاذبه‌ها و زیبایی‌های بیشتری مواجه می‌شوید. جاذبه‌هایی که می‌تواند شما را ساعت‌ها محو تماشای خود کند. در امتداد این مسیر ارتفاع دیواره‌های صخره به بلندی یک ساختمان ۳۰ طبقه می‌رسد. از طرفی دیگر در برخی از جاها، دیواره‌ها آن‌چنان به همدیگر نزدیک می‌شوند که نور خورشید تنها از یک روزنه وارد می‌شود.
این صحنه زیبا در کنار حرکت نهر در زیر پای شما چیزی است که نمی‌توانید در هیچ جای دیگر آن را بیابید. البته باید عنوان کنیم که برای برخی از افراد این موضوع می‌تواند تا حدی ترسناک باشد. بخصوص که فاصله بین دو صخره در بعضی از نقاط به‌قدری تنگ می‌شود که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند. در واقع همین مورد هم سبب شده تا بسیاری بدان لقب دره ارواح را بدهند. اما باید اعتراف کنیم که پیمایش آن تجربه‌ای آن‌چنان لذت‌بخش است که ارزش سفر به دزفول را دارد.
 دره کول خرسان

چرا بازدید از دره کول خرسان دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟


دره کول خرسان دزفول جاذبه بی‌نظیری است که می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به شما بدهد. دلایل متعددی وجود دارد که دستیابی به این تجربه را لذت‌بخش می‌کند. ما در ادامه برخی از این دلایل را برای شما ذکر کرده‌ایم.
• پیمایش بی‌نظیر در مسیر دره
• مشاهده آبشارها، آب‌چکان‌ها و برکه‌های منحصربه‌فرد
• بازدید از سد دز و قایقرانی در آن
• پیاده‌روی در مناطق زیبا و دلربای نزدیک به دره
• دیدن پوشش گیاهی منحصربه‌فرد در داخل دره
• بازدید مناطق تفریحی و تاریخی نزدیک به دره
• لذت شنا و آب‌تنی در برکه انتهایی دره
• آب‌تنی در مسیر دره

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


دره کول خرسان دزفول دارای ساختار طبیعی بسیار منحصربه‌فردی است. این دره در اثر فرسایش صخره‌های چند میلیون ساله توسط آب ایجاد شده است. از دل این صخره‌ها آب‌چکان‌ها و آبشارهای کوچک فراوانی بیرون می‌ریزد که باعث شده‌اند تا مسیر این دره خنک و مطبوع باشد. به‌گونه‌ای که دمای آن در فصل زمستان به زیر بیست درجه هم می‌رسد.
در این دره یک نهر کوچک جریان دارد که هرچه به جلوتر بروید، بر آب آن افزوده می‌شود. به همین جهت است که در برخی از قسمت‌ها، آب تا بالای کمر افراد می‌رسد.
خود این دره هم در بین دو صخره واقع شده است و طولی به‌اندازه ده کیلومتر دارد. دیواره‌های صخره نیز ارتفاع زیادی دارند. البته این ارتفاع در بخش‌های مختلف آن تغییر می‌کند. در بعضی از قسمت‌های این دره، ارتفاع صخره‌ها حتی به ۱۰۰ متر هم می‌رسد. افزون بر این موارد در برخی از بخش‌ها، این دو صخره به هم نزدیک شده‌اند. به همین جهت است که نور به کف دره نمی‌رسد و مسیر برای عبور افراد هم تنگ می‌شود.
بر روی سنگ‌های این دره هم گیاهان مختلفی از جمله سیاوشان به چشم می‌خورد. در بخش ابتدایی و طول مسیر هم درختانی همچون سدر، انگور، انجیر وحشی، کنار و.... به چشم می‌خورد. وجود این درخت‌ها در کنار آبشارهای کوچک و البته جریان نهر در زیر پاهایتان، می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را خلق نماید. جاذبه دیگری که در این دره وجود دارد، غار قوسی شکل انتهای آن است.
در بخش انتهایی این دره، یک غار قوسی شکل و مشابه به تونل وجود دارد. در این بخش یک برکه کوچک به عرض ۳ و طول ۵ متر وجود دارد که مکانی دلچسب برای شنا و آب‌تنی است. این برکه به همراه نهر موجود در دره کول خرسان دزفول، به رود دز می‌ریزد.

چگونه به دره کول خرسان دزفول برویم؟


برای رسیدن به دره کول خرسان دزفول باید در قدم اول به خوزستان و شهر دزفول بروید. اگر در تهران حضور دارید، می‌توانید از طریق شیوه‌های آنلاین، یک بلیط هواپیما لحظه آخری به مقصد دزفول و یا اهواز تهیه کنید. پس از آن به منطقه شهیون بروید. از شهیون راه روستای بیشه بزان را در پیش بگیرید. این مسیر را تا عبور از روستای پا قلعه ادامه دهید. بعد از آن باید حدود و نیم ساعت تا رسیدن به دره کول خرسان یا دره ارواح پیاده‌روی کنید. ناگفته نماند که همین پیاده‌روی‌کردن باعث شده تا مسیر رسیدن به این ناحیه، جذاب باشد.
 دره کول خرسان

جاهای دیدنی نزدیک به دره کول خرسان دزفول


همان گونه که در ابتدای متن اشاره کردیم، دزفول جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. این جاذبه‌ها به نحوی است که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. ما در ادامه چند مورد از این جاذبه‌ها که به دره کول خرسان دزفول نزدیک هستند را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.
آبشار شوی
آبشار شوی را می‌توان یکی از حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار در منطقه شهیون قرار دارد و از صخره‌ای بزرگ به پایین می‌ریزد. ارتفاع هشتاد متری این آبشار و البته پوشش گیاهی بی‌نظیر اطراف آن باعث شده تا به یک مقصد بی‌نظیر برای گردشگران بدل شود.
روستای پامنار
روستای پامنار از مناطق دیدنی موجود در منطقه شهیون می‌باشد. این روستا امکانات تفریحی مختلفی دارد. از طرفی دیگر مشرف به سد دز است. به همین جهت منظره‌ای بسیار بی‌نظیر و جذاب دارد. وجود طبیعت زیبا، چشمه‌ها و رودخانه‌های طبیعی، باغات سدر یا کنار و… سبب شده است تا این روستا جلوه‌ای خارق‌العاده داشته باشد. این موضوع باعث شده است تا گردشگران زیادی هرساله عازم این روستا شوند.
قلعه تاریخی شاداب
دقیق در مقابل روستای پامنار، قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه شاداب قرار گرفته است. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان می‌رسد. این قلعه در دل کوه حفر شده است. از طرفی دیگر در کنار آن هم گورستانی باستانی با سنگ قبرهای عجیب وجود دارد. بر روی سنگ قبرهای این گورستان، تصاویری از جنگجویان و زنان مختلف حک شده که نشان از جایگاه اجتماعی آن شخص بوده است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دره کول خرسان دزفول


متأسفانه در پنج کیلومتری دره کول خرسان دزفول هیچ‌گونه اقامتگاه رسمی وجود دارد. اما شما می‌توانید در این منطقه کمپینگ خود را برپا کنید چرا که آسمان آن در شب، بسیار دیدنی است. البته باید حتماً وسایل و تجربه لازم را داشته باشید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است