search
menu

دشت و آبشار شیمبار مسجد سلیمان

[ پنهان کردن ]
درباره دشت شیمبار خوزستان و دیدنی های آن
چرا بازدید از دشت شیمبار پیشنهاد می شود؟
آشنایی با دشت شیمبار
پوشش گیاهی دشت شیمبار
پوشش جانوری دشت شیمبار
تفریح ها و دیدنی های دشت شیمبار
جاذبه های تاریخی دشت شیمبار
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از دشت شیمبار چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از دشت شیمبار چه زمانی است؟
چگونه به دشت شیمبار برویم؟
در دشت شیمبار از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی دشت شیمبار برای اقامت وجود دارد؟

درباره دشت شیمبار خوزستان و دیدنی های آن


دشت شیمبار (به انگلیسی: Shimbar Plain) که به بهشت گمشده خوزستان نیز شهرت دارد، منطقه‌ای است حفاظت شده و خوش منظره واقع در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان که در مرز میانی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار گرفته و با مناظر رویایی، طبیعت تماشایی و تعدد و تنوع بسیار بالای گونه‌های گیاهی و جانوری خود توانسته است به یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان در نوب کشورمان مبدل گردد و مورد توجه طبیعت دوستان و خریداران بلیط هواپیما چارتر مقاصد جنوبی کشورمان قرار گیرد.
دشت و آبشار شیمبار مسجد سلیمان

چرا بازدید از دشت شیمبار پیشنهاد می شود؟


از طبیعت خارق‌العاده و مسحورکننده‌ای برخوردار بوده و مناظر بکر و شگفت‌انگیز فراوانی را در خود جای داده است.
زیستگاه جانواران گوناگون و محل رشد و پرورش برخی از گونه‌های گیاهی کمیاب و گیاهان دارویی شفابخش است.
به‌دلیل واقع شدن در منطقه‌ای کوهستانی، برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیار مناسب است.

آشنایی با دشت شیمبار


دشت شیمبار از جاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی جنوب غربی کشورمان است که با وسعتی برابر با ۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان و ۴۵ کیلومتری شهر قلعه خواجه واقع در بخشی کوهستانی در امتداد سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این منطقه که در دامنه کوه دلا واقع شده، برخی از زیباترین مناظر شگفت انگیز طبیعت کشورمان را در خود جای داده است: چشمه‌های خروشان، جنگل‌های سرسبز و انبوه، آبشارهای باشکوه و کوه‌های مرتفع از جمله مواهب طبیعی و عناصر تماشایی و جذابی هستند که بخشی از طبیعت دل‌انگیز و روح نواز این منطقه را تشکیل می‌دهند و دشت شیمبار را به مکانی دلفریب و خوش منظره برای شیفتگان طبیعت و عاشقان عکاسی مبدل می‌سازند.

پوشش گیاهی دشت شیمبار


دشت شیمبار از جنگل‌های انبوه و سرسبزی تشکیل شده است؛ مناطقی که طیف وسیعی از درختان و گیاهان متنوع را در خود جای‌ داده‌اند. از درختان بادام و بلوط گرفته تا انواع و اقسام قارچ و مرکبات، تنوع گیاهی این منطقه بر زیبایی بی حد و حصر آن افزوده است. در واقع پوشش گیاهی این منطقه از سه بخش مجزا تشکیل می‌شود: بخش کوهستانی شیمبار (که با درختانی چون بلوط و بادام کوهی پوشیده شده)، بخش شط شیمبار (که از درختچه های جاز تشکیل شده است) و دشت شیمبار (که گونه‌های مختلفی از گل‌های رنگارنگ و درختچه‌های معطر را در خود جای داده است).

پوشش جانوری دشت شیمبار


از آنجایی که دشت شیمبار جزو مناطق بکر و حفاظت شده (شکار ممنوع) کشورمان محسوب می‌شود، انواع حیوانات وحشی از قبیل گراز، خرس، شغال، کفتار، گرگ و پلنگ در آن یافت می‌گردد. همچنین این منطقه محل زندگی حیواناتی از قبیل خرگوش، بز، کبک، کل، سنجاب ایرانی و قوچ وحشی است و زیستگاه طبیعی برخی از پرندگانی نظیر کرکس و عقاب محسوب می‌شود. متاسفانه شکار غیر مجاز در سال‌های گذشته موجب شده که چرخه اکوسیستم این منطقه با مشکل مواجه شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش حیات وحش آن وارد آید. گفتنی است که در حال حاضر دشت شیمبار زیستگاه طبیعی ۷۰ گونه پرنده و ۲۵ گونه پستانداری است که به شکلی پراکنده در جای جای این منطقه زندگی و غذای مورد نیاز خود را از طبیعت بخشنده این منطقه تامین می کنند.
دشت و آبشار شیمبار مسجد سلیمان

تفریح ها و دیدنی های دشت شیمبار


همان‌طور که ذکر گردید، دشت شیمبار در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است؛ این بدان معناست که این منطقه مملو از دره‌ها و تنگه‌های تماشایی و مسیرهای شیب‌دار و صعب‌العبوری است که طبیعت‌ گردی و کوهنوردی در این مکان را به تفریحی هیجان‌انگیز و لذت بخش مبدل کرده است. وجود کوه‌های مرتفع و بلندبالایی نظیر کوه تار (به ارتفاع ۳۰۰۰ متر)، کوه کینو (به ارتفاع ۳۸۰۰ متر) و کوه منار (به ارتفاع ۱۸۰۰ متر) موجب شده که این مکان به زیستگاهی برای زندگی گونه‌های کمیاب جانوری مبدل گردد و فرصت ثبت تصاویری بسیار ناب و دیدنی از این جانوران برای هنرمندان و کوهنوردانی که با رزرو آنلاین بلیط هواپیما به این منطقه از کشورمان سفر می کنند، فراهم شود. چشمه‌های طبیعی، آبشارهای مرتفع، تالاب ۲۰۰۰ هکتاری و گستره متنوعی از درختانی کوهی و گل‌هایی رنگارنگ و معطر دست به دست هم داده تا جلوه شگفت‌انگیزی از طبیعت پدید آید و دشت شیمبار به یکی از دیدنی‌ترین اماکن گردشگری کشورمان مبدل گردد.

جاذبه های تاریخی دشت شیمبار


اگر تصور می‌کنید که دیدنی‌های دشتی شیمبار صرفا در طبیعت شگفت‌انگیز و مسحورکننده آن خلاصه می‌شود، در اشتباهید، چراکه این منطقه در گذشته‌های دور و در دوره‌های مختلف تاریخی، محل زندگی برخی از ایرانیان بوده و طبیعتا آثار تاریخی گران‌بهایی را در دل خود نهان کرده است. این آثار باستانی که در قالب کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره هایی به معرض نمایش گذاشته شده‌اند، خبر از قدمت بالا و ارزش تاریخی دشت شیمبار می‌دهند. گفتنی است که برخی از این کتیبه‌ها به دوران اشکانیان متعلق بوده و برخی دیگر از دوران ساسانیان بجا مانده است. چنانچه دوست دارید از نزدیک تماشاگر یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی این منطقه باشید، حتما سنگ نگاره‌های تنگ بتا را از نزدیک ببینید. این سنگ نگاره‌ها که در دل صخره‌ای حکاکی شده‌اند، از ۱۲ نقش برجسته انسان تشکیل شده‌اند که به اعتقاد مورخان در حال برگزاری مراسمی مذهبی هستند. از دیگر جاذبه‌های تاریخی دشت شیمبار می‌توان به قلعه دختر، قلعه آهنگری، قلعه کله قندی، امامزاده محمد بن حمام، آبشار پل نگین، کهریزهای عهد باستان و شیرهای سنگی اشاره کرد که هرکدام تاریخچه و داستان جذابی در پس نام خود دارند و از اماکن باستانی و تماشایی این منطقه به حساب می‌آیند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از دشت شیمبار چقدر است؟


بازدید از دشت شیمبار رایگان است و هیچ هزینه‌ای را برای شما در پی نخواهد داشت؛ اما از آنجایی که این دشت جزو مناطق حفاظت شده کشورمان بشمار می‌رود، برای بازدید از آن باید حتما جواز و برگه عبور به همراه داشته باشید. ناگفته نماند که برای تماشای زیبایی‌های بی حد و حصر این منطقه باید دست کم ۶ ساعت از زمان خود را به برای گشت و گذار در این دشت سرسبز و تماشایی اختصاص دهید.
دشت و آبشار شیمبار مسجد سلیمان

فصل مناسب برای بازدید از دشت شیمبار چه زمانی است؟


چنانچه دوست دارید در بهترین شرایط آب و هوایی از دشت شیمبار دیدن کنید، زمانی در فصل بهار را برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما خوزستان و بازدید از این منطقه برگزینید. دشت شیمبار در فصل بهار جامه زمردین خود را به تن کرده و با طبیعت مسحورکننده و رویایی خود دلربایی می‌کند. اما اگر فرصت بازدید از این دشت شگفت‌انگیز را در فصل بهار از دست دادید، سفر به این منطقه را در فصل پاییز از دست ندهید، چراکه دشت شیمبار در این فصل جلوه متفاوتی از زیبایی‌های توصیف‌ناپذیر خود را به نمایش گذاشته و نمای خیره کننده‌ای از طبیعت دیدنی و رنگارنگ خود را به نمایش می‌گذارد.

چگونه به دشت شیمبار برویم؟


بسته به اینکه در کجا قرار دارید و از چه مسیری قصد دارید به دشت شیمبار دسترسی پیدا کنید، راه‌های متفاوتی برای دستیابی به این مکان وجود دارد. چنانچه دوست دارید در حین رانندگی تماشاگر حیوانات وحشی این منطقه باشید، می‌توانید مسیر اندیکا-بازفت را برگزینید. اما اگر دوست دارید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از طریق جاده‌ای مطمئن و آسفالت شده به دشت شیمبار بروید، باید جاده جدیدالاحداث شهرکرد-مسجد سلیمان را انتخاب کنید.

در دشت شیمبار از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


تالاب شیمبار
تالاب گندیکال
آبشار پل نگین
قلعه دختر
امامزاده بابا زاهد

چه هتل هایی در نزدیکی دشت شیمبار برای اقامت وجود دارد؟


اقامتگاه سرآقا سید
اقامتگاه روستایی نگین شیمبار خوزستان واقع در اندیکا
متل چلو

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است