search
menu

راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر استانبول
دانستنی های کاربردی
شماره های ضروری
عبارات ضروری
راه های دسترسی به استانبول
راه های دسترسی از فرودگاه استانبول به مرکز شهر
دیدنی های معروف استانبول
حمل و نقل عمومی استانبول
سیمکارت های ترکیه
غذاهای معروف ترکیه
جشنواره‌ها و فستیوال‌ها
وضعیت امنیت در استانبول
بلیط هواپیما استانبول

برای هر کسی که می‌خواهد سفری به استانبول و یک استانبول‌گردی به یادماندنی داشته باشد، داشتن یک راهنمای سفر به استانبول می‌تواند سودمند باشد. چون اطلاعات فشرده از سفر و زندگی در این شهر را به گردشگران و مسافران عرضه می‌کند. پس پیش از سفر به استانبول، شهر زیبای آسیا و اروپا، راهنمای سفر به استانبول سفرمارکت را بخوانید.

معرفی شهر استانبول


استانبول، کلان شهر پرهیاهو و محبوب کشور ترکیه است که سالانه میلیون ها گردشگر را از سراسر دنیا به خودش جذب می‌کند. شهری که با وجود گرانی دلار و سفر، همچنان ارزشش را دارد که بلیط هواپیما ارزان استانبول را تهیه کنید. انواع دیدنی های تاریخی تا مراکز خرید ارزان استانبول، شما را سرگرم و شگفت زده خواهد کرد.
همان طور که احتمالا می‌دانید استانبول، شهری میان دو قاره آسیا و اروپاست! شهری که با پل معروف بسفر دو قاره را به هم متصل می‌کند. به این ترتیب با عبور از روی بسفر از محله های آسیایی به محله های اروپایی شهر می‌رسید. شهر استانبول وسعتی در حدود ۲۵۷۶ کیلومتر مربع دارد و جمعیتی برابر با ۱۵۲۱۴۱۷۷ نفر در این شهر سکونت دارند.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول

دانستنی های کاربردی


ویزا: نمی‌خواهد
واحد پول: لیر ترکیه (TRY)
زمان محلی: GMT+۳
زبان رسمی: ترکی استانبولی
دین اکثریت مردم: اسلام
بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
سبک دیدنی ها: تاریخی، خرید، شهرگردی، تفریحات شبانه
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: قهوه ترک، انواع شیرینی های ترکی مانند باقلوا و راحت الحلقوم، ادویه جات، زیورآلات، پوشاک ترک، لامپ های تزئینی و ...
بهترین جا برای اقامت: اطراف میدان تکسیم و محله هایی مانند سلطان احمد، بیوگلو، امینونو، کاراکوی، گالاتا، پرا و ...

شماره های ضروری


کد تلفن ترکیه: ۹۰+
کد تلفن استانبول: ۲۱۲ برای مناطق اروپایی، ۲۱۶ برای مناطق آسیایی
پلیس: ۱۵۵
آتش‌نشانی: ۱۱۰
آمبولانس: ۱۱۲





عبارات ضروری


راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول

راه های دسترسی به استانبول


راحت‌ترین راه برای رسیدن به استانبول، استفاده از مسیر هوایی و پروازهای ورودی مستقیم به این شهر با خرید بلیط استانبول است. اگر از تهران راه می‌افتید، نزدیک دو ساعت در راه خواهید بود.
اگر به دنبال ارزان‌ترین راه هستید، می‌توانید سوار اتوبوس یا قطار تهران استانبول شوید. البته استفاده از این روش بسیار هم زمان بر است و بیش از یک روز در راه هستید.
اگر هم می‌خواهید یک روش ماجراجویانه را در پیش بگیرید، می توانید ابتدا با قطار خود را به شهر آنکارا برسانید و سپس با هواپیما یا قطار، از آنکارا به استانبول بروید. فراموش نکنید قیمت بلیط چارتر استانبول را هم چک کنید.

راه های دسترسی از فرودگاه استانبول به مرکز شهر


فرودگاه استانبول حدودا فاصله ای ۴۵ کیلومتری از مرکز این شهر دارد. برای خروج از فرودگاه و دسترسی به استانبول از این راه‌ها استفاده کنید:
اتوبوس: فرودگاه استانبول اتوبوس‌های ویژه ای به مقصد نقاط متفاوتی از شهر استانبول دارد. بنابراین فرقی نمی کند اقامتگاه شما کجاست، بسته به محلی که رزرو هتل استانبول را انجام دادید اتوبوسی که بایستی سوار شوید متغیر است. بسته به آن که مقصد شما کدام یک از مناطق استانبول است، اتوبوس موردنظر شما هر ۱۵ تا ۴۰ دقیقه از فرودگاه حرکت می‌کند و البته کرایه متفاوتی پرداخت می‌کنید. اگر مقصد شما مرکز شهر باشد، با این اتوبوس ها در حدود یک ساعت و نیم در راه هستید و کرایه ای برابر با ۱۸ لیر می‌پردازید.
تاکسی: کرایه تاکسی‌ها از فرودگاه استانبول تا مرکز شهر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیر می‌شود. البته فراموش نکنید که این کرایه در شب‌ها و در صورت انتظار راننده تاکسی و داشتن حجم بالای چمدان و بار، افزایش خواهد داشت.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول

دیدنی های معروف استانبول


استانبول از آن شهرهاست که اغلب گردشگران قبل از سفر هم با دیدنی‌های معروفش آشنایی دارند. برخی از جذاب‌ترین و مشهورترین های استانبول عبارت است از:
ایاصوفیه: اولین جایی که خواه ناخواه با آن مواجه می‌شوید و از نقاط مختلف شهر شاهد شکوه و زیبایی‌اش خواهید بود، ایاصوفیه است. مسجدی که در حال حاضر به موزه بدل شده و قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. بد نیست بدانید ایاصوفیه قبل از آن که مسجد باشد، به دست رومی‌ها و به عنوان کلیسا بنا شد.
کاخ دلمه باغچه: دلمه باغچه یکی از کاخ‌های سلطنتی و باشکوه استانبول است که درست در کنار آبراه معروف شهر قرار دارد. بنابراین چشم انداز آبی زیبایی دارد و البته از داخل قایق و کشتی، نمای دلبرانه ای را در معرض دید قرار می‌دهد. این کاخ در دوران سلطنت عثمانی بنا شد و از طراحی و دکوراسیون مجللی برخوردار است.
مسجد آبی: مسجد آبی یا سلطان احمد، مسجد بزرگی است که به خاطر کاشی‌های آبی رنگ و تزئینات جذابش مشهور شده است. بازدید از این مسجد رایگان است.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول
کشتی سواری در بسفر: محال است به استانبول بروید و کشتی سواری و قایق سواری در بسفر را از دست بدهید. دیدن مرغ‌های دریایی که به دنیال قایق‌ها پرواز می‌کنند و دیدن ساختمان‌های تاریخی و مشهور از زاویه ای دیگر، لذتی است که هیچ جایگزینی ندارد.
خیابان استقلال: آخر روز سری به خیابان استقلال بزنید تا شما هم به این شلوغی دوست داشتنی بپیوندید. در این خیابان صرفا قدم زدن، تماشای آدم ها و هنرمندان خیابانی هم هیجان‌انگیز است، چه برسد به خرید و شکم گردی. استقلال یکی از بهترین جاها برای چشیدن طعم خوشمزه‌های خیابانی است. ضمن آن که نمایندگی تعدادی از معروف‌ترین برندهای دنیا هم در این خیابان قرار دارد.
برج گالاتا: این برج تاریخی که در نزدیکی خیابان استقلال قرار گرفته، به شما این فرصت را می دهد تا از ارتفاع ۶۷ متری، بافت تاریخی و منظره استانبول را تماشا کنید. در بخش جنوبی این برج، بازار ادویه استانبول قرار دارد که برای خرید ادویه جات و سایر خوراکی ها می توانید به آن‌جا بروید.
خرید و بازارگردی: استانبول یکی از محبوب ترین مقاصد برای خرید است. چرا که مراکز خرید استانبول بسیار متنوع و مدرن هستند.
محله بالات: این محله پر از خانه‌های رنگی رنگی و رستوران‌ها و کافه‌های دنج است که گردشگران زیادی را به خودش می خواند.
قلعه دختر: این قلعه دیدنی درست در میان آب قرار دارد و منظره‌ای دیدنی ایجاد کرده است.
پارک گلخانه: یکی از سرسبزترین و محبوب‌ترین پارک‌ استانبول که در منطقه تاریخی فاتح قرار دارد. با گردش و پیاده روی در این پارک، لحظات باصفایی را به سفرتان اضافه می کنید.
اگر قصد دارید در مدت زمانی معین، از جاهای دیدنی استانبول دیدن کنید و جاذبه های مختلف این شهر تاریخی و در عین حال مدرن را ببینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برنامه سفر استانبول که برای چهار روز سفر در این شهر مهیا شده است را از وبلاگ سفرمارکت بخوانید.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول

حمل و نقل عمومی استانبول


برای گردش در استانبول توصیه می کنیم از حمل و نقل عمومی استفاده کنید که هزینه مناسبی دارد. مترو، اتوبوس بی آر تی، اتوبوس، تراموا، قایق و کشتی و تاکسی از آن جمله هستند. برای پرداخت کرایه حمل و نقل عمومی، باید استانبول کارت (بلیت الکترونیک شهری) داشته باشید که هزینه خرید آن ۱۰ لیر است.
مترو: متروی استانبول با ۵ خط مختلف یکی از بهترین گزینه‌ها برای جا به جایی در شهر است. خطوط مترو از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ فعالیت دارند. هزینه هر سفر با استانبول کارت ۲٫۶ لیر است. اگر هم بخواهید بلیت‌های یک تا ده سفره مترو را تهیه کنید، باید چیزی در حدود ۵ تا ۳۲ لیر بپردازید.
اتوبوس: انواعی از اتوبوس‌های معمولی و اتوبوس‌های بی آر تی در استانبول وجود دارد که جا به جایی شما در این شهر را راحت می‌کنند. کرایه اتوبوس‌های عادی ۱٫۶ لیر است در حالی که کرایه اتوبوس‌های بی آر تی بر حسب تعداد ایستگاه‌های طی شده محاسبه می شود. در مجموع فراموش نکنید برای اتوبوس سواری در استانبول، حتما باید استانبول کارت داشته باشید.
تراموا: حتما تا به حال تراموای قرمز رنگ و مشهور استانبول را دیده‌اید که از میان خیابان استقلال عبور می‌کند. با این تراموا می توانید میان جاذبه‌های معروف بخش اروپایی جا به جا شوید و کافیست تنها با استانبول کارت ۲٫۶ لیر پرداخت کنید.
اتوبوس دریایی: برای گردش در طول آبراه بسفر و یا دسترسی به جزایر پرنس، می‌توانید سوار اتوبوس دریایی یا همان قایق ها و کشتی‌های عمومی استانبول شوید. هزینه سواری این وسایل حمل و نقل آبی را هم می توان با استانبول کارت و یا به صورت نقدی پرداخت کرد. در مسیرهای داخل استانبول، کرایه با استانبول کارت ۲٫۶ لیر و نقدی ۵ لیر است. هزینه دسترسی به جزایر پرنس حدود ۵ تا ۷ لیر می‌شود.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول
تاکسی عمومی: تاکسی‌های زرد رنگ استانبول را تقریبا در هر خیابانی خواهید دید. کرایه این ماشین‌ها بر حسب تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. ورودی تاکسی‌ها برابر با ۵ لیر است و به ازای هر ۱ کیلومتر ۳٫۱ لیر به کرایه شما اضافه می‌شود.
دولموش: دولموش‌ها همان ون‌های عمومی خودمان هستند که در استانبول با رنگ زرد می‌توانید آن‌ها را شناسایی‌ کنید. کرایه دولموش‌ها قدری از اتوبوس ها بیشتر است اما مسیرهای متنوع تری از سیستم اتوبوسی دارند. کرایه هر مسیر بر روی تابلوهای ابتدای خط درج شده است.
تاکسی های آنلاین: اگر به استفاده از تاکسی‌های آنلاین علاقه دارید، حتما یکی از سه اپلیکیشن موبایلی، بی تاکسی، اوبر و یا کریم را دانلود و نصب کنید. باید بدانید بی تاکسی محبوب ترین تاکسی آنلاین در استانبول است و کرایه آن را می‌توانید به هر دو صورت نقد یا آنلاین پرداخت کنید.

سیمکارت های ترکیه


کشور ترکیه اپراتورهای تلفن همراه متعددی دارد که عبارت اند از ترکسل (turkcell)، وودافون (vodafon) و اوا (avea) که البته ترکسل معروف‌ترین اپراتور خدمات دهنده است. سیمکارت‌ها و بسته‌های مکالمه و اینترنت را می‌توانید در فرودگاه، مراکز خرید و شعب نمایندگی اپراتورها در سطح شهر استانبول تهیه کنید. بد نیست بدانید طیف هزینه خرید سیمکارت‌های توریستی این سه اپراتور بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر است.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول

غذاهای معروف ترکیه


استانبول یکی از بهترین مقاصد برای شکم گردی و چشیدن خوشمزه‌های مختلف است. چرا که انواعی از غذاهای رستورانی، غذاهای خیابانی استانبول و البته شیرینی‌ها و دسرهای مختلف در انتظار شماست.
اگر برای صرف غذا به رستوران بروید، اول از همه با یک سینی بزرگ با اقسام مزه (پیش غذا) به استقبال شما می‌آیند. پیش غذاهای خوشمزه‌ای مانند انواع دلمه، سالاد، ترشی، میوه، سبزیجات و ... که اگر خودتان را کنترل نکنید، می توانند جای وعده اصلی را هم بگیرند! بنابراین پیشنهاد می‌کنیم زیاده روی نکنید. پس از آن برای وعده اصلی می‌توانید یکی از انواع کباب‌های خوشمزه ترکی مثل دونر کباب، اسکندر کباب، شیش کباب یا غذاهای معروفی مانند کوفته و پیده را سفارش بدهید.
پس از این اگر برای یک پیاده روی عصرگاهی یا شبانه به جایی مانند خیابان استقلال بروید، خوراکی‌های خیابانی مختلفی در انتظار شما هستند. خوشمزه‌هایی مانند بورک، میدیه دولما، لحم عجین، سیمیت، بستنی قیفی، بلوط بو داده، بلال کبابی، کومپیر و ... را می‌توانید از غرفه های خیابانی و دستفروش‌ها بخرید.
اگر هم سری به کافه‌ های استانبول بزنید، برای میان وعده و عصرانه گزینه‌های جذابی مانند باقلوا، کونفه و قازاندیبی پیش روی شما حاضر هستند تا همراه یک نوشیدنی گرم نوش جان کنید.

جشنواره‌ها و فستیوال‌ها


هر سال در استانبول جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلفی برگزار می‌شود که شرکت در آن ها می‌تواند بخشی از خاطرات خوش سفر شما را بسازد! از مهم‌ترین جشنواره‌های این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جشنواره بین المللی فیلم استانبول، جشنواره لاله استانبول، فستیوال چیل اوت استانبول، جشنواره موسیقی جاز، مسابقات شنا در بسفر، دوسالانه بین المللی و هنری استانبول، جشنواره قهوه، فستیوال جاز و ...

وضعیت امنیت در استانبول


استانبول شهر بزرگ و وسیعی است که اگر قصد سفر به آن را دارید، بهتر است نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:
• هرگز برای گشت و گذار در شهر، مدارک مهم و پول نقد زیاد همراه نداشته باشید.
• توصیه می شود شب گردی خود را به محله های پر رفت و آمد شلوغ محدود کنید و حتما همراه تور استانبول یا گروه های چند نفره باشید.
• اگر خانم هستید و قصد دارید تنهایی در شهر بگردید، در مناطق آسیایی و سنتی تر، استفاده از لباس های پوشیده پیشنهاد می‌شود.
راهنمای سفر به استانبول | صفر تا صد سفر استانبول
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است