search
menu
کرج keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های کرج ۹

درباره کرج

معرفی شهر کرج


یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران کرج نام دارد که در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است و به دلیل داشتن آب و هوای خوب و چشم‌اندازهای معرکه مشهور است. کرج امروز به عنوان چهارمین شهر بزرگ ایران شناخته می‌شود و همه از آن به عنوان شهری مهاجرپذیر یاد می‌کنند. اگر دوست دارید تا درباره این دیار دوست‌داشتنی بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

کرج

واژه‌شناسی کرج


نام کرج از واژه کاوک به معنای میان تهی گرفته شده است که احتمالا به قرار گرفتن این شهر در میان کوه و دره اشاره دارد. همچنین واژه کوه رج نیز به معنی کوه‌های ردیف شده از جمله استعارات اسم این شهر دلفریب است. خوب است بدانید که این منطقه پیشینه تاریخی فراوانی دارد و می‌توان کلمات تاریخی بسیاری از آن استباط کرد.

تاریخچه کرج


با کشف آثار به جامانده از دوره اشکانی و ساسانی در کرج می‌توان به تاریخی بودن این منطقه پی برد. کرج که در گذشته بخشی از ری بوده است، در دوره صفویه در مسیر تهران- قزوین- تبریز قرار گرفت و به اهمیت آن اضافه شد. بعدها با احداث کاروانسراها، پل‌ها و قلعه‌های متعدد هویت جدیدی به آن افزوده شد که باعث رونق کرج شد. کرج به دلیل نزدیکی به تهران در دوره قاجار مورد توجه شاهان قرار گرفت و به همین دلیل کاخ سلیمانیه در آنجا احداث شد. بعدها در سال ۱۳۱۲ با احداث جاده آسفالت تهران – کرج و دسترسی آن به سواحل خزر این مسیر به شاهراهی ارتباطی بدل شد و حالا قطب گردشگری و ترانزیت ایران شمرده می‌شود.

کرج کجاست؟


کرج مرکز شهرستان البرز است و تقریبا ۱۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر با چالوس، تهران، شهریار، ساوجبلاغ و اشتهارد همسایه است و امروزه به عنوان مسیر حمل و نقل بین المللی به ترکیه و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. به همین دلیل منطقه وِیژه اقتصادی در آنجا شکل گرفته که امروزه کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلفی را در خود جای داده است. لازم به یادآوری است که وجود کوه‌ها و دره‌های چشم‌نواز در حوالی آن باعث شده تا همواره مورد توجه کوهنوردان قرار گیرد و طبیعت‌گردهای زیادی را به سمت خود جذب کند. وجود کوهستان سبب شد تا کرج در زمستان‌ها هوایی سرد و در تابستان‌ها دمایی معتدل داشته باشد که این خود به یکی از عوامل مهاجرپذیری آن تبدیل شده است.

حمل و نقل در کرج


کرج دارای یک ایستگاه راه آهن است که کار انتقال مسافر از کرج تا قزوین را انجام می‌دهد. همچنین فرودگاه این شهر به مقاصدی چون اهواز، مشهد و کیش پرواز دارد و روزانه مسافران بسیاری را جا به جا می‌کند. لذا اگر قصد سفر به کرج دارید، با تهیه بلیط هواپیما می‌توانید به آسانی خود را به آنجا برسانید. همچنین کرج با داشتن ایستگاه‌های مترو گلشهر، کرج و محمد شهر و پایانه مسافربری شهید کلانتری دسترسی خوبی به تهران و دیگر شهرهای ایران دارد.
کرج

دیدنی های کرج


از جمله جاذبه های دیدنی کرج می‌توان به کاروانسسرای شاه عباسی اشاره کرد که به جامانده از دوران صفویه است و در ساخت آن از آجر و سنگ استفاده کرده‌اند. این کاروانسرا که حدود ۳۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در سال‌های اخیر مرمت شده و به راحتی قابل بازدید است. از دیگر مکان های دیدنی در کرج می‌توان روستای تاریخی آتشگاه را نام برد که در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و آثاری از دوره ساسانی را در خود جای داده است. دژهای باستانی، گورستان قدیمی و نشانه‌هایی از آتشکده از جمله مواردی است که در این منطقه می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. دریاچه سد طالقان، پیست اسکی دیزین، پارک خانواده، روستای برغان، کاخ ناصرالدین شاهی، امامزاده طاهر و باغ لاله‌های گچسر از دیگر دیدنی‌های کرج شناخته می‌شوند که بازدیدکنندگان زیادی در طول سال دارند. لازم است بدانید که کرج جاذبه‌های زیادی دارد، ولی تعدادی از آن‌ها مثل کاخ سلیمانیه، کاخ مروارید، خانه احمد شاملو و غیره دربعضی ایام سال قابل بازدید نیست.

پارک‌های کرج


اگر دوست دارید تا درباره پارک‌ها و بوستان‌های کرج بدانید، باید به شما بگوییم که پارک جنگلی جهان نام یکی از جذاب‌ترین بوستان‌های کرج است که با داشتن گونه‌های متنوع گیاهی در آزادراه تهران – کرج قرار گرفته و چشم‌انداز جذابی دارد. همچنین بوستان ایران زمین در منطقه عظیمیه نیز از دیگر معروف‌ترین پارک‌های کرج است که دسترسی خوبی به مراکز خرید شهر دارد. پارک چمران، پارک خانواده، باغ جهان (وِیژه بانوان)، پارک هامون، پارک پرندگان و بوستان فاتح نیز از دیگر دیدنی های طبییعی کرج شمرده می‌شوند که در ایام تعطیل و حتی روزهای عادی مورد توجه مردم و طبیعت‌دوستان قرار می‌گیرند و موجبات تفریح را فراهم می‌کنند.

پیست‌های اسکی کرج


به دلیل وجود کوه‌های مرتفع پیست اسکی یکی از اصلی‌ترین تفریحات مردم منطقه در زمستان‌ها است که طرفداران زیادی هم دارد. پیست اسکی دیزین یکی از پیست‌های کرج شناخته می‌شود که حدود ۷۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و بسیار مجهز است. تله کابین، تله سیژ و انواع تله اسکی از جمله تفریحات این پیست اسکی است که مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد. پیست اسکی خور را می‌توان یکی دیگر از مراکز تفریحی کرج دانست که در نزدیکی سد امیرکبیر و روستای خور قرار دارد. این پیست در سال ۱۳۷۵ ساخته شده است و روزانه به ۱۳۰۰ نفر سرویس‌دهی می‌کند. پیست اسکی خور با داشتن ۲ مسیر جایی عالی برای تفریح و گذراندن تعطیلات است و در زمستان‌ها طرفداران بسیاری دارد.
کرج

مراکز خرید کرج


- مرکز خرید مهستان
- پاساژ پارسیان
- مجتمع تجاری ملاصدرا
- مرکز خرید نیکامال
- مجتمع تجاری البرز
- مرکز خرید برج میلاد
- مجتمع تجاری یادمان
- مرکز خرید رویال
- مجتمع تجاری گلستان
- مجتمع تفریحی تجاری ساویز

کلام آخر


کرج را می‌توان مقصدی عالی برای تفریح و گشت و گذار دانست که در ایام بهار و تابستان طرفداران زیادی دارد. فراموش نکنید که کرج دسترسی خوبی به شریان‌های اصلی کشور دارد و با داشتن فرودگاه و پایانه‌های زیاد میزبان مسافران زیادی از سراسر ایران است. به همین دلیل برای سفر به آن جای نگرانی وجود ندارد و می‌توان با تهیه بلیط هواپیما کرج و یا اتوبوس خود را به آنجا رساند. همچنین آب و هوا خوب آن دلیلی وسوسه‌کننده برای جذب گردشگران و طبیعت‌دوستان است که اهمیت فراوان دارد.

دیدنی های کرج