search
menu

جاهای دیدنی (جاذبه های طبیعتگردی) استان البرز

[ پنهان کردن ]
جاذبه های طبیعتگردی استان البرز
روستای برغان
شهرستانک
سد و دریاچه‌ طالقان
باغ فاتح کرج
بام کرج
آبشار هفت چشمه
چشمه وله
روستای کردان
آبشار سپهسالار
روستای آدران
آبشار آسکان
جاده چالوس
کویر اشتهارد
آبشار چاران
پارک جنگلی جهان نما

جاذبه های طبیعتگردی استان البرز


استان البرز یکی از جدیدترین استان های ایران است. این استان در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی شکل گرفت و شهر کرج به عنوان مرکز آن انتخاب شد. در این استان جاذبه های طبیعت‌گردی فراوانی وجود دارد که شاید ساکنین کرج و شهرهای دیگر این استان هم از آن ها خبر نداشته باشند. از روستاهای جذاب و زیبایی مثل شهرستانک تا جاده چالوس و کردان و آبشارهای زیبایی که دیدن آن روح شما را تازه می کند.
اگر در استان البرز زندگی می کنید و دوست دارید با طبیعت استان خود آشنا شوید، اگر اهل تهران هستید و می خواهید در اوقات فراغت خود مکان های دیدنی استان البرز را ببینید یا اگر اهل شهرهای دیگر ایران هستید و بلیط هواپیما به مقصد تهران گرفته اید و علاوه بر جاذبه های طبیعی و فرهنگی تهران قصد دارید از طبیعت زیبای استان البرز دیدن کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با طبیعت زیبا و روح بخش این استان تازه تاسیس آشنا شوید.
جاهای دیدنی (جاذبه های طبیعتگردی) استان البرز

روستای برغان


یکی از دیدنی ترین مکان های طبیعتگردی استان البرز روستای برغان است. این روستای زیبا و چشم نواز در نزدیکی شهر کرج( ۱۳ کیلومتری آن) در دره‌ای خوش آب و هوا در شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است. آب و هوای آن در ماه های گرم سال(بهار و تابستان)‌ معتدل است. اما در فصل زمستان و پاییز آب و هوای سردی دارد. رودخانه های زیبایی که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرند از این روستا عبور می کنند.
برای رفتن به این روستا می توانید از دو مسیر استفاده کنید. اولین مسیر از تهران شروع می شود. در ابتدا باید از پل اتوبان تهران قزوین بگذرید. سپس از شهرک کردان عبور کنید و وارد دهانه دره ای سرسبز شوید. کنارتان رودخانه ای زیبا را مشاهده خواهید کرد. باید از چندین روستا عبور کنید تا به روستای آخر ینی روستای برغان برسید.
مسیر دوم برای افرادی است که می خواهند از شهر کرج راهی این روستا شوند. از باغستان کرج عبور کنید و وارد جاده آتشگاه شوید. سپس به جاده برغان بروید و بعد از عبور از مسیر پرپیچ و خم کوهستانی به روستای برغان برسید.

شهرستانک


یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعتگردی استان البرز شهرستانک است. این روستای زیبا در دهستان آسارا، در نزدیکی شهر کرج قرار گرفته است. نام قدیم آن «شارسونک» است و قدمت آن به قرن ۶ هجری قمری باز می گردد. باغ های میوه و درختان سرسبز این منطقه باعث زیبایی و جذابیت آن شده است.
دوچرخه سواری، پیک نیک، آب بازی و عکاسی از جمله تفریحاتی است که می توانید در این روستا امتحان کنید. به دلیل ییلاقی بودن این منطقه از استان البرز، فصل بهار و تابستان آن معتدل است اما پاییز و زمستان سردی دارد. اگر دوست دارید شکوفه های درختان این روستا را از نزدیک ببینید حتما در فصل بهار به آنجا بروید. اگر در فصل تابستان به شهرستانک بروید روزهای گرم و شب های سرد در انتظار شما است.در فصل پاییز درختان رنگ عوض می کنند و به شدت زیبا و چشم نواز می شوند. اگر به دنبال عکاسی با تم پاییزی و برگ های نارنجی و زرد هستید در این فصل به شهرستانک بروید.

سد و دریاچه‌ طالقان


سد و دریاچه طالقان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان البرز است.این جاذبه (همانطور که از نامش پیدا است) در شهر طالقان قرار دارد. سد طالقان بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. دریاچه طالقان پشت سد قرار دارد.
اگر عاشق عکاسی هستید یا از دیدن مناظر طبیعی زیبا لذت می برید حتما به این مکان دیدنی سر بزنید. مناظر طبیعی آن بسیار چشم نواز هستند. قرار گیری این سد بر روی رودخانه شاهرود محیط زیست این ناحیه را عوض کرده است. در نتیجه این تغییر، طبیعت و بکر وجذابی به وجود آمده که دیدن آن خالی از لطف نیست. یکی از تفریحات جالبی که می توانید در این منطقه امتحان کنید ماهیگیری است.
جاهای دیدنی (جاذبه های طبیعتگردی) استان البرز

باغ فاتح کرج


اگر دوست دارید یکی از باغ های جذاب شهر کرج را از نزدیک ببینید حتما به باغ فاتح کرج سر بزنید. باغ فاتح باقی مانده باغ های سرسبز و زیبایی است که در گذشته در این منطقه از کرج قرار داشتند. وجود باغ های فراوان در این ناحیه باعث شده بود که به آنجا «باغشهر» بگویند. این باغ در بلوار جمهوری شهر کرج قرار دارد و در حال حاضر یکی از جاذبه های طبیعتگردی این شهر به حساب می آید.
در این باغ زیبا امکانات تفریحی متنوعی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. از جمله:
• زمین تنیس
در باغ فاتح پارک تنیس کرج یا مجموعه بین المللی تنیس جهانشهر قرار دارد. در این مجموعه ۸ زمین تنیس و یک زمین مسابقه وجود دارد.
• زمین والیبال و بسکتبال
در پارک فاتح می توانید والیبال یا بسکتبال بازی کنید.
• وسایل ورزشی
در این پارک وسایل ورزشی مختلفی برای دوستداران ورزش قرار داده شده است.
• کلبه کتاب
در باغ فاتح یک کلبه کتاب قرار دارد. اگر اهل کتاب هستید می توانید از آن کتاب بخرید و در فضای سبز باغ مشغول خواندن آن شوید.
• کافی شاپ و رستوران
در این باغ، یک کافی شاپ و رستوران جالب وجود دارد. بعد از گشت و گذار در باغ، اگر گرسنه شدید حتما به آن سر بزنید.

بام کرج


یکی از جاذبه های طبیعتگردی استان البرز در شهر کرج قرار دارد. «بام کرج » نامی است که به کوهپایه های محله عظیمیه گفته می شود. این منطقه زیبا برای افرادی مناسب است که در شهر کرج هستند و دوست دارند کمی پیاده روی کنند. در انتهای پله های بام کرج منظره زیبای شهر را خواهید دید. نباید انتظار امکانات رفاهی زیادی را در بام کرج داشته باشید. اگر دوست دارید کمی کوهپیمایی کنید و از فضای شهری دور شوید می توانید به بام کرج بروید.

آبشار هفت چشمه


یکی از دیدنی ترین آبشارهای استان البرز در نزدیکی جاده چالوس کرج قرار گرفته و «آبشار هفت چشمه» نام دارد. این آبشار زیبا و جذاب در ۱۷ کیلومتری شهر کرج،‌ در امتداد جاده کرج-چالوس در نزدیکی روستای ارنگه قرار گرفته است. برای رسیدن به این آبشار باید از یک مسیر چشم نواز عبور کنید. در مسیر رسیدن به این آبشار زیبا از کنار رودخانه ارنگه چالوس عبور خواهید کرد. این مسیر با درختان و بوته های مختلف پوشیده شده است. در این منطقه غارهای طبیعی جذابی وجود دارد. اگر به غارنوردی علاقه دارید حتما از آن ها دیدن کنید.
بهترین زمان بازدید از آبشار هفت چشمه فصل تابستان است. هوا در این فصل بسیار خنک و مطبوع است و به راحتی می توانید ار کنار رودخانه عبور کنید و به چشمه برسید. اگر دوستدار طبیعت هستید و از دیدن مناظر طبیعی به وجد می آیید حتما از آبشار هفت چشمه دیدن کنید.

چشمه وله


چشمه وله یکی از جاذبه های طبیعتگردی استان البرز است که در روستایی به همین نام (که از توابع بخش آسارای شهرستان کرج است) قرار دارد. در آب چشمه وله مواد معدنیای وجود دارد که برای درمان بیماری های پوستی،‌رماتیسم و بیماریهای مجاری تنفسی بسیار مفید است. اگر علاقه دارید در طبیعت استان البرز گشت و گذار کنید و زیبایی های آن را ببینید حتما به روستای وله بروید و از چشمه آن دیدن کنید.
جاهای دیدنی (جاذبه های طبیعتگردی) استان البرز

روستای کردان


یکی دیگر از مکان های دیدنی استان البرز روستایی به نام کردان است. این روستا در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. این روستا رودخانه بسیار زیبا و کوچه باغ های خاطره انگیزی دارد که قدم زدن در آن ها روحیه شما را تازه می کند. آب و هوای آن مناسب است و می توانید لحظات خوشی را در آن سپری کنید. در زمان جنگ و بعد از آن، با مهاجرت تهرانی ها به روستای کردان، ‌این روستا بسیار معروف شد. اگر بلیط هواپیما خریده‌اید و می‌خواهید به کرج سفر کنید و دوست دارید یکی از زیباترین ییلاق های استان البرز را از نزدیک ببینید حتما از این روستا دیدن کنید.

آبشار سپهسالار


یکی از زیباترین آبشارهای استان البرز را در روستای سپهسالار پیدا می کنید. این روستا در شهرستان کرج قرار گرفته است و یکی از مناطق دیدنی البرز به حساب می آید. در مسیر رسیدن به آبشار سپهسالار باید از رودی جذاب عبور کنید. در راه آبشارهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد. در ابتدای مسیر، دره ای پهن قرار دارد و هر چه به آبشار نزدیک تر می شوید عرض آن کم تر می شود. در آخر راه، باید از مسیر صخره ای عبور کنید. مناظر زیبای آن به قدری دل انگیز است که ارزش این پیاده روی را دارد. اگر به دنبال مکان های جدیدی در طبیعت هستید و دلتان می خواهد کمی ماجراجویی را تجربه کنید حتما از آبشار سپهسالار دیدن کنید.

روستای آدران


یکی از زیباترین روستاهای شهرستان کرج ، روستای آدران است. این روستا در ۲۱ کیلومتری شهر کرج،‌ در مسیر جاده کرج-چالوس قرار گرفته است. اگر از شهر کرج به این روستا می روید نیاز به ۴۰ دقیقه رانندگی دارید. اگر دلتان می خواهد کمی طبیعتگردی کنید حتما برای رسیدن به این روستا از مسیری دره آدران استفاده کنید.
در این مسیر باید از تپه کوهی گذر کنید تا به روستای آدران برسید. می توانید مسیر خود را ادامه دهید و با صرف نیم ساعت وقت به دره زیبایی برسید. در این دره درختان سرسبز و جویبارها و چشمه های متعدد وجود دارد. بهتر است که در فصل بهار از این روستا دیدن کنید تا بتوانید از زیبایی های طبیعت آن نهایت استفاده را ببرید.

آبشار آسکان


یکی از جاذبه های طبیعی استان البرز را می توانید در شهرستان طالقان پیدا کنید. آبشار آسکان در روستایی به همین نام قرار دارد. اگر دوست دارید در طبیعت زیبای استان البرز قدم بزنید و از مناظر اطراف لذت ببرید حتما به این روستا بروید و از آبشار زیبای آن دیدن کنید.این آبشار از میان دو تخته سنگ به پایین میریزد. آبشار پله ای است هر قسمت آن، حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد. اگر در فصل سرما برای بازدید از این آبشار بروید، با قندیل های یخی روبه رو خواهید شد.

جاده چالوس


یکی از زیباترین و معروف ترین جاذبه های طبیعتگردی در استان البرز جاده چالوس است. این جاده زیبا و سرسبز که همه ما ایرانی ها (به خصوص اهالی تهران و کرج) حداقل یک بار از آن عبور کرده ایم تا به شهرهای شمالی برسیم، شهر کرج را به شهر چالوس در استان مازندران وصل می کند. نام رسمی این جاده «جاده ۵۹» است.
اگر از شهر کرج سفر خود را شروع کنید تا جاده چالوس نهایتا ۱ ساعت و نیم راه خواهد بود. در مسیر خود به سد کرج برخورد خواهید کرد. در اطراف این سد رستوران ها و امکانات رفاهی مختلفی وجود دارد. هر زمان که احساس خستگی یا گرسنگی کردید می توانید از آن ها استفاده کنید. این جاده را می‌توان یکی از زیباترین جاده های ایران دانست. کافی است که یک‌بار از آن عبور کنید تا متوجه این حرف بشوید.
جاهای دیدنی (جاذبه های طبیعتگردی) استان البرز

کویر اشتهارد


یکی از زیباترین جاذبه های طبیعتگردی استان البرز، کویر اشتهارد است.کویر اشتهارد چند سالی است که مورد توجه طبیعت گردان قرار گرفته است. در جنوب استان البرز و در نزدیکی روستایی به نام «قوزآباد» قرار دارد. از جنوب این کویر زیبا رودخانه ای به نام ابهررود می گذرد. آب این رودخانه شور است. به دلیل وجود آب در کویر اشتهارد پرندگانی چون عقاب استپی، اگرت سفید، ‌سلیم طوقی را می‌توانید در آن ببینید.
در بخشی از کویر اشتهارد منطقه ای بی آب و علف وجود دارد که هیچ نوع پوشش گیاهی را در آن پیدا نخواهید کرد. این منطقه «دق» نام دارد. بهتر است برای بازدید از آن آب کافی به همراه داشته باشید. در اطراف این کویر تپه های باستانی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی گردد. این تپه های به قدری ارزشمند هستند که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. اگر دوست دارید چندین جاذبه طبیعی را در یک منطقه ببینید حتما سری به این کویر بزنید.
بهترین زمان بازدید از این جاذبه طبیعتگردی استان البرز فصل بهار و پاییز است. چرا که روزهای گرم تابستان و شب های سرد زمستان در کویر اشتهارد فرصت لذت بردن را از شما می گیرد و سختی سفر را بیشتر می کند. برای دسترسی به آن باید وارد جاده جدید نظر آّباد-کرج شوید و از آن جا به سمت اشتهارد بروید. در مسیر خود به کویر اشتهارد می رسید. اگر از شهر کرج به سمت این جاذبه می روید حدود ۱ تا ۲ ساعت در راه خواهید بود.

آبشار چاران


آبشار چاران یکی از بهترین جاذبه های طبیعت‌گردی در استان البرز است که در روستایی کوهستانی با آب و هوای معتدل قرار دارد. این روستای زیبا در نزدیکی سد کرج(امیرکبیر) قرار دارد. از روستا تا آبشار نیاز به ۱ ساعت پیاده روی است. در مسیر رسیدن به آبشار چاران از باغ ها و مزارع بسیار زیبایی عبور خواهید کرد. این آبشار تا ۱۰ متر ارتفاع دارد. در نزدیکی این آبشار پله کانی وجود دارد که به دلیل رویش گیاهان به رنگ سبز در آمده است و زیبای آبشار را دوچندان کرده است. اگر از دیدن مناظر طبیعی لذت می برید حتما از آبشار چاران دیدن کنید.

پارک جنگلی جهان نما


یکی از جاذبه های طبیعتگردی در استان البرز پارک جنگلی جهان نما است. این پارک زیبا و منحصر به فرد در شهر کرج قرار دارد. در این پارک دریاچه و جزیره مصنوعی قرار گرفته است. قدمت این جزیره به ۵۰ سال پیش می رسد. اگر به گیاه شناسی علاقه مندید حتما هنگام بازدید از این جاذبه به گیاهان مختلفی که در آن قرار دارد دقت کنید. تنوع آن ها به طور حتم برایتان جذاب خواهد بود. این پارک مابین اتوبان تهران-کرج و بزرگراه شهید همت قرار گرفته است. اگر از شهرهای دیگر ایران بلیط هواپیما به مقصد کرج خریداری کرده اید و قصد دارید از جاذبه های طبیعتگردی استان البرز دیدن کنید، حتما پارک جنگلی جهان نما را در لیست خود قرار دهید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است