search
menu

قله شاه البرز طالقان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از قله شاه البرز طالقان را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به قله شاه البرز طالقان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به قله شاه البرز طالقان
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به قله شاه البرز طالقان
با خرید بلیط هواپیما به تهران سفر کنید و ۱۴۰ کیلومتر از غرب تهران فاصله بگیرید، با طبیعتی بکر و سرسبز مواجه می‌شوید که هوش ازسرتان می‌برد و آلودگی تهران را فراموش می‌کنید. طالقان شهری نام‌آشنا برای کوهنوردان است چون دو قله معروف علم‌کوه و شاه البرز مقصد بسیاری از کوهنوردان است و جاهای دیدنی طالقان هم در میان بسیاری از گردشگران محبوب هستند. قله شاه البرز طالقان حدود ۴۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد که از دامنه جنوبی به طالقان و از دامنه شمالی به دره الموت قزوین وصل است. همچنین این رشته‌کوه، مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین است. شاه البرز بلندترین قله از خط الراس طویل و شامخی است که در شمال شهرک طالقان واقع شده است. این خط الراس از غرب به روستای آوه، از شمال به دینه رود، کلان، سیلیکان، اونک، بالا‌روچ، پایین‌روچ و دره الموت از جنوب به روستای دره طالقان و روستاهای حسن جون، آرتون، بزج و شهراسر متصل است. شاه البرز از غرب به قله زیورچال می‌رسد. برای صعود به این قله سه مسیر وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها از جبهه جنوبی قله یعنی روستای حسن جون واقع در شهرک طالقان آغاز می‌شود. شهرستان طالقان منطقه‌ای ییلاقی است که در میان کوه‌های البرز واقع شده است. صعود و فرود این قله درمجموع حدوداً ۱۶ الی ۱۸ ساعت طول می‌کشد که حدوداً ۳۴ کیلومتر برای رفت‌وبرگشت طی می‌کنید.
قله شاه البرز طالقان

چرا بازدید از قله شاه البرز طالقان را پیشنهاد می‌کنیم؟


• بازدید از آبشار سفیدآب در غرب قله شاه البرز طالقان
• طبیعت زیبا مسیر صعود تا قله شاه البرز طالقان که عاری از آلودگی است.
• عبور از میان درختان درهم‌تنیده همراه با صدای دلنواز پرندگان و رودخانه پر آب
• دامنه پوشیده از گل‌های رنگارنگ و پوشش گیاهی غنی مسیر شامل درختان سیب، گیلاس، گلابی، چنار و بید و گیاهان دارویی همچون آویشن و ریواس و...
• آبشارهای دیدنی اطراف طالقان همچون عسلک، کرکبود و آسکان
• بعد از صعود به قله، قله‌های مختلفی همچون تخت سلیمان، علم‌کوه، خش‌چال و... را خواهید دید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


قله شاه البرز طالقان مقصد بسیاری از کوهنوردان استان‌های مجاور استان البرز است. به سبب طبیعت زیبای اطراف این کوه، بسیاری از کوهنوردان آن را برای صعود انتخاب می‌کنند. پوشش گیاهی غنی این منطقه همراه با آبشارهای موجود در مسیر، صعود به این قله را لذت‌بخش می‌کند. اگر قصد دارید در فصل بهار به این قله صعود کنید، به دلیل برفی که در دامنه قله وجود دارد رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید. اگر مسیر صعود را از روستای حسن جون آغاز کنید، در ابتدا از لابه‌لای درختان سرسبز این روستا عبور می‌کنید که هم‌زمان صدای رودخانه و پرندگان روحتان را تلطیف می‌کند. همچنین در طول مسیر گیاهان دارویی زیادی همچون تره کوهی، آویشن و کاسنی وجود دارد.

چگونه به قله شاه البرز طالقان برویم؟


برای اینکه از استان البرز و شهر کرج به طالقان بروید لازم است ابتدا وارد آزادراه کرج-قزوین بشوید. بعد از گذشت ۵۰ کیلومتر در سمت راست اتوبان تابلو جاده طالقان نصب‌شده است. بعد از وارد شدن به این جاده اختصاصی باید از منطقه زیاران عبور کنید و پس از طی ۲۸ کیلومتر به بهشت زیبای طالقان می‌رسید.
همان‌طور که گفتیم برای صعود به قله شاه البرز طالقان سه مسیر وجود دارد. مسیر اول که همان رایج‌ترین مسیر است از روستای حسن جون واقع در شهرک طالقان آغاز می‌شود. دومین مسیر از الموت، معلم کلایه، گرما رود می‌گذرد. مسیر سه از روستای هرنج طالقان آغاز می‌شود و از سی چشمه می‌گذرد که این مسیر پوشش دهی آنتن بهتری دارد.
قله شاه البرز طالقان

جاهای دیدنی نزدیک به قله شاه البرز طالقان


کتیبه گردنه عسلک یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی طالقان است که میراث تاریخی به‌جامانده از دوره قاجار در روستای گراب از توابع شهرستان طالقان است. در دامنه ارتفاعات یخچال و میش چال و در جنوب غربی گردنه عسلک، کتیبه تاریخی عسلک قرار دارد که در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است.
دریاچه و سد طالقان مکانی زیبا دلنواز در بهشت ییلاقات البرز است که برای یکی از بهترین مقصدهای ماهیگیری و پیک‌نیک است. به دلیل قرارگیری سد طالقان بر روی دریاچه صحنه‌ای به‌یادماندنی برای گردشگران فراهم کرده است. سد طالقان یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی دریاچه طالقان قرارگرفته است. دریاچه طالقان از شاهرود تغذیه می‌شود. از زیبایی‌های این مکان همین بس که هر فصلی از سال به سد طالقان بیایید زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در بهار دشت‌های پر از گل چشمانتان را نوازش می‌کند. در تابستان به باغ‌های پر از میوه گوناگون برمی‌خورید. در پاییز هم منظره‌ای از درختان هزار رنگ در کنار دریاچه طالقان خواهید دید. طبیعت بی‌همتا اطراف دریاچه آن را منحصربه‌فرد کرده است. اگر می‌خواهید از این دریاچه دیدن کنید، بهترین فصل بازدید تابستان و بهار است.
ارژنگ قلعه یا قلعه ارژنگ در جنوب روستای میناوند قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه لازم است دو الی سه ساعت از روستای میناوند فاصله بگیرید. این قلعه در سال ۵۴۴ هجری ساخته‌شده است. این قلعه ۲۸۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. این قلعه یکی از مهم‌ترین قلعه‌های اسماعیلیان است که در طول تاریخ به نام‌های دل جنگ و قلادوش مشهور است. موقعیت بی‌همتا قلعه باعث اشراف کامل دیده‌بان‌ها تا انتهای دره طالقان می‌شد. همچنین از بالای قلعه مناظر سد طالقان و بخشی از قله شاه البرز قابل‌دیدن است.
در دل روستای اوروزان چشمه و آبشاری وجود دارد که حتی در زمان خشک‌سالی آب دارد و به آبشار اوروزان یا آبریزان معروف است. اگر ۱۲ کیلومتر از طالقان فاصله بگیرید، با روستایی روبرو می‌شوید که سرشار از باغات گردو است. این روستا که قدمتی ۴ هزارساله دارد، زادگاه جلال آل احمد یکی از بهترین نویسندگان معاصر ایرانی است. طبیعت بکر و دل‌نشین روستای اوروزان، بسیاری از شهروندان تهرانی را برای استراحت و تفریح به دل خود می‌کشد. سفرمارکت بازدید از این شهر زیبا را به شما توصیه می‌کند. برای خرید تور شهر طالقان می‌توانید از سایت سفرمارکت اقدام کنید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به قله شاه البرز طالقان


هتل آپارتمان کوهستان سفید طالقان مناسب اقامت شبانه کوهنوردان این منطقه است. هتل کیمیا طالقان نیز مناسب اقامت برای گردشگران است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است