search
menu

کردان و جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی آن

[ پنهان کردن ]
درباره کردان و دیدنی‌های آن
چرا بازدید از کردان و دیدنی‌های آن پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه کردان
جاهای دیدنی کردان
1. برج مقبره کردان
2. رود کردان
3. پل بانو صحرا کردان
4. باغات روستای کردان؛ بهترین جای کردان برای تفریح
5. ورزش و تفریحات در روستای کردان
از تهران تا کردان چند ساعت راه است؟

درباره کردان و دیدنی‌های آن


کردان از مناطق گردشگر پذیر ایران هستند و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید و گردش به این منطقه سفر می‌کنند. کردان یک دهکده تاریخی است که در حدود ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر کرج در استان البرز و حدود ۵۰ کیلومتری غرب تهران واقع شده است. این روستای نسبتا بزرگ حدود ۱۰۴ هکتار است و با دارا بودن ویلاهای بیشمار و بسیار زیبا برای گردشگران یک منطقه گردشگری و اقامتی جذاب محسوب می‌شود. جاهای دیدنی کردان بسیار زیاد و متنوع هستند و برای گردشگران با هر سلیقه و هر سنی می‌توانند یک انتخاب مناسب باشند. باغ‌های گسترده‌ای در روستا وجود دارد و رودخانه خروشانی معروف به رودخانه کردان یا (باراغون) در کردان وجود دارد که از میان باغ ها می‌گذرد. کردان در نزدیکی کرج قرار دارد. کرج یکی از کلان شهرهای ایران است و همچنین مرکز استان البرز است.
بعد از تهران، کرج بزرگترین مقصد مهاجرت جمعیت در ایران است و همچنین در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ ایران جمعیت نسبتاً کمتری دارد. روستای تاریخی و دیدنی کردان جاهای دیدنی بسیاری دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد و نزدیکی آن به پایتخت سبب شده است تا از امکانات خوبی بهره‌مند شود و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند. روستای کردان مردمان بسیار مهمان نواز و با اصالتی دارد که اعتقادات مذهبی بسیار قوی نیز دارند و با روی خوش پذیرای مهمانان و گردشگران هستند. منطقه کردان کوه‌های مرتفع و زیبایی دارد که از شرق به طالقان و از شمال به شهر کرج متصل است. علاوه بر طبیعت زیبای کردان، تفریحات و ورزش‌های متعددی در این منطقه قابل انجام است. اسب سواری یک ورزش سنتی در کردان است و ورزشکاران انواع اسب‌ها را پرورش می دهند. در باشگاه‌های اسب سواری کردان تجارت اسب و نگهداری اسب وجود دارد. بیش از ۱۵ باشگاه اسب سواری در روستای کردان وجود دارد. گردشگرانی که با خرید اینترنتی بلیط هواپیما ارزان به استان البرز سفر می‌کنند می‌توانند از طریق تورهای یک روزه به روستای کردان سفر کنند و از جاهای دیدنی آن لذت ببرند. دیدنی‌های کردان به دو بخش جاهای دیدنی طبیعی و جاهای دیدنی تاریخی تقسیم می‌شوند. از جمله جاهای دیدنی کردان می‌توان به برج مقبره یا امامزاده شاه حسین (ع)، رودخانه کردان، پل بانو صحرا، باغهای میوه کردان، بازدید از مکان‌های ورزشی و تفریحی شامل: باشگاههای اسب سواری، مجتمع ایثار کردان، باشگاه ورزش‌های هوایی کردان و کوهنوردی در کوههای طالقان اشاره کرد که در ادامه مطلب در مورد هر کدام توضیحاتی داده خواهد شد.
کردان و جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی آن

چرا بازدید از کردان و دیدنی‌های آن پیشنهاد می‌شود؟


• این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیک بودن آن به استان تهران از نظر امکاناتی که به گردشگران ارا‌ئه می‌کند در سطح قابل قبولی قرار دارد.
• کردان از نظر آب و هوایی بسیار هوای معتدل و مناسبی دارد و می‌توان در هوای معتدل آن تعطیلات را گذراند و آن را یکی از جاهای تفریحی تهران دانست.
• طبیعت بسیار زیبای کردان به تنهایی می‌تواند دلیلی بر جذب گردشگران باشد، باغهایی پر از درخت که در پاییز جلوه پر از رنگ دارند و در بهار شکوفه‌های بهاری این روستا را به تکه‌ای از بهشت تبدیل می‌کنند.
• در واقع این منطقه از گذشته تا به امروز یک منطقه بسیار مناسب برای ییلاق بشمار می‌رفت و امروزه نیز مردم با خرید ویلا یا اجاره ویلا به استراحت در این منطقه خوش آب و هوا و زیبا می‌پردازند.
• کردان علاوه بر جاهای دیدنی بسیار زیبا از نظر اقتصادی نیز حایز اهمیت است و کارخانه‌های بسیار زیادی در نزدیکی این منطقه احداث شده‌اند که این‌ها نشان دهنده این امر است که کردان از نظر امکانات یک منطقه غنی است.
• به دلیل مجاورت با اتوبان قزوین-تهران دسترسی نیز به این روستا بسیار آسان و سهل است.

تاریخچه کردان


قدمت کردان را بر اساس اشیای قدیمی کشف شده در این منطقه که شامل نقشه‌های قدیمی نیز هستند به پیش از قرن ششم هجری قمری نسبت داده‌اند. در زمان جنگ تحمیلی نیز بیشتر ساکنان تهران و کرج برای دور بودن از خطر بمباران در کردان ساکن شده بودند. به مرور زمان نیز از نظر اقتصادی توسعه یافت و امروزه کارخانه‌های بسیاری از جمله آلومینیوم سازی، بافندگی، ریسندگی و مرغداری‌های متعدد نیز در این منطقه وجود دارند.

جاهای دیدنی کردان


کردان به قدری زیباست که بسیاری از صدها تور گردشگری این مقصد را انتخاب می‌کند. در ادامه لیست این مکان‌ها آمده است.

1. برج مقبره کردان


همانطور که گفته شد دیدنی‌های کردان فقط به طبیعت منحصر بفرد آن محدود نمی‌شوند، بلکه می‌توان در آن اماکن تاریخی و ساختمان‌های خاص را نیز مشاهده کرد. برج مقبره یک ساختمان تاریخی است که گردشگران در کنار بازدید از طبیعت زیبای کردان می‌توانند از این برج نیز دیدن کنند. این برج از نظر معماری و تاریخی بسیاری ارزشمند است به همین دلیل در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. البته این برج در خود روستا نیست و در حدود ۸۰۰ کیلومتری از کردان واقع شده است. این برج در واقع مقبره امام زاده حسین(ع) است و اهالی برای عرض ارادت و زیارت در تمام طول سال به این مکان مراجعه می‌کنند. البته این اظهار نظر درباره مقبره ثابت نشده است و به احتمال دیگر در زمان سلجوقیان کاربرد نظامی داشته است.
ساختمان این برج که در شکل دایره‌ای با ۳۴ کنگره طراحی و ساخته شده است جلوه‌‌ی زیبایی به این منطقه بخشیده است. نمایی آجری و در عین حال ساده برج مقبره اصالت و سادگی خاصی رابه نمایش گذاشته است. در اطراف این ساختمان نیز شاهد جوی آب و درختان اصیل و قدیمی بسیاری از جمله درخت توت و چنار هستیم که چشم اندازی زیبا را خلق کرده‌اند. ساختمان برج مقبره در سال ۱۳۸۷ مورد بازسازی قرار گرفته است. گردشگران با خرید آنلاین بلیط هواپیما و سفر به استان البرز می‌توانند از برج مقبره کردان نیز بازدید کنند. برای ورود به این بنای تاریخی نیازی به پرداخت ورودیه نیست و شبانه روزی می‌توان از آن بازدید نمود.

2. رود کردان


رود کردان از جمله دیدنی‌های کردان است که وجود این آب زلال و روان در این منطقه خوش آب و هوا سبب شده است تا از بهترین مناطق گردشگری در تعطیلات به ویژه برای پایتخت نشینان باشد. رود کردان در واقع شاهرگ حیاتی این منطقه به حساب می‌آید و سرچشمه این رودخانه کوههای کهاربزرگ است و در نهایت به رودخانه شور می‌ریزد. مسیرهایی که این رودخانه طی می‌کند شامل ساوجبلاغ و نظرآباد است. این رودخانه انشعاباتی نیز دارد که دروان و برغان هستند، این انشعابات سبب می‌شوند تا منطقه از لحاظ آبی دچار کمبود نباشد و کل درختان و گیاهانی که در مسیر این رود هستند با وجود این رودخانه سیراب و سبز هستند در نتیجه طبیعتی بسیار زیبا و روح بخش در این منطقه حکم فرما است. از بهترین فصول سال برای گردش در کنار این رودخانه فصل‌های گرم است زیرا در زمستان هوا بسیار سرد است. البته فصل پاییز با رنگ‌های بی‌نظیرش طبیعتی وصف ناپذیر را به این منطقه می‌بخشد.
کردان و جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی آن

3. پل بانو صحرا کردان


پل بانو صحرا کردان از جمله جاهای دیدنی تاریخی کردان است که پیشنهاد می‌شود در گشت و گذاری که در کردان خواهید داشت از این پل نیز دیدن کنید. پل بانو صحرا کردان پلی تاریخی است و قدمت آن به دوران صفویان برمی‌گردد. مکان اصلی این پل در دهستان چندار از توابع ساوجبلاغ است. البته امروزه آنچه که از این پل باقی مانده است تنها دو پایه است، با این حال از آنجایی که گویای قدمت تاریخی و اصالت این منطقه است دیدن از آن برای علاقه مندان به تاریخ بسیار پیشنهاد می‌شود. از آنجاییکه این پل در زمان صفویان و حتی حکومت قاجار مورد استفاده بود می‌توان گفت این منطقه از مناطق مهم محسوب می‌شد.
پل بانو صحرا در دو کیلومتری از روستای کردان قرار دارد، این پل که روی رودخانه کردان واقع شده است مصالح اصلی آن سنگ، آجر و ملات آهک و قسمت رویی آن با آجر قرمز پوشیده شده است و با این حال سالیان سال در برابر سیل و جریان شدید آب در زمان‌های پر بارش مقاومت کرده است. با توجه به قدمت این پل در سال ۱۳۸۳ در سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. این پل تا سال ۱۳۵۳ سالم بود و به مرور رو به ویرانی گذاشته است، البته امروزه بجای این پل، پل دیگری ساخته شده است تا نیاز به وجود پل در این منطقه جبران شود.

4. باغات روستای کردان؛ بهترین جای کردان برای تفریح


باغات پر از میوه در روستای کردان طبیعتی بسیار جذاب و دیدنی را به این منطقه بخشیده‌اند. حاصل‌خیزی خاک و پر آب بودن منطقه سبب شده است تا رویش درختان پر محصول در این منطقه جلوه زیبایی را به طبیعت آن ببخشند و علاوه بر آن سبب رونق اقتصادی منطقه نیز شده است. باغ‌های کردان دارای درختان توت، گردو، زردآلو و... هستند. امروزه در این باغ‌ها ویلاهای بسیار مجلل و لوکسی ساخته شده است که جلوه بسیار زیبایی را به این باغ‌ها بخشیده‌اند. این ویلاها و باغ‌های مدرن به اجاره داده می‌شوند و گردشگران می‌توانند چند روزی را در فضای سرسبز و هوای معتدل و بسیا دلپذیر این منطقه سپری کنند. برای دیدن این باغها بدون شک فصول بهار و پاییز بسیار جذابترند ولی زمستان پر برف و سکوت و آرامش آن نیز می‌تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد.

5. ورزش و تفریحات در روستای کردان


پیاده روی، کوهنوردی، اسب سواری و پرواز با پاراگلایدر بر فراز آسمان کردان از جمله تفریحاتی است که در این روستای دیدنی می‌توان انجام داد و این فعالیت‌ها سبب جذب هرچه بیشتر گردشگران به این منطقه شده است. پیاده روی در جای جای کردان می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. این پیاده روی بخصوص در فصولی که آب و هوای منطقه معتدل است سبب نشاط و آرامش بسیاری در روح روان شما خواهد شد زیرا علاوه بر تنفس هوای بسیار پاک و سالم شما مناظر سبز و کوههای زیبایی را نیز به چشم خواهید دید که همه این‌ها سبب پالایش روح و افکار شما خواهد شد.
همانطور که در ابتدا اشاره شد روستای کردان از نظر داشتن باشگاههای سوارکاری پیشتاز است و در این باشگاهها شما می‌توانید از نزدیک و تحت نظارت مربیان سوارکاری کنید و آموزش‌های لازم را نیز فرا بگیرید. به جرات می‌توان گفت فرصت سوارکاری یکی از تجربه‌های ناب در سفر به این روستا محسوب می‌شود. در این روستا فرصت انجام ورزش‌های مختلف برای شما فراهم است و وجود دهکده ورزشی ایثار در راستای پاسخ به این تفریحات ورزشی در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار احداث شده است. در دهکده ورزشی ایثار سالن‌های کنفرانس و سالن‌های ورزشی با امکانات بسیار پیشرفته‌ای احداث شده‌اند و علاوه بر این‌ها مجتمع ایثار شامل استخرهای سرپوشیده، زمین فوتبال، پیست دوچرخه سواری، دریاچه مصنوعی و شمار دیگری از امکانات ورزشی و تفریحی است. دهکده ورزشی تفریحی ایثار محدود به امکانات ورزشی نیست و علاوه بر تفریحات و ورزش‌های متعددی که در آن انجام می‌شود می‌توان ویلا و سوییت نیز در آن اجاره کرد و شب را در این دهکده اقامت کرد.
مجتمع ایثار را به جرات می‌توان به عنوان بهترین مناطق گردشگری که امکاناتی فراتر از حد انتظار دارد، نام برد. این مجتمع برای برگزاری اردوهای دانش‌ آموزی و دانشجویی نیز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. در کردان برای انجام ورزش‌های هوایی در سال ۱۳۹۷ باشگاهی احداث شد که در آن فرصت پرواز برای علاقه مندان به پرواز با پاراگلایدر فراهم شده است. در این باشگاه علاقه مندان می‌توانند آموزش‌های مورد نیاز را فرابگیرند و بر فراز طبیعت زیبای کردان پرواز را تجربه کنند. پرواز با پاراگلایدر آرزوی تمام افرادی است که به پرواز علاقه دارند و شما با سفر به کردان علاوه بر لذت بردن از جاهای دیدنی بسیار آن می‌توانید تجربه پرواز را نیز داشته باشید. علاوه بر سوارکاری، پرواز و انجام فعالیت‌های ورزشی گردشگران می‌توانند کوهنوردی را نیز به جمع سرگرمی‌هایی که در کردان می‌توانند انجام دهند اضافه کنند.
گردشگران و علاقه مندان می‌توانند در کوه‌های طالقان که در شرق کردان قرار دارند کوهنوردی کنند و از طبیعت پیرامونشان لذت ببرند. در واقع کوههای کردان که فرصت کوهنوردی را فراهم کرده‌اند با داشتن رودخانه کردان و پوشش گیاهی سرسبز بسیار وسوسه برانگیز و جذاب هستند. صعود به قله این کوهها که کهار نام دارد برای کوهنوردان مبتدی شاید سخت است اما اگر حرفه‌ای هم نباشید می‌توانید بخشی از این کوه را بالا روید و از تجربه کوهنوردی در این منطقه لذت ببرید.
کردان و جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی آن

از تهران تا کردان چند ساعت راه است؟


برای رفتن به روستای کردان و بهره بردن از جاهای دیدنی و تفریحات کردان مسیر نسبتا آسانی پیش روی شماست و کافی است تا به کرج بروید و از آنجا به سمت آزاد راه قزوین حرکت کنید و از تابلو کردان مسیر خود را به سمت جاده کردان تغییر دهید و پس از ۱۰ کیلومتر رانندگی در این جاده به کردان خواهید رسید. این مسیر بسته به ترافیک، ممکن است از تهران یک تا 2 ساعت طول بکشد.
علاوه بر این شهرهای دیگر نیز می‌توانند خود را به کرج برسانند و به سمت کردان بروند. برای مثال بلیط قطار مشهد کرج از این مسیرهاست.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است