search
menu

خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟ آدرس و تصاویر

[ پنهان کردن ]
آشنایی با خانه دهدشتی و تاریخچه آن
معماری خانه دهدشتی اصفهان
بخش های مختلف خانه دهدشتی
هتل سنتی خانه دهدشتی
کافه رستوران هوگر در خانه دهدشتی
بازدید از خانه دهدشتی
جاذبه های نزدیک به خانه دهدشتی
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه دهدشتی چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از خانه دهدشتی چه زمانی است؟
چگونه به خانه دهدشتی اصفهان برویم؟
در نزدیکی خانه دهدشتی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی خانه دهدشتی برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به خانه دهدشتی هستند؟
امروزه در اغلب کلان شهرهای بزرگ دنیا بیش از هر چیز دیگری، ساختمان‌های لوکس و برج‌های مرتفع هستند که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند. اگرچه این سازه‌های شهری مدرن ظاهر لوکس و پرزرق‌وبرقی به این شهرها داده‌اند، هنوز هم خانه‌های قدیمی با آن رنگ جذاب کاهگلی و حیاط‌هایی که دور تا دور حوض وسط آن با گلدان‌های کوچک رنگارنگ تزئین شده‌اند طرفداران زیادی دارند. دلیل آن هم این است که این خانه‌های با صفای قدیمی، دارای فضای دنجی هستند که چندین نسل از ایرانیان با آنها خاطره دارند و برای نسل جدیدتر هم حال و هوای خاص این خانه‌ها تجربه‌ای بی‌نظیر و تازه محسوب می‌شود. ناگفته نماند که علاقه به دیدن این خانه‌ها تنها محدود به گردشگران ایرانی نمی‌شود بلکه از همه بیشتر گردشگران کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی هستند که به منظور کسب تجربه‌ای بکر از حضور و بازدید از فضای خاص این خانه‌ها استقبال می‌کنند.
یکی از بهترین شهرهایی که می‌توان برای بازدید از خانه‌های تاریخی و قدیمی به آن سفر کرد؛ شهر فرهنگی تاریخی اصفهان است. همان جایی که جهانگردان و گردشگران ایرانی از آن با نام نصف جهان یاد می‌کنند. ما هم امروز قصد داریم شما را به یک سفر مجازی به این شهر محبوب گردشگری ببریم و در آنجا سری بزنیم به یکی از زیباترین و باصفاترین خانه‌های تاریخی شهر به نام خانه دهدشتی. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا این بار که با خرید بلیط هواپیما به شهر اصفهان سفر کردید، بازدید از این خانه زیبای قجری را به هیچ وجه از دست ندهید.

آشنایی با خانه دهدشتی و تاریخچه آن


خانه دهدشتی یکی از خانه‌های قدیمی در شهر زیبای اصفهان است که در دوران قاجار ساخته شده‌است و از این رو بنای آن را می‌توان نمونه‌ای از بناهای ساخته‌شده در آن دوره تاریخی دانست. هرچند اطلاعات چندانی درباره تاریخچه دقیق بنا و ساکنان اولیه این خانه در دست نیست، به نظر می‌رسد که این خانه در واقع یک منزل مسکونی بوده که به خانواده دهدشتی‌ها تعلق داشته و نسل به نسل بطور موروثی از فردی به فرد دیگری منتقل شده‌ است. در دوران پهلوی تلاش شد تا با حفظ بافت اصلی خانه، این بنا مورد بازسازی و مرمت قرار بگیرد و پس از آن در دوران بعد از انقلاب نیز سازمان میراث فرهنگی این بنا را از مالکان آن خریداری کرد.
بدین ترتیب نام این خانه در سال ۱۳۸۵ در زمره آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان تا کنون به عنوان یک بنای تاریخی و گردشگری در شهر اصفهان محسوب می‌شود. در واقع در چند دهه اخیر با تمرکز بر استفاده از بناهای تاریخی و اصیل به عنوان مکان‌هایی برای جذب گردشگران، خانه دهدشتی نیز جزو جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفت و عمدتا در تور اصفهان یکی از اولین خانه‌های تاریخی است که در برنامه بازدید از مکان‌های گردشگری این شهر قرار می‌گیرد.

خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟ آدرس و تصاویر

.

معماری خانه دهدشتی اصفهان


معماری حیرت‌انگیز خانه دهدشتی
گذشته از آنکه خانه دهدشتی از بناهای ارزشمند تاریخی شهر اصفهان به شمار می‌رود، این بنا دارای معماری چشم‌گیر و زیبایی است و از این رو محبوبیت زیادی نزد گردشگران دارد. آن دسته از افرادی که علاقمند به بازدید از خانه‌هایی با قدمت تاریخی طولانی هستند معمولا از تماشای ظرافت‌های معماری آن لذت می‌برند. معماری این خانه منطبق با اصول معماری دوره ساخت بنا یعنی دوران قاجار است.
با نگاهی کلی به اصول معماری قاجار می‌توان چنین گفت که معماری بناها در آن دوران بطور کلی به صورت سنتی بوده‌ اما رگه‌هایی از الگوبرداری از عناصر غربی نیز در معماری این دوران مشهود است. به عبارت دیگر هرچند خانه‌ها و بناهایی که در آن دوران ساخته شده‌اند همگی دارای معماری سنتی ایرانی هستند اما با مقایسه این سازه‌ها با بناهایی که تا قبل از این دوران ساخته شده‌اند می‌توان ردپایی از تاثیرپذیری از سبک معماری غربی در معماری بناهای ایرانی را به خوبی شناسایی کرد. بدین طریق بناهای قاجاری با تلفیق سبک معماری سنتی ایرانی و عناصر تزیینی غربی در ظاهر بنا خودشان را از بناهای تاریخی پیش از این دوران متمایز کرده‌اند.
با توجه به آنچه گفتیم، معماری خانه دهدشتی نیز از این امر مستثنی نبوده‌ و محصول معماری به سبک ایرانی و کمی متاثر از معماری غرب است. در توصیف آن می‌توان گفت پلان خانه مستطیل شکل است و برای ساخت آن از مصالح خشت، آجر و چوب استفاده شده‌است. گفتنی است که مساحت بنای خانه حدودا ۱۰۰۰۰ متر مربع است. از ویژگی‌های برجسته معماری آن می‌توان به تزیینات روی درهای چوبی، ارسی کاری پنجره‌ها و گچ‌بری‌های ستون‌های روی ایوان اشاره کرد.


خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟ آدرس و تصاویر


بخش های مختلف خانه دهدشتی


برای ورود به خانه دهدشتی اصفهان لازم است ابتدا از یک راهروی نسبتا بلند و باریک چوبی گذر کنید تا به محوطه اصلی خانه برسید. از همان لحظه اول که قدم به داخل خانه بگذارید، حس می‌کنید به یک خانه قدیمی و سنتی درست شبیه به همان خانه‌ باصفای مادربزرگ‌ها وارد گذاشته‌اید و با دیدن حیاط سرسبز آن احساس سرزندگی و نشاط به شما دست می‌دهد.
در مرکز حیاط خانه یک حوضچه فیروزه‌ای کوچک اما چشم‌نواز قرار گرفته‌است که آبنمای آن جلوه زیبایی به محوطه باز خانه داده‌است. تا چشم کار می‌کند در گوشه و کنار حیاط باغچه‌های کوچک گل و گیاه به چشم می‌خورد و دور تا دور حیاط را اتاق‌های دلباز و بزرگی احاطه کرده‌اند که درهای چوبی آنها از داخل حیاط پیداست. پنجره اتاق‌ها رو به حیاط مرکزی باز می‌شوند و ارسی‌هایی که روی این پنجره‌ها قرار دارد با انعکاس نورهای رنگی در شب نمای بسیار جذابی ایجاد کرده‌اند.
بطور کلی اتاق‌های حیاط در چهار ضلع شمالی، جنوبی، غربی و شرقی قرار گرفته‌اند. تقریبا می‌توان گفت اصل تقارن در معماری آن‌ها رعایت شده‌ است و تنها در برخی موارد تفاوت‌هایی در چیدمان اتاق‌ها در هر کدام از این زوایای خانه وجود دارد. بطور مثال در ضلع شمالی یک تالار بزرگ در قسمت مرکزی قرار گرفته‌ است که دو اتاق با نمای یکسان در دو طرف آن قرار گرفته‌اند اما در ضلع جنوبی خبری از تالار بزرگ ما بین اتاق‌ها نیست. گفتنی است در کنار برخی از اتاق‌ها راهروهایی وجود دارد که برای تردد از اتاق‌ها به بخش‌های دیگر خانه نظیر حیاط خلوت، مطبخ و حوض استفاده می‌شود.

خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟ آدرس و تصاویر

هتل سنتی خانه دهدشتی


در کنار انواع هتل‌های لوکسی که در شهر اصفهان قرار گرفته‌اند، اقامتگاه‌های سنتی از جمله بهترین انتخاب‌ها برای گردشگران این شهر هستند؛ زیرا معمولا گردشگران تور اصفهان با دانستن این موضوع که این شهر مملو است از جاذبه‌های تاریخی ارزشمند، به آن سفر کرده‌اند و بی‌شک در کنار بازدید از این اماکن، اقامت در یک مکان تاریخی می‌تواند تجربه سفر آنها را بسیار متفاوت‌تر و خاص‌تر کند. برای درک این موضوع کافی است تصور کنید که یک روز کامل را در خانه‌ای هستید که قبل از شما شاهد زندگی‌های زیادی بوده‌است و فراز و نشیب‌های تاریخی زیادی را شاهد بوده‌است. در واقع اقامت در چنین مکانی مصداق بارز با یک تیر دو نشان زدن است، هم بازدید از یک بنای تاریخی و هم حضور در یک اقامتگاه سنتی که گوشه به گوشه آن رد پای تاریخ است. اگر شما هم علاقمند به چنین تجربه‌ای باشید هتل خانه دهدشتی اصفهان بی‌تردید انتخاب مناسبی است.
واحدهای اقامتی این هتل تعداد هشت باب اتاق به صورت اتاق‌های سه در و پنج در هستند که در واقع همان اتاق‌های باصفا در خانه قجری دهدشتی را تشکیل می‌دهند و در طبقه دوم آن قرار دارند. با اقامت در این اتاق‌ها می‌توان از روی بالکن‌ها چشم‌انداز زیبای حیاط را تماشا کرد. علاوه بر آن مهمانان می‌توانند در طول اقامتشان در حیاط زیبای مجموعه به استراحت مشغول شوند و در حالی که روی نیمکت‌های حیاط نشسته‌اند از تماشای درخت کهنسال نارنج و نورپردازی‌های زیبای حیاط نیز لذت ببرند. افزون بر فضای جذاب این هتل، موقعیت مکانی مطلوب آن را می‌توان از مزایای این هتل سنتی اصفهان دانست؛ به طوری که تردد به نقاط مختلف شهر از طریق مترو اصفهان و اتوبوس‌های شهری از هتل مهیا است.


کافه رستوران هوگر در خانه دهدشتی


در گذشته خانه‌های قدیمی اصفهان صرفا خانه‌هایی خالی از سکنه‌ بودند که رفته رفته با تاکید بر ارزشمندی آنها و نقش این خانه‌ها در جذب گردشگران، به مکان‌های دیدنی این شهر تبدیل شدند. با این حال پیش از دهه اخیر این خانه‌ها تنها مکانی برای نمایش عمومی معماری دوران خود بودند و گردشگران تنها قادر بودند تا در بازه زمانی محدودی از فضای عمومی آنها دیدن کنند و در نهایت با عکاسی از معماری آنها این خانه‌ها را ترک می‌کردند. اما با توجه به استقبال گردشگران از خانه‌های قدیمی، دیگر چند سالی است که این خانه‌های ارزشمند تاریخی با تغییر کاربری خود تبدیل به مکان‌های فعالی شده‌اند که گردشگران می‌توانند با رفتن به آنها علاوه بر بازدید از یک مکان تاریخی، لذت تجربه حضور در آنها و گذراندن لحظات خاطره انگیز را در فضای خاص آنها را هم تجربه کنند.
خانه دهدشتی نیز از نمونه‌های بارز این خانه‌ها است که در سال ۱۳۹۵ از فضای بیرونی آن تحت عنوان یک کافی شاپ و رستوران سنتی به نام کافه رستوران هوگر استفاده شده‌است. در این کافه رستوران مشتریان می‌توانند در حالی که در حیاط یک خانه قاجاری نشسته‌اند خود را به یک وعده غذای لذیذ و یا یک نوشیدنی خوشمزه دعوت کنند. انواع غذاهای سنتی ایرانی را می‌توان از منوی این رستوران سفارش داد و در میان لیست نوشیدنی‌های آن نیز چایی‌های ذغالی و دمنوش‌ها از همه محبوب‌تر هستند. افزون بر این کافه رستوران هوگر می‌تواند یکی از بهترین کافه‌های اصفهان برای برگزاری تولدها و مراسمات خاص باشد. مسئولان کافه رستوران در نظر دارند تا با تزئینات ویژه و پذیرایی خاصی که از مهمانان خود در این مراسم‌ها به عمل می‌آورند، خاطره‌ای دلنشین در ذهن آنها ایجاد کنند.

خانه دهدشتی اصفهان کجاست؟ آدرس و تصاویر



بازدید از خانه دهدشتی


از آنجا که خانه دهدشتی امروزه به صورت یک مجموعه واحد تحت عنوان کافه رستوران هوگر و هتل خانه دهدشتی فعالیت می‌کند، اگر گردشگران تور اصفهان علاقمند به بازدید از این خانه تاریخی باشند دو گزینه پیش روی آنها است. یکی از گزینه‌ها اقامت در اتاق‌های هتل است که امکان بازدید همه جانبه و تقریبا کاملی از این خانه را برای آنها فراهم می‌کند و مسلم است که برای این کار نیاز است تا از قبل یکی از اتاق‌های آن رزرو شود.
گزینه دوم که همان رفتن به کافه رستوران آن و صرف غذا یا نوشیدنی و در حین حال بازدید از فضاهای عمومی خانه است، بیشتر برای آن دسته از گردشگرانی مناسب است که تمایل دارند تا در یکی دیگر از هتل‌های اصفهان اقامت کنند و تنها یک بازدید چند ساعته از این خانه داشته باشند. در این صورت این دسته از گردشگران می‌توانند از ساعت ۱۶ بعد از ظهر تا ساعت ۲۲ شب به مجموعه مراجعه کنند و به عنوان مشتری کافه رستوران به بازدید از آن مشغول شوند. در خصوص کیفیت غذاها و نوشیدنی‌های این مجموعه می‌توان گفت بر طبق نظر کاربران، این کافه رستوران از کیفیت مطلوبی برخوردار است، با این حال از دیدگاه برخی از این کاربران قیمت نوشیدنی‌ها و غذاها کمی گران است.

جاذبه های نزدیک به خانه دهدشتی


معمولا تور اصفهان به صورت تورهای تفریحی سه روزه تدارک دیده می‌شوند و آن دسته از گردشگرانی هم که به صورت انفرادی به این شهر سفر می‌کنند معمولا زمان محدودی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی شهر در اختیار دارند؛ بنابراین بازدید از تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری در مدت زمان کم یکی از چالش‌های اصلی در اصفهان گردی است. با این حال می‌توان محدوده‌ای از مرکز شهر اصفهان را به عنوان یک بافت تاریخی و قدیمی مشخص کرد که اغلب جاهای دیدنی شهر را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد تا از این طریق با رفتن به این محله بتوان در مدت زمان کم از تعداد زیادی از جاذبه‌ها بازدید کرد. خوشبختانه خانه دهدشتی در بافت تاریخی شهر قرار گرفته‌است و در حین بازدید از آن می‌توان از میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، عمارت چهل ستون و سی و سه پل دیدن کرد. اغلب این جاذبه‌های معروف در فاصله اندکی از خانه دهدشتی قرار گرفته‌اند و با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توان به آنها رسید با این حال از آنجا که ایستگاه مترو در حوالی خانه قرار دارد، این امکان فراهم است تا برای بازدید از جاهای دیگر مسیرهای اصلی را با مترو طی کرد.



هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه دهدشتی چه قدر است؟


منوی کافه هوگر با غذاهایی مثل آش، دلمه و کشک بادمجان و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای که دارد می‌تواند بازدید شما از خانه دهدشتی را با اندکی هزینه بالا روبرو کند. مطمئنا، غذاهای رنگارنگ این کافه و فضای دوست داشتنی خانه دهدشتی شما را مجذوب خود می‌کند. با خرید بلیط هواپیما اصفهان و سفر به این شهر دست کم ۲ تا ۳ ساعت مهمان این خانه خواهید بود.

فصل مناسب برای بازدید از خانه دهدشتی چه زمانی است؟


همه ما با آب و هوای گرم و کویری شهر اصفهان آشنا هستیم. اما انتخاب زمان و فصل مناسب برای بازدید از خانه دهدشتی بستگی به سلیقه شخصی خودتان دارد. اگر اهل شب گردی و گذراندن اوقات زیادی از تاریکی شب در فضاهای روباز هستید، پیشنهاد ما به شما این است که فصل تابستان را برای بازدید از خانه دهدشتی انتخاب نمایید. چراکه شب‌های کافه رستوران هوگر در این خانه واقعا حیرت‌انگیز هستند. اما اگر دوست ندارید که در فضای باز حیاط و کنار حوض خانه دهدشتی بنشینید، خودتان را در فصل زمستان، یک کاسه آش داغ در خانه دهدشتی کنید و از لحظاتتان لذت ببرید.

چگونه به خانه دهدشتی اصفهان برویم؟


برای دسترسی به خانه دهدشتی اصفهان می‌توان به راحتی از مترو اصفهان استفاده کرد و با پیاده شدن در ایستگاه مترو امام حسین (ع) و چند قدم پیاده روی، به این خانه رسید. البته معمولا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان هم از خودرو شخصی استفاده می‌کنند که در این صورت هم برای یافتن جا پارک کافیست به پارکینگ ارگ جهان نما بروید و سپس با پیاده روی به خانه دهدشتی اصفهان بروید.

در نزدیکی خانه دهدشتی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


حمام تاریخی علی قلی آقا: ۱.۱ کیلومتر
کاخ چهل ستون: ۱.۵ کیلومتر
کاخ هشت بهشت: ۱.۷ کیلومتر
بازار بزرگ اصفهان: ۲ کیلومتر
میدان کهنه اصفهان: ۲.۱ کیلومتر
میدان نقش جهان: ۲.۵ کیلومتر
سردر قیصریه: ۳.۹ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی خانه دهدشتی برای اقامت وجود دارد؟


هتل توتیا: ۸۵۰ متر
هتل نقش جهان: ۹۵۰ متر
هتل صبا: ۱.۳ کیلومتر
هتل ایران: ۱.۴ کیلومتر
هتل پرشیا: ۱.۷ کیلومتر
هتل معراجی: ۱.۸ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به خانه دهدشتی هستند؟


بریانی اعظم: ۹۰۰ متر
کله پزی پهلوان: ۱.۱ کیلومتر
رستوران سعدی: ۱.۵ کیلومتر
رستوران شهرزاد: ۳.۳ کیلومتر
رستوران جارچی باشی: ۲.۳ کیلومتر
رستوران پستو: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است