search
menu

درمورد چهل ستون اصفهان چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از چهلستون پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان
معماری کاخ چهلستون
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به کاخ چهلستون
بهترین زمان سفر به اصفهان
مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاخ چهلستون
هتل‌های نزدیک کاخ چهلستون
رستوران‌های نزدیک کاخ چهلستون
کاخ چهلستون که یکی از شاخص‌های شهری اصفهان محسوب می‌شود، در کنار میدان نقش جهان و در همسایگی چهارباغ واقع شده است. این باغ به همراه عمارت باشکوه مرکزی آن، از جمله خاطرات دوران حکومت صفویه در اصفهان است که پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت، توسط شیخ بهایی طراحی شد. این کاخ با معماری شگفت‌انگیز و بدیع قرن هفدهم خود بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. نقاشی‌های دیواری زیبای چهل ستون تنها یکی از جاذبه‌های آن است. انعکاس بیست ستون تالار در حوض روبروی کاخ تصوری از چهل ستون را به وجود می‌آورد. از این رو با نام چهل ستون (چهلستون) مشهور شده است.
در حال حاضر این عمارت به عنوان موزه فعالیت می‌کند و تالار مرکزی آن آثار هنری دوره‌های مختلف ایران را به نمایش می‌گذارد. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر توریستی اصفهان را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که در کنار سایر جاذبه‌های دیدنی این شهر مانند عالی قاپو، سی و سه پل، کلیسای وانک و باغ پرندگان از این مجموعه سلطنتی باشکوه نیز دیدن کنید.

درمورد چهل ستون اصفهان چه می‌دانید؟


چرا بازدید از چهلستون پیشنهاد می‌شود؟


• کاخ چهل ستون یکی از ۹ باغ ایرانی است که در مجموع به عنوان یکی از ۲۳ اثر ثبت شده میراث جهانی ایران به نام باغ ایرانی به ثبت رسیده است.
• معماری بی‌نظیر چهلستون چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
• از ویژگی های بارز کاخ چهلستون اصفهان، نقاشی‌ها و نقاشان آن است که بر شهرت و جذابیت بنا افزوده است.
• این کاخ از مشهورترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید.

تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان


زمان ساخت کاخ چهلستون به زمان شاه عباس اول معروف به عباس کبیر برمی‌گردد که اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. در آن زمان پروژه‌های عظیم متعددی در این شهر تاریخی اجرا شد. احداث بلوار بزرگ و عریض چهارباغ و باغ‌های ایرانی دوست‌داشتنی در اطراف آن یکی از این طرح‌ها بود. محوطه سرسبز چهلستون یکی از مهم‌ترین این باغ‌ها بوده و در واقع گذرگاه ارتباطی چهارباغ به میدان نقش جهان بوده است. در زمان شاه عباس کبیر، عمارت کوشکی در وسط این باغ ساخته شد تا از میهمانان خارجی و داخلی پذیرایی شود. این غرفه در واقع اولین شالوده کاخ بوده است، جایی که در برخی از کتب تاریخی اشاره شده که شاه عباس اول نوروز سال ۱۶۱۴ را در آن جشن گرفته است.
با روی کار آمدن شاه عباس دوم در اواسط قرن هفدهم، این کوشک ساده گسترش یافت و تالارهای متعددی مانند تالار ۱۸ ستونی، تالار آینه و اتاق‌های مجلل و بزرگ طبقه اول به بنای اصلی اضافه شد. عمارت جدید با انواع تزئینات ایرانی از جمله آینه‌کاری، مینیاتور، کاشی‌کاری و مقرنس تزیین شد و با برکت‌ترین بنای جهان لقب گرفت. استخر زیبایی در جلوی ساختمان ساخته شد که زیبایی آن را دو چندان کرد. ساخت کاخ چهل ستون در سال ۱۶۴۷ به پایان رسید و با حضور میهمانان خارجی و داخلی و شاه افتتاح شد. سپس به عنوان تالار پذیرایی برای پذیرایی از سفرا و مقامات خارجی خدمت کرد. به گفته برخی از مورخان، این عمارت در اثر آتش سوزی شدید ویران شده و برخی از قسمت‌های آن در اواخر عصر صفویه سوخته است.

درمورد چهل ستون اصفهان چه می‌دانید؟


معماری کاخ چهلستون


کاخ چهل ستون و باغ آن حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. معماری این کاخ تلفیقی از معماری چینی، ایرانی و فرانسوی است. ایوان جلوی کاخ ۲۰ ستون دارد. به نظر می‌رسد به دلیل انعکاس در آب استخر جلویی به چهلستون معروف است. نظریه دیگر این است که نام چهلستون به دلیل وجود ستون‌های متعدد در این کاخ است. در ادبیات ایران چهل بیشتر به عنوان نشانه‌ای از تعدد بیان می‌شود. به هنگام بازدید از این کاخ ابتدا ایوانی بزرگ به طول ۳۸ متر و عرض ۱۷ متر نظر شما را جلب می‌کند. این ایوان در ضلع شرقی بنا است و دارای ۱۸ ستون چوبی به ارتفاع ۱۴ متر از تنه درخت چنار و کاج است که بالای هر کدام به طرز ماهرانه‌ای تزئین شده است.
همچنین روی چهار شیر سنگی حکاکی‌شده زیبا، چهار ستون میانی وجود دارد. شیرهای سنگی فواره‌هایی هستند که آب را به داخل حوض مرمری بین چهار ستون بیرون می‌ریزند. سقف دیدنی ایوان از چوب ساخته شده و با نقاشی و آینه کاری تزیین شده است. تالار تخت یا تالار اصلی مهم‌ترین قسمت کاخ چهلستون اصفهان است که با نقاشی‌های دیدنی و شگفت‌انگیز دوره صفویه، پنجره‌های خاتم‌کاری و سقفی باشکوه تزئین شده است.
سقف این اتاق بزرگ شاید بهترین نمونه در نوع خود در ایران باشد. نقاشی‌های این اثر تاریخی نمونه‌های کاملی از نقاشی مکتب اصفهان در قرن هفدهم و هجدهم است. به طور کلی در کاخ چهلستون علاوه بر تزئینات گل و حیوانی که روی دیوارها کار شده است، حدود هفتاد نقاشی دیواری با تکنیک‌های تمپرا و رنگ روغن دیده می‌شود. دیوارنگاره‌های اولیه این کاخ به زمان شاه عباس دوم باز‌می‌گردد و بیشتر ویژگی‌های مکتب اصفهان را نشان می‌دهد.

درمورد چهل ستون اصفهان چه می‌دانید؟


هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


برای ورود به این مجموعه زیبا باید بلیط ورودی تهیه کنید. همه روزه می‌توانید از ساعت ۹:۳۰ صبح الی ۱۵:۴۵ بعد از ظهر از کاخ چهلستون بازدید کنید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این اثر تاریخی زیبا ۱ الی ۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به کاخ چهلستون


برای دسترسی به چهلستون می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مانند مترو اصفهان استفاده کنید. ایستگاه مترو و ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین در نزدیکی چهلستون قرار دارند. اگر دوست دارید درمورد رفت و آمد و دیدن جاهای دیدنی بیشتر در شهر زیبای اصفهان بدانید احتمالاً مطالعه راهنمای سفر به اصفهان برای شما بسیار مناسب است.


بهترین زمان سفر به اصفهان


بهترین زمان برای بازدید از کاخ فصل بهار و ماه اردیبهشت است. البته به دلیل خنکی هوا در عصرهای تابستان نیز جزو مقاصد گردشگری پرطرفدار به شمار می‌آید. همچنین شب‌ها، چهلستون با نورپردازی بسیار زیبا جلوه‌ای خاص به خود می‌گیرد.

مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاخ چهلستون


موزه هنرهای معاصر اصفهان: ۳۵۰ متر
موزه تاریخ طبیعی اصفهان: ۳۵۰ متر
عمارت عالی قاپو: ۶۰۰ متر
میدان نقش جهان: ۷۰۰ متر
پل خواجو: ۳.۴ کیلومتر
کلیسای وانک: ۴.۳ کیلومتر

هتل‌های نزدیک کاخ چهلستون


هتل عباسی: ۱.۲ کیلومتر
هتل ایران: ۱.۲ کیلومتر
هتل پیروزی: ۱.۸ کیلومتر
هتل سپاهان: ۲ کیلومتر
هتل ستاره: ۳ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک کاخ چهلستون


رستوران مطبخ: ۱.۴ کیلومتر
فست فود درنا: ۱.۵ کیلومتر
رستوران جارچی باشی: ۱.۵ کیلومتر
رستوران شهرزاد: ۱.۹ کیلومتر
رستوران سنتی باستانی: ۲ کیلومتر






فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است