search
menu

همه چیز درمورد سی و سه پل اصفهان به همراه نشانی و تصاویر

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از سی و سه پل اصفهان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه سی و سه پل
آیین‌ها و مراسم پیرامون پل سی و سه پل اصفهان
معماری سی و سه پل
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به سی و سه پل
مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی نزدیک سی و سه پل
هتل‌های نزدیک سی و سه پل
رستوران‌های نزدیک سی و سه پل
اگر بخواهیم اصفهان را با یک نماد تعریف کنیم، بی‌شک سی و سه پل در رده‌های اول لیست جا می‌گیرد. سی و سه پل (۳۳ پل یا پل الله وردی خان)، یک پل قوسی سنگی دوطبقه و تقریبا ۳۰۰ متر است. این پل یکی از یازده پل اصفهان است که از رودخانه زاینده‌رود عبور می‌کند. سی و سه پل به دلیل وسعت، موقعیت مرکزی و معماری برجسته‌اش معروف‌ترین پل اصفهان است. این پل مرکز تفریحات شبانه شهری است که هم ایرانیان و هم گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند. از جاذبه‌های گردشگری نزدیک سی و سه پل می‌توان به چهلستون، کلیسای وانک، کاخ هشت بهشت، موزه تاریخ طبیعی اصفهان و مسجد جامع عباسی اشاره کرد که مورد توجه گردشگران بسیاری واقع شده است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر زیبای اصفهان را داشته باشید، توصیه می‌شود که در کنار سایر جاذبه‌های دیدنی از سی و سه پل نیز دیدن کنید.

همه چیز درمورد سی و سه پل اصفهان به همراه نشانی و تصاویر

چرا بازدید از سی و سه پل اصفهان پیشنهاد می‌شود؟


• این پل یکی از شاهکارهای پل سازی در ایران و جهان است.
• سی و سه پل بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بنای ایران بر روی آب است.
• این بنا متعلق به دوران صفویه است و بنای تاریخی بسیار مهمی در اصفهان محسوب می‌شود.
• این پل یکی از جاهای دیدنی اصفهان و محبوب‌ترین مکان‌های شهر برای جمع شدن مردم و یکی از بهترین مکان‌ها برای عکس گرفتن است.

تاریخچه سی و سه پل


ساخت پل در سال ۱۵۹۹ در زمان شاه عباس آغاز شد و در سال ۱۶۰۲ به پایان رسید. این پل روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. با نظارت و هزینه الله وردی خان، از سرداران معروف شاه عباس صفوی اول، ارامنه در دوره صفویه جشن‌های خاصی را در کنار این پل برگزار می‌کردند. در سال ۱۵۹۸ شاه عباس پایتخت امپراتوری خود را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. ۵ پل از ۱۱ پل در زمان صفویه به عنوان وسیله عبور از رودخانه ساخته شده است.
در طول ۴۰۰ سال تاریخ پل، رودخانه خشک شد، اما Si-o-Se-Pol اهداف دیگری پیدا کرد. این مکان مکانی برای پیاده روی عصرگاهی، جلسات عمومی، رویدادها و یک نقطه مشاهده برای ورزش‌های آبی بود. سی و سه پل در زمان شکل گیری و توسعه اصفهان، یکی از محورهای اصلی ارتباطی در شهر بوده است و چهار باغ عباسی را به چهار باغ بالا و محله جلفا متصل می‌کند. سی و سه پل، طولانی ترین پل روی زاینده رود اصفهان است.
سی و سه پل همانطور که از نامش پیداست دارای ۳۳ دهانه و ستون اصلی است. اما در ابتدا ۴۰ دهانه داشته، اما برخی از آنها به تدریج متروک شده‌اند. از نام‌های دیگر این پل می‌توان به «پل جلفا» و «پل عباسی» اشاره کرد. در بخش داخلی پل، تصویرها و نگارگری‌هایی نیز وجود داشته است که در گذر زمان از میان رفته است. مشهور است که در ملات سی و سه پل از سفیده تخم مرغ استفاده شده است و این موجب استحکام آن شده است. همچنین برخی بررسی‌ها نشان داده است که ستون‌های پل برای قرار گرفتن در آب، طراحی شده است و خشک شدن آب زاینده رود، ممکن است به استحکام آن آسیب بزند.

همه چیز درمورد سی و سه پل اصفهان به همراه نشانی و تصاویر

آیین‌ها و مراسم پیرامون پل سی و سه پل اصفهان


در تاریخچه سی و سه پل، برگزاری آیین‌ها و مراسم ویژه‌ای در کنار آن مخصوصا در دوره صفوی، به ثبت رسیده است. آیین خاج شویان که به یادبود غسل تعمید حضرت مسیح است، زمانی توسط ارامنه اصفهان در ماه دی در کنار آن برگزار می‌شده است. آیین دیگری که در کنار سی و سه پل برگزار می‌شده، آیین آب پاشان بوده که در تیرماه و برابر با جشن تیرگان بر پا می‌شده و اهالی با پاشیدن آب به یکدیگر، به شادی می‌پرداختند. سی و سه پل یکی از مهمترین مکان هایی بوده است که جشن نوروز با شکوه فراوان در پیرامون آن برگزار می‌شده است. فردریک چارلز ریچاردز، هنرمند بریتانیایی، اشاره می‌کند که وقتی از سی و سه پل بازدید می‌کنید، خاطرات همه پل‌ها، از پونته وکیو در فلورانس تا پل‌های لندن، در ذهن شما زنده می‌شود.


معماری سی و سه پل


سی و سه پل طولانی‌ترین پل در بین پل‌های اصفهان و بزرگ‌ترین بنای روی آب در ایران است که طول کل آن ۲۹۷ متر و عرض آن ۱۳۷۵ متر است و بخش‌های بالایی و پایینی خیابان چهارباغ را به هم متصل می‌کند. این پل طولانی ترین پل اصفهان است که حدود ۲.۲ برابر طولانی‌تر و ۳.۵ برابر عرض پل خواجو است. سی و سه در فارسی به معنای تعداد طاق‌هایی است که سطح اول پل را تشکیل می‌دهند. سطح دوم دارای مسیر عابر پیاده با دیوارهایی است که از مسافران در برابر باد و سقوط در آب محافظت می‌کند.
این پل از آجرهای زرد رنگ و سنگ آهک که مصالح معمولی سازه‌های عصر صفوی است، ساخته شده است. طاقچه‌های تشکیل شده توسط طاق‌ها برای نشستن و گپ زدن در حین لذت بردن از منظره شهر عالی هستند. یکی از طاق‌ها مدتی میزبان چایخانه بود اما بعدا بسته شد. چیدمان دهانه‌ها در این پل و عظمت آن بسیار چشم نواز است. این پل ترکیبی از روش‌های مهندسی به همراه هنرهای معماری است.

همه چیز درمورد سی و سه پل اصفهان به همراه نشانی و تصاویر


هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از سی و سه پل، هزینه‌‌ای برای ورودیه ندارد. برای قدم زدن روی آن و تماشای منظره پیرامون آن و زایند رود حدود ۱ ساعت را پیشنهاد می‌کنیم. برای زمانی که آب زاینده رود جاری است بهترین تفریح در اصفهان می‌تواند قدم زدن روی این پل زیبا باشد. پس خوب است دقت کنید که چه زمانی زاینده رود جاری است و دیدن این مکان را مخصوصا هنگام شب از دست ندهید. وقتی هوا تاریک می‌شود، پل‌ها با صدها لامپ روشن می‌شوند و به زیبایی در آب رودخانه منعکس می‌شوند.

نحوه دسترسی به سی و سه پل


برای رفتن به سی و سه پل می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی یا عمومی استفاده کنید. اگر می‌خواهید با مترو اصفهان به این پل زیبا بروید، در ایستگاه سی و سه پل پیاده شده و با چند دقیقه پیاده‌روی به آن‌جا برسید. اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید در میدان انقلاب پیاده شده و چند دقیقه تا پل پیاده‌روی کنید.


مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی نزدیک سی و سه پل


کاخ چهلستون: ۲.۲ کیلومتر
کلیسای وانک: ۲.۷ کیلومتر
میدان نقش جهان: ۳.۴ کیلومتر
بازار قیصریه اصفهان: ۳.۹ کیلومتر
آرامگاه خواجه نظام الملک: ۴.۹ کیلومتر
باغ پرندگان اصفهان: ۶.۷ کیلومتر

هتل‌های نزدیک سی و سه پل


هتل عباسی: ۱ کیلومتر
هتل سپاهان: ۲ کیلومتر
سوئیت پارسیان: ۲.۲ کیلومتر
هتل ستاره: ۳.۱ کیلومتر
هتل کارون: ۳.۲ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک سی و سه پل


رستوران قصر منشی: ۲ کیلومتر
رستوران شهرزاد: ۲ کیلومتر
رستوران نقش جهان: ۳.۱ کیلومتر
رستوران خوان گستر: ۴ کیلومتر
رستوران ترنج: ۴.۶ کیلومتر

با خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان از سفرمارکت، سفری لذت‌بخش به نصف جهان را تجربه کنید و از پل سی و سه پل، شاهکار معماری صفوی، دیدن کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است