search
menu

کویر ابوزید آباد (سیازگه) کاشان

[ پنهان کردن ]
مسیریابی کویر ابوزید آباد
مناطق دیدنی کویر ابوزید آباد کاشان
امکانات تفریحی و رفاهی کویر ابوزید آباد
چه زمانی به کویر ابوزید آباد برویم؟
اقامت ایمن در کویر ابوزید آباد اصفهان
اگر از عاشقان و طرفداران مناطق کویری و گشت و گذار در شنزار و تپه‌های شنی هستید در این مقاله قصد داریم یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کویرهای موجود در ایران را به شما معرفی کنیم. این کویر که با نام ابوزید آباد شناخته می‌شود در استان اصفهان جا خوش کرده و سالیانه آمار بالایی در جذب گردشگر دارد. موقعیت جغرافیایی این کویر به طوری است که با شهر کاشان فاصله کمی داشته و در شمال شرقی آن قرار دارد. اگر با تهیه بلیط هواپیما به شهر کاشان و مراسم گلاب گیری قمصر کاشان سری زدید پیشنهاد می‌کنیم برای چشیدن تفریحی متفاوت و گذراندن اوقاتی بی‌نظیر راهی کویر ابوزید آباد شوید. البته در بین‌ مقاله‌های منتشر شده در بلاگ سفرمارکت، اطلاعاتی راجع به مراسم گلاب گیری قمصر کاشان نیز وجود دارد که می‌تواند سفر شما به اصفهان را هدفمندتر کند.
کویر ابوزید آباد (سیازگه) کاشان

مسیریابی کویر ابوزید آباد


بهتر است مسیریابی به این کویر را با معرفی روستایی به همین نام شروع کنیم. روستای ابوزید آباد که با لقب پایتخت گویش‌های ایران شناخته شده و زادگاه گویش بیذوی است. البته به جز گویش، فرهنگ غنی و آداب و رسوم خاص و کهن این روستا نیز موجب جذب تعداد زیادی از گردشگران و توریست‌ها شده است. کویر ابوزید آباد هم بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال روستای ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان است. با همراه شدن با تور گردشگری می‌توانید از تمام مناطق دیدنی این کویر بازدید کنید و سفری هیجان‌انگیز را در لا به لای تپه‌های شنی و شنزارهای وسیع کویر ابوزید آباد تجربه کنید. جالب است بدانید فاصله این کویر از تهران حدود ۳ ساعت رانندگی و پیمودن ۲۷۰ کیلومتر مسافت است. البته اگر از شهرهای دیگر هم مثل شهر نطنز یا شهر کاشان قصد بازدید و تفریح در کویر ابوزید آباد را داشتید می‌توانید با کمی رانندگی به آن دسترسی پیدا کنید. به طور کلی آدرسی که از پایتخت برای رسیدن به کویر ابوزید آباد ذکر شده عبارت است از: اتوبان قم-کاشان، بالاتر از میدان بسیج، گردش به راست از بلوار ملاصدرا، ۳۰ کیلومتر از این مسیر را طی کرده تا به کویر معروف ابوزید آباد برسید.

مناطق دیدنی کویر ابوزید آباد کاشان


اگر از حق نگذریم باید بگوییم که کویر به خودی خود زیبایی‌های بکر و چشم‌اندازهای جذابی دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را غرق خود کند اما لازم است بیشتر درباره جاذبه‌های گردشگری آن صحبت کنیم. کویر ابوزید آباد در امتداد یک جاده خاکی به مساحت ۲۵ کیلومتر واقع شده و در فاصله هشت کیلومتری با شهر، شما را با منظره‌ای پر از رمل‌های ماسه‌ای و تپه‌های شنی بی‌نظیری آشنا می‌کند که تا به حال ندیده‌اید. کویر ابوزید آباد در مقایسه با کویر مرنجاب و کویر مصر از جلوه بصری زیباتری برخوردار بوده و به همین میزان گردشگران بیشتری را جذب خود کرده است. در بخش‌های دیگر این کویر شاهد تپه‌های وسیع‌تر و خیره‌ کننده‌تری هستیم اما باید برای دیدن آن‌ها از دریاچه نمک چال عروس عبور کرده و کنار گذر آن را تا انتها طی کنید. همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل گفته شد کویر ابوزید آباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ است که تاریخچه آن با قدمتی چند هزار ساله گره خورده است. به همین خاطر در زمان سفر به کویر ابوزید آباد اصفهان می‌توانید از مناطق دیگر که در نزدیکی کویر قرار گرفته دیدن کنید. از این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به قلعه کرشاهی، کوه یخاب، روستای ابیانه، آب انبار صفوی، شهر زیر زمینی اویی و شهر تاریخی نوش آباد اشاره کرد.
کویر ابوزید آباد (سیازگه) کاشان

امکانات تفریحی و رفاهی کویر ابوزید آباد


در کویر ابوزید آباد تفریحات شما تنها به قدم زدن و لذت بردن از مناظر بکر شنی محدود نشده و اگر طرفدار ورزش‌های هیجان‌انگیز باشید روز قشنگ‌تری را در این کویر برای خود رقم خواهید زد. از مواردی که در کویر ابوزید آباد می‌توانید برخوردار شوید استفاده از موتور چهار چرخ و ماشین آفرود است. در این حین می‌توانید مدتی را به عکاسی در ماسه‌ها و شن‌های نرم کویر بگذرانید. از دیگر تفریح‌های قابل دسترسی در کویر ابوزید آباد شتر سواری است. که همراه یک ساربان شما را در دل ماجراجویی می‌برد. البته با تهیه تور کویر ابوزید آباد می‌توانید از تنوع پوشش گیاهی و وجود انواع جانوران درون کویر لذت ببرید. از جمله جانورانی که ممکن است در این کویر ملاقات کنید عبارت‌اند از: جرد، گرگ، گربه شنی، شغال، روباه شنی، عقاب، خرگوش، شاهین، هوبره، انواع آگاما و مار، پامسواکی، لاسرتای مرنجابی.

چه زمانی به کویر ابوزید آباد برویم؟


بدیهی است که کویر به علت آب و هوای خشک و خاص خود تابستان‌های گرم و طاقت فرسایی داشته باشد و حتی در اواخر بهار هم شن‌ها به قدری داغ شده‌اند که لذت پیاده روی و کویر گردی را از شما می‌گیرند. به همین دلیل پیشنهاد ما برای سفر به این کویر زیبا در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار است. در این فصل‌ها دیگر لازم نیست نگران دمای هوا باشید و با خیال راحت می‌توانید تفریح جذابی را تجربه کنید. اگر قصد سفر به این کویر را داشتید می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما سفری ایده‌ آل‌تر را به آلبوم خاطرات خود اضافه کنید و دیگر دردسر رانندگی را به دوش خود نکشید.

نکاتی که در سفر به کویر ابوزید آباد باید رعایت کنید
• همراه خود بطری آب و یک خوراکی داشته باشید.
• پیشنهاد می‌شود برای تفریح بهتر و جلوگیری از گم کردن مسیر، همراه یک تور به کویر ابوزید آباد بروید.
• تجهیزات خواب و کمپ را در صورت نیاز حمل کنید.
• اگر با وسیله شخصی به کویر رفتید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
• کلاه آفتاب گیر، کفش مخصوص پیاده روی، کرم دفع حشرات، کرم ضد آفتاب، بادگیر، فندک، پاور بانک، داروی ضروری، لوازم بهداشتی شخصی، پول نقد، لباس راحت از مواردی است که سفر به کویر ابوزید آباد را برایتان با کیفیت‌تر می‌کند.
کویر ابوزید آباد (سیازگه) کاشان

اقامت ایمن در کویر ابوزید آباد اصفهان


اگر پس از یک روز تفریحی لذت‌بخش به قصد شب‌مانی و رصد ستارگان در آسمان شب به دل این کویر زدید باید بگوییم که می‌توانید تنها با یک چادر در شنزار کمپی بزنید و دور آتش شبتان را با جذب آرامش بالایی به صبح برسانید. اگر شرایط کمپ زدن را ندارید و ترجیح می‌دهید اقامتگاه امن‌تری برای خود و دوستانتان داشته باشید باید به شما کاروانسرای شاه عباسی ابوزید آباد را معرفی کنیم. کاروانسرایی که از دوران حکومت صفویه بنا شده و با چهار قرن قدمت هنوز هم سر پاست. کاروانسرای ابوزید آباد با پلانی چهار ایوانی توانایی میزبانی از توریست‌ها و گردشگران زیادی را دارا است. لازم به ذکر است این کاروانسرا در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و علاوه بر یک منطقه توریستی، مکانی فعال برای اقامت است. کاروانسرای شاه عباسی ابوزید آباد فاصله ده دقیقه‌ای با کویر و مناطق گردشگری اطراف آن دارد که این موضوع نشانه از قرار گیری صحیح با ارائه امکانات مطلوب شهری به مسافرین است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

2
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
Maysam Keihani
۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۵‌

Perfect
people_outlineدوستان
todayآبان
Maysam Keihani
۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۵‌

Perfect
people_outlineدوستان
todayآبان