search
menu

هر آنچه باید درمورد کاخ هشت بهشت اصفهان بدانید

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از کاخ هشت بهشت اصفهان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان
معماری کاخ هشت بهشت اصفهان
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به کاخ هشت بهشت
بهترین زمان سفر به اصفهان
مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاخ هشت بهشت
هتل‌های نزدیک کاخ هشت بهشت
رستوران‌های نزدیک کاخ هشت بهشت
عمارت هشت بهشت که عظمت و زیبایی آن گردشگران بسیاری را به شکوه آن سوق داده است، یکی از دیدنی‌ترین عمارت‌های شهر باستانی اصفهان است. این بنای تاریخی دیدنی در ضلع غربی خیابان چهارباغ و رو‌به‌روی خیابان شیخ‌بهایی قرار دارد. نام های دیگر کاخ هشت بهشت، هشت در بهشت، هشت به هشت و باغ بلبل است. این کاخ در پارک شهید رجایی واقع شده است. امروز چیزی از عمارت باقی نمانده جز اینکه در سال‌های اخیر پارکی زیبا و دلربا در اطراف آن ساخته شده است.
اصفهان غرق در تاریخ و فرهنگ غنی، زمانی محل تلاقی تجارت بین المللی و دیپلماسی در ایران بود. اکنون به دلایل خوبی یکی از مقاصد برتر گردشگری ایران است. این شهر باستانی مملو از شگفتی‌های معماری مانند بناهای اسلامی بی‌بدیل، بازارها، موزه‌ها، باغ‌های ایرانی و بلوارهای پر درخت است. این شهر از دیرباز به نصف جهان ملقب بوده است. در صورت خرید بلیط هواپیما و سفر به اصفهان می‌توانید در کنار سایر جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا از جمله میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله، پل خواجو، منارجنبان، عالی قاپو، دروازه قیصریه (بازار بزرگ) و مسجد امام از کاخ Hasht Behesht Palace نیز دیدن کنید.


هر آنچه باید درمورد کاخ هشت بهشت اصفهان بدانید


چرا بازدید از کاخ هشت بهشت اصفهان پیشنهاد می‌شود؟


• یکی از آثار باقی مانده از دوران صفویه و زیباترین جاهای دیدنی اصفهان، کاخ هشت بهشت است.
• کاخ هشت بهشت از قدیم الایام زیباترین کاخ ایرانگردی جهان بوده است.
• معماری درخشان آن در کنار طراحی و تزیین زیبای آن، کاخ هشت بهشت را به قصری افسانه‌ای تبدیل کرده است.

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان


اصفهان مدیون دوران صفویه و پادشاهانش است. شاه عباس، اولین پادشاه شاهنشاهی صفوی، اصفهان را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرد. یکی از تصمیمات او برای تبدیل اصفهان به شهری شایسته امپراتوری خود این بود که یک خیابان طویل به نام چهار باغ بسازد و باغ‌هایی در آن ایجاد کند. متاسفانه هیچ کدام از این باغ‌ها به جز باغ چهل ستون و باغ هشت بهشت باقی نمانده است. کلمه هشت بهشت در زبان فارسی به معنای ورودی بهشت بوده است. کاخ هشت بهشت در سال ۱۶۶۹ ساخته شد و برای مدت طولانی «زیباترین کاخ جهان» نامیده می‌شد. در سال ۱۳۴۳ این باغ به وزارت فرهنگ و هنر ایران واگذار شد. جالب است بدانید عده‌ای از تاریخ‌دانان علت ساخت این عمارت را ایجاد حرم‌سرایی برای اقامت هشت سوگلی پادشاه می‌دانند و از این رو نام این کاخ را هشت بهشت گذاشته‌اند.
در زمان قاجاریه این باغ به بانوی اول به نام افتخارالدوله با شرط عدم تغییر در معماری عمارت واگذار شد اما بعدها به دنبال فوت وی این باغ به وراث رسید و دستخوش تغییرات بسیاری شد. سر انجام در سال ۱۳۴۳ آن باغ تحت نظر وزارت فرهنگ و هنر درآمد و تبدیل به پارک شد. همزمان اداره باستان شناسی از معماران و زبردستان ایرانی و ایتالیایی کمک خواست تا تزیینات زیبایی را که در زیر گچ‌‌کاری های دوران قاجاریه مدفون شده است زنده کنند.
همچنین این کاخ چنان جلال و شکوهی داشت که نامش در کتاب سیاحان و اشعار شاعران بسیاری مانند میرزا محمد طاهر نصرآبادی به چشم می‌خورد. آن چیزی که امروز شما از کاخ هشت بهشت اصفهان می‌بینید بنایی است که طی دوران مختلف دستخوش تغییرات بسیاری شده؛ اما با این وجود یکی از زیباترین کاخ‌های ایران است.

هر آنچه باید درمورد کاخ هشت بهشت اصفهان بدانید


معماری کاخ هشت بهشت اصفهان


در میانه باغ بلبل که خود بخشی از باغ جهان‌نمای اصفهان بوده، عمارتی دو طبقه قد علم کرده است. این عمارت در فاصله ۲ متری از سطح زمین بر سنگ‌های مرمرین تبریزی با ارتفاع ۳۰ متر ساخته شده تا نمایی بهتر از منظره باغ را به مهمانانش هدیه کند. از طریق دو پلکانی که در دو طرف ساختمان وجود دارد می‌توان وارد ایوان های عمارت شد. ایوان‌‌هایی با ستون‌های بلند چوبی است که مزين به گچ‌کاری‌های چشم نواز هستند. قسمت مرکزی کاخ در چهار فاز ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. سقف با گچ‌بری‌های پر زرق و برق پوشیده شده است که در فارسی به آن مقرنس می‌گویند. اتاق‌های طبقه اول در چهار گوشه عمارت با نقاشی تزیین شده است. در طبقه دوم عمارت نیز چندین ایوان، اتاق، طاق و پنجره به زیبایی آن افزوده است. این طبقه به راهروها و حجره‌هایی تقسیم می‌شود که هر کدام تزئینات خاصی دارند. در قسمتی از این اتاق‌ها آبنما و بخاری دیواری وجود دارد. دیوارها نیز با آینه‌های زیادی پوشانده شده‌اند.
اگر سر خود را بالا بیاورید موزائیک کاری و مقرنس‌های سقف ایوان شما را حیرت زده می‌کنند. سقف‌هایی که با هنرمندی خاصی به آینه و شیشه‌کاری و همچنین نقاشی و طلاکاری مزین شده‌اند. بد نیست نگاه دقیق‌تری به نقاشی‌های عمارت بیندازیم. در این عمارت دو تابلو به تصویر کشیدن فتح علی شاه بر تخت به همراه فرزندانش خودنمایی می‌کند.
این عمارت در عین تنوع و کثرت فضا دارای وحدت و یکپارچگی و تزئینات زیبایی است. متأسفانه امروزه اثری از حصارهای چوبی، قاب‌های کریستالی، جا لیوان‌های کریستالی و شیشه‌های رنگارنگ ظریف وجود ندارد زیرا در دوران پس از صفویه به ‌ویژه در دوره قاجاریه تغییرات زیادی رخ داده است. کاشی کاری‌های باشکوه کاخ هشت بهشت شامل انواع نقاشی‌های پرندگان، خزندگان و شکارچیان است. این عمارت دارای چهار نمای مختلف است که علیرغم شباهت‌هایشان همگی منحصر به ‌فرد هستند.

هر آنچه باید درمورد کاخ هشت بهشت اصفهان بدانید

معماری بنا از نوع باغ‌های مسطح ایرانی است و بی‌شباهت به باغ‌های بی‌نظیری چون چهل ستون و عالی‌قاپو نیست. اگر خوب به نمای بیرونی ساختمان دقت کنید متوجه می‌شوید که سعی شده همانند ۸ ضلعی ساخته شود از این رو چهار نما دارد. اگرچه نماها دارای شباهت‌هایی هستند اما به طور کلی با یکدیگر متفاوت ساخته شده اند. اما در ضلعی که روبه روی آن استخر قرار گرفته است نمای اصلی ساختمان است.
در وسط تالار حوض هشت ضلعی وجود دارد که به مروارید ساخته شده از مرمر معروف است. استخر حکاکی شده است، بنابراین آب در چنین طراحی مانند مروارید از سوراخ‌های آن خارج می‌شود. پارک مجلل و زیبایی که در اطراف کاخ ساخته شده است، اکنون از تفرجگاه‌های معروف اصفهان است. آرامش و سکوتی که باغ به همراه نقاشی‌های دیواری چشم‌نواز و معماری منحصر به فرد آن ارائه می‌کند، مردم را از زندگی روزمره پر استرس کنونی دور می‌کند و شکی باقی نمی‌گذارد که نام این بنا را نمی‌توان جز بهشت گذاشت.

هر آنچه باید درمورد کاخ هشت بهشت اصفهان بدانید


هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


برای ورود به این کاخ باید بلیط ورودی تهیه کنید. ساعات بازدید همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷:۳۰ عصر است. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید نیز بین یک تا دو ساعت است.

نحوه دسترسی به کاخ هشت بهشت


از آنجایی که این کاخ زیبا در خیابان چهار باغ قرار گرفته دسترسی به آن آسان است و از جنوب به بازارچه هنر اصفهان منتهی می‌شود. بنابراین به راحتی بعد چند دقیقه پیاده روی بعد از دیدن سی‌وسه پل می‌توانید به کاخ هشت بهشت بروید. هشت بهشت به ایستگاه امام حسین متروی اصفهان هم نزدیک است.

هر آنچه باید درمورد کاخ هشت بهشت اصفهان بدانید


بهترین زمان سفر به اصفهان


فصل بهار بهترین زمان سفر به شهرهای مرکزی و گرم ایران است. در این فصل درختان سر سبز همچون نگینی در باغ می‌درخشند. اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز به دلیل خنکی هوای باغ اطراف عمارت زمان مناسبی برای بازدید به شمار می‌آید.

مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاخ هشت بهشت


عالی قاپو: ۱.۳ کیلومتر
سی و سه پل: ۱.۶ کیلومتر
خانه مشروطیت اصفهان: ۲.۹ کیلومتر
موزه موسیقی اصفهان: ۳.۳ کیلومتر
کلیسای وانک: ۳.۵ کیلومتر
پل خواجو: ۴.۶ کیلومتر
منار جنبان: ۹.۹ کیلومتر

هتل‌های نزدیک کاخ هشت بهشت


هتل ایران: ۷۰۰ متر
هتل پیروزی: ۱.۹ کیلومتر
هتل عباسی: ۱.۹ کیلومتر
هتل سپاهان: ۲.۷ کیلومتر
هتل صفوی: ۲.۹ کیلومتر
هتل ستاره: ۳.۷ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک کاخ هشت بهشت


رستوران شهرزاد: ۹۵۰ متر
رستوران سنتی عباسی: ۱.۹ کیلومتر
فست فود درنا: ۲ کیلومتر
رستوران سنتی باستانی: ۲.۴ کیلومتر
رستوران قصر منشی: ۲.۷ کیلومتر
رستوران شمال شهر: ۲.۸ کیلومتر
اکنون که به زیبایی این مکان حیرت‌انگیز پی بردید بهتر است در اولین فرصت بلیط هواپیما اصفهان را خریداری کرده و به این شهر اعجاب انگیز سفر کنید.










فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است