search
menu

راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر اصفهان
آب و هوا و بهترین فصل سفر به اصفهان
جاهای دیدنی و گردشگری اصفهان
چگونه به شهر اصفهان سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در اصفهان
فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه اتوبوسرانی اصفهان
هتل ها و محل های اقامتی در اصفهان
غذاهای محلی اصفهان
هزینه های سفر به اصفهان
مراکز خرید اصفهان
سوغاتی های اصفهان
شماره تلفن های ضروری
اصفهان، شهری با اصالت و سرشار از هنر و فرهنگ ایرانی و از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران در مقیاس ملی یا حتی جهانی است. اصفهان که به نصف جهان هم مشهور شده است، این جایگاه را مدیون شاهکارهای معماری خود است که در سطح جهانی و بین‌المللی شناخته شده‌اند. اگر اینها را در کنار طبیعت زیبا، زاینده رود دوست داشتنی، صنایع دستی متنوع و مردم شوخ و طنزپرداز این شهر بگذاریم، درمی‌یابیم که چرا اصفهان این اندازه، شهری محبوب برای گردشگری است. در این راهنمای سفر به اصفهان تلاش می‌کنیم اطلاعاتی فشرده و فراگیر برای سفری راحت به اصفهان در اختیار شما بگذاریم.

معرفی شهر اصفهان


اصفهان با تاریخ غنی خود دارای بناها و شاهکارهای معماری زیادی است. شهر اصفهان در طول تاریخ چندین بار به عنوان پایتخت سلسله های مختلف انتخاب شده و بر همین اساس دارای آثار تاریخی زیبایی. مطمئنا با یکبار سفر به شهر Isfahan نمی توانید از همه زیبایی بازدید کنید. استان اصفهان از جمله شهرهای مرکزی ایران و از نظر بزرگی و جمعیت نیز به عنوان سومین شهر ایران است. آثار تاریخی و فرهنگی زیادی از اصفهان در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. این شهر سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر جهان و داخل ایران است. اصفهان در طول تاریخ ایران، بارها پایتخت و یا شهری مهم بوده است. در شهر اصفهان، بناهای تاریخی، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی همگی دست در دست هم داده اند و این شهر را به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل کرده اند.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید

آب و هوا و بهترین فصل سفر به اصفهان


اصفهان آب و هوای نیمه کویری دارد. زمستان‌ های سرد و خشک با بادهای سرد و تابستان های گرم و خشک در این شهر حاکم است. بالاترین درجه حرارت در تابستان ۴۰ درجه سانتی گراد است. ولی در بهار و پاییز هوا معتدل‌تر می شود. از لحاظ جغرافیایی، اصفهان در منطقه نیمه بیابانی قرار دارد. مناطق شمالی و شرقی این استان دارای آب و هوای کویری و مناطق جنوبی آن نیز آب و هوای خنک‌تری دارد. از همین رو بهترین زمان سفر به اصفهان از لحاظ آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. اگر به دنبال فصلی ارزان برای سفر به این شهر تاریخی هستید، پیشنهاد ما زمستان است. اما اگر در هنگام تابستان قصد سفر به این شهر را داشته باشید، توجه کنید که تابستان های اصفهان بسیار گرم خواهد بود و ممکن است همین گرمی هوا اذیتتان کند. در فصل بهار نیز با خوش آب و هوا ترین فصل تجربه خوبی از سفر را خواهید داشت، اما یکی از فصل های بسیار شلوغ خواهد بود. چون شمار زیادی از گردشگران با خرید بلیط هواپیما عازم سفر به این شهر می شوند و شما باید حوصله شلوغی را داشته باشید.

جاهای دیدنی و گردشگری اصفهان


شهر اصفهان سرشار از جاذبه های طبیعی و تاریخی زیبایی است که هرساله توریست‌ ها و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌ کند. می خواهیم این بار از قسمت کویری شهر شروع کنیم؛ کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. کویر ورزنه و آبشار آب ملخ، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت‌ شده گلستان کوه، پارک ملی کلاه قاضی، چشمه و آبشار لادر، آبشار طامه و غار پریان از جاذبه‌ هی طبیعی اصفهان هستند. اما جاذبه های تاریخی این شهر بسیار مشهور بوده و خیلی از گردشگران را از جای جای دنیا به سوی خود جذب می کنند؛
میدان نقش جهان: میدان نقش جهان به عنوان دومین میدان بزرگ جهان است و قدم زدن و راه رفتن در این میدان یکی از بی نظیرترین تجربه های سفر به اصفهان خواهد بود. درشکه‌ سواری در این میدان جزو زیباترین تجربه های شما خواهد بود. میدان نقش جهان خود شامل قسمت های مختلف مانند مسجد شاه، عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله است.
مسجد جامع اصفهان: این مسجد با نام‌های مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز شناخته می‌ شود و ساخت آن به قرن دوم هجری برمی‌ گردد، همچنین به عنوان اولین مساجد اسلام در ایران به شمار می رود. الگوی اولیه این مسجد عربی بوده که بعدها سلجوقیان آن را به مسجدی چهارایوانی تبدیل کردند و در هر دوره از تاریخ نیز قسمت های مختلف این مسجد تکمیل گردید و به حالت امروزی خود دست یافت.
پل خواجو: پل خواجو بر روی آب‌ زاینده رود در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. در میان پل خواجو، ساختمانی به نام بیگلربیگی قرار دارد که محلی برای اقامت موقت شاه عباس و خاندان وی بوده است.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید
سی و سه پل: سی و سه پل با سی و سه دهانه و طول ۲۹۵ متر روی زاینده رود قرار دارد و عنوان طولانی ترین پل اصفهان را از آن خود کرده است. سی و سه پل اصفهان به دستور الله وردی خان در زمان صفویه ساخته شده و یکی از پیشرفته‌ ترین و هوشمندانه‌ ترین سازه‌ های پلی جهان همینجاست.
آتشگاه اصفهان: در قسمت غرب اصفهان، آتشگاهی بر روی کوه وجود دارد و برای دسترسی به این آتشگاه نیاز به کوهپیمایی دارید. این آتشگاه از آثار باستانی ایران بوده و به دوره قباد ساسانی مربوط است.
منار جنبان: منارهایی که قابلیت تکان خوردن دارند. منارجنبان اصفهان دارای دو مناره بوده که با تکان دادن یک مناره، مناره دیگر نیز تکان می خورد.
موزه کلیسای وانک: موزه ای با قدمتی بیش از یک قرن که در آن از اشیای تاریخی و کتب قدیمی نگهداری می شود. همچنین آثار فلزی، کتاب، تابلوهای گچبری و نقاشی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی در این موزه برای تماشا قرار دارند.
موزه موسیقی: به عنوان یکی از مکان های دیدنی در محله جلفا قرار دارد. در این موزه نزدیک به ۳۰۰ آلات موسیقی به نمایش گذاشته شده است.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید
کاخ هشت بهشت: یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اصفهان است که در دوران حکومت شاه سلیمان صفوی به سبک معماری اصیل اصفهان در دو طبقه ساخته شده است. نام دیگر این بنا کاخ عالم است و از لحاظ تزئینات داخلی یکی از نمونه‌ های بی نظیر در دوره صفویان است.
عمارت عالی‌قاپو اصفهان: یکی از بناهای باشکوه و مهم از لحاظ معماری در ایران است. این بنا در قرن یازدهم هجری ساخته شده است.
کوه صفه: به عنوان کوهی دیدنی و باصفا در جنوب غربی اصفهان است که دارای ۲۲۵۷ متر طول بوده و در دامنه این کوه چشمه های زیبایی به نام چشمه درويش و چشمه گل زرد قرار دارند. همچنین قلعه ای تاریخی به نام دز یا دیو در دامنه کوه صفه قرار دارد.
اگر می‌خواهید با جاذبه های گردشگری اصفهان بیشتر آشنا شوید، مقاله جاهای دیدنی اصفهان را مطالعه کنید.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید

چگونه به شهر اصفهان سفر کنیم؟


مسیر هوایی: برای سفر به شهر اصفهان از طریق هواپیما می توانید به راحتی با خرید اینترنتی بلیط ارزان هواپیما به فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برسید که یکی از شلوغ ترین فرودگاه های ایران به شمار می‌ رود. از این فرودگاه به اکثر شهرهای ایران و برخی کشورهای خارجی پرواز دایر است.
مسیر زمینی: امکان سفرهای زمینی نیز از تمامی شهرهای بزرگ و کوچک به مقصد اصفهان با اتوبوس وجود دارد. برای سفر زمینی از تهران به اصفهان دو مسیر قدیمی و آزاد راه وجود دارد. راه قدیمی از تهران به قم، سلفچگان و اصفهان انجام می گیرد و آزاد‌راه نیز از تهران آغاز می‌ شود و از راه کاشان به اصفهان می رسد.
مسیر ریلی: برای سفر ریلی نیز تقریبا از اکثر شهرهای بزرگ ایران به مقصد اصفهان امکان سفر با قطار وجود دارد. مسیر ایستگاه های تهران تا اصفهان عبارتند از جمکران، کاشان، بادرود، اصفهان، زرین شهر.
سفر زمینی از تهران شامل دو مسیر است. مسیر قدیمی ۴۴۸ کیلومتر و مسیر دوم نیز ۴۳۱ کیلومتر است. به طور میانگین این مسیر حدود ۵ ساعت طول می کشد.
طول سفر هوایی از تهران به اصفهان ۳۳۸ کیلومتر بوده و مدت زمان آن نیز ۵۵ دقیقه است.
طول سفر با قطار نیز ۴۱۰ کیلومتر بوده و حدودا ۷ ساعت طول می کشد.

حمل و نقل عمومی در اصفهان


جابجایی در شهر اصفهان بسیار آسان است، زیرا حمل و نقل عمومی در این شهر فعال بوده و خیلی از مسیرها و جاذبه ها دسترسی آسانی دارند. حمل و نقل عمومی در اصفهان شامل مترو، اتوبوس های تندرو، تاکسی، تاکسی های آنلاین، دوچرخه و حتی درشکه و اسب است. همچنین به دلیل نزدیک بودن جاذبه های گردشگری در اصفهان می توانید با رسیدن به یک منطقه بقیه مسیر را پیاده طی کنید. در ضمن یکی از نکات مهم در سفر به اصفهان آشنایی با اصفهان کارت است که نوعی کارت اعتباری بوده و برای پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی در اصفهان استفاده می شود. حتی با اصفهان کارت می‌ توانید از برخی مکان های دیدنی شهر مانند باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان بازدید کنید. این کارت ها را می توانید از باجه های اتوبوسرانی در کنار ایستگاه های اتوبوس تهیه کرده و تا ۲۰ هزار تومان قابلیت شارژ دارند.
مترو: خط ۱ متروی اصفهان اکنون فعال است و شمال به جنوبی این شهر را به هم متصل می‌کند.
اتوبوس: اصفهان به سیستم اتوبوس های پرسرعت مجهز است و تقریبا تمام سطح شهر را پوشش می دهد. برای پرداخت هزینه اتوبوس ها باید حتما اصفهان کارت تهیه کنید.
تاکسی: تاکسی های اصفهان نیز یکی از بهترین وسایل نقلیه در اصفهان محسوب می شوند که این تاکسی ها خود چندین نوع دارند؛ تاکسی های ویژه فرودگاه، تاکسی مدارس، تاکسی بی سیم، تاکسی گردشگری، تاکسی ویژه پایانه های مسافربری و تاکسی های آنلاین. تقریبا همه تاکسی های اصفهان به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز بوده و با استفاده از اصفهان کارت قابل پرداخت هستند.
دوچرخه: شاید به نظرتان جالب بیاید که در اصفهان به عنوان وسیله نقلیه عمومی از دوچرخه استفاده کنید، برای این کار باید به خانه دوچرخه بروید و دوچرخه مورد نظرتان را به صورت ساعتی اجاره کنید.

فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه اتوبوسرانی اصفهان


نشانی فرودگاه اصفهان: اصفهان، بزرگراه چمران، بزرگراه فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان. فرودگاه اصفهان با اینکه بیرون از شهر اصفهان قرار دارد اما برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های فرودگاه یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید که حدودا نیم ساعت راه خواهید داشت.
پایانه های اتوبوسرانی اصفهان ۴ تا هستند:
پایانه کاوه: در شمال شهر اصفهان قرار دارد. کاوه اصلی‌ ترین ترمینال اصفهان محسوب می‌ شود و اکثر اتوبوس ها از شهرهای مختلف به این پایانه سفر می کنند.
پایانه صفه: در جنوب شهر اصفهان و در واقع ابتدای جاده اصفهان شیراز قرار دارد و بعد از ترمینال کاوه، مهم‌ ترین ترمینال اصفهان به شمار می رود.
پایانه جی: در شرق اصفهان قرار گرفته و سفرهای مسیر تهران و یزد از این ترمینال انجام می گیرد.
پایانه زاینده رود: در غرب اصفهان در بلوار میرزا کوچک‌ خان‌ جنگلی واقع شده است.
نشانی ایستگاه راه آهن اصفهان: اصفهان، میدان آزادی، خیابان هزار جریب، پنج کیلومتری جاده اصفهان به شیراز، رو به روی شهر جدید سپاهان.

هتل ها و محل های اقامتی در اصفهان


هتل های ۵ ستاره: هتل عباسی.
هتل های ۴ ستاره: هتل عالی قاپو، هتل پیروزی، هتل آوین، هتل خواجو.
هتل های ۳ ستاره: هتل شیخ بهایی، هتل ستاره، هتل صفوی، هتل سنتی ابن سینا، هتل سنتی طلوع خورشید، هتل توریست، هتل ملل، هتل ونوس، هتل ملک، هتل خاتون، هتل سپاهان، هتل اصفهان، هتل آزادی، هتل باران، هتل چهل پنجره.
مهمانپذیرها: هتل پارتیکان، هتل آپارتمان شروین، هتل آپارتمان هخامنشیان، هتل جمشید.
اقامتگاه های بومگردی: اسکندر اصفهانی، هتل جلفا، هتل کاوه، فانوس کویر، خان نشین، ایروانی، کرباس، خانه کشیش، آریو، هاتف، کاروان کویر، کاریز کویر، خاطره کویر، نازگل و شب نشین.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید

غذاهای محلی اصفهان


اصفهان با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود همواره از لحاظ غذایی بسیار متنوع بوده. در ادامه می خواهیم تعدادی از غذاهای سنتی اصفهان را برایتان معرفی کنیم:
بریونی یا بریانی: یکی از غذاهای محلی اصفهان بوده و کمتر کسی پیدا می شود که به اصفهان سفر کرده باشد ولی طعم آن را امتحان نکند. بریونی از گوشت، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک، زعفران و کشک آماده می شود. این غذا به همراه مقداری جگر سفید پخته و چرخ شده، آب ‌گوشت، نان سنگک، ریحان و دوغ خنک سرو می شود.
حلیم بادمجان اصفهان: حلیم بادمجان هنگام سرو باید کش بیاید و در پخت آن از گوشت گردن، بادمجان، کشک، برنج و ... استفاده شده و با نان تازه سرو می شود.
کباب مشتی یا کباب زردک: یکی از کباب های ساده و خوش طعم است که پخت آن نیاز به مهارت خاصی ندارد و با طعم ملس خود با نان سرو می شود. اصفهانی ها این غذا را با گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، شیره، زردک، ادویه‌ های خوش‌عطر، پیاز و سرکه می‌پزند.
خورش ماست اصفهانی: یکی از پرطرفدارترین پیش غذاهای اصفهانی بوده و طعم و ظاهری خاص دارد. در تهیه خورش ماست از ماست چکیده، مرغ، زرده تخم مرغ، خلال پوست پرتقال، شکر، زرشک، نمک، زعفران و زردچوبه استفاده می شود. خورش ماست به رنگ زرد بوده و طعم آن نیز ترکیبی از شیرینی و ترشی است.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید
اشکنه: یکی از غذاهای قدیمی اصفهان است و برای تهیه اشکنه اصفهانی از پیاز، سیب زمینی، شنبلیله خشک، تخم‌مرغ و روغن استفاده می شود. اشکنه غذایی مقوی برای روزهای سرد است.
شله بریان با زیره: یکی دیگر از غذاهای بسیار مقوی، شله بریان با زیره است که با بافت نرم خود طعمی دوست داشتنی دارد. برای تهیه‌ این غذا از گوشت دنده گوسفند، پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل، برنج نیم دانه، زیره سیاه آسیاب شده استفاده می شود.
یخمه ترش: یک غذای سنتی و خوشمزه با خاصیت زیادی است و در تهیه این غذا از زردآلو، آلو و به، گوشت گوسفند، برنج و شکر استفاده می شود. یخمه ترش با نان سنگک سرو می شود.
آش شله قلمکار: یکی از غذاهای مشهور اصفهان که از ماش و گوشت تهیه شده و با برنج و سبزی ترکیب می‌ شوند.
آش اوماج اصفهان: در بخش ترک نشین اصفهان این آش شهرت دارد و ترکیبی از حبوبات، آرد، آب، اسفناج، زرد چوبه و پیاز است و به جای کشک با ماست خورده می شود.

هزینه های سفر به اصفهان


هزینه سفر با هواپیما از تهران تا اصفهان بین ۲۷۵ هزار تومان تا ۴۱۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه سفر با قطار از از تهران تا اصفهان بین ۵۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه سفر با اتوبوس از تهران تا اصفهان بین ۴۳ هزار تومان تا ۷۲ هزار تومان متغیر است.
هزینه هر وعده غذایی در اصفهان از ۱۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه اقامت در اصفهان نیز از ۵۵ هزار تومان تا ۵۸۰ هزار تومان متغیر است.

مراکز خرید اصفهان


اصفهان، شهری با انواع گوناگونی از بازارها و مراکز خرید شهری مناسب برای خرید کردن است. در ادامه به معرفی برخی از این مراکز خرید سنتی و مدرن می پردازیم:
سیتی سنتر: یک مجتمع تجاری تفریحی مدرن در اصفهان با هفت طبقه که دو طبقه آن پارکینگ بوده و سه طبقه آن نیز به مراکز خرید و واحدهای تجاری و دو طبقه آخر به مجموعه‌ های سینمایی، فود کورت، سالن‌ های ورزشی و شهربازی سرپوشیده اختصاص داده شده است.
مرکز خرید جلفا: یکی دیگر از مراکز خرید مدرن اصفهان بوده و شامل برندهای مختلفی است. در مرکز خرید جلفا می توانید انواع پوشاک، کیف و کفش، مبلمان، وسایل تزئینی، جواهرات، پارچه، اسباب بازی و سایر موارد را با کیفیت بسیار بالایی تهیه کنید.
مرکز خرید پارک: از قدیمی ترین مراکز خرید اصفهان با بیش از ۴۰ سال قدمت در یک پارک قرار گرفته و علت نامگذاری این مجتمع نیز به همین دلیل است. این مرکز خرید دارای بیش از ۴۰۰ واحد تجاری، ساختمان پزشکان، مشاور املاک، پارکینگ و انواع رستوران است و محصولات متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد. مرکز خرید پارک به عنوان مرکز خریدی ارزان در اصفهان است که در عین ارزان بودن اجناس باکیفیت ارائه می دهند و در میان گردشگران محبوبیت بسیار بالایی دارد.
مرکز خرید شهر: یک مرکز خرید مدرن در ۵ طبقه است. در این مرکز خرید می‌ توانید اقلامی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، شال و روسری، لوازم صوتی و تصویری، موبایل، حوله و صنایع دستی خریداری کنید. همچنین در این مرکز خرید انواع رستوران و کافی شاپ وجود دارد.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید
مرکز خرید کوثر: یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ و شیک در شهر اصفهان با ظاهری بسیار زیباست. این مرکز خرید در نزدیکی سی و سه پل قرار دارد و در چند طبقه با ۴۵۰ واحد تجاری است و انواع محصولات متنوع در مرکز خرید کوثر با برندهای محبوب مختلف به فروش می رسند. در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک، کیف و کفش، طلا، نقره، زیورآلات، لوازم الکتریکی و لوازم تحریر تهیه کنید. لازم به ذکر است که قیمت کالاهای مرکز خرید کوثر نسبتا بالا بوده، اما از کیفیت خوبی برخوردارند.
بازار قیصریه: یکی از قدیمی‌ ترین و مهم‌ ترین مراکز خرید اصفهان بازار سنتی قیصریه بوده و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌ گردد. این بازار در دو طبقه بوده که طبقه اول آن مربوط به فروشگاه‌ ها و طبقه دوم نیز مربوط به دفاتر تجاری است. معماری بازار قیصریه سنتی بوده و شامل انواع صنایع دستی، پارچه، فرش است.
بازار بزرگ اصفهان: یکی از قدیمی‌ ترین و اصیل ترین مراکز خرید اصفهان است. معماری این بازار به سبک سنتی است.
مرکز خرید مارتین: یکی دیگر از مراکز خرید مدرن در اصفهان دارای فضای شیک و زیبایی است. این مجتمع تجاری دارای فروشگاه‌ های متنوعی شامل پوشاک، کیف و کفش با برندهای مشهور ایرانی و خارجی، زیورآلات و صنایع دستی اصفهان است. لازم به ذکر است کالاهای موجود در این مرکز خرید نسبتا گران هستند.
مرکز خرید اوسان: مرکز خرید شیک و مدرن شامل برندهای ایرانی و خارجی است. این مرکز خرید دارای اجناس متنوعی مانند پوشاک مردانه و زنانه، شال و روسری و زیورآلات بوده و از قیمت‌ های بالایی برخوردار است.
مرکز خرید ارگ عظیم جهان نما: یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید و گذران اوقات خوش است که دارای فضای بزرگ با معماری زیبایی بوده و شامل واحد تجاری، سینما، گالری، مرکز صنایع دستی، رستوران و کافی شاپ، هتل و پارکینگ اختصاصی است. همچنین اولین آبنمای موزیکال شهر اصفهان نیز در این مرکز خرید قرار دارد.
مرکز خرید مهرسان: یکی از لوکس‌ ترین و شیک ترین مراکز خرید اصفهان با تنوع محصولات در شهر اصفهان است و محصولات موجود در فروشگاه‌ های مرکز خرید مهرسان با هر رده سنی و هر سلیقه‌ ای مناسب است.
بازار بزرگ حکیم: در این مرکز خرید انواع محصولات متنوع و باکیفیتی شامل پوشاک و ترمه می توانید به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید

سوغاتی های اصفهان


سوغات اصفهان به دو دسته غذایی و صنایع دستی تقسیم می شود. ابتدا چند مورد از سوغاتی های خوشمزه را برایتان معرفی می کنیم:
گز: یکی از سوغاتی های معروف و خوشمزه شهر اصفهان که قدمت چند صد ساله دارد و گز انگبین درحقیقت ریشه گیاه درخت گز است.
پولکی اصفهان: پولکی یکی دیگر از سوغاتی های معروف اصفهان بوده و شبیه به پولک درخشان و نازک است. پولکی ها در طعم های مختلف نعنایی، نارگیلی، عسلی،‌ زنجبیلی، لیموعمانی، پسته ای و کاکائویی تهیه می شوند.
نبات: یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان در طعم ها و شکل های مختلف نبات است.
برشتوک اصفهانی: این سوغات نیز به شکل لوزی برش داده می شود. برشتوک همراه با پودر قند، آرد نخودچی و هل تهیه می شوند.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید
عسل اصفهان: یکی از سوغاتی های مرغوب اصفهان عسل بوده که در شهر فریدون شهر اصفهان تهیه می شود و یکی از مرغوب ترین عسل های ایران به شمار می رود. این سوغات اصفهان انواع مختلفی دارد؛ ‌مانند عسل زول،‌ عسل قنقال و عسل گون زرد.
شیرینی کرکی: شیرینی کرکی یکی از سوغاتی های متفاوت و خوشمزه اصفهان با طعم فوق العاده بوده و طرفداران بسیاری در میان گردشگران و مسافران دارد.
سوهان عسلی: این سوغاتی به صورت ورقه ای و برش خورده با گلاب، خلال بادام و پسته، زعفران، شکر و کره تهیه می شود.
دسته دوم سوغاتی های اصفهان به صنایع دستی مربوط می شوند که در بازارهای این شهر می توانید تهیه کنید و از هنرهای اصیل شهر اصفهان لذت ببرید:
خاتم کاری: از جمله سوغاتی هایی اصیل اصفهان در آباده است که قدمت این هنر به دوره صفویه بر می گردد. در خاتم کاری از ‌قطعه های کوچک شبیه به مثلث و چوبی برای ایجاد شکل های هندسی گوناگون استفاده می شوند. در ساخت این سوغات مواد مختلفی مثل فلز، نقره، استخوان شتر، برنج، عناب و چوب های آبنوس به‌ کار می رود.
مینا کاری: این سوغات اصفهان بسیار زیبا بوده و با رنگ های لاجوردی و نیلی طرفداران زیادی دارد. گردشگران و مسافران نیز از آثار هنری میناکاری شده خرید می کنند.
راهنمای سفر به اصفهان | هرآنچه باید درمورد سفر به اصفهان بدانید
کاشی سازی و سفالگری: بی شک در اصفهان بر روی دیوارهای بناهای تاریخی کاشی ها نظرتان را جلب خواهند کرد. هنر کاشی سازی و سفالگری اصفهان بسیار معروف بوده و در لیست سوغاتی ها جا خوش کرده است.
پارچه های قلمکار: یکی از سوغاتی های شهر اصفهان که در طرح ها و رنگ های گوناگون پیدا می شود.
مسگری: ظروف مسی جزو سوغات اصفهان به شمار می‌ روند که هم برای استفاده در منزل و هم برای کاربردهای تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع ظروف مسی در اندازه‌ ها و مدل‌ های مختلف در بازار اصفهان زیاد است.
فرش و قالی‌ اصفهان: فرش های دستباف اصفهانی از نخ و ابریشم بافته می شوند و جزو سوغاتی های گران به شمار می روند.
تابلوهای خوشنویسی: در تمام دوره های تاریخی، پایتخت خوشنویسی ایران به شهر اصفهان تعلق داشته و هنرمندان مشهوری مانند میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی در عرصه خوشنویسی فعالیت داشته اند. تابلوهای خوشنویسی نیز جزو سوغاتی‌ های باارزش بوده و بسیار چشمگیر و زیبا با ظرافت و دقت زیاد نوشته می شوند.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن شهر: ۰۳۱
فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۵۲۷۵۰۵۰-۰۳۱
بیمارستان ها و مراکز درمانی اصفهان:
بیمارستان سینا: ۳۲۲۰۵۰۲۵-۰۳۱
بیمارستان مهرگان: ۳۲۳۳۰۰۴۳-۰۳۱
بیمارستان امین: ۳۴۴۵۵۰۵۱-۰۳۱
در صورتی که مایل هستید سفری را به اصفهان برنامه ریزی کنید، می‌توانید برای خرید بلیط اصفهان به سفرمارکت سربزنید و ارزانترین پرواز تهران اصفهان را بیابید و آن را به آسانی خریداری کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است