search
menu

رستوران شهرزاد اصفهان

[ پنهان کردن ]
تاریخچه رستوران شهرزاد
دلایل محبوبیت بالای رستوران شهرزاد
امکانات رستوران شهرزاد
منوی رستوران شهرزاد
برخورد کارکنان رستوران شهرزاد
طراحی داخلی رستوران شهرزاد
صدا و موسیقی
رستوران‌داری و تهیه‌ی غذای باكیفیت و متنوع در كنار معرفی شایسته‌ی فرهنگ غذایی یک شهر یا کشور، یكی از مؤلفه‌های مهم در پیشبرد صنعت گردشگری به شمار می‌آید. یكی از پایه‌های اساسی صنعت توریسم در هر كشور، موضوع تهیه غذای مسافران داخلی و خارجی در مكان‌های دنج و زیبا است؛ این مکان‌ها را با نام غذاخوری یا رستوران می‌شناسیم. ایران با داشتن تنوع غذایی و پیشینه‌ی درخشان در امر آشپزی و طبخ غذا، می‌تواند جایگاه مناسبی در این عرصه داشته باشد؛ مخصوصاً که هر شهر از کشورمان غذاهای مخصوص و محلی خود را دارد. ایران می‌تواند به پشتوانه‌ی همین پیشینه‌ی درخشان با معرفی غذاهای ایرانی به جذب گردشگران، مسافران و جهانگردانی كه علاقه‌مند و مشتاق برای تجربه‌ی چیزهای جدید هستند، بپردازد.

رستوران شهرزاد اصفهان
نگاهی گذرا به منابع تاریخی نشان می‌دهد تهیه‌ی غذا و گرداندن كافه از نخستین شغل‌های كهن در تاریخ بشری است! در منابع تاریخی زیادی، سابقه‌ی تأمین غذای مسافران به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح در روم و یونان باستان برمی‌گردد. برخی مورخان نیز سابقه‌ی رستوران و غذا خوردن در بیرون از خانه را هم‌زمان با ساخت شهرها و گسترش شهرنشینی دانسته‌اند.
رستوران شهرزاد اصفهان

در عصر جدید، رستوران تنها مختص آشامیدن و خوردن نیست. با گسترده شدن فرهنگ غذا خوردن در رستوران، امروزه در رستوران‌های سراسر جهان به غیر از صرف نوشیدنی و غذا، تفریح؛ تعامل اجتماعی و تنوع در فضایی خلوت نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید پیشرفت در زمینه‌ی رستوران‌داری برای رسیدن به كشورهای پیشگام در ایجاد رستوران‌های مجهز و مدرن انجام شود.
حال با این توصیفات، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی رستوران شهرزاد، یکی از برترین جاهای دیدنی اصفهان برای صرف غذا بپردازیم.

تاریخچه رستوران شهرزاد


رستوران شهرزاد اصفهان، در فروردین سال ۱۳۴۶ شمسی با تلاش مرحوم عبدالرحیم فرودستان در اصفهان تأسیس شد. این رستوران یکی از لوکس‌ترین و برترین رستوران‌های اصفهان است که به داشتن کیفیت و طعم خوب غذاها معروف است. شهرزاد همچنین تزئینات، نقاشی‌های داخل سالن و آیینه‌کاری‌های سنتی و شیک که درخور نصف جهان باشد را داراست و از محبوبیت زیادی نزد ساکنان اصفهان و همچنین توریست‌های داخلی و خارجی برخوردار شده است.
در ساخت و تکمیل رستوران شهرزاد از نظرات مهندسان زیادی بهره گرفته شد؛ استادانی چون مرحوم چایچی، رشتیان و مرآتیان در این رستوران هنر گرانقدر خود را به نمایش درآورده‌اند و اثری ماندگار از هنر خود به جا گذاشته‌اند که این موضوع باعث شده است شهرزاد نه فقط به عنوان یک رستوران بلکه به عنوان نمایشگاهی از هنر ایرانی به شمار آید. این رستوران حالت یک موزه ارزشمند به خود گرفته است. پایه‌گذار رستوران شهرزاد، مشتری‌مداری و حفظ کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده بود و بعد از فوت ایشان نیز سعی شده است که شیوه و روش ایشان ادامه پیدا کند. تمام تلاش مسئولین رستوران بر این بوده و هست که با به کارگیری تجهیزات و امکانات روز و کادری مجرب، سبک دیرینه شهرزاد حفظ شود و به عنوان نمادی از فرهنگ کهن ایران و اصفهان به شمار آید. برای اقامت در هتل‌های اصفهان و صرف غذا در این رستوران، به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.
نشانی رستوران شهرزاد: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، ابتدای خیابان عباس‌آباد
رستوران شهرزاد اصفهان

دلایل محبوبیت بالای رستوران شهرزاد


این رستوران ویژگی‌های زیادی دارد که باید تک به تک به بررسی آن‌ها پرداخت. به‌عنوان‌مثال منوی خاص این رستوران که غذاهای سنتی اصفهان را ارائه می‌دهد محبوبیت زیادی میان مشتریان دارد. معماری داخلی و آیینه‌کاری‌های شهرزاد نیز آوازه زبان عام و خاص است. در ادامه با دلایل شهرت بالای این رستوران آشنا خواهید شد.

امکانات رستوران شهرزاد


برخی از امکانات رستوران شهرزاد به شرح زیر است:
• سالن اصلی رستوران که معمولاً پذیرای مهمانان محترم است.
• سالن شماره ۲ رستوران که برای مراسم و مهمانی‌ها تا ۱۲۰ نفر ظرفیت دارد.
• ارائه غذاهای ایرانی و فرنگی.
• پذیرایی از ساعت ۱۱:۳۰ صبح به صورت بدون وقفه تا ۱۰:۳۰ شب.
• ارائه غذا برای خارج از رستوران.
• امکان سفارش تلفنی.
• امکان سفارش غذا برای مراسم و مهمانی‌های خارج از رستوران در مقیاس بزرگ.
• موسیقی زنده.
به عبارتی همه امکانات ممکن برای رفاه حال مشتریان فراهم شده است؛ اعم از سالن‌های اختصاصی میهمانی تا سفارش غذا در حجم زیاد برای مراسم و همچنین در نظر گرفتن انواع سلیقه‌های غذایی.
رستوران شهرزاد اصفهان

منوی رستوران شهرزاد


منوی این رستوران از چندین بخش تشکیل شده که این بخش‌ها به شرح زیر هستند:
• پیش‌غذا
• غذای روز
• گوشت (شامل شنیسل و استیک)
• غذاهای دریایی
• پرندگان
• غذاهای مخصوص ایرانی
• دسر
• برنامه قلب سالم
اگر با اصول طراحی منو آشنایی داشته باشید، با یک نگاه به این منو متوجه طراحی بی‌نقص آن می‌شوید. اولین نکته‌ای که به آن توجه شده است، در نظر گرفتن همه سلیقه‌های غذایی است. در این منو هم غذاهای سنتی به چشم می‌خورد و هم غذاهای مدرن و فرنگی.
در طراحی منو رستوران پیش از هر چیز باید دقت شود که مشتریان ابتدا کدام غذا را سفارش می‌دهند؟ زیرا بهترین راه برای قرارگیری صحیح غذاها این است که بر اساس ترتیب خوردن وارد منو شوند. همان‌طور که می‌بینید این منو از پیش‌غذا شروع می‌شود و به دسر ختم می‌شود. همچنین مشتریان ابتدا به قیمت بالا وسط منو نگاه می‌کنند. بنابراین پیشنهادهای ویژه رستوران باید در این قسمت باشد که دقیقاً کباب‌ها در بخش غذاهای مخصوص در وسط منو واقع شده‌اند.
بعد از وسط، نگاه به سمت گوشه سمت راست بالا می‌رود و بهترین جا برای غذاهای اصلی همین جاست. گوشه سمت چپ بالا نیز قسمتی است که چشم از گوشه سمت راست بالا به سوی آن حرکت می‌کند. در این قسمت باید پیش‌غذاها قرار بگیرند که در همین بخش قرار دارند.
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی منو رستوران، چگونگی انتخاب عکس غذاها است. عکس‌های منوی رستوران شهرزاد اصفهان، تمام ویژگی‌های زیر را دارا هستند:
• از عکس‌های دیگر رستوران‌ها استفاده نشده است؛ زیرا باید غذایی مشابه عکس منو برای مشتری سرو شود.
• از غذاها در محیطی با نور زیاد و روشن و توسط یک عکاس حرفه‌ای عکس گرفته شده.
• اگر عکس‌های موجود در منو رستوران واضح، روشن و زیبا نباشد، کاهش فروش را در پی دارد. عکس‌های منوی شهرزاد، واضح و روشن است.
• اگر بخواهید روی منو از عکس استفاده کنید؛ باید عکس غذاهای خاص یا محیط رستوران باشد که در شهرزاد از عکس رستوران استفاده شده.
رستوران شهرزاد اصفهان

شهرزاد برای این که منوی خاص و جذابی داشته باشد، در طراحی منو رستوران به فونت آن توجه کرده است. در این راستا از تایپوگرافی برجسته استفاده شده است؛ البته خوانایی نیز حفظ شده است. به‌عنوان‌مثال برای اسم غذاها از فونت برجسته و برای ذکر ترکیبات غذایی از فونت کوچک‌تر استفاده شده است. همچنین جالب است بدانید سبک تایپوگرافی منو باید با سبک رستوران هماهنگ باشد. به‌عنوان‌مثال سبک فونت Old English سنتی، قدیمی و سنگین است و برای رستوران‌های سنتی کاربرد دارد که مورد استفاده شهرزاد است. درصورتی‌که فونت Transitional serif سبکی مدرن، استاندارد و ساده است که برای منو رستوران مدرن مناسب است. برای سفر زمینی به اصفهان و صرف غذا در این رستوران، می‌توانید تهیه بلیط قطار را از سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت انجام دهید.

برخورد کارکنان رستوران شهرزاد


بنیان‌گذاران رستوران شهرزاد، به تأثیر کارکنان در کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند کاملاً آگاه هستند. رفتار مؤدبانه، شخصیت باوقار و احساس مسئولیت کارکنان بسیار حائز اهمیت است. درصورتی‌که این رستوران در انتخاب کارمندانش دقت کافی نداشت، قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور از طرف آن‌ها آسیب جدی می‌دید. حتی اگر یکی از کارکنان ناسازگار باشد، روابط کارکنان دیگر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و فضای کاری دوستانه را از بین می‌برد. رستوران شهرزاد، اهمیت زیادی برای این موضوع قائل است و کارمندان آن با خوش‌رویی کامل پذیرای میهمانان هستند.

طراحی داخلی رستوران شهرزاد


اهمیت طراحی داخلی رستوران و تأثیری که بر مشتریان دارد به اندازه ارائه غذای خوب و باکیفیت اهمیت دارد. تنها در صورت توجه به هر دو مورد است که رستوران موفق می‌شود. درصورتی‌که طراحی داخلی یک رستوران مناسب نباشد هر چند بهترین غذا را ارائه دهد در جذب مشتریان موفقیت قابل‌توجهی کسب نخواهد کرد. در ادامه این بخش به بررسی المان‌های طراحی داخلی این رستوران می‌پردازیم:
• معماری: یکی از مواردی که در رابطه با اهمیت طراحی داخلی رستوران و تأثیر آن بر مشتریان باید در نظر گرفته شود طراحی و معماری است؛ زیرا این مورد یکی از جنبه‌های مهم طراحی داخلی رستوران است. دکور همه عناصر، نقش مهمی در تعیین شکل کلی رستوران دارد. طراحی و معماری رستوران‌ها همچنین بر تجربه و احساس مشتری تأثیر قابل‌توجهی دارد. طراحی و معماری قادر به تعیین چیدمان رستوران است. نحوه چیدمان عناصر در رستوران باید به نحوی انجام شود که فضای مجزا برای مشتریان ایجاد شود. همچنین کانترهای سرویس‌دهی را باید در مکانی که مشتریان کم‌تری در آنجا حضور دارند قرار داد. در نظر گرفتن فضای کافی بین نشیمن‌ها جهت سرویس‌دهی مناسب نیز از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. سرویس‌های بهداشتی را نیز باید به دور از آشپزخانه در نظر گرفت به گونه‌ای که قابل‌مشاهده بوده و همچنین دسترسی به آن ساده باشد تمام این نکات به خوبی در رستوران شهرزاد رعایت شده است و یکی از عوامل مهم موفقیت این رستوران است.
رستوران شهرزاد اصفهان

• آیینه‌کاری داخل سالن: در داخل سالن رستوران شهرزاد، از هنر آیینه‌کاری به زیبایی تمام استفاده شده است. آیینه‌کاری نوعی تزئین داخلی ساختمان با چسباندن قطعه‌های کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌های مختلف است. آیینه‌کار اصولاً با استفاده از شیشه و برش آن به شکل‌های فضایی درخشان، متنوع و زیبا، اشکال زیبایی در سازه‌ها ایجاد می‌کند. این اشکال در اثر انعکاس نور در قطعه‌های آینه در بناها ایجاد می‌شوند. پنجره‌های ارسی، پوششی بسیار مناسب و زیبا برای تزیین بنا از نظر استحکام و دوام است. آیینه‌کاری یکی از شاخه‌های هنرهای تزئینی ایران است و از ابتکارهای ویژه هنرمندان ایرانی به شمار می‌آید و در دوره ساسانیان رایج بوده است. این هنر زیبا را می‌توانید روی سقف‌ و دیوارهای رستوران شهرزاد مشاهده کنید و هنگام صرف غذا از تماشای آن لذت ببرید.
• نورپردازی: نورپردازی نیز یکی از مواردی است که هنگام طراحی داخلی رستوران باید در نظر گرفته شود. مهم‌ترین بخش طراحی داخلی یک رستوران نورپردازی آن است. در صورت کم بودن روشنایی رستوران جلوه آن از بین خواهد رفت. نورپردازی‌های ایده‌آل برای یک رستوران دارای انواع مختلف است که بر اساس نوع طراحی و کاربری فضا می‌توان آن‌ها را اجرا کرد. رستوران شهرزاد که یک رستوران سنتی است، نورپردازی خود را با استفاده از آیینه‌کاری و پنجره‌های شیشه‌رنگی انجام داده است. شیشه‌های رنگی، زیبایی دوچندانی به این رستوران می‌بخشند.
• پنجره‌های ارسی شیشه‌رنگی: یکی از زیباترین مشخصه‌های معماری سنتی ایرانی، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی هستند. تصور کنید چه تداخل قشنگی است که از این هنر در یک رستوران سنتی استفاده شود! ارسی گونه‌ای پنجره چوبی و شبکه‌دار کشویی است که با بالا و پایین رفتن باز و بسته می‌شود. بلندای آن از کف تا آسمانه است. اين نوع پنجره‌ها باعث مي‌شوند نور خورشيد به اندازه كافی وارد فضاي اتاق شود؛ نه كم‌تر و نه بيشتر. ارسی‌های شیشه‌رنگی رستوران شهرزاد، طرفداران زیادی دارد. عده زیادی هنگام ظهر به این رستوران می‌روند تا نور رنگی این شیشه‌ها در اثر تابش خورشید را تماشا کنند.
رستوران شهرزاد اصفهان

ترکیب چوب و شیشه در پنجره ارسی، یادگاری از دوران قدیم است. در این پنجره‌ها از طرح‌های اسلیمی در ساخت درها و پنجره بناها استفاده می‌شود. اکنون استفاده از این پنجره‌ها دیگر متداول نیست و تنها در خانه‌های برجای‌مانده از قدیم دیده می‌شود، این دست ساخته‌های اصیل چوبی هر چند در حال حاضر به دلایل مختلف دیگر ساخته نمی‌شوند اما در سرتاسر ایران در شهرها و روستاهای قدیمی هنوز وجود دارند و زیباتر از آن هستند که از یادها فراموش شوند. همین موضوع، حضور این ارسی‌های زیبا در شهرزاد را خاص‌تر می‌کند. برای سفر ارزان به اصفهان و تماشای این ارسی‌های زیبا، می‌توانید با پرواز چارتر سفر کنید.

صدا و موسیقی


یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در رابطه با جذب مشتریان، صدا و موسیقی است. موسیقی مناسب قادر به پر کردن خلأ در رستوران است. دشوارترین کاری که باید در این رابطه انجام داد کنترل میزان صدای موسیقی پخش شده است. رستوران شهرزاد با انتخاب موسیقی زنده، حس حضور در یک موزه، کنسرت و رستوران را به طور همزمان برای مشتریان خود فراهم کرده است. همچنین امکان اجرای آهنگ‌های درخواستی نیز وجود دارد. برای تماشای این رستوران و گوش سپردن به موسیقی زنده، خرید اینترنتی بلیط هواپیما اصفهان را از سفرمارکت انجام دهید.

در پایان امیدواریم که با خواندن این مقاله به اهمیت رستوران‌ها در گردشگری پی برده باشید. نکات زیادی برای موفقیت یک رستوران وجود دارد. رستوران شهرزاد اصفهان، نمونه‌ای از رعایت تمام این نکات است. اگر قصد سفر به اصفهان برای دیدن این رستوران زیبا را دارید، می‌توانید رزرو هتل را از وبسایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت انجام دهید.




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است