search
menu

همه چیز درمورد پل خواجو اصفهان به همراه تصاویر

[ پنهان کردن ]
ناگفته هایی از پل خواجو اصفهان
چگونه می توان به پل خواجو اصفهان دسترسی پیدا کرد؟
در نزدیکی پل خواجو اصفهان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی پل خواجو اصفهان برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک پل خواجو اصفهان هستند؟
پل خواجو یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان است که در سفرتان به شهر اصفهان بدون بازدید از این مکان به هیچ عنوان به شهرتان برنخواهید گشت. احتمالا عکس‌های پل خواجو را زیاد دیده باشید اما دیدن بعضی مکان‌ها از نزدیک بسیار دلنشین است، مخصوصا که این پل به اسرارآمیز بودن مشهور است. اگر دوست دارید از این پل زیبا و خاطره انگیز دیدن کنید می‌توانید با خرید یک بلیط هواپیما به اصفهان سفر کرده و سفر لذتب‌خشی را تجربه کنید.
بر روی زاینده رود چندین پل احداث شده است که پل خواجو نیز یکی از آنهاست و البته یکی از زیباترین پل‌های اصفهان است. این پل که در شرق سی و سه پل قرار دارد و با معماری چشم نوازش همانند نگینی می درخشد به دستور شاه عباس دوم صفوی بر روی خرابه های پل حسن بیک در دوره تیموری ساخته شده و در زمان ترکمان ها تعمیر گردیده است. پل خواجو در دوران صفویه به اوج شکوه خود رسیده است و به خاطر معماری خاص و تزئینات کاشیکاری اش جزو زیباترین پل های جهان به شمار می‌آید.
همه چیز درمورد پل خواجو اصفهان به همراه تصاویر
بنای پل خواجو شامل چهار طبقه با کاشیکاری‌های عصر صفویه احداث شده است. بازدید از این مکان در فصل بهار و هنگام طغیان آب زاینده رود منظره بسیار جالبی دارد، به گونه ای که باعث می شود تا مردم به این مکان بیایند و زیبایی های اطراف را تماشا کنند. در وسط پل هم محل اقامت موقتی پادشاه و خانواده سلطنتی را خواهید دید که به ساختمان بیگلربیگی مشهور است. در زمان‌های گذشته از این پل محلی برای گذر و ساختمانی برای اقامت موقت شاه و همچنین سد و آب‌بند استفاده شده است.
با ساخت این پل توسط شاه عباس، زرتشتیان می توانستند از زاینده رود رد شوند و راهشان کوتاه‌تر می شد. شاه عباس در میان این پل محلی برای اقامت کوتاه مدت خود و خانواده خود داشت، همچنین کاربردهای دیگری نیز مانند تماشای مسابقات قایقرانی، تفرجگاه برای مردم بوده است. پل خواجو در سال ۱۲۹۰ هجرى در زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار مرمت شده است.
طول این پل و تعداد دهانه هایش به طور دقیق مشخص نیست و هر مورخی عدد متفاوتی می گوید. البته در طول تاریخ این پل دچار تغییراتی شده و برخی قسمت های آن از بین رفته اند، به همین دلیل تفاوت در اندازه های قدیم و جدید وجود دارد. تماشای غروب از این پل بسیار لذت‌بخش است و همواره نوازندگانی بر روی این پل هنرنمایی می کنند و برای تمام رده‌های سنی دلنشین است. همچنین گاهی نورپردازی سه بعدی در این پل اجرا می‌شود که بسیار دیدنی است.
همه چیز درمورد پل خواجو اصفهان به همراه تصاویر
پی‌های پل خواجو برای پایداری بیشتر به آب نیاز دارند و بحث جالب اینجاست که آب نه تنها باعث فرسایش آن نمی‌شود بلکه آن را مستحکم‌تر می‌کند. در گوشه‌های شرقی پل خواجو نیز دو شیر سنگی خودنمایی می‌کنند که نماد سپاهیان بختیاری و محافظان اصفهان در عصر صفویه هستند. نزدیک مجسمه شیر در سمت شمال پل قبله نمایی به شکل آفتاب تعبیه شده است.

ناگفته هایی از پل خواجو اصفهان


یکی از جالب‌ترین رازهای خواجو نیز در شمع های آن نهفته است. اگر کسی در طبقه پایین پل بایستد، متوجه شمعی خواهد شد که از ترکیب این فضای سه‌بعدی و از محل برخورد دیواره‌های عقبی و جلویی پدید آمده است. این شمع به صورت کامل دیده می شود. اگر هم از بالا به پل نگاه کنید، ساختارش مانند عقابی است که بال خود را باز کرده و در حال پرواز بر روی زاینده رود است. طبقات مختلف پل نیز تصویری از پرهای عقاب را نشان می دهد و برآمدگی های شاه نشین طبقه دوم مانند سر عقاب است. در حفاری های انجام شده هنگام ترمیم و بازسازی پل، سنگ قبرهای بسیار قدیمی به همراه تعداد زیادی تخته سنگ‌های حجاری شده با علایم عجیب کشف شده است.
همه چیز درمورد پل خواجو اصفهان به همراه تصاویر

چگونه می توان به پل خواجو اصفهان دسترسی پیدا کرد؟


راه دسترسی به پل خواجو: پل خواجو که خیابان کمال اسماعیل و بلوار آیینه خانه را به همدیگر وصل می‌کند، از چند طریق می توانید دسترسی داشته باشید. اگر با اتوبوس می روید باید از خطوطی استفاده کنید که در ایستگاه پل خواجو توقف می کنند و با کمی پیاده روی از سمت خیابان کمال اسماعیل وارد پل شوید. اما اگر قصد دارید با مترو بروید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پل خواجو، ایستگاه سی و سه پل است که حدودا ۲ کیلومتر فاصله دارد و باید پس از پیاده شدن از مترو ، سوار تاکسی شوید و از سمت بلوار آیینه خانه وارد پل می‌شوید.

در نزدیکی پل خواجو اصفهان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


باغ گل های اصفهان : ۱.۴ کیلومتر
سی و سه پل اصفهان : ۲.۶ کیلومتر
میدان نقش جهان اصفهان : ۲.۸ کیلومتر
چهلستون اصفهان: ۳.۲ کیلومتر
کاخ هشت بهشت : ۳.۸ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی پل خواجو اصفهان برای اقامت وجود دارد؟


هتل عباسی اصفهان: ۲.۸ کیلومتر
هتل ستاره اصفهان: ۲.۸ کیلومتر
هتل توریست اصفهان: ۳ کیلومتر
هتل سنتی اصفهان: ۳.۶ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک پل خواجو اصفهان هستند؟


رستوران شمال شهر: ۱.۹ کیلومتر
رستوران گیاهی زیما: ۲.۷ کیلومتر
رستوران شهرزاد: ۳ کیلومتر
رستوران نقش جهان : ۲.۹ کیلومتر
کافه رستوران هرمس: ۳.۹ کیلومتر
پیشنهاد می‌کنیم پیش از مسافرت به اصفهان، مقاله راهنمای سفر به اصفهان را بخوانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است