search
menu

جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران
جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی املش
جاهای دیدنی لاهیجان
جاهای دیدنی لنگرود
جاهای دیدنی انزلی
جاهای دیدنی آستارا
جاهای دیدنی ماسال
دیگر جاهای دیدنی استان گیلان

جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران


استان گیلان، یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور ایران است. این استان در میان کوه‌های البرز و تالش در شمال کشور قرار گرفته‌ است. گیلان از شمال به دریای خزر و کشور جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از شرق به استان مازندران و از جنوب به استان زنجان و قزوین محدود می‌شود. مرکز استان گیلان، شهر رشت است. جاهای دیدنی رشت هم بسیار است. این استان ۱۶ شهرستان و ۵۲ شهر دارد. از مهم‌ترین شهرستان‌های استان گیلان می‌توان به بندرانزلی، سیاهکل، لاهیجان، رودبار، رودسر، املش و ... اشاره کرد.
در این استان جاذبه‌های بسیار زیادی وجود دارد که دیدن آن‌ها روح شما را تازه می‌کند. در این مقاله قصد داریم زیباترین جاهای دیدنی استان گیلان را معرفی کنیم. اگر بلیط هواپیما رشت تهیه کرده‌اید و قصد سفر به این استان را دارید و دوست دارید از جاهای دیدنی آن باخبر شوید حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاهای دیدنی رشت


باغ محتشم رشت
یکی از جاهای دیدنی استان گیلان، باغ محتشم رشت نام دارد. این باغ در دوران قاجار، در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه ساخته شده‌است و اکنون به‌عنوان یکی از پارک‌های اصلی شهر رشت، میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران است. درواقع این باغ از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر رشت به حساب می‌آید. رودخانه‌ای بنام گوهررود از جنوب این باغ عبور می‌کند. عبور این رودخانه از باغ محتشم فضای آن را زیباتر و جذاب‌تر کرده‌است. در گذشته در رودخانه گوهررود، ماهیگیری رونق داشت اما امروزه به دلیل آلودگی این رودخانه و ریخته شدن فضولات شهری و بیمارستانی به داخل آن این امکان فراهم نیست.
برای بازدید از باغ محتشم باید به شهر رشت سفر کنید و به خیابان حافظ بروید. از جمله امکانات تفریحی و رفاهی در باغ محتشم رشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• زمین‌بازی برای کودکان
• وسایل ورزشی
• زمین ورزشی
• نمازخانه
• دیواره سنگ‌نوردی
• میز تنیس
یکی از جذاب‌ترین مکان‌های داخل باغ محتشم، عمارت کلاه‌فرنگی است که به شکل یک چندضلعی ساخته شده‌است. این عمارت از بیرون شبیه به یک ساختمان سه‌طبقه است اما اگر به داخل آن بروید متوجه می‌شوید که ۴ طبقه دارد. ۱۸ ستون چوبی در طبقه اول و دوم این عمارت قرار دارد تا بالکن و بام طبقه دوم را روی خود نگه دارد. این عمارت در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت‌رسیده است.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

دریاچه سقالکسار
یکی از زیباترین دریاچه‌های استان گیلان دریاچه‌ای به نام سقالکسار است. دریاچه سقالکسار در نزدیکی روستایی به‌همین نام قرار گرفته‌است. روستای سقالکسار در شانزده‌کیلومتری جنوب شهر رشت قرار دارد. سد خاکی سقالکسار باعث ایجاد شدن بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه ینی دریاچه سقالکسار شده‌است. جاده که از طریق آن می‌توانید به درجه سقالکسار برسید، آسفالت و هموار است. اگر می‌خواهید در نزدیکی دریاچه اتراق کنید یا ماشین خود را در همان محدوده پارک کنید، لازم است که هزینه‌ای را بابت ورود به این منطقه بپردازید. ورود به محدوده دریاچه سقالکسار تا ساعت ۸ شب امکان‌پذیر است.

پارک جنگلی سراوان
یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی استان گیلان پارک جنگلی سراوان نام دارد. در این پارک حیوانات و گیاهان بسیار ارزشمندی وجود دارد. این پارک جنگلی در نزدیکی شهر رشت قرار گرفته‌است. در داخل پارک یک دریاچه و رودخانه وجود دارد که به زیبایی‌های این پارک افزوده‌است. پارک جنگلی سراوان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی این منطقه است. ازجمله تفریحات لذت‌بخشی که می‌توانید در این پارک امتحان کنید پیاده‌روی کردن در فضای مه آلوده این پارک است.

موزه میراث روستایی گیلان
یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی استان گیلان موزه میراث روستایی گیلان نام دارد. اگر علاقه دارید با فرهنگ مردمان این خطه آشنا شوید و درباره فرهنگ، سبک زندگی، صنایع دستی، پوشاک، غذاهای محلی و غیره این مردمان بیشتر بدانید، حتما باید از این موزه دیدن کنید. در این موزه ۲۸ مجموعه مسکونی قرار دارند و فضاهای زندگی مردمان روستانشین گیلان را به‌خوبی نشان می‌دهد.
ازجمله بخش‌های این موزه می‌توان به شالیزار، لانه مرغ، کاهدان و غیره اشاره کرد. قدمت برخی از بناهای داخل این موزه به ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد. در این مجموعه می‌توانید غذاهای محلی گیلان را امتحان کنید، با لباس‌های محلی شمالی عکس بگیرید و از بازارچه صنایع دستی آن سوغاتی تهیه کنید. همچنین در این اکو موزه کارگاه‌های آموزشی برای آموزش صنایع دستی مثل سفالگری، رشتی دوزی، مرواربافی و غیره وجود دارد و می‌توانید هنر و مهارت خود را در این زمینه محک بزنید.
موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان، در کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت قزوین نرسیده به پلیس‌راه است. این اکو موزه از ۹ حوزه تشکیل شده‌است که در ادامه نام این حوزه‌ها را می‌بینیم:
• جلگه شرق
• جلگه‌ی غرب
• جلگه مرکز
• کوهستان شرق
• کوهپایه شرق
• کوهستان غرب
• کوهپایه غرب
• ساحل شرق
• ساحل غرب
در این موزه تعدادی مراسم سنتی گیلانی برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به کشتی گیله‌مرد، عروسه گوله، طناب‌کشی و لافند بازی اشاره کرد. همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر می‌توانید از این موزه بازدید کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
میرزا یونس استاد سرایی ملقب به میرزا کوچک خان جنگلی از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای است که نامش برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است. از این رو اغلب افراد حتی اگر علاقه‌ای هم به موضوعات تاریخی نداشته باشند با این شخصیت کمابیش آشنا هستند. میرزا کوچک خان جنگلی از مبارزان نهضت مشروطه بود که با رشادت‌هایی که در این راه از خود نشان داد شهرت فراوانی پیدا کرد. امروزه آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب شهر رشت و در قبرستان سلیمان داراب قرار گرفته است و جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. در ابتدا محل دفن این شخصیت بزرگ صرفاً یک مزار ساده در قبرستان سلیمان داراب بود تا این که در سال ۱۳۴۸ برای مزار وی مقبره‌ای ساخته شد تا از دیگر قبر‌های قبرستان متمایز شود و دوستدارانش بتوانند به او ادای احترام کنند. سبک معماری مقبره ترکیبی است از معماری اسلامی و معماری بناهای گیلان و طرح کلی آن شامل یک سازه هشت ضلعی با مساحت تقریبی ۴۰ متر و در ارتفاع ۹ متری است که به کاشی‌کاری‌های زیبا مزین شده است. در مرکز محوطه بنا مقبره سردار جنگل قرار گرفته است و در یکی از ضلع‌های بنا نیز یک تندیس از میرزا کوچک خان جنگلی تعبیه شده است.

مجموعه میدان شهرداری رشت
یکی از زیباترین مناطق دیدنی در استان گیلان مربوط به مجموعه میدان شهرداری رشت است. این میدان مربوط به دوران پهلوی است و شامل کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان هتل قدیمی ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت نماد شهر رشت به حساب می‌آید. اگر به شهر رشت سفر کنید و صبحگاه به دیدن این میدان بروید ممکن است اجرای زنده موسیقی گروه ارکست شهرداری رشت را ببینید. میدان شهرداری در مرکز شهر رشت قرار گرفته‌است. خیابان‌های اطراف این میدان تا چند صد متر سنگ‌فرش شده‌اند و تنها عابرین پیاده می‌توانند از این خیابان‌ها عبور و مرور کنند.
برای رسیدن به این میدان می‌توانید از خیابان‌های شریعتی، امام و المهدی استفاده کنید. ازجمله مکان‌های دیدنی در این میدان می‌توان به کاخ شهرداری رشت، مقبره ابوجعفر، هتل ایران، کتابخانه ملی رشت، اداره پست اشاره کرد.
کاخ شهرداری رشت در بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۵۰ شمسی در غرب میدان شهرداری توسط معماری به نام «آرتم سرداراف» ساخته شد. معماری این کاخ الهام گرفته‌شده از معماری سن‌پترزبورگ است. هتل ایران در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت قرار دارد. ساختمان این هتل در زمان پهلوی ساخته‌شده است. کتابخانه ملی رشت یکی از اولین کتابخانه‌های ملی در ایران است که در کنار ساختمان شهرداری رشت قرار گرفته‌است. این کتابخانه از سال ۱۳۱۳ شروع به کار کرد و در حال حاضر ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی دارد. اداره پست در شمال میدان شهرداری قرار گرفته‌است. ساختمان این اداره از بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته شد.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاهای دیدنی املش


ییلاق هلو املش
یکی از مناطق سرسبز استان گیلان ییلاق هلو دشت نام دارد. این ییلاق با مناظر بکر و دیدنی خود هرساله گردشگران زیادی را راهی استان گیلان می‌کند. این ییلاق زیبا در شهرستان املش قرار گرفته‌ است. از مرکز شهرستان املش تا این ییلاق حدود ۳۰ کیلومتر راه است. این ییلاق در ۱۲ کیلومتری جاده کوهستانی «بلوردکان-خصیل دشت» قرار گرفته‌است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است. برای دسترسی به این ییلاق ابتدا باید از لاهیجان به سمت املش بروید. از لاهیجان تا املش حدود ۴۵ دقیقه راه است اگر قصد بازدید از این ییلاق سرسبز و زیبا را دارید و از تهران می‌خواهید به هلودشت بروید باید مسافتی حدود ۱۸۶ کیلومتر را طی کنید. برای طی کردن این مسافت به ۵ تا ۶ ساعت زمان نیاز دارید.
آب‌وهوای ییلاق هلو دشت خنک و مطبوع است. در این منطقه درختان توسکای زیادی وجود دارد. مزارع چای بسیاری نیز در این منطقه دیده می‌شود. بهترین زمان بازدید از ییلاق هلو دشت نیمه اول سال، ینی زمانی است که هوا گرم و معتدل است. اگر در ماه مرداد از این منطقه دیدن کنید، می‌توانید در مراسمی به نام «نوروز بل» که به معنی آتش نوروزی است و به‌مناسبت شروع سال دیلمی برگزار می‌شود، شرکت کنید. در این مراسم رقص و موسیقی محلی اجرا می‌شود و خانم‌های روستا نان محلی می‌پزند. اگر قصد شب مانی در این ییلاق را دارید حتما چادر و کیسه‌خواب به‌همراه داشته باشید. یکی از نکات جالب این ییلاق که آن را از سایر ییلاق‌های استان گیلان متمایز می‌کند، دسترسی داشتن به اینترنت است. اگر هم تجهیزات کافی برای ماندن در دل طبیعت را ندارید یا می‌خواهید در یکی از اقامتگاه های این منطقه اتاق رزرو کنید، این امکان برای شما فراهم است. برای اقامت در ییلاق دشت می‌توانید یکی از سوئیت‌های اطراف قهوه‌خانه سنتی این منطقه را اجاره کنید یا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف این منطقه یک اتاق برای خود بگیرید.

عمارت عبدالعلی خان صوفی
عمارت عبدالعلی خان صوفی در شمار بناهای تاریخی دوره قاجار است که در استان گیلان و شهرستان املش قرار گرفته است. این عمارت با پیشینه تاریخی بالغ بر دو قرن یک جاذبه گردشگری بشمار می‌رود و معماری زیبای آن گردشگران را به بازدیدش ترغیب می‌کند. این عمارت قجری توسط حاج میرزا محمدعلی‌خان صوفی بنا شده است که مساحت کلی آن نزدیک به ۵۰۰۰ متر مربع است و شامل یک عمارت دوطبقه با ۱۲ اتاق و تعداد ۶ پستو است که به صورت قسمت تابستانی و قسمت زمستانی طراحی شده است. همانند دیگر خانه‌های قاجاری انبار، حمام و مطبخ بطور مجزا از دیگر فضاهای خانه و در محوطه‌ بیرونی بنا شده‌اند. معماری این خانه قدیمی به سبک معماری بناهای قاجار است و ویژگی برجسته آن بکارگیری از هنر گره چینی برای تزئینات داخلی بنا است. بطوری که با قدم گذاشتن در داخل سالن پذیرایی عمارت بازدیدکنندگان محو گچ‌بری‌های ظریف و نقاشی‌های زیبا بر روی دیوارها و نزدیک سقف می‌شوید. کاشی‌کاری‌ها و مقرنس‌های پنجره‌ها آنقدر جذاب و گیرا است که نگاه بیننده را به مدت طولانی به خود مجذوب می‌کند.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاهای دیدنی لاهیجان


بام سبز لاهیجان
بام سبز لاهیجان یکی از تماشایی‌ترین نقاط و جاهای دیدنی لاهیجان در استان گیلان محسوب می‌شود و از جمله جاهای دیدنی گیلان است که حتماً باید از آن دیدن کرد. این جاذبه چشم‌نواز در محله‌ای زیبا و سرسبز در ناحیه شرق لاهیجان قرار گرفته است که در گذشته آن را با عنوان محله کوبیجار می‌شناختند. در این منطقه برجسته‌ترین نماد طبیعی شهر لاهیجان یعنی شیطان کوه قرار گرفته است، کوهی با پوشش سراسر سبز رنگ که تقریباً از هر نقطه شهر که به دوردست نگاه کنید حتماً آن را پیدا می‌کنید. در مسیر بالای این کوه زیبای سر به فلک کشیده، نقطه وسیع سرسبز و باطراواتی به چشم می‌خورد که با ایستادن بر روی آن می‌توان چشم‌اندازهای خیره‌کننده لاهیجان زیبا را تماشا کرد. این نقطه همان بام سبز لاهیجان است که در حوالی آن یک جاذبه طبیعی چشم‌گیر به نام آبشار شیطان کوه نیز قرار گرفته است.
جذابیت‌های بام سبز لاهیجان تنها به این دو جاذبه طبیعی محدود نمی‌شود بلکه یک شهربازی نیز در آن قرار دارد که وسایل بازی آن به ویژه چرخ و فلک عظیم آن حسابی هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز است. در نزدیکی فضای شهربازی کافه‌ها و رستوران‌های باصفای زیادی وجود دارند که اغلب اوقات به ویژه در زمان تعطیلات مملو از گردشگران و اهالی لاهیجان است. علاوه بر آن تله کابین احرار نیز از پرطرفدارترین جذابیت‌های این محوطه دیدنی است. این تله کابین که در سال ۱۳۸۴ و به دنبال استقبال گسترده گردشگران شمال از بام سبز احداث شده است از کوه شیطان به سمت قله تاج خروس کشیده شده است و طول آن ۱۵۰۰ متر است. با سوار شدن به این تله‌کابین طبیعت شگفت‌انگیز شمال و مزارع زیبای چای پیش روی شما قرار می‌گیرد.

بقعه شیخ زاهد گیلانی
تاج الدین ابراهیم کردی ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عارفان به نام و مشهور قرن هفتم و اهالی روستایی در لاهیجان بود. امروزه آرامگاه او در روستای شیخانبر لاهیجان در شمار جاهای دیدنی گیلان قرار دارد و با عنوان بقعه شیخ زاهد گیلانی شناخته می‌شود. گفتنی است مزار سید رضی بن سید مهدی الحسینی باشیکیجانی نیز در همین بقعه قرار گرفته است. درباره تاریخچه دقیق ساخت بنا روایت‌های گوناگونی مطرح است اما آنچه فصل مشترک تمام آن است این موضوع است که شیخ زاهد گیلانی در مکان دیگر فوت شده است اما سال‌ها پس از فوت او این بنا توسط یکی از پیروان او که احتمالاً از شخصیت‌های بانفوذ سلسله صفوی بشمار می‌رود ساخته شده است و جسد شیخ را به آن انتقال داده‌اند. بنای آرامگاه درست در دل طبیعت شگفت‌انگیز لاهیجان با آن مزارع تماشایی چای قرار گرفته است. از آنجا که هیچ کتیبه‌ای در کنار بقعه قرار ندارد نمی‌توان مستندی تاریخی برای تاریخ دقیق احداث آرامگاه و همچنین موضوعات دیگر پیدا کرد. بنای بقعه به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند در شمار آثار ملی ایران قرار گرفته است و از نظر طراحی شامل دو اتاقک به هم چسبیده در شکل مربع و مستطیل است که در سه جهت دارای ایوان با تعدادی فلیپا (ستون با ضخامت بیشتر در قسمت انتهایی) است و ایوان‌های بنا نیز مشرف به مناظر طبیعی پیرامون است. در قسمت سقف بنا نیز یک سازه هرمی شکل جلب توجه می‌کند که در قسمت نوک آن بسیار باریک است و در تمایز با بخش‌های دیگر بنا رنگ فیروزه‌ای دارد. در داخل بنا بقعه شیخ را می‌توان دید که به صورت یک سازه سفالی به اندازه ۶۱۰ سانتی‌متر است و ارتفاع آن حدود ۱۵ سانتی‌متر از کف است. کاشی‌کاری بر روی مقبره، طاقچه‌های جناقی شکل و گچ‌بری‌های روی طاق را می‌توان به عنوان تزئینات معماری این بنا به حساب آورد.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

ییلاق دیلمان
اگر دوست دارید به یک سفر لذت‌بخش در دل طبیعت استان گیلان بروید و از آب‌وهوای مطبوع و دل‌پذیر آن نهایت لذت را ببرید؛ ییلاق دیلمان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دیلمان یکی از زیباترین ییلاق‌های شرق استان گیلان و از بکرترین مناطق این استان به حساب می‌آید. دیلمان در شهرستان سیاهکل استان گیلان قرار گرفته‌است. این منطقه از شمال و شمال غرب به لاهیجان و از شرق به شهرستان لنگرود می‌رسد. فاصله آن از شهرستان لاهیجان ۱۵ کیلومتر است. آب‌وهوای این منطقه سرد و کوهستانی است.
این ییلاق از دو بخش دیلمان و پیرکوه تشکیل شده است. این ییلاق سرسبز از شمال به کوه‌های البرز و از شرق به قله در فک می‌رسد. علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، ییلاق دیلمان ارزش تاریخی نیز دارد. دیلمان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در کشور ایران به حساب می‌آید و در آن ابزار و ظروف سفالی، مسی و مفرغی که متعلق به ۲ هزار سال پیش‌از میلاد مسیح است پیدا شده‌است.
مردمان این منطقه اکثراً به دامپروری مشغول هستند و اگر به این ییلاق سفر کنید می‌توانید گله‌های گوسفند را که در حال چرا هستند ببینید. هراندازه که از بخش جلگه‌ای این ییلاق به بخش کوهستانی آن بروید هوا سردتر می‌شود.
از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به کوه درفک، آبشار لونک، منطقه قلعه کوتی، تی‌تی کاروان‌سرا، قلعه گرماور و حمام تاریخی دیلمان اشاره کرد. بهترین زمان سفر به ییلاق دیلمان از اواسط فصل بهار (اردیبهشت‌ماه) تا انتهای فصل زمستان است. اگر قصد دارید چند روزی در این ییلاق بمانید می‌توانید از یکی از اقامتگاه‌های بومگردی نزدیک این منطقه استفاده کنید. اگر هم تجهیزات کمپینگ تان کامل است می‌توانید در این ییلاق چادر بزنید و شب را در کیسه‌خواب و چادر بمانید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاهای دیدنی لنگرود


خانه منجم باشی
خانه منجم باشی از خانه‌های تاریخی متعلق به دوره قاجار است که در شهرستان لنگرود و محله سبزه میدان قرار گرفته است. این خانه باشکوه قدیمی در دسته جاذبه‌های تاریخی گیلان طبقه‌بندی می‌شود و همان‌طور که از نامش هم پیدا است متعلق به خاندان منجم باشی بوده است که از افراد ثروتمند و پرنفوذ در دوران خود بوده‌اند. در حقیقت منجم باشی لقبی است که آقا محمدخان قاجار به سبب تسلط این خانواده به علم نجوم به آنها نسبت داده بود. از افتخارات اصلی این خاندان می‌توان به شکست دادن روس‌ها در یکی از روستاهای گیلان اشاره کرد. بنای اصلی خانه شامل یک ساختمان دوطبقه است و فضای طبقات به یک سالن پذیرایی و چند اتاق‌خواب اختصاص پیدا کرده است. اتاق‌های طبقه دوم دارای ایوان به طول ده متر و عرض یک متر هستند که ستون‌های چوبی برای استحکام آن بکار گرفته شده است. ایوان مشرف به فضای بیرونی حیاط است که در عین سادگی با وجود یک باغچه و حوض کوچک که در کنار آنها نیمکت و تاب بازی کودکان به چشم می‌خورد، فضای دل‌نشین و زیبایی دارد. سقف بنا نیز به شیوه معماری بومی خانه‌های گیلان به صورت سقف‌های شیب‌دار ساخته شده است تا با شرایط آب و هوایی محیط همخوانی داشته باشد. دکوراسیون و چیدمان اسباب و وسایل داخلی منزل به همان صورت گذشته و بدون تغییر نگهداری شده‌اند. در میان وسایل داخلی منزل قاب عکس‌هایی وجود دارد که متعلق به اعضای خانواده منجم باشی است.

ساحل چمخاله
یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان، ساحل چمخاله نام دارد. این ساحل یکی از معروف‌ترین سواحل ایران به حساب می‌آید و دیدنی‌های چمخاله شگفت انگیز است. چمخاله بعد از بندر انزلی، دومین شهر توریستی گیلان محسوب می‌شود و یکی از مقاصد محبوب سفر برای ایرانیان است. در این ساحل امکانات تفریحی مختلفی مثل زمین فوتبال و والیبال ساحلی، فضایی برای دوچرخه‌سواری، مسیر اسب‌سواری، فضایی برای موتورسواری با موتور چهارچرخ وجود دارد. همچنین در ساحل چمخاله می‌توانید در آب دریای خزر شنا کنید و اگر هم به قایق‌سواری علاقه دارید می‌توانید برای چند دقیقه یکی از قایق‌های تفریحی را اجاره کنید و در دریای خزر قایق سواری کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

تالاب چاف لنگرود
بی‌تردید شگفتی‌های طبیعی در استان گیلان دلیل اصلی محبوبیت این مقصد سفر در میان اغلب گردشگران و خریداران بلیط هواپیما ارزان به مقصد لنگرود است. از این رو می‌توان گفت از میان همه جاهای دیدنی گیلان نیز جاذبه‌های طبیعی آن بیشترین طرفدار را دارند. در این بین برخی جاذبه‌های طبیعی گیلان آنقدر منحصربه‌فرد و چشم‌نواز هستند که حتماً باید از آنها دیدن کرد. تالاب چاف لنگرود نیز یکی از همین جاذبه‌ها بشمار می‌رود که در روستایی به همین نام و در ۱۳ کیلومتری شمال شرق لنگرود قرار گرفته است. این تالاب که شامل فضایی به وسعت ۸۰۰ هکتار می‌شود جزو مناطق پراهمیت محیط زیست قرار دارد و به عنوان منطقه محافظت شده مطرح شده است. طبیعت بکر و آب و هوای دل‌نشین تالاب چاف موجب شده است تا همواره به محلی برای تجمع دوستداران طبیعت‌گردی و گردشگران باشد. گردشگران معمولاً در حوالی تالاب اقدام به برپایی بساط کمپینگ می‌کنند تا با انجام فعالیت‌هایی نظیر ماهیگیری به تماشای پرندگان در پیرامون تالاب مشغول شوند و از فضای آرامش‌بخش تالاب جهت فراغت بهره‌مند شوند.

جاهای دیدنی انزلی


آکواریوم انزلی
معمولاً در سفرهای خانوادگی بازدید از آکواریوم بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد زیرا بازدید از این نوع جاذبه‌ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان می‌تواند جالب و سرگرم‌کننده باشد. آکواریوم انزلی نیز از همین نوع جاذبه‌های مفرح است که نه تنها به عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی بلکه به عنوان یکی از کامل‌ترین و وسیع‌ترین مجموعه آکواریوم‌های ایران محسوب می‌شود. این مجموعه در سال ۱۳۹۷ و با نام آکواریوم فانتستیک در یک ساختمان دوطبقه و با مساحت تقریبی ده هزار متر مربع افتتاح گردید. تعداد ۵۰۰۰ از آبزیان، پرندگان و خزندگان در این مجموعه نگهداری می‌شوند که در ۲۰۰ نوع گونه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. طراحی فضای داخلی آکواریوم بطور خلاقانه‌ای انجام شده است تا بتواند حس گشت و گذار در دنیای سحرانگیز زیر آب را به بازدیدکنندگان القاء کند. این مجموعه ۳۰ بخش مختلف دارد که اصلی‌ترین و جالب‌ترین آن یک تونل آبی به طول چهل متر است و سقف آن کاملاً شیشه‌ای است. در طول این دالان شیشه‌ای جذاب انواع ماهی‌ها از جمله سفر ماهی، کوسه و ماهی رأس دم جارویی و ماشه ماهی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. گفتنی است بخش آرواره‌ها از جالب‌ترین قسمت‌های این آکواریوم است که ساختار آرواره‌ آبزیان گوناگون در این بخش به نمایش درآمده‌اند و اطلاعات جالبی در خصوص ساختار دندان‌ها و آرواره آبزیانی مانند کوسه‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

کاخ موزه نظامی بندرانزلی
کاخ موزه نظامی بندرانزلی از جاهای دیدنی گلستان است که در منطقه میان پشته بندرانزلی قرار دارد و از این رو در میان اهالی با عنوان کاخ میان پشته نیز شناخته می‌شود. این کاخ موزه تاریخچه‌ای طولانی دارد و در زمان قاجار یک عمارت مجلل بود که به تاجری روس تعلق داشت که از او به عنوان نخستین فردی که صنعت برق را به انزلی وارد کرد یاد می‌شود. اسم این عمارت مجلل خوشتاریا بود که در دوران پهلوی با دستور رضاخان و پس از مرمت و بازسازی به عنوان یک عمارت سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن بنای کاخ در یک حادثه آتش‌سوزی تخریب شد تا این که در نهایت بنای کنونی با فرمان رضاخان جهت انجام امورات نظامی بنا شد. در نهایت بعد از انقلاب بنای کاخ به موزه تبدیل شد و تا به امروز میزبان گردشگران بسیاری بوده است.
بنای این کاخ باشکوه که مساحتش بالغ بر ۱۱۶۰ متر مربع است شامل یک ساختمان دوطبقه سنگی است که فضای سبز بیرونی آن زیبایی خاصی به آن داده است. جالب است بدانید که دیواره بنای ساختمان به صورت دوجداره ساخته شده است. در داخل عمارت تعداد ۱۱ اتاق و ۱ سالن پذیرایی به همراه ۴ سرویس بهداشتی و حمام قرار دارد. سقف اتاق‌ها بلند است و پلکان مارپیچی که در سرسرای عمارت قرار دارد ابهت و شکوه زیادی به فضای عمارت داده است. علاوه بر آن دکوراسیون داخلی و لوازم عمارت به گونه‌ای هستند که جلوه‌ای لوکس و پر زرق و برق به عمارت بخشیده است. از اسباب و لوازم لوکسی که در عمارت وجود دارد می‌توان به لوسترهای عظیم و درخشان در سقف‌ها اشاره داشت. از نکات برجسته معماری این بنا می‌توان به گچ‌بری‌های هنرمندانه و ظریف بر روی سرستون‌ها و سقف اشاره داشت. گفتنی است گردشگران علاقه‌مند می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ بعدازظهر به بازدید این موزه بروند.

تالاب انزلی
یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در استان گیلان تالاب انزلی است. مرداب انزلی یکی از زیباترین تالاب‌های آب‌شیرین کشور است. این تالاب در جنوب غربی شهرستان بندرانزلی قرار دارد. در این تالاب لاله‌های دریایی، نیلوفرهای آبی و نی‌زارهای بسیار زیبا و چشم‌نوازی وجود دارد که باعث زیبایی تالاب شده‌است.
ازجمله تفریحاتی که می‌توانید در این تالاب امتحان کنید ماهیگیری، قایق‌رانی و پرنده نگری است. این تالاب با شهر رشت حدود ۴۰ دقیقه فاصله دارد. تالاب انزلی زیستگاه بیش‌ از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه آبزی است.
وسعت تالاب انزلی بستگی به شرایط آب‌وهوایی در طول سال متفاوت می‌شود. در فصول پربارش مساحت این تالاب به ۱۲۰ کیلومتر مربع و در فصول کم‌بارش به ۸۰ کیلومتر مربع می‌رسد. تالاب انزلی دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است. تالاب انزلی در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار سال پیش ایجادشده است. عمق تالاب انزلی با توجه به شرایط آب‌وهوایی و فصول مختلف تغییر می‌کند. حداکثر عمق این تالاب، درفصل بهار و در بخش غربی آن اندازه گیری شده است که به ۵ متر می‌رسد. برای بازدید از این تالاب ابتدا باید به شهرستان بندر انزلی بروید و از آن‌جا قایق‌هایی را برای گشت زنی در تالاب کرایه کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاهای دیدنی آستارا


تالاب استیل
تالاب استیل جزو مناطق گردشگری مهم و محبوب در گیلان است که نام آن در سال ۱۳۸۴ در زمره پنج تالاب برتر کشور قرار گرفت. این تالاب که در زبان بومی به آن هستل نیز می‌گویند در فاصله هفت کیلومتری مرکز آستارا و در مسیر جاده تالش واقع شده است. وسعت این تالاب تماشایی نزدیک به ۱۳۸ هکتار است و حجم آب آن بر حسب میزان بارش باران متغیر است. خوشبختانه طی بارش‌های پیاپی که در سال‌های اخیر در این منطقه اتفاق افتاده است در حال حاضر تالاب پر آب است. منطقه وسیع سرسبز پیرامون تالاب و نمای کوهستان در کنار چشم‌انداز پرواز پرندگان مهاجر محیط تالاب را به یک چشم‌انداز طبیعی خیره‌کننده تبدیل کرده است. هرچند وجود کشتزارهایی که در نزدیکی تالاب قرار دارند و حضور حجم زیادی از گردشگران در این منطقه منجر به ایجاد برخی مشکلات برای محیط زیست تالاب شده است اما باز هم تالاب زیبایی و طراوت پوشش گیاهی خود را حفظ کرده است. پوشش گیاهی و جانوری که در این منطقه قرار دارد به بیش از ۸۰ نوع گونه مختلف تعلق دارد که برخی از آنها نادر و یا در حال انقراض هستند. از جمله زیباترین گیاهانی که در تالاب به وفور به چشم می‌خورد می‌توان به درختان توسکا اشاره داشت. این درختان به گونه‌ای هستند که ریشه آنها در آب و بطور شناور است و احتمال جا به جایی آنها در طول زمان نیز وجود دارد. آلاچیق‌هایی در مناطق مختلف تالاب تعبیه شده است تا گردشگران بتوانند در فضای مناسب به تماشای عبور دسته‌های پرندگان مهاجر در بالای تالاب و انواع آبزیان و حیوانات محیط تالاب مشغول شوند. گفتنی است قایق‌سواری با قایق‌های پدالی در طول تالاب از پرطرفدارترین فعالیت گردشگران در این تالاب است.

آبشار لاتون
یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان، آبشار لاتون نام دارد. این آبشار زیبا با ارتفاع ۱۰۵ متر جز مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به حساب می آید. آبشار لاتون جزء ۳۰ آبشار بلند جهان است. از فاصله‌ی ۵۰۰ متری نیز می‌توانید این آبشار را مشاهده کنید. این آبشار در مجاورت کوه اسپیناس و در دل جنگلی سرسبز قرارگرفته است. عرض این آبشار به ۵ متر می‌رسد. این آبشار از دامنه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و در انتها به رودخانه‌ای بنام «لوندویل» می‌رسد. این رودخانه نیز در انتها به دریای خزر سرازیر می‌شود.
آب‌وهوای این ناحیه از استان گیلان در نیمه‌ی دوم بهار و تابستان گرم و شرجی است و اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید باید در این مدت به دیدن آن بروید. برای بازدید از این آبشار باید به شهر آستارا بروید. آبشار لاتون در ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، در شهر لوندویل قرار دارد. اگر قصد دارید بعد از بازدید از این آبشار در نزدیکی آن اقامت کنید، می‌توانید به روستای بنام «کوته کومه» بروید و شب را در آن‌جا سپری کنید.
اگرچه که بازدید از این آبشار و بودن در فضای آرامش‌بخش و لذت‌بخش آن و همچنین دیدن مناظر سرسبز اطراف می‌تواند روح شما را تازه کند، اما اگر قصد دارید که مدت بیشتری را در این منطقه بمانید و از جاذبه‌های اطراف دیدن کنید می‌توانید به روستای کوته کومه بروید. در روستای کوته کومه جاذبه‌هایی نظیر آبگرم، آسیابی قدیمی به نام آسیه شوان و گورستان قدیمی وجود دارد. این روستا از آبشار لاتون ۶ کیلومتر فاصله دارد.
یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف آبشار لاتون «آبگرم کوته موته» نام دارد. این آبگرم تنها آبگرم درون جنگلی کشور است که در ابتدای مسیر صعود به آبشار لاتون قرار گرفته‌است. اگر دوست دارید بعد از بازدید از آبشار لاتون از یکی از قدیمی ترین قلعه های این منطقه دیدن کنید، می‌توانید به دیدن قلعه تاریخی لاتون که متعلق به بابک خرم‌دین است و به نام قلعه اسپیناس معروف شده‌است، بروید. برای دیدن این قلعه تاریخی لازم است کمی بیشتر کوهنوردی کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

گردنه حیران
یکی از دیدنی‌ترین مناطق استان گیلان گردنه حیران است. ‌ گردنه حیران در مسیر ارتباطی بین آستارا و اردبیل قرار گرفته‌است، اما در تقسیم‌بندی جزء استان گیلان به حساب می‌آید. گردنه حیران از ۳ روستا به نام‌های حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا ایجاد شده‌است. کلمه «حیران» از زبان تالشی می‌آید و به معنی «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است.
ارتفاع گردنه حیران از سطح دریا حدود ۱۵۰۰ متر است. دلیل جمع شدن ابر و مه در این گردن لزوماً به‌خاطر ارتفاع بالای نیست و کارشناسان علت آن را رطوبت دریای خزر بیان کرده‌اند. گردنه حیران از ۱ طرف به جنگل و از طرف دیگر به دره‌ای نسبتاً عمیق مشرف شده‌است. این گردن اکثر اوقات سال پوشیده از مه است و با شروع فصل سرما نخستین برف استان گیلان در این منطقه می‌بارد.
گردنه حیران دارای جاده ای لغزنده و پیچ‌های خطرناک است. امن‌ترین زمان برای رانندگی در گردنه حیران فصل بهار و تابستان است. اما اگر خودروی مناسبی دارید و در هنگام رانندگی در جاده به مقررات راهنمایی رانندگی توجه می‌کنید، می‌توانید در فصل زمستان نیز در این گردن رانندگی کنید و از مناظر سفیدپوش شده‌ی کنار جاده لذت ببرید.
یکی از جذاب‌ترین امکانات تفریحی در گردنه حیران تله‌کابین آن است. این تله‌کابین در سال ۱۳۹۰ ساخته شد. تجهیزات آن از کشور اتریش تهیه‌شده است و به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین تله‌کابین های کشور شناخته می‌شود. با سوار شدن تله‌کابین گردنه حیران می‌توانید از مناظر بسیار زیبا و سرسبز اطراف دیدن کنید. گردنه حیران از درون جنگل‌های هیرکانی شمال کشور عبور می‌کند. فاصله گردنه حیران از شهر تهران حدود ۶۳۳ کیلومتر است و برای رسیدن به آن حدود ۸ الی ۹ ساعت رانندگی لازم است.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاهای دیدنی ماسال


غار آویشو
غار آویشو از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ماسال در استان گیلان است. غار آویشو در میان غارهای منطقه شاندرمن ماسال بزرگ‌ترین غار طبیعی شناخته می‌شود که در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. عمر این غار بسیار طولانی است و آنطور که کارشناسان تخمین می‌زنند سن غار می‌‌تواند بیش از هفتاد و پنج میلیون سال باشد. گروه‌های زیادی از غارنوردان و کوه‌نوردان با هدف اکتشاف هر چه بیشتر غار به داخل آن رفته‌اند اما هنوز هم نتوانسته‌اند تا تمامی آن را مورد اکتشاف کامل قرار دهند. راه ورودی غار یک دهانه آهکی است. طول این غار را ۷۴۰ متر و عرض آن را نیز ۱۴ متر تخمین زده‌اند. دیدنی‌های داخل غار بسیار متنوع و شگفت‌آورند. دیواره‌های آهکی غار در فواصل مختلف دارای قندیل‌هایی هستند که با وجود طبیعی بودنشان مانند تندیس‌های هنری زیبا به نظر می‌رسند. علاوه بر آن در کف غار نیز چشمه‌های آب زیادی وجود دارد که با فاصله از یکدیگر در طول گذرگاه غار قرار گرفته‌اند. هر چه به عمق بیشتری از غار حرکت کنید احتمال مشاهده انواع حیواناتی که در غاز زندگی می‌کنند نیز بیشتر می‌شود. از جمله این حیوانات می‌توان به خفاش‌ها اشاره کرد.

اولسبلنگاه ماسال
یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های استان گیلان منطقه‌ای به نام اولسبلنگاه است. این منطقه یک ییلاق خوش آب‌وهوا و سرسبز است که در ۵۰ کیلومتری غرب شهر رشت و ۲۰ پنج‌کیلومتری جنوب شهرستان ماسال قرارگرفته است. این ییلاق در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۹ متر است. از سوغات این منطقه می‌توان به عسل و لبنیات تازه‌ای اشاره کرد که توسط مردم محلی آن تولید می‌شود.
اگر با وسیله نقلیه‌ای نقلی به این منطقه سفر می‌کنید برای ورود به آن باید مبلغی را به‌عنوان ورودیه بپردازید. اگر قصد سفر به این ییلاق را دارید از تهران وارد آزادراه قزوین- رشت شوید و حدود ۶ ساعت را رانندگی کنید تا به نزدیکی این ییلاق برسید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

ییلاق ماسال
یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان گیلان شهر کوچکی به نام ماسال است. شهر ماسال در شمال غربی رشت (۵۵ کیلومتری آن) قرار دارد. اگر دوست دارید به شهری سفر کنید که در بالای کوه‌های سرسبز واقع شده باشد و آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر آن روحتان را تازه کند و ارتفاع آن در حدی باشد که بتوانید ابرها را در دوروبر خود تماشا کنید و گاهی در لابه لای آن قدم بزنید، باید به ییلاق ماسال بروید. ییلاق ماسال حدود ۳۸۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید ۵ ساعت رانندگی کنید.
در نزدیکی این شهر ۲ رودخانه بنام «خالکایی» و «روده مرغک» قرار دارند. در نزدیکی رودخانه خالکایی یک پارک ساحلی ساخته شده‌است. در نزدیکی این ییلاق آبشار های زیبا و جنگل سرسبز نیز قرار گرفته‌است.

منطقه ییلاقی دشت النزه
یکی از زیباترین و خوش آب‌وهوا ترین مناطق ییلاقی در استان گیلان منطقه‌ای بنام دشت النزه است. مردمان این منطقه هنوز به شیوه سنتی خانه‌های خود را از چوب می سازند. اگر در یکی از خانه‌های این منطقه اقامت کنید یا اهالی آن شما را مهمان کند، می‌توانید بوی لذت‌بخش چوب مرطوب را در فضای خانه احساس کنید.

دیگر جاهای دیدنی استان گیلان


روستای داماش
یکی از دیدنی‌ترین روستاهای استان گیلان، روستای داماش نام دارد. روستای داماش در دامنه کوه‌های البرز و در شهرستان رودبار قرار گرفته‌است. یکی از جاذبه‌های دیدنی موجود در این روستا، گل سوسن چلچراغ است. گل سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گونه‌های تیره سوسن است. به این گل، سوسن سفید نیز می‌گویند. سوسن چلچراغ، گلی واژگون به رنگ روشن است. این گل تنها در روستای داماش و شهرستان لنکران در کشور جمهوری آذربایجان می‌روید. در نزدیکی جنگل‌های مخروبه راش در اطراف داماش ناحیه کوچکی وجود دارد که حدود ۲ هزار نمونه از این گل در آن رویش پیدا می‌کند.
این منطقه از استان گیلان آب‌وهوای بسیار مطبوع و دل‌چسبی دارد و می‌توانید از غذاهای محلی خوشمزه‌ی آن نهایت لذت را ببرید. روستای داماش در جاده رشت به تهران بین لوشان و منجیل قرار گرفته‌است. روستای داماش در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و ۱۳۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. ارتفاع این روستا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا است. در گذشته این منطقه ییلاق بوده‌است و اهالی جیرنده ۵ ماه اول سال را به این منطقه کوچ می‌کرده‌اند تا از گرمای هوا مصون بمانند.
از جمله گیاهانی که در این منطقه می‌روید می‌توان به سوسن چلچراغ، بنفشه، گزنه، اقطی، شبدر وحشی، گل قاصدک، انواع سرخس و غیره اشاره کرد. در سفر به روستای داماش می‌توانید صنایع دستی نظیر جوراب و گلیم‌های دست‌باف و محصولات کشاورزی و دامداری مثل شیر، ماست و کره محلی همچنین گردو و فندق را به‌عنوان سوغات رشت تهیه کنید. از جمله غذاهای محلی که در این روستا طبخ می‌شود می‌توان به قیمه‌پلو، سیاه قاتق، باقلاقاتق، ناز خاتون، مرغ ترش، ترشه تره، انواع کباب مثل کباب چنجه، کباب برگ، کباب کوبیده و کباب شیشلیک اشاره کرد.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

آبشار ویسادار
یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان آبشاری بنام «ویسادار» ‌است. کلمه «ویسادار» در گویش محلی تالشی به‌معنای سایه درخت بید است. این آبشار در دل جنگل‌های رضوانشهر، نزدیک به کوه‌های تالش قرار گرفته‌است. آبشار ویسادار، سومین آبشار مرتفع استان گیلان است. ارتفاع این آبشار به ۱۵ متر می‌رسد. دیواره صخره‌ای آن لایه‌لایه است و قسمتی از این دیوار به دلیل فرسایش به شکل پله‌پله درآمده است. فضایی نیم‌دایره شکلی در حوضچه پایین این آبشار ایجاد شده‌است و علاقه‌مندان به شنا می‌توانند از این قسمت برای آب‌تنی کردن استفاده کنند.
این آبشار در نزدیکی شهرستان رضوانشهر قرار دارد. از شمال به شهرستان تالش، از جنوب به شهرستان ماسال و صومعه‌سرا، از شرق به دریای خزر و از غرب به خلخال محدود می‌شود. این آبشار در مسیر رودخانه «لمیر» قرار دارد. نزدیک‌ترین روستا به این آبشار روستایی به نام «اوویار» است.
آب‌وهوای این منطقه به گونه‌ای است که در فصل تابستان خنک‌تر و در فصل زمستان سردتر از مناطق اطراف است. پس اگر دوست دارید از این آبشار دیدن کنید، بهتر است که از اواخر فروردین‌ماه تا اواخر مهر ماه به دیدن آن بروید. اگر هم قصد داشتید شب را در نزدیکی این آبشار اقامت کنید، می‌توانید در یکی از کلبه‌های چوبی که در نزدیکی این آبشار وجود دارند اتاق رزرو کنید. اگر هم تجهیزات کمپینگ تان مناسب است، می‌توانید در نزدیکی این آبشار اتراق کنید و شب را در دل جنگل و در چادر خود به صبح برسانید. اگر هم دوست دارید در یکی از خانه‌های قدیمی و سنتی شهر رشت یا تالش اقامت کنید، می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی این دو شهر اتاق رزرو کنید.

ییلاق جواهر دشت
یکی از سرسبزترین و زیباترین جاهای دیدنی در استان گیلان روستایی به نام جواهر دشت است. ارتفاع ییلاق جواهر دشت در بلندترین بخش خود به ۲۵۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. این روستا حدود ۲۶ کیلومتر از سیاهکل‌رود و ۴۶ کیلومتر از شهرستان رودسر فاصله دارد. اگر دوست دارید به یکی از دیدنی‌ترین نقاط استان گیلان بروید تا اقیانوسی از ابرها زیر پایتان قرار بگیرد و آب‌وهوای مطبوع و لذت‌بخش آن روحتان را تازه کند، ییلاق جواهر دشت بهترین گزینه برای شما است.
در این منطقه چشمه‌های فراوان و رودهای پرآب بی مثل «خشکه رود» و «سیاه لات» جریان دارد. اگر قصد دارید از شهر تهران به این روستا سفر کنید باید وارد جاده چالوس شوید و بعد از طی کردن مسافتی حدوداً ۳۰۰ کیلومتر به این منطقه برسید. در واقع از جاده چالوس باید مسیر خود را تا شهرستان رامسر پیدا کنید و از آن‌جا تا چابک‌سر مسافتی حدود ۱۲ کیلومتر را طی کنید و پس‌از رسیدن به چابکسر در حدود ۲۰ کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به ابتدای جاده سیاهکل‌رود برسید. از این جاده به‌راحتی می‌توانید به روستای جواهر دشت دسترسی داشته باشید.
در نزدیکی ییلاق جواهر دشت پدیده‌های طبیعی متنوعی را مشاهده خواهید کرد. در اطراف این ییلاق کوه مرتفع «سما سوس»، جنگل‌های انبوه هیرکانی، مراتع سرسبز و دشت‌های پوشیده شده از گل، چشمه‌های جوشان و رودهای خروشان را مشاهده می‌کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جاده اسالم به خلخال
یکی از جذاب‌ترین جاده‌های استان گیلان جاده اسالم به خلخال نام دارد. اگر اهل رانندگی هستید و دوست دارید در زیباترین جاده‌های ایران رانندگی کنید و از فضای سرسبز و زیبای جنگل‌های شمال نهایت لذت را ببرید حتما باید پشت فرمان ماشینتان بنشینید و به جاده بزنید تا به جاده اسالم به خلخال برسید. شهرستان اسالم بخشی از شهرستان تالش است که در حدود ده‌هزار نفر جمعیت دارد. شهرستان خلخال نیز در نزدیکی استان گیلان قرار دارد و طبیعت بسیار زیبایی دارد. جاده اسالم به خلخال حدود ۷۰ کیلومتر است و از شهر اسالم در استان گیلان شروع می‌شود و به شهر خلخال که در جنوب استان اردبیل قرار دارد می‌رسد.
اگر سفر خود را از شهر اسالم شروع کنید، در ابتدای جاده با انبوهی از درختان سرسبز روبرو خواهید شد که مسیر پرپیچ‌وخم جاده را زیباتر و جذاب‌تر می‌کند. بعد از ۱ ساعت رانندگی در این جاده به دشت‌های سرسبزی می‌رسید. جاده اسالم خلخال در نزدیکی دریای خزر قرار دارد و به‌همین دلیل بیشتر اوقات در آن مه و رطوبت وجود دارد و این‌موضوع به جذابیت این مسیر افزوده‌است. اگر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه به این جاده بروید، می‌توانید از دشت هایی که پوشیده از گل‌های شقایق است و در نزدیکی این جاده قرار دارد، دیدن کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

جنگل گیسوم
یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در استان گیلان پارک جنگلی گیسوم است. این پارک تلفیقی از دو فضای متفاوت است. در این پارک هم به جنگل دسترسی دارید، هم به دریا. این پارک جنگلی در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا قرار دارد و با شهرستان تالش ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.
اگر دوست دارید به منطقه‌ای از استان گیلان سفر کنید که در آن هم از زیبایی‌های جنگل‌های گیلان و هم از جذابیت‌های دریای خزر و ساحل آن استفاده کنید باید به پارک جنگلی گیسوم بروید. از جمله امکانات تفریحی پارک جنگلی گیسوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قایق‌سواری
• پاراگلایدر
• اسب‌سواری
• دوچرخه‌سواری
• جت اسکی
• پارکینگ
• پارک بادی برای کودکان
• ترامپلین برای کودکان
می‌توانی در پارک جنگلی گیسوم در لابه‌لای درختان جنگل پیاده‌روی کنید یا اگر به اسب‌سواری علاقه دارید در دل جنگل اسب‌سواری کنید. اگر هم دوست داشته باشید از تفریحات آبی سواحل دریای خزر استفاده کنید، می‌توانید جت اسکی یا قایق‌سواری را در ساحل این پارک جنگلی امتحان کنید.
در این پارک جنگلی حدود ۷۶ گونه گیاهی وجود دارد. از جمله جانورانی که در این پارک زندگی می‌کنند می‌توان به گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، بز کوهی، خرگوش، قرقاول و غیره اشاره کرد. درصورتی‌که قصد دارید بعد از بازدید از این پارک، شب را در این منطقه بگذرانید، می‌توانید به یکی از هتل‌های نزدیک این پارک جنگلی مراجعه کنید یا در یکی از روستاهای اطراف آن دریک اقامتگاه بوم‌گردی، اتاق اجاره کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

ییلاق سوباتان
یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی استان گیلان منطقه‌ای زیبا و سرسبز به نام ییلاق سوباتان است. این ییلاق در شمال غربی شهرستان تالش (در ۳۶ کیلومتری آن)، قرار گرفته‌است. این ییلاق سرسبز و پوشیده از چمنزارها و گلزارهای بسیار زیبا است و همچنین محلی برای چرای دام‌ها و اسب‌های وحشی است. در این منطقه چشمه‌های مختلفی وجود دارد. کلبه‌های چوبی ساخته‌شده در این منطقه سرسبز تصاویر خاطره‌انگیزی را به وجود آورده است.
ییلاق سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است. ارتفاع بالای این منطقه باعث شده تا زمستان‌های آن بسیار سرد شود. حتی در فصل تابستان نیز تکه‌هایی از برف را در گوشه‌های این ییلاق مشاهده می‌کنید.
اگر دوست دارید دشتی از گل‌های شقایق را از نزدیک ببینید، باید به منطقه سوباتان سفر کنید. ییلاق سوباتان از غرب به دریاچه نئور، از شرق به جنگل‌های تالش، از شمال به رودخانه لیسار و از جنوب به ییلاق‌های «آسبومار جو کندان» ختم می‌شود. برای اقامت در ییلاق سوباتان می‌توانید خانه‌های محلی موجود در این منطقه را اجاره کنید. اگر هم طبیعت گرد هستید و تجهیزات کمپینگ تان کامل است، می‌توانید در این منطقه چادر بزنید و شب را در کیسه‌خواب به صبح برسانید.
در منطقه سوباتان سوپرمارکت‌هایی وجود دارد که لبنیات محلی این منطقه را به فروش می‌رسانند. اگر هم دوست داشتید مزه کبابی که با گوشت تازه گوسفندی درست شده‌است را امتحان کنید می‌توانید به بازارچه سنتی این منطقه مراجعه کنید. بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان از نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط تابستان ماه است. تابستان‌های ییلاق سوباتان بسیار خنک است و اگر دوست دارید زمانی به این منطقه سفر کنید که آب‌وهوای مطبوع و دلپذیری دارد، بهتر است که فصل تابستان را برای بازدید از سوباتان انتخاب کنید.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

روستای ماسوله
یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان روستای ماسوله نام دارد. روستای ماسوله یکی از زیباترین روستاهای پله‌ای ایران است که در دل جنگل و در دامنه کوه ساخته شده‌است. این روستا به‌عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور به‌صورت یک مجموعه کامل، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. روستای ماسوله در ۶۰ کیلومتری شهر رشت، در بخش سردار جنگلِ شهرستان فومن قرار گرفته‌است.
فاصله ارتفاع بین پایین‌ترین پله تا بالاترین پله روستای ماسوله ۱۲۰ متر است. قدمت شهر ماسوله به ۸۰۰ الی ۱ هزار سال پیش بازمی‌گردد. ماسوله قدیم که با نام «کهنه ماسوله» شناخته می‌شود در ۶ کیلومتری شمال غرب روستای فعلی ماسوله قرار گرفته‌است و سکونتگاه اولیه مردمان این منطقه بوده‌است.
برای ساخت خانه‌های روستای ماسوله از چوب، سنگ و خشت استفاده شده‌است. خانه‌های این روستا معمولاً ۲ طبقه هستند. این خانه‌ها از ۲ بخش زمستانی و تابستانی تشکیل‌شده‌اند. بخش زمستانی آن درواقع ۱ اتاق کوچک است که در عقب خانه قرار گرفته‌است و نور چندانی به داخل آن نمی تابد. بخش تابستانی این خانه‌ها که به اتاق پیش‌خوان شناخته می‌شود، دارای پنجره‌های اورسی و چوبی است.
جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری بهشت سرسبز ایران

قلعه رودخان
یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی استان گیلان قلعه رودخان است. اگر دوست دارید بقایای این قلعه قدیمی که در دل جنگل قرار دارد را ببینید باید به شهرستان فومن بروید. این قلعه تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان قرار گرفته‌است. برای دیدن این قلعه قدیمی باید حدود ۲ کیلومتر را پله نوردی کنید و از ۱۶۰۰ پله بالا بروید تا به محل این قلعه که بر بالای کوه، در دل جنگل قرار دارد، برسید.
در سمت راست این قلعه رودخانه‌ای به نام «رخون» وجود دارد و نام این قلعه‌ از روی این رودخانه گرفته شده‌است. قلعه رودخان در سال ۱۸۳۰ میلادی توسط یک محقق ایرانی شناس بنام «الکساندر بریکو خوشکو» کشف شد. در زمان کشف قلعه، کتیبه‌ای در بالای دروازه‌ی ورودی قلعه نصب‌شده بود که نوشته های روی آن تاریخچه این قلعه را مشخص می‌کند. هنوز زمان دقیق ساخت این قلعه مشخص نشده‌است. اما عده‌ای از محققان معتقدند بنای اولیه قلعه رودخان به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. قلعه‌رودخان در زمان سلجوقیان مرمت و بازسازی شده‌است. این قلعه توسط اسماعیلیان به‌عنوان یک پایگاه نظامی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است. این قلعه تا زمان زندیه مرکز فرماندهی بسیاری از حاکمان گیلان بوده‌است.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است